Het grote plugin discount topic!

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
ik had de fabfilter pro r reverb aangeschaft (stond al een hele tijd op mijn lijst). Eerste indruk gisteren was maar matig, ik heb natuurlijk enorm goede reverbs in huis en dit is een totaal ander type reverb en de eerste indruk van de presets gaven me niet bepaald de resultaten die ik zo zou verwachten. Dat komt omdat die plugin achter de schermen veel meer dingen doet dan de omschrijving aangeeft en wat je verwacht op basis van de gewone conventionele plugins.

Dus toch maar de complete tutorial gekeken op groove3.com (die site is overigens ook wel een aanrader om een jaar abonnement op te nemen, ik kijk er enorm veel tutorials). Die tutorial duurt zo'n 50 minuten en behandelt alle onderdelen en pas toen snapte ik wat die plugin kan doen en toen werd het toch wel erg leuk. Een compleet andere benadering van reverb op je sounds op deze manier, vooral de 6 bands decay op je reverb signaal (wat iets anders is dan eq, wat die plugin ook kan) is extreem krachtig in het boetseren van je reverb sound.

Ik vind hem nu echt top nu ik heb naar mijn hand kan zetten en vind het een mooie aanvulling op mijn bestaande reverbs.

Dus mocht je deze reverb plugin overwegen zou ik je aan willen raden om vooraf goed te kijken of dit wel de plugin is die je wilt. Als je een gewone reverb wil hebben dan is seventh heaven die veel transparanter is en betere keuze vermoed ik. Dit is meer een boetseer je eigen reverb sound met enorm hoge kwaliteit. Zeker dingen als de decay per band en de modulatie mogelijkheden in het reverb signaal maken de fabfilter pro r wel een hele vette reverb voor je studio (alhoewel hij ook wel transparant kan).
 
Laatst gewijzigd:
Toch nog even extra onder de aandacht brengen, wat betreft Vengeance Avenger, de aanbieding nu is echt een hele goede (scheelt 40 euro op de normale prijs).
https://www.pluginboutique.com/product/1-Instruments/4-Synth/3201-Vengeance-Sound-VPS-Avenger-Synth

Ik weet dat het geen populaire vst is hier op het synthforum, maar naar mijn mening is dat compleet onterecht deze synth hoort wat mij betreft samen met omnisphere 2 aan de top van wat er te krijgen is. Avenger kan praktisch alles, van substractive, additative, wavetables, sampling, granulair, multiloops synthese tot zelfs als bizar goede arpeggiator gebruikt worden voor je andere hardware synths / vsts. Hij is wel lastig te leren programmeren, maar goed, dat is logisch met zoveel functionaliteit aan boord. Maar als je nog eens een top synth voor je verzameling zoekt dan is het zeker de moeite waard om hier eens wat demo videos van te kijken.

Zoveel functies,zoveel opties .Wanneer kom je nog toe om nog muziek te maken.Wat is de verhouding tussen die twee?Ga je de technische kant op of hou je je bezig met componeren,wat nog altijd de essentie is voor mij.Maar ik wil die discussie hier niet plaatsen ,maar de VA,is wel in m'n smaak beginnen vallen toen ik luisterde naar ee YT-filmpje van een expansion pack 'cinematic 2'.Toen zei ik verdraaid,dat is klasse!Misschien op een black friday,ooit?Maar,ja,er komt gewoonweg geen einde aan de toevloed van interessante spullen die je zou willen hebben.
Less is more.Daarom hou ik van minimalistische muziek-kunst.
 
Zoveel functies,zoveel opties .Wanneer kom je nog toe om nog muziek te maken.Wat is de verhouding tussen die twee?Ga je de technische kant op of hou je je bezig met componeren,wat nog altijd de essentie is voor mij.Maar ik wil die discussie hier niet plaatsen ,maar de VA,is wel in m'n smaak beginnen vallen toen ik luisterde naar ee YT-filmpje van een expansion pack 'cinematic 2'.Toen zei ik verdraaid,dat is klasse!Misschien op een black friday,ooit?Maar,ja,er komt gewoonweg geen einde aan de toevloed van interessante spullen die je zou willen hebben.
Less is more.Daarom hou ik van minimalistische muziek-kunst.
daar heb je absoluut gelijk in, dat is een groot gevaar, maar ook wel op te lossen via een stuk zelf discipline. Ik besteed zelf een aantal uur per week aan studie van de onderdelen in muziek, dit kan speeltechniek zijn of de werking van plugins of meer theoretische studies zoals bijvoorbeeld mastering. Dan hou ik nog genoeg uren over om dit in praktijk te brengen. Hier houd ik me strak aan zodat ik zeker nog aan muziek maken toe kom.

