Wat maakt de ene EQ-plugin beter dan de ander?

bombario

Ouwe rot
Lid sinds
9 januari 2004
Berichten
4.655
Locatie
Zwolle
Dag forummers,

Ik verdiep me momenteel in EQ en vind online moeiteloos honderden plugins, van gratis tot loeiduur. Waarin zit het verschil en wat maakt de ene plugin zoveel beter? Of concreter: hoor je het als je een stock-plugin gebruikt uit bijvoorbeeld Ableton of FL Studio t.o.v. - noem eens wat - Waves?
 
Als je in gedachte houd dat een EQ eigenlijk een soort filter is dan kun je dus concluderen dat er wel degelijk verschil zit tussen verschillende EQ's, want daar word tijdens het maken van een EQ plug-in ook modelling op toegepast. De modelling is dus bepalend voor het karakter van een EQ(hoe goed is de modelling uitgevoerd).

Als je die verschillende EQ's onderzoekt omdat je tot aanschaf over wil gaan dan zou ik eigenlijk niet verder zoeken en gewoon de Fabfilter kopen, want zoals SB-SIX al zegt doet die EQ perfect wat jij wil
 
Naast klankverschil heb je ook nog gebruiksgemak. Sommige werken gewoon lekkerder dan anderen. Een analyser erbij is handig bijvoorbeeld, of dat je de toonhoogte bij de frequenties ziet staan.

Ik gebruik altijd de EQ uit het pakket van Toneboosters. Tof ding vind ik.
 
Er zijn EQ' die heel clean zijn en het geluid zo weinig mogelijk kleuren, de beste keuze hiervoor vind ik idd de ProQ2, deze blinkt uit in gebruiksgemak en je kunt er vrijwel alles mee doen.

Maar soms wil je ook juist met EQ het geluid mooier maken door kleuring, ik heb daarvoor onlangs de Maag EQ4 aangeschaft, als je hiermee een frequentie boost klinkt dat anders dan met de ProQ.
 
Ik heb jaren terug weleens iets gelezen over een test waaruit bleek dat veel EQ plugins exact hetzelfde programma'tje zijn met een ander jasje.
 
En ben je compressief? Bel dan Stichting Korrelatie :D

P.S. Dank voor de reacties. Ik trapte weer in mijn oude valkuil en zat me blind te staren op mooie gear, terwijl ik op andere vlakken veel meer winst kan boeken. Betere beats, spannender arrangementen en écht weten wat plugins doen, om maar wat te noemen. Daarom houd ik het voorlopig even bij de interne plugins en als ik die echt begrijp kijk ik naar Fabfilters plugs.
 
De on-board plugins - van de meest bekende DAWs - gaan ver en zijn kwalitatief van hoog niveau. Het is een basis uitrusting waarmee goed te werken valt. Maar m.n. met reverbs, compressors, (tape) saturation en innovatieve EQs van third-party plugins valt er nog wel wat te verbeteren. Ook zijn er speciale plugins die iets nuttigs kunnen toevoegen. Maar zeer waarschijnlijk zal geen enkele producent de hit lijsten niet gehaald hebben, omdat hij/zij de een of andere plugin niet gekocht heeft. Maar je moet natuurlijk wel weten wat een plugin doet en hoe je 'm kunt toepassen.

Maar de FF Pro-Q 2 (zonder kleuring en mét veel extra functies) 'moet' je gelijk al (een keer in de sale) aanschaffen. Deze is nl. ook uitermate geschikt voor beginners, omdat deze plugin je snel en op een plezierige manier veel over equalizing kan leren.

De Pultec Passive EQ klassieker van Universal Audio vind ik een "must-have" die ik graag ná de compressor inzet. Maar daar heb je wel een UAD accelerator voor nodig en dat wordt een dure grap.

Zelf heb ik 'm niet, maar de TB TrackEssentials bundle v3 (van ToneBoosters) schijnt een aanrader te zijn. Voor slechts € 19,95 krijg je 8 plug-ins, waaronder een EQ.
http://www.toneboosters.com/tb-trackessentials-bundle

Ik ben geen groot fan van Waves, maar een uitzondering daarop vind ik (o.a.) hun Renaissance Equalizer. Die is nu in de sale voor $ 29,--.
Weliswaar bestaat deze al heel wat jaren, maar ik zie nog geen reden om dit werkpaard uit mijn plugin folder te verwijderen.
http://www.waves.com/plugins/renaissance-equalizer

TDR VOS SlickEQ ....Free Edition > gratis dus. Ik heb 'm zelf niet in gebruik.
http://www.tokyodawn.net/tdr-vos-slickeq

En met enige regelmaat kun je ook gratis (of voor slechts 1 euro) aan goede EQ plugins komen. Zoals de Sie-Q (van Soundtoys) een aantal maanden geleden.

NI Komplete 11 (Ultimate)mag vind ik niet ontbreken in een studio, een pakket waar overigens ook goede EQs in zitten. Veel geld, maar het valt mee als je uitrekent wat het per product kost: ca. 14 euro.

