Compressen obv hoe hard je een geluid hoort?

SB-SIX

Ouwe rot
Lid sinds
3 januari 2013
Berichten
4.148
Een lage toon hoor je in principe minder hard dan een mid of hoge toon. Nu merk ik dat veel van mijn compressors eigenlijk alleen maar reageren op hoe hard een geluid technisch gezien binnen komt, niet op basis van hoe hard een mens een geluid ervaart. Daardoor krijg ik bij tracks met veel sweeps in allerlei frequentiebereiken niet altijd het volume volledig onder controle. Oplossing is dan vaak maar handmatig bewerken. Maar zijn er ook (vst) compressors die daar wel rekening mee houden?
 
ik ken niks van vst maar wat als je nu de boel affiltert en dan naar een comp stuurt en dan een zelfde signaal andersm filtert en de andere helft vh spectrum ernaar voert?
Ik heb een hardware les gehad met compr en heb enkel onthouden dat ik geen verschil kan zeggen (wat beter was)= met de API 2500 tov de vst. Was een goeie anti gas les trouwens. Super duur spul en ik kon nooit zeggen wat de vst was of de dikke bakken van duizenden euro's haha

RMS werkt als je gehoor.
optical is trager en ideaal als leveling.
 
Laatst gewijzigd:
Een lage toon hoor je in principe minder hard dan een mid of hoge toon. Nu merk ik dat veel van mijn compressors eigenlijk alleen maar reageren op hoe hard een geluid technisch gezien binnen komt, niet op basis van hoe hard een mens een geluid ervaart. Daardoor krijg ik bij tracks met veel sweeps in allerlei frequentiebereiken niet altijd het volume volledig onder controle. Oplossing is dan vaak maar handmatig bewerken. Maar zijn er ook (vst) compressors die daar wel rekening mee houden?



Ik kan me voorstellen dat sweeps je wel wat ellende kunnen geven. Maar, als oplossing zou ik dan dat spoor/kanaal zelf eerst compressen+limiten. Misschien idee?
 
Veel compressors hebben om deze reden een highpass filter of EQ op de side chain, om de compressie op het laag wat minder heftig te maken. De fabfilter proC heeft daar vrij uitgebreide functies voor. En anders inderdaad zelf een EQ op de sidechain zetten.
 
Side chainen met een grafische eq of een multiband compressor?

Dit lost het deels op, alleen eq's hebben beetje het zelfde probleem, meestal hebben die een shelve, bell of cut curve, niet een schuine lijn die je gehoor heeft

ik ken niks van vst maar wat als je nu de boel affiltert en dan naar een comp stuurt en dan een zelfde signaal andersm filtert en de andere helft vh spectrum ernaar voert?
Ik heb een hardware les gehad met compr en heb enkel onthouden dat ik geen verschil kan zeggen (wat beter was)= met de API 2500 tov de vst. Was een goeie anti gas les trouwens. Super duur spul en ik kon nooit zeggen wat de vst was of de dikke bakken van duizenden euro's haha

RMS werkt als je gehoor.
optical is trager en ideaal als leveling.

Ja daar was ik gelukkig ook al achter haha, slechtste compressor die ik ooit gehad heb is een hardware compressor (rnc), menig free vst vind ik fijner. Maar heb een keer een compressor bij collega nonklist gehoord die ik wel heel duidelijk beter en sprankelender vond dan welke vst dan ook. Maargoed, wil de naam ook niet weten want volgens mij wassie ook reteduur :) Maar is RMS de oplossing? Volgens mij heb ik wel een compressor met rms, ga het binnenkort proberen, goeie tip!

Ik kan me voorstellen dat sweeps je wel wat ellende kunnen geven. Maar, als oplossing zou ik dan dat spoor/kanaal zelf eerst compressen+limiten. Misschien idee?

Ja ik heb heb het ook over het losse spoor, in de mastering wordt het anders helemaal een drama :)

Veel compressors hebben om deze reden een highpass filter of EQ op de side chain, om de compressie op het laag wat minder heftig te maken. De fabfilter proC heeft daar vrij uitgebreide functies voor. En anders inderdaad zelf een EQ op de sidechain zetten.

Pro-C is mijn favo comp :) en ja die advanced mode helpt wel een beetje, maar voor mijn gevoel verleg je de focus naar een andere frequentie. Het is een high cut en wederom geen schuine lijn zoals je gehoor werkt. Volgens mij heb ik ooit wel eens een eq met een tilt functie gezien, dat is precies wat ik bedoel maar weet bij god niet meer waar ik dat gezien heb.
 