Daar komt bij dat veel dingen hetzelfde zijn kwa theorie, als je eenmaal weet hoe je substractive synthese of bijvoorbeeld granulaire synthese moet programmeren, dan hoef je daarna alleen nog maar te focussen op wat die specifieke synth of effect apparaat extra of anders kan om bepaalde dingen te bereiken, de tijd die je normaal nodig hebt om de basis te leren kun je gewoon overslaan doordat je dit al weet. Dus eigenlijk gaat het steeds sneller.
Wat ik zelf vooral vind is dat het inspirerend is om met nieuwe dingen te werken, tegenwoordig helemaal, als je het groter geheel in je setup thuis eenmaal ziet en de verbanden weet te leggen is het bizar wat je thuis allemaal kunt doen in je eigen studio. Ik krijg er continu nieuwe ideeen door.

Wel is het zo dat veel plugins steeds complexer worden, dat zag ik zelf gisteren wel aan die fabfilter reverb, dat was echt wel even omschakelen voordat ik daar het resultaat uit kon halen zoals ik het in mijn hoofd heb. Omnisphere geldt hetzelfde voor, kan enorm veel en als je daar echt het maximale uit wil halen dan ben je wel even bezig (Zoals bijvoorbeeld morphing filters of oscs).

Vengeance Avenger gaat daar nog eens dik overheen, die is nog vele malen complexer als je die echt wilt beheersen, ook niet zo gek aangezien het meerdere synths in 1 omgeving zijn die je tot maximaal 8 oscs kan layeren per sound. Er zijn niet zoveel synths die in staat zijn om in 1 geluid additatief, wavetables, multiloops, granulair, substractive, sampling, etc te combineren, en dat ook nog met onafhankelijke arps per osc, een routing matrix die praktisch alles kan mappen inclusief envelopes die je zelf kunt tekenen, resampling intern om zo bijvoorbeeld je eigen wavetables te creeren en ga zo maar door. Enorm diepgaand en complex, maar wat een powerhouse van een synth als je dit eenmaal snapt en razendsnel toe kan passen om elke sound die je maar in je hoofd hebt te kunnen maken. Dit soort dingen van zo'n synth leer je alleen maar door er inderdaad veel tijd aan te besteden en veel te experimenteren, maar dan heb je inderdaad wel een ijzeren discipline nodig om jezelf daar niet maanden in te verliezen.
​​​​​​​
Dus ik vind dat je zeker gelijk hebt, maar dat je jezelf er zeker tegen kan wapenen door wat strenger voor jezelf te zijn.
 
Verdorie, hierdoor komt een aantal zeer smakelijk uitziende (eye candy) plugins binnen bereik. Je wordt bedankt. Moet ik weer wat Snake Oil filmpjes op You Tube gaan kijken. :D

Zo, dat hebben we ook weer overleefd. De Waves J37 met z'n prachtige GUI* lonkte wel erg aanlokkelijk naar me, maar de gratis FerricTDS van Variety of Sound en eveneens gratis ToTape5 van Airwindows, de laatstgenoemde heeft nota bene niet eens een ontworpen GUI, hebben me (voorlopig :P) $29 bespaard. Maar nu zag ik vanochtend weer dat Reelight van Beatskillz ook in de aanbieding is voor slechts $19... :frons:

*Overigens deel ik wel de mening met velen dat Waves het mogelijk zou moeten maken om de bovenste (nutteloze) helft van de GUI te verbergen.
 
Ik besteed zelf een aantal uur per week aan...

Ik ben zoooo jaloers op je, haha. Als ik 2 a 3 uur per week vrij kan maken is het al luxe. Maar goed, over 11 jaar is de laatste wel de deur uit :D

Wat betreft discipline heb ik een zelf een lijstje opgesteld van plugins die ik ooit nog eens wil. Daar stond een multibandcompressor op en die heb ik nu gekocht bij Waves. Als je alleen op koopjesjacht gaat maak je jezelf gek.

Ook nog even on-topic. Hier staan 200 gratis VST-plugins met een korte omschrijving en er zit leuk spul tussen. 100% korting, lekker toch.

https://blog.landr.com/best-free-vst-plugins/
 
Ik zou voor pre-recorded voor de gewone Tune gaan... ;-)

Thanks, ik heb naar je geluisterd :) Heb ze beide ge-demo-ed, de tune realtime leek vrij veel op de gratis Graillon 2 welke ook prima werkt. Nu voor 29,- een soort melodyne achtige editor (de gewone tune), niet gek... Integratie met Bitwig is naadloos! Ik zag op demo filmpjes dat mensen zaten te kutten met rewire maar dat was bij mij niet nodig.
 
