Kirnu Cream VS xfer Cthulhu

Havelock

I Love Synthesizer Sound!
Lid sinds
2 april 2004
Berichten
1.400
Locatie
Obdam (NL)
Kirnu Cream VS xfer Cthulhu

Ik zou graag willen weten welke van deze 2 midi plug-ins ARP/ Chords het beste kan aanschaffen het gaat om deze 2 plug-ins Kirnu Cream en xfer Cthulhu.

http://www.kirnuarp.com/

https://www.xferrecords.com/products/cthulhu

Het eerste wat me opvalt is dat Kirnu Cream site veel professioneler is
dan die van xfer Cthulhu die veel minder professioneler overkomt.
Zo iets als een handleiding is er gewoon niet 1 2 3 te vinden.
En bij Kirnu Cream is die gewoon direct op de hoofdpagina te vinden en te downloaden.
Nu gaat het niet om hoe die site er uit ziet maar om plug-in zelf.
Een goede site geeft wel aan dat er meer aandacht is besteed waardoor
het veel aantrekkelijk is om te gaan bezoeken.

Maar daar gaat het nu niet om.
Tot eindelijk gaat het om het product wat ze leveren of gemaakt hebben.

Nu de hoofd vraag wat zijn de verschillen en welke kan ik het beste nemen qua prijs komen komen ze vrijwel overheen daar hoef ik het niet voor te doen.

Iemand die ervaring heeft met een van deze midi plug-ins.
Zo dat ik weet welke ik het beste kan aanschaffen.

Sebastian
 
Voor beide is een demo te downloaden, je kan ze dus zelf vergelijken..
 
Heb je ooit de tijd gevonden om deze beide te proberen Havelock? De Cthulhu kost 39 Eur momenteel.
Ben wel benieuwd naar je ervaringen.
 
Heb je ooit de tijd gevonden om deze beide te proberen Havelock? De Cthulhu kost 39 Eur momenteel.
Ben wel benieuwd naar je ervaringen.

ik gebruik er vier in de praktijk:

- Kirnu Cream (arpeggiator)
- Cthulhu (arpeggiator + chord generator)
- Scaler (arpeggiator + chord generator + scale detection)
- Vengeance Avenger arpeggiator

Er zitten wel wezenlijke verschillen in de vier plugins:

Kirnu Cream:
is alleen een arpeggiator, maar ook wel gelijk 1 van de meest krachtige losse arpeggiator die je kunt vinden op dit moment, dit houdt automatisch in dat dit ook wel de meest complexe van de vier is.

Sterke punten:
Kan praktisch alles op het gebied van arps, zelf gebruik ik de random functie in een vooraf ingestelde toonladder het meest.

Zwakke punten:
- ingewikkeld en het vergt de nodige tijd kwa studie om hem echt goed te begrijpen en de kracht te kunnen herkennen (zijn youtube tutorials voor)
- Geen preset library! Er zitten een paar ongeinspireerde presets bij, je zult zelf je presets moeten maken of ze in realtime programmeren. Dat vind ik eerlijk gezegd onbegrijpelijk voor zo'n goede plugin.


Cthulhu
Bevat een chord generator en een arpeggiator

sterke punten:
- de chord generator is zeer eenvoudig te gebruiken en het is een enorme tijd bespaarder als je ritmische chord sequences nodig hebt en wilt experimenteren met verschillende akkoord progressies. Wat ik in de praktijk doe is de akkoorden inspelen in learn mode die ik vervolgens gebruik in mijn producties door elk akkoord te koppelen aan 1 noot. Op die manier is experimenter enorm simpel geworden. Daarnaast kun je dan vervolgens met 1 noot je arpeggiators genereren op basis van je ingespeelde akkoorden.
- Als je zelf niet goed in akkoorden bent dan kun je ook de meegeleverder akkoordprogressies gebruiken (zijn er 100-en), zo kun je vrij experimenteren met andere akkoord progressies dan je zelf gewend bent te spelen.
- Er zijn 1000-en akkoord progressies te koop voor Cthulhu in verschillende stijlen, of je nu dance wilt maken, of Rnb, of trap, of wat dan ook, je kunt uitbreidingen kopen (bijvoorbeeld bij adsr sounds en snow audio) zodat je op die manier voor de gekozen stijl makkelijk nieuwe kloppende akkoordprogressies kunt genereren voor je eigen song.
- De arpeggiator is redelijk uitgebreid (lijkt op Kirnu cream maar dan wat beperkter) en is eenvoudig te leren.