RNC een slechte compressor? ik vermoed dat je hem dan echt verkeerd in hebt gezet. De RNC kan heel mooi en transparant klinken, maar niet op elk materiaal.
RMS heeft verder weinig met de frequentiekarakteristiek te maken. Je zou een Fletcher-Munson curve kunnen nabootsen met een grafische equalizer, rekening houdend met de beoogde luidheidsperceptie. Maar evengoed zal je daar in werkelijkheid misschien wel van afwijken voor een gewenst resultaat.
 
RMS werkt als je gehoor.

Integendeel, RMS werkt juist niet als je gehoor.
RMS staat voor Root Mean Square en is slechts een wiskundige benadering om het gemiddelde te nemen tussen de wortels van het kwadraat van de pieken (zodat positieve en negatieve pieken beide op een positieve waarde uitkomen)

bijvoobeeld

2x2=4
-2x-2=4

wortel van 4=2

Dus nu heb je een eenduidig gemiddelde van zowel + als -

Echter is dit niet frequentie afhankelijk, iets wat ons gehoor juist wel is.

Dat is ook juist de reden dan loudness niet te meten is in RMS maar juist in LU(K)FS, wat wel rekening houdt met de Equal Loudness Contour (of fletcher munson curves) van het menselijk gehoor.

RMS is dus wel een benadering van, maar niet de oplossing.

Hier wat meer achtergrond info:

https://en.wikipedia.org/wiki/Root_mean_square
https://en.wikipedia.org/wiki/Equal-loudness_contour
https://en.wikipedia.org/wiki/Fletcherā€“Munson_curves
 
RNC een slechte compressor? ik vermoed dat je hem dan echt verkeerd in hebt gezet. De RNC kan heel mooi en transparant klinken, maar niet op elk materiaal.
RMS heeft verder weinig met de frequentiekarakteristiek te maken. Je zou een Fletcher-Munson curve kunnen nabootsen met een grafische equalizer, rekening houdend met de beoogde luidheidsperceptie. Maar evengoed zal je daar in werkelijkheid misschien wel van afwijken voor een gewenst resultaat.

Mijn ervaring met rnc was: enorme dip in het (sub)laag in normal mode, en nauwelijks verschil tussen really nice mode en bypass. Kan mijn unit geweest zijn maar ken geen enkele vst die het laag er zo extreem uit haalt of nauwelijks iets hoorbaars doet. Volgens mij hebben ze de dip in lowend in latere units wel opgelost.

Ik heb nu als analoge compressor een wmd mscl, en in de box pro-c. Beide doen hun ding erg goed imho op het bovengenoemde na :)
 
Je kunt eventueel ook meerdere Pro-C's achter elkaar zetten, en ieder met de high/low pass filters van de side chain op een verschillend frequentie gebied laten reageren. Maar het beste lijkt mij een EQ op de side chain. Ook makkelijk te doen met de Pro-C ;).
 
Integendeel, RMS werkt juist niet als je gehoor.
RMS staat voor Root Mean Square en is slechts een wiskundige benadering om het gemiddelde te nemen tussen de wortels van het kwadraat van de pieken (zodat positieve en negatieve pieken beide op een positieve waarde uitkomen)

bijvoobeeld

2x2=4
-2x-2=4

wortel van 4=2

Dus nu heb je een eenduidig gemiddelde van zowel + als -

Echter is dit niet frequentie afhankelijk, iets wat ons gehoor juist wel is.

Dat is ook juist de reden dan loudness niet te meten is in RMS maar juist in LU(K)FS, wat wel rekening houdt met de Equal Loudness Contour (of fletcher munson curves) van het menselijk gehoor.

RMS is dus wel een benadering van, maar niet de oplossing.

Hier wat meer achtergrond info:

https://en.wikipedia.org/wiki/Root_mean_square
https://en.wikipedia.org/wiki/Equal-loudness_contour
https://en.wikipedia.org/wiki/Fletcherā€“Munson_curves


tja ik schreef dit omdat 't in de docu staat vd cursus en die leraar is niet de minste...
 
Dan zou ik van die docent toch wel verwachten dat hij het iets beter zou uitleggen.

SB-SIX: de RNC is inderdaad niet gek op stevige lage frequenties dus misschien niet ideaal voor de meeste elektronische muziek. Op akoestische bronnen (en dan geen pauken of kickdrums) heb ik er mooie resultaten mee gekregen. De supernice mode is heel subtiel, maar werkt wel degelijk.Vermoedelijk was het niet de juiste compressor voor die taak.

Pro-C is erg goed inderdaad en zo zijn er nog een flink aantal mooie plugins te krijgen. Als het transparant moet, dan is de TDR Kotelnikov ook fijn (en gratis!)
 
