Midi-controller

TraiZor

Ouwe rot
Lid sinds
1 november 2001
Berichten
593
Locatie
Zevenaar
Midi-controllers zijn erg makkelijk als je met softsynths werkt. Ik gebruik nu maar 1 schuifje (eigenlijk de modulation-wheel van de yamaha 9000pro) omdat er verder niks meer op zit (jah de pitch bend maar die hou ik voor de pitchbend) . De Roland D-70 stuurt geen midi uit op zijn 4 schuiven

Ik kan dan natuurlijk een peavey 1600x of pocketcontrol kopen waar wat knopjes op zitten en daarmee alle vsti's mee besturen. Maar ik dacht meer aan 1 zo'n midicontroller per vsti zodat ik zeg maar alle instrumenten kan instellen via hardware. (en zo dus ook niet met presets hoef te kloten op die midicontrollers)
Mijn vraag is dan: is dat mogelijk?
Want ik denk dat er zoiets gaat gebeuren: als ik de vsti wil instellen moet ik eerst in de arrange window van cubase op het juiste kanaal klikken om die vsti te kunnen besturen. Dat ik nou juist precies niet wat ik wil. Ik wil van dat muis-klikken af. Maar is dat zo of is er een mogelijkheid waardoor ik alle vsti's kan instellen met een paar pocketcontrollers?
Zeg ff of mijn vraag duidelijk is, anders maak ik er een voorbeeldje bij ofzo.
 
Of de kenton controlfreak dat is een aanrader. Lijkt erg op de peavy maar is even wat uitgebreider. De Native en de Phatboy is goed als je niet al te veel geld wilt uitgeven. Maar ik zou ook eens kijken op de Doepfer site. De pocket dial heeft namelijk oneindige rotatie op zijn knoppen wat een uitkomst is bij software.
 
ah tnx Rhy. :) staan wel handige links bij enzo.

maare mijn vraag was eigenlijk of het mogelijk is om meerdere vsti's te kunnen besturen met meerdere controllers zonder de muis te gebruiken. Iemand die dat weet?
 
Op het eerste gezicht lijkt dat niet mogelijk.
Ongeacht welke sequencer je gebruikt, je kunt altijd maar één kanaal kiezen om je midi in data naartoe te sturen.
Je kunt de data van je controllers dus niet zomaar verdelen over meerdere kanalen/instrumenten.

Wellicht is er in Logic iets te fabriceren met behulp van een environment.
Daarmee kun je vast wel je controllerdata mappen naar verschillende instrumenten.
 
surface-one

surface-one

heeft iemand van jullie dit ding al betast of er mee geknoeid ,tlijkt me wel een spacie ding
 
de phatboy kan op 16 verschillende midikanalen zenden, hiervoor zit er een draaischakelaar op. Nadeel is dat als je net bv een geluidje helemaal afgefilterd hebt, en je kiest daarna het kanaal van de drums of iets anders dat deze dezelfde waarde krijgt als van het vorige kanaal zodra je hem een beetje draait.

Een mooie oplossing is idd de 4 control, ibk 10 control of de doepfer pocketdial. DEze hebben eindeloze draaiknoppen, echter dit moet ondersteund worden door de software. Tot nu toe is REaktor en Crusher-X het enige waar dit mee werkt.

Kijk anders even op de site van doepfer: www.doepfer.de

of op deze link:

http://www.virtualsampler.de/english/faderboxes.html
 
Hier een foto van de surface-one, die ik gekregen heb van een lid toen communities.msn.nl/synthesizerfreaks nog actief was, van de Musik-messe Frankfurt 2001.
 

Attachments

  • sfone_1.jpg
    sfone_1.jpg
    180,5 KB · Bekeken: 102
murphi: het ligt denk ik niet aan de kanalen - want per instrument heb je 16 kanalen. ik denk idd zoals synic al zei dat het niet mogelijk is in cubase =/

maar ja het is ook niet zoveel moeite om op de track te klikken in cubase =]
ik moet dan wel voor elke vsti een aparte controller hebben want als je je intrument precies tweaked en dan een andere doet, klopt de eerste niet meer met de knoppen. eigenlijk zou de controller de midiwaarde moeten aflezen van de vsti en dan via gemotorizeerde knoppen de goede waarde aangeven (die dial knoppen kunnen ook maar een knop met een minimum en een maximum is mooier :) )
 
Zeg Twin-X, waar verkopen ze die Kenton dan? Ik neig in de richting van 'n Regelwerk, maar als het goed is, is die Kenton veul goedkoperder. Toch?
 
En iets anders,

Ik heb zelf geen softsynths, maar een nadeel lijkt mij dat je knoppen voor je neus op tafel liggen, terwijl je 'feedback' van je monitor komt. Nu zat ik eens te denken.... Wat nou als ze bij softsynts 'n soort 'front ends' zouden leveren die zijn afgestemd op bepaalde koppenbakjes? Stel je voor: je hebt een PocketDial. Die heeft 16 knoppen. En dan heb je 'n softsyth, waarbij 16 knoppen IN DEZELFDE LAY-OUT op je beeldscherm liggen. En je monitor is groot genoeg om vier van die virtuele pocetdials boven elkaar te leggen, zodat je 64 parameters kan aansturen (en tegelijk kan zien!). Dan kan je met je cursortoetsen ofzo van set switchen. De pocketdail blijft dezelfde controllers uitsturen, maar zodra je in je software van set switcht, stuur je met dezelfde controllers andere parameters aan. Als je dan ook nog sleur-en-pleur knoppen van de ene set naar de andere kan verplaatsen, kun je zelf simpel je ideale configuratie opbouwen.

Technisch is dit volgens mij makkelijk te doen, en het lijkt me een veel natuurlijker manier van met softsynts werken.
 
Orgineel geplaatst door TraiZor
mijn vraag was eigenlijk of het mogelijk is om meerdere vsti's te kunnen besturen met meerdere controllers zonder de muis te gebruiken. Iemand die dat weet?
Ik denk niet dat het mogelijk is, in ieder geval niet binnen Cubase en zeker niet met VSTi's.

Het nadeel van VSTi's is bovendien nog eens dat ieder instrument gebruik maakt van een eigen midi output.
Die zijn niet extern te beïnvloeden met zoiets als MidiOx.

Binnenkomende midi & controller data kun je binnen Cubase niet verdelen over meerdere outputs.
Je kunt het eens proberen met de midi thru functie van Cubase, volgens mij wordt dan alle midi in data naar alle outputs (dus ook naar de VSTi's) verstuurd.
 
Back
Top