Zwakke punten:
- De chord interface is wat beperkt (is eigenlijk alleen een akkoord serie noten gekoppeld aan losse noten)
- weinig arpeggiator presets (die wel commercieel dus te koop zijn)


Scaler
Bevat een chord generator, een scale detector en een arpeggiator

Sterke punten:
- meest uitgebreide chord generator op de markt
- kan alles wat cthulhu kan en nog veeeeeel meer kwa chord generator
- meegeleverde akkoord progressie library in verschillende stijlen van grote namen (zoals bijvoorbeeld Carl Cox)
- makkelijk om je eigen akkoord progressies in op te nemen
- analyse van je akkoord progressie en geeft vervolgens meerdere toonladder opties om te kunnen gebruiken in je songs
- Toonladder indicatie zodat je meer toonladders leert spelen
- geeft alternatieve akkoord variaties voor een progressie die je zelf bedacht hebt
- Zowel geschikt voor keyboards als voor gitaar (fret notatie)

Zwakke punten:
- geen commerciele libraries met akkoordprogressies te koop
- complexe plugin en lastig te begrijpen om het maximale eruit te halen
- Bijna niemand kent deze plugin waardoor er nauwelijks support voor is.
- Arpeggiator is wel erg beperkt met geen programmeer mogelijkheden voor eigen arps


Vengeance Avenger Arpeggiator
Eigenlijk een buitenbeentje in dit lijstje aangeziet het een synthesizer is, maar wel het vermelden waard.

Sterke punten:
- Allerbeste arpeggiator die er op de markt is naar mijn mening
- De arpeggiator kun je gebruiken voor al je andere vst's en hardware door de midi output van de arp te routen naar de input van je andere vst en hardware
- De preset library is erg groot en super modern kwa stijlen
- De arpeggiator kan arps, akkoorden, strums en zelfs akkoord progressies, inclusief herkenning van je akkoorden (zoals majeur en mineur, zoals op keyboards)
- De arpeggiator kan chains van 8 measures op verschillende manieren uitsturen
- Je kunt meerdere arpeggiators tegelijk gebruiken

Zwakke punten:
- Het is slechts een onderdeel van een dure vst, dus als het je alleen om de arpeggiator gaat dan is die te prijzig. Maar als je de synth al gebruikt dan zijn alle overige arp vst's overbodig


Mijn eigen conclusie:
Voor arpeggiators gebruik ik zelf alleen nog maar Vengeance avenger er is op dit moment geen betere optie beschikbaar op de markt, voor chord sequences gebruik ik meestal Cthulhu, die is simpel en makkelijk te gebruiken, als je weinig ervaring met akkoorden hebt dan is Scaler de moeite waard om te overwegen, immers deze helpt je met de akkoord progressies, variaties van het akkoord en met de toonladders die je kunt gebruiken. Als je alleen op zoek bent naar een goedkope arpeggiator dan is kirnu cream de beste keus op dit moment.

Of te wel, ze hebben allemaal hun eigen sterke en zwakke punten, de keuze is dan afhankelijk van waar je naar op zoek bent.
 
in aanvulling op de vorige post, ik kwam nog een video tegen met hele handige leuke tips om je akkoord progressies library in scaler uit te breiden op basis van gedownloade midi files. Deze methode werkt snel en handig en binnen no time heb je op deze manier een enorme grote library met 1000-en akkoord progressies en ideeen en je krijgt eigenlijk hetzelfde als al die commerciele cthulhu libraries met chord progressions maar dan gratis.

 
in aanvulling op de vorige post, ik kwam nog een video tegen met hele handige leuke tips om je akkoord progressies library in scaler uit te breiden op basis van gedownloade midi files. Deze methode werkt snel en handig en binnen no time heb je op deze manier een enorme grote library met 1000-en akkoord progressies en ideeen en je krijgt eigenlijk hetzelfde als al die commerciele cthulhu libraries met chord progressions maar dan gratis.