Wellicht interessant: de ToneBoosters BusCompressor heeft een geavanceerd perceptief luidheids model in de side chain in plaats van (simpele) filters en RMS meting. Dat is ook een van de redenen waarom die compressor zo veel transparenter kan werken dan vele andere plugins :-)
 
Dan zou ik van die docent toch wel verwachten dat hij het iets beter zou uitleggen.

SB-SIX: de RNC is inderdaad niet gek op stevige lage frequenties dus misschien niet ideaal voor de meeste elektronische muziek. Op akoestische bronnen (en dan geen pauken of kickdrums) heb ik er mooie resultaten mee gekregen. De supernice mode is heel subtiel, maar werkt wel degelijk.Vermoedelijk was het niet de juiste compressor voor die taak.

Pro-C is erg goed inderdaad en zo zijn er nog een flink aantal mooie plugins te krijgen. Als het transparant moet, dan is de TDR Kotelnikov ook fijn (en gratis!)

Volgens mij snapt hij gewoon niet wat een compressor doet. Namelijk grof gezegd: het indammen van freq's waar veel energie zit = vaak de low end. En de side chain zit er echt niet voor niets.

'Probleem' zit hem in het feit dat de detectie heel snel, linear en accuraat is. Ga je met 0.2ms attack aan de gang dan sloopt ie elke peak=weg low end. Release tijd hetzelfde. Is die te kort dan laat ie meteen die peak weer los+ make up gain = oversturen/pompen etc.

Echte probleem is dus dat mensen gewoon niet weten wat ze doen. Je ramt een kick drum niet door een compressor voor de sound van de compressor maar om de volume over tijd beter te controleren.

Maar vertel dat maar tegen millennials die opgegroeid zijn met Benny Benassi en het pomp nummer Satisfaction. ;):P

En Really Nice Mode = ratio/3. Want het zijn 3 compressors achter elkaar. Dus 6:1 betekent 3 compressoren die allemaal 2:1 doen.

:beard:

:D
 
Wellicht interessant: de ToneBoosters BusCompressor heeft een geavanceerd perceptief luidheids model in de side chain in plaats van (simpele) filters en RMS meting. Dat is ook een van de redenen waarom die compressor zo veel transparenter kan werken dan vele andere plugins :-)

Kijk het bestaat dus toch! En een nette prijs, hier ga ik eens goed naar kijken.

Volgens mij snapt hij gewoon niet wat een compressor doet. Namelijk grof gezegd: het indammen van freq's waar veel energie zit = vaak de low end. En de side chain zit er echt niet voor niets.

'Probleem' zit hem in het feit dat de detectie heel snel, linear en accuraat is. Ga je met 0.2ms attack aan de gang dan sloopt ie elke peak=weg low end. Release tijd hetzelfde. Is die te kort dan laat ie meteen die peak weer los+ make up gain = oversturen/pompen etc.

Echte probleem is dus dat mensen gewoon niet weten wat ze doen. Je ramt een kick drum niet door een compressor voor de sound van de compressor maar om de volume over tijd beter te controleren.

Maar vertel dat maar tegen millennials die opgegroeid zijn met Benny Benassi en het pomp nummer Satisfaction. ;):P

En Really Nice Mode = ratio/3. Want het zijn 3 compressors achter elkaar. Dus 6:1 betekent 3 compressoren die allemaal 2:1 doen.

:beard:

:D

De theorie van compressors is mij bekend. Als bij een 1op1 vergelijking meerdere plugins klinken zoals ik verwacht en de RNC niet, met exact dezelfde instellingen en bronmateriaal, dan weet ik genoeg.
 
Hoe frequent zijn die filter sweeps? Als het vrij traag is, zou je ook in DAW gewoon wat automation op de fader kunnen zetten. Of kijk eens naar een dynamische EQ.
 
Hoe frequent zijn die filter sweeps? Als het vrij traag is, zou je ook in DAW gewoon wat automation op de fader kunnen zetten. Of kijk eens naar een dynamische EQ.

Ja dat is precies wat ik vaak doe nu, maar vind dat niet echt een leuk klusje en moet het veels te vaak doen. Vandaar dat ik daar een geautomatiseerde oplossing voor wil, wat waarschijnlijk kan met de toneboosters plugins
 
De theorie van compressors is mij bekend. Als bij een 1op1 vergelijking meerdere plugins klinken zoals ik verwacht en de RNC niet, met exact dezelfde instellingen en bronmateriaal, dan weet ik genoeg.

Blijkbaar niet want het is toch echt typisch gedrag van een (peak detection) vca compressor met een snelle attack en geen side chain. Plugin of hardware. Maakt niet uit.

