Ozone / Neutron ervaringen

wat ik me afvraag in die visual mixer, hoe hou jij het overzicht daar?

mijn ervaring is, dat in eerste instantie alle mix taps overelkaar heen staan, dan begin je te schuiven per element, maar in bijna alle gevallen help ik mijn mix vrij snel om zeep, doordat je gewoon te weinig overzicht houdt en het gebied waarin ik wil verschuiven zo klein is dat ze over elkaar blijven vallen. Die hele extreme panning en positionering doe ik zelf nooit zoveel, het is allemaal al stereo genoeg..

Ik kan me wel voorstellen dat als je bijvoorbeeld orchestral maakt dat je dan heel mooi de orkest bak in de mixer tab kan neerzetten, maar voor tracks met tussen de 5 en 10 subgroepen vind ik het niet echt bruikbaar tot nu toe. Maar misschien gebruik ik het helemaal verkeerd?



Dat ligt er helemaal aan wat voor soort muziek je maakt denk ik. Ik denk dat het ook beter werkt op individuele tracks en i.p.v. op subgroepen, dan verschuif je inderdaad teveel tegelijk. Als je al panning gebruikt in de DAW zelf wordt het ook lastig denk ik. Zal ook zeker niet door iedereen gewaardeerd en of gebruikt gaan worden. Waar ik nog wel nieuwsgierig naar ben is of ze deze functie in de toekomst gaan uitbreiden naar een 3D positionering, dus ook hoogte en diepte. Moet mijn inziens wel te doen zijn. Lijkt me wel cool.
 
Dat ligt er helemaal aan wat voor soort muziek je maakt denk ik. Ik denk dat het ook beter werkt op individuele tracks en i.p.v. op subgroepen, dan verschuif je inderdaad teveel tegelijk.

nu je het zo zegt, inderdaad, ik zou die visual mixer ook alleen kunnen gebruiken voor de individuele kanalen en de subgroepen met rust laten. Dat ik daar niet aan gedacht heb! Ik ga er mee experimenteren, lijkt me inderdaad wel een goede oplossing om zo het overzicht te krijgen. thanks :)
 
Bij AudioDeluxe kost de O8N2 Bundle in deze maand (maart!) $212.50 (= ca € 172) als je al in het bezit bent van 1 (standaard) product.
Weinig geld vind ik als je bedenkt wat deze bundle normaal kost, maar uiteraard is het veel meer dan gratis. ;)

He bedankt nog voor de tip, ik heb hem ook daar gekocht. :mega:
 
Jullie zijn lekker bezig met O8N2! Goed topic!!! :okdan:

Ik vind dat we hier ook moeten stellen dat niet iedereen (goed) een verschil qua klanken hoort. Dat is niet negatief bedoelt, maar dat maakt het mixen / masteren wel een heel stuk moeilijker.
Zo ben ik nu voor een el. gitaar aan het kijken en het valt me op dat velen het verschil niet (eens) horen tussen een fingerboard (= toets) van maple (= esdoorn) en rosewood (= palissander). Ik hoor gelijk verschil. Het materiaal van de body heeft ook invloed op de klank.

Zoals de meeste functies kan je dezelfde resultaten behalen met andere plugins, maar het gemak en de snelheid van deze bundel vind ik toch wel uniek te noemen. Het heeft mij in ieder geval al heel veel geholpen en ik ben zeker geen beginner, ....
Je maakt hiermee een goede samenvatting van O8N2 vind ik!
Alleen kun je naast dezelfde resultaten ook nog betere resultaten bereiken met andere specifieke plugins.
Maar ik kan me ook voorstellen dat iemand de resultaten van O8N2 goed genoeg vindt. En dan hou je een hoop geld over in je portemonnee... :)

...maar wel iemand die altijd zoekende was naar beter mixen en masteren. Ik heb daar toch altijd een beetje moeite mee gehad. Ik weet niet altijd waar ik naar moet luisteren en de visuale hulpmiddelen helpen mij daarbij. Dan lijkt het net of je makkelijker kan horen wat je doet.
Als je in die categorie valt zou ik zeker O8N2 aanschaffen en vooral nu het zo 'goedkoop' in de sale is. :okdan:

En dat de ene plugin zoveel beter zou klinken als de ander is toch al regelmatig achterhaalt.
Ja, maar je kunt (nog) niet stellen dat dit voor alle plugins geldt. Je moet ook alleen die plugins aanschaffen die wel hét verschil maken. Zo zou ik bijv. de Lexicon 224 digital reverb van UA niet willen missen. En zo zou ik er nog wel een aantal kunnen noemen...

Ik zal nooit die UAD VOG debunk vergeten waarbij iemand de UAD versie met de goedkoopste stock pluding exact kon nabootsen (100% cancellation).
Klopt, maar dan noem je er ook wel eentje op zeg. Die moet je dus ook niet kopen, evenals vele andere UAD-2 plug-ins.
 
Is het wellicht een idee als je een lijstje met links plaatst met de betere tutorials?