Goeie tip quifster aangezien ik Scaler heb, thanks!
Soms gebruik ik 'm wel 'ns voor een beetje zoeken naar een bijzondere progressie maar dat je allerlei midifiles erbij kan zetten had ik nog niet bedacht.:eureka:
Zo samen met die regroover essential toploops tip zet je wel heel snel allerlei loops en beats in elkaar in ieder geval met leuke akkoordenprogressies.
Ik ben zelf wat meer van als het even kan een beetje zelf inspelen maar soms is het toch handig als de techniek je een beetje helpt en dan is het goed dat dit soort plugins er zijn.
 
Bedankt voor de review Quifster! Heb ze ondertussen ook alle 3, behalve Avenger maar gebruik alleen Scaler en Chthulu omdat ik Kirnu Cream nog niet helemaal begrijp...
 
Goeie tip quifster aangezien ik Scaler heb, thanks!
Soms gebruik ik 'm wel 'ns voor een beetje zoeken naar een bijzondere progressie maar dat je allerlei midifiles erbij kan zetten had ik nog niet bedacht.:eureka:
Zo samen met die regroover essential toploops tip zet je wel heel snel allerlei loops en beats in elkaar in ieder geval met leuke akkoordenprogressies.
Ik ben zelf wat meer van als het even kan een beetje zelf inspelen maar soms is het toch handig als de techniek je een beetje helpt en dan is het goed dat dit soort plugins er zijn.

Ja mee eens, en mede door dit filmpje bedacht ik me dat het dan zelfs wel handig is om via routing de presets van Cthulhu over te zetten naar Scaler (aangezien die zo veel meer kan met die akkoord progressies). Dus dat heb ik gisteren gedaan, dat gaat best snel, binnen een uur had ik alle preset libraries over gezet in scaler.

Dus bijvoorbeeld de volgende chord libraries heb ik nu in scaler:

Airwaves | Cthulhu Presets (presets demo begint vanaf 04:15)


Gospel R&B Chord Engine: Chordz | Cthulhu Presets


Het grote voordeel dat het nu in scaler zit is dat ik bij al die chord progressies heel makkelijk kan switchen van scales en de bijbehorende akkoord suggesties, met name 9/11 en 13 akkoorden vind ik vaak erg mooi om te gebruiken. Dat is in scaler doodsimpel, de melodielijnen via alternatieve toonladders die je dan vastzet in scaler geven ook veel inspiratie en zorgen ervoor dat ik uit mijn eigen vastgeroeste patronen breek.
 
Laatst gewijzigd:
Misschien begrijp ik het verkeerd hoor, maar Don Diablo verzint een fraaie progressie. Die stoppen ze dan in een plugin. En dan kun je de akkoorden via een keyboard triggeren. Wat zit er dan nog van jezelf bij?

dat is inderdaad 1 van de meest gehoorde opmerkingen op dit soort libraries, en natuurlijk als je exact hetzelfde schema speelt in exact dezelfde timing dan kun je je inderdaad afvragen of je niet heel erg aan het na schilderen van songs bent. Maar zo gebruiken de meeste mensen dit soort libraries niet. Wat je krijgt zijn akkoord progressies die goed samenwerken. Airwaves is een beetje een buitenbeentje in deze categorie omdat dit simpelweg de akkoordschema's van een bekende song zijn zijn (dat kun je zelf ook wel zo naspelen als je de song hoort).

Maar de meeste andere chord libraries zijn dit niet. Dan krijg je 100-en progressies en tot wel 3500 akkoorden in die progressies die allemaal samenwerken op een bepaalde manier (met specifieke voicings). De bedoeling is dan om een akkoord progressie te maken die je zelf mooi vind die goed klopt, je kunt ze in een andere volgorde zetten een andere timing, herhalingen van akkoorden en binnen no time heb je een unieke akkoord progressie gecreeerd waar je zelf nooit opgekomen zou zijn zonder die inspiratie bron.

