Csound?

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 februari 2019
Berichten
5.557
Locatie
Zeist
Heeft hier iemand ervaring met Csound? Het blijkt te kunnen draaien op mijn Linux computer, maar ik ken het verder niet....
 
Na de nodige omzwervingen door (soft) synth-land kom ik toch weer op de vraag van dit topic terug. Ik wil naast mijn andere exploraties graag één computertaal voor muziekcompositie grondig bestuderen. Maar welke? En wat kun je ermee in de zin van concrete composities? Hoe klinkt dat? Wie heeft daar ervaring mee? In ieder geval moet het gratis zijn en op een Linux computer kunnen draaien.
 
Ze hebben allemaal zo hun voor- en nadelen. Het is van een tijdje geleden, maar op MW een draadje hierover. Interessant is deze post, met een vergelijking. Als hij meeleest, wellicht kan @roland kuit hier iets over zeggen.
 
Ze hebben allemaal zo hun voor- en nadelen. Het is van een tijdje geleden, maar op MW een draadje hierover. Interessant is deze post, met een vergelijking.
Ja - dat is een zinnige lijst om vanuit te gaan, en dan achtereenvolgens weg te strepen wat niet van toepassing is.
Als hij meeleest, wellicht kan @roland kuit hier iets over zeggen.
Dat zou fijn zijn.
 
Dit is de lijst:

Kyma
Csound
Supercollider
Max/PD
ChucK
Nord G2
U-he Zebra & Bazille
Nord G1/Micro

Nu ga ik eerst eens kijken welke betaald zijn, en dus afvallen.
 
Alleen Csound, Supercollider en Pure Data zijn cross platform en Free Software.
De rest zijn of hardware devices of hebben een flinke portemonee nodig (of draaien sws niet op Linux).
 
Alleen Csound, Supercollider en Pure Data zijn cross platform en Free Software.
De rest zijn of hardware devices of hebben een flinke portemonee nodig (of draaien sws niet op Linux).

Dat is eigenlijk wel makkelijk, want dan hoef ik maar een paar programma's nader te onderzoeken. :)

Pure Data heb ik overigens al, en ook al eens mee gewerkt. Maar dat gaf mij meer de indruk van een modulair systeem dan van een echt programma voor muziek compositie.

Blijft over de keuze tussen Csound en Supercollider.
 
Dit zijn allemaal niet echt "compositie"-talen, meer voor sound/video/media-design.

Overigens heb ik Pure Data vrijwel alleen nog voor interactieve video/3D projecten gebruikt:

Ik snap sws niet echt wat je met "concrete compositie" bedoelt eigenlijk.
 
Wellicht is deze interessant? SOUL: SOUL - The Future of Audio Coding
En je kunt er online mee aan de slag want het compileert ook naar WebAsm... dus.. hoe gaaf is dat? SOUL - The Future of Audio Coding

O.a. de initiator van de bekende JUCE library steekt hier achter... maar met dit verschil dat ze hier een open ecosysteem voor sound programming willen aanbieden.

Het gratis Tracktion Waveform Free ondersteunt nu al het gebruik van SOUL patches in Waveform...
 
@dreamer

Pure Data is inderdaad eerder voor het maken van bijzondere geluiden (of beelden) of van virtuele muziekinstrumenten, het afspelen van complete composities (dat wil zeggen zonder verder menselijk ingrijpen) waarin die geluiden en instrumenten dan weer gebruikt worden, lijkt mij met Pure Data ondoenlijk. Maar wie weet, ik ben nog maar een beginner op dit gebied.
 
In PD zijn allerlei sequencer objecten, dus dat kan prima.
Je zal er alleen wat moeite in moeten steken.

Overigens is Orca specifiek bedoelt om procedurele sequencers in te schrijven: hundredrabbits/Orca
 
@dreamer

Uiteraard kun je een partituur invoeren en laten afspelen, maar dat kon een draaiorgel ook al evenals een hedendaags programma als MuseScore. Dat is niet wat ik bedoel. Ik bedoel een generatief programma dat zelf de compositie uitrekent daarbij uitgaande van bepaalde uitgangspunten die door de programmeur zijn geformuleerd.
 
@dreamer
Ik bedoel een generatief programma dat zelf de compositie uitrekent daarbij uitgaande van bepaalde uitgangspunten die door de programmeur zijn geformuleerd.
Dat is bij uitstek iets waar PD heel erg veel voor gebruikt wordt.

Hier een workshop/voorbeeld (deze dude heeft best wat filmpjes met generatieve PD patches):
 
Misschien niet helemaal wat je zoekt maar zelf vind ik Sonic Pi heel interessant en ... ook eenvoudig in gebruik.

Achter de schermen gebruikt het ook SuperCollidor (dacht ik toch) en via live coding kan je van eenvoudige geluiden en loops tot complete muziekstukken maken door code te schrijven ...

 
@Hover
Hihi - maar die heb ik al! Enig probleem daarmee is dat die - althans op mijn computer - vaak bij het opstarten gelijk vastloopt. Dus wat ik nu overweeg te doen is om SonicPi te laten voor wat die is, en direct met SuperCollider aan de slag te gaan. Ik weet alleen nog niet hoe dat moet, en of dat wel goed gaat.
 
SuperCollider geeft vanuit de SuperColliderIDE in elk geval geluid. Net met dit commando uitgeprobeerd:

Code:
play({SinOsc.ar(LFNoise0.kr(12, mul:600, add:1000), 0.3)})

Maar het geluid komt maar uit één van de luidspreker, en bij omwisseling van de kanalen komt het weer uit de andere luidspreker. Dus aan de luidsprekers zelf ligt het niet. Klopt dit wel?
 
Ah dank - je moet dat kennelijk aangeven, het is bij SuperCollider niet vanzelf stereo.

Bij Csound kreeg ik er gisteren ook al een geluidje uit. Dus ik ga verder met alle drie: Pure Data, Csound en SuperCollider. 8)
 
Back
Top