Het ligt dus niet aan de compressor maar aan hoe jij hem gebruikt. Sorry man.

Verder zoek de term confirmation bias/tunnelvisie eens op. Sowieso adviseer ik dat iedereen die discussies op het internet voert. Want je weet nooit genoeg ;)

En ik heb express een dag gewacht met reageren zodat de emoties niet weer alle kanten uitvliegen en mensen heel kwetst zich als lid deactiveren.

Trouwens de Really Nice Mode is perfect om sweeps transparant te compressen. Verder jammer dat er nog geen software hacks zijn voor de 1173. Wat ze doen lijkt namelijk heel erg op wat een Distressor o.a. doet.
 
Misschien even wat minder uit de hoogte doen als je niet precies weet wat er speelde zeg pff. Het verschil was nieteens subtiel maar zeer goed merkbaar.
Uiteraard weet ik dat er iets van de lowend afgesnoept wordt door een compressor, ook bij een vst, maar bij de RNC die IK had werd onderhand alles onder de 100hz weggehaald. Kan best dat dat bij jou unit niet het geval is, want ik meen me te herinneren dat FMR dit probleem erkend heeft en in latere versies opgelost heeft. Zouden ze dat doen omdat er niks aan de hand was, of zou het kunnen dat er wel een probleem met lowend was?
 
Misschien even wat minder uit de hoogte doen als je niet precies weet wat er speelde zeg pff. Het verschil was nieteens subtiel maar zeer goed merkbaar.
Uiteraard weet ik dat er iets van de lowend afgesnoept wordt door een compressor, ook bij een vst, maar bij de RNC die IK had werd onderhand alles onder de 100hz weggehaald. Kan best dat dat bij jou unit niet het geval is, want ik meen me te herinneren dat FMR dit probleem erkend heeft en in latere versies opgelost heeft. Zouden ze dat doen omdat er niks aan de hand was, of zou het kunnen dat er wel een probleem met lowend was?

Volgens mij is er geen v2. FMR heeft heel duidelijk uitgelegd dat het aan de attack en release ligt. Dat heb ik hierboven ook uitgelegd.

"'Probleem' zit hem in het feit dat de detectie heel snel, linear en accuraat is. Ga je met 0.2ms attack aan de gang dan sloopt ie elke peak=weg low end. Release tijd hetzelfde. Is die te kort dan laat ie meteen die peak weer los+ make up gain = oversturen/pompen etc. "

En het is ook logisch. Zeker als je attack en release 'slopes' linear zijn. Drm wordt er ook relatief lange attack en release tijden geadviseerd door FMR bij bas sources. Maar dat moest vooral omdat mensen niet wisten van het basis principe van een compressor. Of de manual niet lazen.

Daarom hebben ze nu ook vaak ook Logaritmische release tijden op duurdere compressors zitten. Door die 'slope' kan je met kortere release tijden een natuurlijk geluid behouden.

En het komt echt door het feit dat de 'jeugd' van tegenwoordig bij een compressor denkt aan het vet maken van iets. Klassiek gebruik van bijv een compressor op een kick is om vooral om de peak door te laten en alles wat daarna komt de kop in te duwen. Zodat er een 'tik' overblijft met mooi rond laag die mooie vooraan in de mix zit ipv een 'boooooom' die alles in de mix weer weg duwt. (Al kan je dat tegenwoordig ook gewoon met een envelope over een kick in een DAW doen)

En ik dacht vroeger ook dat een compressor er was om dingen vet te maken. Don't worry :D

Maar ik zie nog steeds allemaal filmpjes op youtube waar mensen met super dure spullen niet eens de werking van een compressor op een kick goed kunnen uitleggen. Die denk alleen in vet vet vet. En dan hoor je een hardere tik dan ervoor maar door zo'n HPF circuit in de side chain zit daar geen bas onder en komt die na die tik er achteraan hangen.

En grote dj's draaien dat gewoon in clubs. Stond er jaren lang bovenop als geluidsman.

En het mooiste was nog een 'top' geluidsman die in de dj broadcast ging uitleggen dat dit door mp3 conversie komt. Ik moet er nog steeds op lachen.

Dus niet uit de hoogte doen maar advies om beter na te denken wat een compressor doet en hoe die precies werkt. Dan weet je gewoon veel beter wat je aan het doen bent en dan worden je producties ook beter.

Maar je kan ook gewoon de presets op die 'nieuwe' compressor plugs gebruiken en denken laat maar lullen met zijn ik weet het beter/tof doen toontje :D 8o)
 
Back
Top