Ik heb gelukkig niet zoveel soorten plugins meer op m'n lijstje staan. Een goede tape emulator was er één van, maar ik denk dat ik nu wel voorzien ben. En bedankt voor de link, bombario. Eens kijken of daar wat bruikbaars tussenzit. :okdan:
 
Ik ben zoooo jaloers op je, haha. Als ik 2 a 3 uur per week vrij kan maken is het al luxe. Maar goed, over 11 jaar is de laatste wel de deur uit :D

Wat betreft discipline heb ik een zelf een lijstje opgesteld van plugins die ik ooit nog eens wil. Daar stond een multibandcompressor op en die heb ik nu gekocht bij Waves. Als je alleen op koopjesjacht gaat maak je jezelf gek.

Ook nog even on-topic. Hier staan 200 gratis VST-plugins met een korte omschrijving en er zit leuk spul tussen. 100% korting, lekker toch.

https://blog.landr.com/best-free-vst-plugins/


ja, dank voor de link, er zitten al bekende tussen, en sommige heb ik al (glitchmachines, full bucket), maar een mooi en goed overzicht. dank, nogmaals!
 
Ik ben zoooo jaloers op je, haha. Als ik 2 a 3 uur per week vrij kan maken is het al luxe. Maar goed, over 11 jaar is de laatste wel de deur uit :D
ja met kinderen wordt het wel lastig kwa tijd, zelf kijk ik nauwelijks tv dus veel tijd over voor muziek maken in welke vorm dan ook.
 
nog even een kleine aanvulling op mijn mening met betrekking tot de Fabfilter Pro-R reverb die nu voor ongeveer 100 euro te krijgen is. Ik heb gisteren drie uur lang geoefend met het inzetten van deze plugin. Mijn mening is nu dat dit een must have reverb is, en dat is om de volgende reden:

Het blijkt dat nadat je de plugin volledig begrijpt je in staat bent om in deze plugin het reverb model volledig te kleuren naar je eigen smaak. Dus stel je wilt een reverb maken waarin je bijvoorbeeld een heldere reflectie hebt op de lage en hoge frequenties en dat je bijvoorbeeld de midden frequenties wilt dempen met vilt kwa gedrag, dan kan dat in deze plugin via het aanpassen van het reflectie gedrag per frequentie band. Daarbij opgeteld de mogelijkheid om reflectie modulaties toe te voegen en ook de plaatsing (zelfs op synced ritmes zoals kwart noten of 8e noten, etc) van de reverb te kunnen instellen maakt dit een reverb plugin die toch wel een hele andere benadering heeft dan conventionele reverbs.

Zo had ik gisteren een soort van reverb delay waarin voor een diva arpeggiator sound geprogrammeerd, echt indrukwekkend resultaat waarbij ik dus tempo synced reverbs had met verschillende reflectie types op de verschillende frequenties. Dat lukt me met geen 1 andere reverb die ik heb (en ik heb er veel).

Ander voorbeeld was dat ik een lange reverb room heb gemaakt voor drums, waarbij de kick en open hats droger (dus veel minder reverb) uit deze reverb room kwamen dus in het reverb signaal zelf waarbij de rest van de drums wel de volledige wetness hadden van het reverb signaal. Dit is dus anders is als de reverb cutten op dat soort frequenctie gebieden. Dat soort dingen kun je dus met de fabfilter pro-r voor elkaar krijgen.

Normaal is die 178 euro, nu tot 1 mei 102 euro. Er staan helaas niet echt goede demo's online op youtube die echt laten horen wat voor creatieve dingen je hiermee kunt doen, maar dat het een bijzondere reverb is, dat is wat mij betreft zeker (ondanks mijn matige eerste indruk weet ik zeker dat dit nu 1 van mijn favoriete reverbs gaat worden in mijn setup nu ik hem eindelijk snap).
 
Laatst gewijzigd:
Hulde Quifster!

Ik heb de Pro-R al een tijd en wist op zich wel van de freq-decay maar wat jij schrijft gaat een stuk verder dan mijn kennis over de Pro-R.
En dat is mooi, want dat nodigt (mij tenminste) uit om daar eens ff fijntjes in te duiken :D

Dank!
 
Hulde Quifster!

