Web-based PG-800 Programmer

Phontaq

+---O---+
Lid sinds
23 januari 2003
Berichten
367
Locatie
Net geen België
Hallo allemaal,

Recent was ik begonnen om mijzelf React aan te leren, en het leek mij leuk om er direct iets zinnigs mee te bouwen. Sinds kort ben ik eigenaar van een mooie Roland MKS-70 en de diverse editors daarvoor bevielen mij nog niet echt. Ik heb daarom besloten om een gratis web-based versie van de PG-800 te bouwen:

https://pg-800.com/

Het maakt gebruik van de toffe nieuwe WebMIDI API. Momenteel ondersteunen nog niet alle browsers dit, dus ik adviseer om Chrome te gebruiken. Zodra je MIDI-settings juist staan, kun je de tone parameters van je JX-10, MKS-70 of JX-8P rechtstreeks vanuit je browser bedienen. Op je synth moet sysex aanstaan en de MIDI (control) channels correct ingesteld uiteraard. Je kan ook van patch wisselen, de sliders updaten dan netjes naar de juiste stand.

Het is een eerste alpha-versie die ik al graag met jullie wil delen, als startpunt voor feedback en verdere verbeteringen. Momenteel wordt alleen nog de originele Roland-firmware ondersteunt, en het is mijn bedoeling om de Vecoven-firmware ook te gaan ondersteunen.

Hopelijk hebben jullie hier alvast iets aan, enjoy!

Groet,
~ Phontaq
 

Attachments

  • Screenshot 2020-03-28 at 12.09.29.png
    Screenshot 2020-03-28 at 12.09.29.png
    128,4 KB · Bekeken: 215
Laatst gewijzigd:
Ziet er cool uit, als het goed is haal ik vanavond een jx-8p op en dan zal ik hem zeker hiermee uitproberen :)
 
super

ben zelf al een tijdje van plan om me te verdiepen in webmidi voor zoiets, aangezien deze aanpak redelijk future-proof is
heb je naast react nog andere frameworks gebruikt? ik vraag me af of er zoiets als ctrlr bestaat, maar dan puur web-focussed
 
Progmatic-Studios : Dank je! Dit project ben ik begonnen omdat ik zelf ook geen fijne MKS-70 editor kon vinden. Heb nog geen concrete plannen voor een standalone app, want het idee van web-based is natuurlijk dat het in iedere (compatible) browser gebruikt kan worden. Op zich kun je een web app wel in een standalone jasje gieten, maar dan zou ik moeten onderzoeken of het WebMIDI-verhaal dan nog goed werkt. Welke use case heb je bij standalone-gebruik in gedachten?

PS: Let er bij een editor wel op dat je MKS-70 de nieuwste Roland-firmware ( v1.0.8 ) of Vecoven 3/4-firmware draait, omdat je anders Channel B niet kunt editten m.b.v. sysex.


Rvooh : Thanks! Naast React heb ik alleen WebMidi.js gebruikt voor de basis-communicatie. Dat wil je namelijk niet allemaal zelf gaan nabouwen. Alle styling heb ik zelf gebouwd. De huidige implementatie is (net als de echte PG-800) nog wel wat beperkt, dus geen patch management, automation of DAW-integratie. Ik ben wel bezig met een ander project (www.midimanager.com): een online sysex manager en patch sharing community die sinds een paar maanden in alpha draait en waarin al wat patches gedeeld worden tussen gebruikers. Neem gerust een kijkje, ik ben benieuwd wat je ervan vindt! Uiteindelijk is het plan dat de editing-functies uit PG-800 Online ook in MIDI Manager geïntegreerd worden, maar daarvoor moet ik eerst synth UIs op een generieke manier gaan implementeren. Een flinke klus, dus als je zin hebt om mee te denken, leuk!
 
Ik heb zelf geen van de synths, maar ben even naar jouw website gegaan en hij zegt:
Unfortunately Web MIDI is not supported by your browser. Please use Chrome instead.
en dat terwijl ik Chrome gebruik...
 
Ik heb zelf geen van de synths, maar ben even naar jouw website gegaan en hij zegt:

en dat terwijl ik Chrome gebruik...

Hey, dat is interessant! Welke versie van Chrome gebruik je exact? Op Win/Mac? Volgens CanIUse zou je minimaal versie 43 van Chrome nodig moeten hebben: https://caniuse.com/?search=web midi.

De check die ik heb ingebouwd is nog heel basaal: als WebMidi.js geïnitieerd kan worden (omdat je een compatible browser hebt) zie je de melding niet, anders wel. Omdat er sysex gebruikt wordt krijg je misschien een security-warning van Chrome tijdens de eerste keer inladen. Als je die niet goedkeurt krijg je waarschijnlijk ook de melding. Misschien moet ik het bericht inhoudelijk iets aanscherpen...

Bedankt voor het melden! :okdan:
 
Back
Top