Muzikaal Gepiel dl. 11: Spelen met Bytebeat

Ik vind het best lastig om correct te voorspellen hoe een bepaalde formule zal klinken, vooral met de bitshifts. Is dat mij eigen onervarenheid, of hebben anderen dat ook?
 
best lastig om correct te voorspellen hoe een bepaalde formule zal klinken

Ja, heb me hier al eerder mee beziggehouden en je weet nooit wat je krijgt. Het is veel trial-and-error.

Ik heb 'ns een paper gelezen waarbij men een genetisch algoritme gebruikt om sneller formules te vinden die iets doen wat enigszins naar wens is.
 
Ik heb er inmiddels flink wat mee gespeeld. Je kunt er heel vreemde geluiden mee maken, en ik vind het een leuke wiskundige puzzel om na te gaan waarom de weergegeven geluiden bij de ingevoerde formule horen. Maar of dit ook geschikt is voor het maken van muziekjes naar mijn smaak...?
 
... Maar of dit ook geschikt is voor het maken van muziekjes naar mijn smaak...?

Het is al lastig om iets te vinden dat kan doorgaan voor muziek, als het ook nog naar smaak moet zijn, wel een beetje veel gevraagd. ;)
 
Heb je zelf met Bytebeat ook interessante geluiden of muziekjes gevonden? En zo ja - wil je daar hier iets van plaatsen om uit te proberen?
 
Het is al een tijdje geleden dat ik hier mee bezig was. Beetje dezelfde ervaring wat je nu ook hebt, het is interessant om allerlei geluiden te maken en proberen te doorgronden wat een formule precies "doet". Wat lastig is. En "muziek" is kennelijk heel moeilijk om dat eruit te krijgen, best knap dat sommige mensen het wel lukt.
 
Ja - enerzijds is het een geweldige uitdaging om er iets muzikaals mee te maken, anderzijds is het resultaat - nuchter beschouwd - vaak gewoon niet om aan te horen. De beste Bytebeat producties klinken hoogstens als chiptunes of ringtones. Waarschijnlijk kan ik dan beter met een wat geavanceerder programmeertaal aan de slag zoals Faust.
 
Het zou wel interessant zijn om te zien of het lukt in een taal als bv. Faust om iets van muziek te maken, dat net zo compact is.
 
Gedownload, uitgepakt en het werkt! :)

Dat is wel even wat anders dan dat dagenlange hopeloze gepruts om Faust op mijn computer aan de praat te krijgen. Wellicht is Glitch voor mij als niet-professionele hobbyist een veel betere optie dan Faust of Nyquist...
 
Ha, dat is mooi. :) Laat maar weten wat je bevindingen zijn, wat je ermee kunt. Heb er zelf momenteel niet veel tijd voor, zou het anders ook willen proberen.
 
Ik zelf heb op het moment ook weinig tijd, maar ik heb al wel besloten dat ik mij niet meer in Faust ga verdiepen en in plaats daarvan voor algoritmische experimenten Glitch ga gebruiken. De voorbeelden op internet van muziekjes met Glitch klinken heel acceptabel. Voor Faust moesten op mijn Linux computer eerst eindeloos veel extra ondersteunende programma's worden geïnstalleerd. Ongetwijfeld is Faust als het eenmaal werkt professioneler, maar dan moet het wel goed werken wat het op mijn computer tot nog toe nooit heeft gedaan.
 
Niet fijn als je erg veel extra's moet installeren op je computer om iets draaiende te krijgen. Later kun je altijd nog 'ns terugkomen op Faust, met een nieuwere versie en misschien dan ook van het OS. Glitch ziet er inderdaad niet gek uit om mee te experimenteren. :)
 
ik test een module (software module voor een soft modular) die op bytebeats gebaseerd is, maar veel uitgebreider is, in de zin, meer funktionaliteit, het blijft een digitale oscillator, maar werkt wel louter of vrijwel louter op formules.
dus mét aliasing... maar gebruik van operators, etc. arrays, etc. de T natuurlik, maar meerdere "T"'s. (ik wist dat je dit ergens had geschreven, was vergeten waar..). en de mogelikheid om meerdere waveforms te maken, maar al dat hoeft niet, het blijven formules.


Verplaats het maar even naar dit draadje, om on-topic te blijven. vink : om welke module gaat het, want dat klinkt interessant.
 
Verplaats het maar even naar dit draadje, om on-topic te blijven. vink : om welke module gaat het, want dat klinkt interessant.

hee wist niet dat dit draadje bestond. ik ken bytebeats sinds die module. het is in beta. voor voltage modular (en als je louter deze zou willen hebben, de nucleus versie is nog immer gratis...).
ik test, zonder enige kennis van bytebeats, of ik heb me in het begin ingelezen. dus weet nu meer. en zoals al gezegd de developer heeft de funktionaliteit zeer uitgebreid, maar je kan er nog immer bytebeats mee maken...

ik kan programmeren, bitshiften, en zo, maar hoe het werkt in audio... veel trial en error, maar heb toch enigszins kontrole verworven.. de developer is nu tutorial presets aan het maken... en dat maakt het veel inzichtelikker..

toch een zekere mate van kontrole, maar ook veel happy accidents..

veel operators, ook iets wat of funkties lijkt, in de verte, arrays (lookup table, om waveforms te creëren, vooral, door lege velden...), etc. etc. etc. etc. veel modulatie mogelikheden, bitdepth is nu ook als variabele aanwezig.

en meerdere T's, waveforms eigenlik... maar de eerste is altijd T, en heet T, de andere kunnen variabelen worden, simpel: een value.

er zit nog een granular funktie in, natuurlik randomize... mutate... en een aantal preset formule's.

zeker een interessante module. de developer werkt lekker traag, want dat ben ik ook. bij elke build is de module beter en beter, ook voor het formule werk.

dus de developer heeft bytebeats als inspiratie gebruikt, de mogelikheden uitgebreid. ook het invoeren van waveforms, b.v. SIN(T)+TRI(U) [al schrijft ie nu WSIN, wan SIN lijkt natuurlik op...).
of een array [wsin(T),,,, wtri(v),,, wsin(sin(t)),,,](7) (en de 7 kan ook weer een value worden);

[wsin(T),,,, wtri(v),,, wsin(sin(t)),,,](X)

en van mijn eigen formules, oudere build: (SIN(T)>>z|U*V)|Y met een filter daarna. filters zijn noodzakelik of niet, er zit ook een slew knop op oscillator zelf.

de T, etc. zijn altid SAW's. maar elke kan omgezet worden naar een andere waveform. dus je kan er zelfs een vrij normale oscillator van maken, tot een volledige bytebeats oscillator. ik heb geen NDA, zover ik weet, maar toch heb ik wat weggehaald. wanneer ik meer kan meedelen, en als het interessant is...

eerste plaatjes, is een standaard preset, puur bytebeats, het tweede plaatje, de 3e waveform van de Multi Osc.., is de output. met een simpele formule.

(ow syrup is een mutable instruments ripples emulatie, met ekstra mogelikheden, erg goed..)

Click image for larger version  Name:	byte me 2.jpg Views:	0 Size:	3,7 KB ID:	3787150
Click image for larger version  Name:	byte me.jpg Views:	0 Size:	47,9 KB ID:	3787151
 
Back
Top