Dan krijg je stap 2, als je eenmaal zo'n akkoord progressie hebt bedacht dan is het met name in Scaler het beginpunt van een hoop extra inspiratie. Namelijk die akkoord progressie kun je daarin inlezen en scaler analyseert je akkoord progressie en geeft je 10 tallen toonladder variaties van waaruit je kan gaan werken. Kies 1 van die toonladder variaties en vervolgens krijg je in scaler allerlei alternatieve akkoorden die je kunt gaan gebruiken in je zelf ontworpen akkoord progressie. Daar komt dan bij dat je van al die mogelijkheden de chord voicings of zelfs per akkoord meer dan 10 variaties van alleen dat ene akkoord kunt krijgen en je bouwt in realtime de ene progressie na de andere. En dat allemaal op basis van 1 van de 100-en akkoord progressies waaruit je kon beginnen.

Ik vind het een enorme bron van inspiratie om op deze manier te werken en ik kom tot akkoord progressies die ik uit mezelf niet snel zou bedenken als ik gewoon op een keyboard speel, dan val ik toch vrij snel terug op wat ik al ken kwa progressies en ik experimenteer dan minder.

Natuurlijk heb je die akkoord progressies in een programma niet nodig in de praktijk als je al kan spelen. Ik denk dat de meesten hier wel in staat zijn om van elk willekeurig nummer (zeker de simpelere populairdere songs van tegenwoordig) kwa akkoord progressie zo na te spelen. Maar toch vind ik het gebruik van scaler inmiddels onmisbaar, als ik zelf een akkoord progressie bedacht heb op de piano dan nog speel ik hem altijd even in in scaler om dan op basis van de suggesties nog wat verder te experimenteren. Ik vind het echt een ideale tool voor het maken van songs.
 
Goede en uitgebreide uitleg. Dank je daarvoor quifster. Ik zie veel EDM-producers die elkaar allemaal na-apen, dezelfde presets gebruiken en zelfs geen melodieën of harmonieën verzinnen. Dat is voor mij niet musiceren. Maar ik zal er eens open en onbevooroordeeld naar kijken.

Dat zie ik ook vaak gebeuren en juist in een goed arrangement wordt het interessant ipv een wat vlakke voorspelbare produktie.
Het is ook naast die basisstruktuur juist belangrijk wat er omheen gebeurt en in meerdere lagen kan dat juist verrassende dingen opleveren.
Zo iemand als Gloomy vond ik daar altijd erg sterk in met al die layers in z'n muziek.
Het is voor mij ook lastig om in een sneller tempo toch interessante sprongen te maken, dat kunnen alleen de pro muzikanten.
Daarom ben ik vaker bezig met muziek die langzamer is qua bpm en niet altijd zo vast ligt in struktuur.
Juist door de frasering in je timing ontstaan de interessante en onverwachte dingen en de ruimte is er dan ook voor als je bijv 80 bpm doet terwijl met 140 bpm gaat het allemaal erg snel maar dat is voor dance wel nodig.
Wat dat betreft en zo gek als het misschien klinkt is voor mij de benadering van zoals een gitarist speelt interessant.
Met de linkerhand pakt ie de akkoorden of noten en met de rechterhand de timing en frasering en door die variatie ontstaan veel spannender dingen.
Daarom vind ik die plugins zoals Scaler leuk om met onverwachte akkoordsprongen iets te doen maar het is daarnaast vooral hoe je met timing en frasering omgaat om het interessant te maken want alleen four on the floor en simpel de akkoorden neerzetten dat is te voorspelbaar.
En in sommige muzieksoorten is dat wellicht juist goed om zo die vibe/trance te krijgen maar de nuance maakt het uiteindelijk leuker wat mij betreft.
 
Laatst gewijzigd:
Ik moet mijn woorden nu al terugnemen, haha. Heb even gespeeld met Scaler en dat is toch wel een mooie en creatieve plugin. Zolang je niet gaat pikken en de progressies ter inspiratie gebruikt. Ik werd even op het verkeerde been gezet door die promo-video met Calvin Harris en Don Diablo. Maar goed, zij moeten de software ook verkopen.
 
Back
Top