Ik heb even in mijn bookmarks en pdf documenten gekeken welke ik het meest de moeite waard vond om te bewaren, dit zijn ze lang niet allemaal, maar dit vond ik wel de tutorials / documenten die mij het best op weg geholpen hebben (in willekeurige volgorde). Overigens denk ik dat voor de mensen die gewoon geinteresseerd zijn in mixing en mastering hier ook best veel informatie uit kunnen halen en die info dan kunnen toepassen op hun eigen plugins.

Ik heb het meeste gehad aan de uitleg van joshua casper en de izotope manuals zelf. Ik vind Joshua casper zijn site een geweldige bron van tutorials voor verschillende dingen:
http://www.joshuacasper.com/tutorials/ozone-8-eq-matching/

Video Tutorials
De video's die ik gebookmarked had tijdens het kijken (dus hier stond info in die ik wilde bewaren) zijn:
Ozone 8 Tutorial - EQ Matching Feature


Ozone 8 Tutorial - Using the Master Assistant


Ozone 8 Tutorial - Learn LUFS Target (Mastering for Spotify, Youtube, Tidal)


Tutorial: Getting Started with Neutron 2


Neutron Tutorial: EQ - Masking, Learn Function, Relative EQing


Neutron 2 Tutorial - Compressor External Sidechain Routing


Tonal Balance Control in Neutron 2 Advanced


Tips for Mixing Bass


Documenten / Websites
De geschreven documentatie / tutorials die ik erg leerzaam vond waren:

De volgende twee documenten op de Izotope site:
https://www.izotope.com/en/support/support-resources/guides.html
- Free Guide: Mixing with Izotope
- Free Guide: Mastering with Ozone


13 Tips for Mixing and Producing EDM
https://www.izotope.com/en/communit.../11/12-tips-for-mixing-and-producing-edm.html

7 tips voor mixing low end (inclusief videos)
https://www.izotope.com/en/community/blog/tips-tutorials/2018/03/7-tips-for-mixing-the-low-end.html

What Is Tonal Balance in Mixing and Mastering?
https://www.izotope.com/en/communit...is-tonal-balance-in-mixing-and-mastering.html

De mixdown en Mastering your own track guides van Inner Portal Studio
http://innerportalstudio.com/guides/
 
ik heb gisteravond nog eens uitgebreid geexperimenteert met die EQ matching feature, zoals beschreven hier:
http://www.joshuacasper.com/tutorials/ozone-8-eq-matching/

EQ matching
Dat werkt voor mijn proces toch ook wel weer heel erg lekker, ik heb een pre master bus aangemaakt met alleen die EQ plugin waarin ik dan de volledige mix EQ match met een track die ik kwa sound wilde evenaren. Het resultaat was dat er vele hele kleine EQ aanpassingen gedaan werden, waardoor heel subtiel dat EQ spectrum kwa sound overeenkwam.

Ik moet zeggen dat hoe meer je ermee experimenteert, hoe leuker de software gaat worden, zeker omdat ik nu ver in de fase gekomen ben dat ik ook snap wat de software doet en vooral waarom.

Dynamic EQ
Zo vind ik 1 van de beste features van Ozone dat hij een dynamic EQ instelt (via de track assistent) met als enige doel de digitale artifacts in je eindsound te verminderen. Dat kun je ook perfect horen als je alleen de codec artifacts afluistering activeert.

De dynamic EQ heeft daar een enorme positieve invloed op en het doet dus heel subtiel maar overduidelijk zijn werk. Dat zou ik absoluut nooit zelf kunnen instellen, maar via die assistent is dat echt een enorme verbetering voor je eind sound.

Ozone Compressor
zo heb ik me ook een tijd afgevraagd waarom de track assistent consequent een compressor als tweede stap in het ozone proces toevoegde en deze altijd uitzette.

1 van de tutorials gaf hier het antwoord op, wat hier gedaan wordt is dat er een radio ready compressie toegevoegd wordt met 2 compressie banden. Ozone bepaald hier de optimale multiband crossover instelling waarbij er een milde afvlakking gedaan wordt voor mid hoog. Deze kun je dan optioneel activeren als je je mix wat meer radio like wilt afvlakken. Maar standaard staat die uit om de complete dynamiek te behouden.
 
Laatst gewijzigd:
Hi quifster,

Ik wilde je ook even bedanken voor alle tijd en informatie die je in dit topic hebt gestopt. Na lang twijfelen heb ik gisteren de bundel ook aangeschaft en ik ga me hier binnenkort eens goed in verdiepen - en daarbij gaan jouw posts ontzettend goed van pas komen.

Thanks!


:okdan:
 
Ben ook ff in de Ozone8 advanced gedoken. Was erg sceptisch, want vaak hoor je toch alleen maar bla bla. De demo's op de site spraken van "grote verschillen" die ik op mn high end speakers in de studio niet kon horen vanaf een youtube clipje.

Maar: eenmaal aangezwengeld was ik al snel aangenaam verrast.

