extreme pitchbend : hoe ?

CosmicDreamer

Sonic Passionado
Lid sinds
29 januari 2005
Berichten
964
Locatie
Hasselt, Limburg, Belgium
Hello,

Het zou eens leuk zijn moest iemand een plugin op de markt brengen waarmee je extreme pitchbends kan doen. Dus niet gelimiteerd bent tot +/-24 semitones maar die echt zo danig hoog gaat dat er allerlei dingen gebeuren met je golfvorm.

Men gebruikt dat soort dingen toch ook om jingles mee te maken. Dan kan je een korte loop herhalen en breed pitch shiften en dan krijg je mooie effecten.

Ik kan dat soort swooshes ongeveer maken met sound forge pitch bend , maar het probleem daar is dat die maar tot +24 bend, en dan moet je dat bestand verschillende malen herprocessen en daardoor vermindert de algehele kwaliteit .

Dus als iemand zoiets weet (of misschien kan maken ?) zou leuk zijn.

cd
 
Waarom niet gewoon in een sampler laden, portamento aanzetten en dan van C1 naar C6 laten gaan? Goed, de precieze tijd uitmikken is wat lastiger ;).
 
haja, das ook een manier natuurlijk, maar ik ehb geen hardware of software sampler die dat kan, en het is nogal omslachtig.

stel dat ik gewoon even zo'n klank wil dan moet ik altijd een midi track lopen hebben die die portamento activeert tussen de 2 noten en zo dat ding exporteren.

terwijl je dat met een plugin toch 'offline' kan.
 
Volgens mij moet dat niet zo moeilijk zijn voor een vst. Me k2000 kan iig flink pitchbenden. Meer dan 2 octaven iig
 
ik heb toch zo het vage vermoeden dat dit een goed idee zou zijn voor een plugin op zich :)
 
Ik denk dat het al vaak gedaan is met vst's. Dus gewoon blijven zoeken.
 
Er zijn een hoop synths op de markt hoor, waarbij de pitchbend extreem ingesteld kan worden.

De Virus bijvoorbeeld, kan max. tot +/- 64 semitones. Dat is meer dan genoeg voor dat soort leuke aliasing-effecten.

Ook bij bijna alle softsamplers kun je de pitchbend extreem instellen.

En dan kun je ook nog overwegen om een pakket als Reaktor te gebruiken, uiteraard is hier alles naar wens in te stellen, dus ook je pitchbendrange. Perfect voor dit soort sweep-alias-fx-geluiden!
 
Wat dacht je ervan, dat je gewoon nog niet goed genoeg nagedacht heb over wat een pitchbender doet?

ooit wel is gedacht om bijvoorbeeld de pitch van je oscillator (of meerdere) aan een modulatie wheel te hangen met een waarde van bijv +63 ;)
 
haja, das ook een manier natuurlijk, maar ik ehb geen hardware of software sampler die dat kan, en het is nogal omslachtig.
Voor PC : ShortCircuit.

Omslachtig? Ja, klopt, maar hoogstwaarschijnlijk wel noodzakelijk. Als je pitch bend op een sampler gebruikt verhoogt 'ie de snelheid waarmee de sample wordt afgespeeld. Als je pitch bend op een synthesizer gebruikt verhoogt 'ie de frequentie van de oscillator.

Op het moment dat je dat in een plugin stopt moet je dus weten wat er allemaal aan zit te komen in termen van audio, en da's nou vaak het punt. De eerstvolgende maat is wel te voorspellen en van te voren te renderen, maar als je opeens je audioblokken 8 keer zo snel daar moet hebben wordt 't lastiger.
 
En mocht het om het pitchen van een audiofile gaan, dan is er Vari-Fi (Protools Audiosuite plugin)
D-Fi%20Vari-Fi.gif
 
idd, het gaat dus om het pitchen van audio he :) niet van een synth klank ofzo.

maarja, kheb geen protools :P
 
Cool Edit pro kan makkelijk 64 semitones aan.. je tekent de curve uit, zet de limiet op 64 en hoppa. check het maar eens.
Ik kan me niet voorstellen dat een ander wave-editing programma dit niet kan :confused:
 
mja, het gaat hier over pitchbend en niet pitch shift. in sound forge is dit maar 24 semitones.
 
Persoonlijk zou ik dit in NI Kontakt doen.
Audio file als sampletje inladen.

Pitchbend kun je in Kontakt tot oneindig instellen.
En wat zeker de moeite waard is, is de time machine-functie in Kontakt.
Hiermee (i.c.m. de pitchbend) kun je compleet freaken met je audio file!
 
bedankt voor de tips :)

ik heb zelf geen kontakt maar heb wel intakt, daar zal je dat allicht ook wel in kunnen , heb me er nog niet echt in verdiept :) maar het zou wel een oplossing zijn natuurlijk

alhoewel het nog niet de 'ideala' oplossing is natuurlijk :)

die tapedeck is ook een leuke feature, mar die pitched down , niet up :)
 
die up optie 'lanceert" de pitch alleen maar vanaf 0 zijnde :)
 
Back
Top