Ik heb de Pro-R al een tijd en wist op zich wel van de freq-decay maar wat jij schrijft gaat een stuk verder dan mijn kennis over de Pro-R.
En dat is mooi, want dat nodigt (mij tenminste) uit om daar eens ff fijntjes in te duiken :D

Dank!

dat was ook mijn probleem, ik begreep die plugin eigenlijk niet echt. Ik benaderde hem als een gewone reverb, en dat is het bepaald niet (nou ja, ook wel een beetje als je dat wil), maar die lovende reviews kon ik zelf niet verklaren.

Maar ik heb een jaar abonnement op groove3 dus als ik plugins koop dan kijk ik daar even altijd de explained videos van, in dit geval waren met name de Decay EQ en Pre Delay tutorials waren echt enorme eye openers, mede door de voorbeelden in die tutorials. Die predelay is min of meer verborgen onderin, maar dat is echt een hele krachtige feature, zeker omdat die op een bepaalde manier met de decay instellingen werkt, hierin stel je ook die tempo synced rythmic variaties in.

Ik heb deze tutorials gebruikt om de reverb te leren begrijpen en natuurlijk gisteravond die kennis uren lang uitgeprobeerd om het echt zelf onder de knie te krijgen.
https://www.groove3.com/tutorials/FabFilter-Pro-R-Explained
 
nog even een kleine aanvulling op mijn mening met betrekking tot de Fabfilter Pro-R reverb die nu voor ongeveer 100 euro te krijgen is. Ik heb gisteren drie uur lang geoefend met het inzetten van deze plugin. Mijn mening is nu dat dit een must have reverb is, en dat is om de volgende reden:

Het blijkt dat nadat je de plugin volledig begrijpt je in staat bent om in deze plugin het reverb model volledig te kleuren naar je eigen smaak. Dus stel je wilt een reverb maken waarin je bijvoorbeeld een heldere reflectie hebt op de lage en hoge frequenties en dat je bijvoorbeeld de midden frequenties wilt dempen met vilt kwa gedrag, dan kan dat in deze plugin via het aanpassen van het reflectie gedrag per frequentie band. Daarbij opgeteld de mogelijkheid om reflectie modulaties toe te voegen en ook de plaatsing (zelfs op synced ritmes zoals kwart noten of 8e noten, etc) van de reverb te kunnen instellen maakt dit een reverb plugin die toch wel een hele andere benadering heeft dan conventionele reverbs.

Zo had ik gisteren een soort van reverb delay waarin voor een diva arpeggiator sound geprogrammeerd, echt indrukwekkend resultaat waarbij ik dus tempo synced reverbs had met verschillende reflectie types op de verschillende frequenties. Dat lukt me met geen 1 andere reverb die ik heb (en ik heb er veel).

Ander voorbeeld was dat ik een lange reverb room heb gemaakt voor drums, waarbij de kick en open hats droger (dus veel minder reverb) uit deze reverb room kwamen dus in het reverb signaal zelf waarbij de rest van de drums wel de volledige wetness hadden van het reverb signaal. Dit is dus anders is als de reverb cutten op dat soort frequenctie gebieden. Dat soort dingen kun je dus met de fabfilter pro-r voor elkaar krijgen.

Normaal is die 178 euro, nu tot 1 mei 102 euro. Er staan helaas niet echt goede demo's online op youtube die echt laten horen wat voor creatieve dingen je hiermee kunt doen, maar dat het een bijzondere reverb is, dat is wat mij betreft zeker (ondanks mijn matige eerste indruk weet ik zeker dat dit nu 1 van mijn favoriete reverbs gaat worden in mijn setup nu ik hem eindelijk snap).

Als je nog minder kwijt wil zijn (39,-), toneboosters reverb 4 doet ongeveer hetzelfde: https://www.toneboosters.com/tb_reverb_v4.html
Hier heb je inderdaad ook het concept dat je de reflecties met een pro-q achtige eq kan editen, en waar de punten van te moduleren zijn met interne lfo's. Klinkt ook echt goed.
 
Ze verkopen inderdaad handige tools voor bijna niks. Zelf heb ik de Tape en de AnalogStage gekocht. De AudioThing Reels lofi plugin is net als hun andere plugins ook in de aanbieding, maar vind ik desondanks te prijzig, ook al is een alles in één plugin wel prettig. Samen met de gratis Audio Animals Tape Simulator zou ik met die twee Hornet plugins en eventueel m'n Sonitex STX1260 plugin toch een vergelijkbare sound moeten kunnen maken.
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top