Té veel (overbodige) plug-ins zorgen voor plugin-overkill (waardoor je niet meer aan muziek maken toekomt), dus ik probeer het te beperken tot wat écht nodig is. Maar de verleiding is altijd aanwezig om er toch weer eentje te kopen. Gisteren nog :D
 
Er zijn EQ' die heel clean zijn en het geluid zo weinig mogelijk kleuren, de beste keuze hiervoor vind ik idd de ProQ2, deze blinkt uit in gebruiksgemak en je kunt er vrijwel alles mee doen.

Maar soms wil je ook juist met EQ het geluid mooier maken door kleuring, ik heb daarvoor onlangs de Maag EQ4 aangeschaft, als je hiermee een frequentie boost klinkt dat anders dan met de ProQ.

Deze combi gebruik ik ook. Erg fijn!
 
Er is zoveel aanbod. Zowel commercieel als gratis. En ook zoveel verschillen in functionaliteit en interface (bediening). Ook allerlei emulaties van hardware EQ's (maar staar je je daar niet op blind).

Tip: Richt je daarom eerst op je vraag: Wat wil je bereiken? Wat heb je er voor over (EURO's)? En welke EQ past daar dan het best bij. Overigens: het hoeft ook zeker niet bij 1 EQ te blijven. Bij verschillende potjes passen ook verschillende dekseltjes.

Zoals gezegd: Er zijn nogal wat verschillen in functionaliteit en interface (bediening):

- Transparant of gekleurd (allerlei vormen van subtiele vervorming, saturation, drive)
- Wel of geen fase verschuivingen (linear phase, minimal phase)
- Werk je liever met draaiknoppen of met schuifjes of geheel grafisch?
- Wil je het inkomende en/of uitgaande frequentie spectrum kunnen zien?
- Hoeveel banden denk je nodig te hebben (1, 2, 3, 10, 31, ongelimiteerd)?
- Wil je vaste frequenties of variabele?
- Wil je verschillende typen filters per band (shelf, peak, notch)?
- Wil je wel of niet variabele Q (bandbreedte) per band?
- Meer technisch: Win32 of 64 bit, maximale samplerate, interne (reken) resolutie.

Al met al nogal wat overwegingen. En ik pretendeer hiermee ook niet volledig te zijn. Uiteindelijk telt wat jij mooi/handig vindt.

Tip: Bekijk de verschillende mogelijkheden en voor- en nadelen van gratis EQ's. Zo kun je misschien beter bepalen wat je zoekt. Misschien zit jouw toekomstige favoriet er ook al tussen.

Hieronder een link naar Bedroom Producers Blog. Bekijk daar de verschillende EQ's (onderverdeeld naar Graphic, Linear phase en Parametric).

http://bedroomproducersblog.com/free-vst-plugins/
 
Laatst gewijzigd:
Ik kan veel vertellen over EQ's want er is veel over te vertellen maar eigenlijk gaat het maar om 1 ding:

Goede muziek maken....en het maakt niet uit waarmee je dat doet. Als je met een DAW EQ prachtige dingen maakt zal het niet nog beter worden met een 3rd party plugin. Sterker nog...het wordt misschien wel slechter omdat je juist dat geluid hebt weten te behalen met die bepaalde EQ.

Flying Lotus heeft zijn eerste album geheel met Ableton Live gemaakt (incl onboard Plugins) en dat wordt toch wel gezien als een meesterwerk:

 
EQ-plugins kunnen zich van elkaar onderscheiden op twee manieren:

1. Het soort knopjes waar je aan draait en wat hun effect is op de EQ-curve
2. Eventuele post-processing van het signaal met (virtueel analoge) kleuring.

Een pultec-style EQ is bijvoorbeeld een heel handig middel om je te concentreren op EQ-beweging in hele specifieke banden. SSL-stijl EQs hebben een Q-factor die meevarieert met de hoeveelheid boost/cut, wat handig (of niet) kan zijn met het snel 'indraaien' van een goede setting.
 
Je zou het zelfde kunnen zeggen over auto's.
Ze hebben allemaal een stuur, vier wielen, een rem en een gaspedaal.
Maar verschil mag er zijn.

Ja maar het verschil is wel dat niemand het hoort met welke EQ je je productie hebt bewerkt. En als je met een Porsche naar je werk rijdt zal iedereen het opvallen ;)

't Zelfde geldt natuurlijk voor alle gear/software waarmee je je productie maakt. Het zal de luisteraar een worst zijn waar je het mee gemaakt hebt. Het gaat om de muziek :mega:

Wil natuurlijk niet zeggen dat het niet leuk is om er over te lullen :D
 
Ben je nu na 2 maanden verdiepen er al achter dat het niet gaat om de plugin maar om hoe je ze toepast?
Paragrafisch en Pultec, SSL natuurlijk en dan nog fancy new age stuff waar ik niet van houd.
Pultec komt in vele kleuren. Wat gebruikt je favo artiest? neem die drie.
 
Back
Top