De track assistant is een fantastisch eerste uitgangspunt voor n master. Van daaruit gaan tweaken werkt echt wel goed eigenlijk.

De eq heeft voor mij iets raars. +5db en -9db. das vreemd. Heb ook niet gevonden waar je de banden kunt solo'en, dus je weet eigenlijk nooit heel erg goed wat je eq't. Als ik in Fabfilter pro q2 dezelfde eq curve geef, is dat een MEGA verschil, in de ozone eq niet. Das echt raar.

De dynamic eq is okay. maar ook hier mist de band solo. Dus weet je gewoon niet wat je exact doet.

De rest van de plugins die je toe kunt voegen zijn erg goed als je t mij vraagt. Veel beter dan ik verwacht had.

Het track matchen is eigenlijk ook wel heel erg cool. Vooral ook omdat je de match kunt dry/wetten. Dus je kunt de match eq gewoon n beetje toevoegen, en toch je eigen saus houden.

Al met al was ik erg impressed. Ow. En t is n CPU vreter op 88.2 khz 32 bit.
 
Hi quifster,

Ik wilde je ook even bedanken voor alle tijd en informatie die je in dit topic hebt gestopt. Na lang twijfelen heb ik gisteren de bundel ook aangeschaft en ik ga me hier binnenkort eens goed in verdiepen - en daarbij gaan jouw posts ontzettend goed van pas komen.
thanks!

mocht je tegen dingen aanlopen geef maar een gil hier dan, inmiddels ken ik de software behoorlijk goed en de theorie erachter inmiddels ook wel.

Heb ook niet gevonden waar je de banden kunt solo'en, dus je weet eigenlijk nooit heel erg goed wat je eq't. Als ik in Fabfilter pro q2 dezelfde eq curve geef, is dat een MEGA verschil, in de ozone eq niet. Das echt raar.

De dynamic eq is okay. maar ook hier mist de band solo. Dus weet je gewoon niet wat je exact doet.
Dat is inderdaad een beetje verstopt, je moet de Alt toets inhouden en dan met de linkermuis klikken op de node (linkermuistoets ingedrukt houden en dan kun je ook door het complete spectrum sweepen.
 
De eq heeft voor mij iets raars. +5db en -9db. das vreemd. Heb ook niet gevonden waar je de banden kunt solo'en, dus je weet eigenlijk nooit heel erg goed wat je eq't. Als ik in Fabfilter pro q2 dezelfde eq curve geef, is dat een MEGA verschil, in de ozone eq niet. Das echt raar.

Niet toevallig onbewust een compressor erachter aan staan?
 
Het track matchen is eigenlijk ook wel heel erg cool. Vooral ook omdat je de match kunt dry/wetten. Dus je kunt de match eq gewoon n beetje toevoegen, en toch je eigen saus houden.

Wat bedoel je hier precies?

Ik heb deze plugins ook maar ik moet me nog verder in verdiepen. Bij de track analyses gingen de plugins als snel over hun nek. Heb ik dan toch nieuwe pc nodig? (vraag voor mezelf :)) Ik kan nog kijken of dat minder is in Ableton Live 10 64 bit.
 
Wat bedoel je hier precies?
Ik vermoed dat hij het hier over de Smooth en Amount settings heeft.

Als je de target reference gecaptured hebt en je source geanalyseerd dan kun je via deze twee parameters bepalen in hoeverre je mix naar de target EQ settings toegetrokken worden, dat kan heel heftig tot heel smooth en van geen invloed (dry) tot enorm veel invloed (wet).

In de eerder genoemde video wordt dit proces in beeld gebracht:


Ik gebruik het zelf nu ook veel, alhoewel het een minimale correctie is in mijn tracks vind ik het nog steeds net even wat lekkerder klinken na de EQ matching fase omdat ik dan nog meer richting de sound ga van de Referentie tracks die ik gekozen heb. Het is een erg handig hulpmiddel voor mij in ieder geval :okdan:
 
Izotope heeft weer een aantal handige videos uitgebracht met mix, mastering en productie technieken. Deze serie heet:

2-Minute Tips: Mixing, Mastering, and Music Production

De volgende videos zijn beschikbaar:
- Use a High Pass Filter to Shape Low End
- Achieve a Powerful Kick Sound
- Add Transient Power to Snares
- Enhance Bass Guitar
- Cut Through the Mix with Distortion
- Warm Up Your Keys
- Add Clarity and Presence to Vocals
- Find the Location of Frequencies
- Rein In Reverb

Alle video's duren dus ongeveer 2 minuten en zijn quick tips met voorbeelden. Er handig om even kort door te lopen.

Je kunt alle video's hier vinden:
https://www.izotope.com/en/blog/mixing/2-minute-tips-mixing-mastering-and-music-production.html
 
De iZotope O8N2 Crossgrade Bundle (vanaf een zgn. Advanced Product) was nog niet zo lang geleden in de aanbieding, maar ik zag dat deze nu bij AudioDeluxe te koop is voor slechts 177 US$ (ca. € 150). Ongeveer € 30 goedkoper dan toen.
 
Back
Top