Muzikaal Gepiel dl. 11: Spelen met Bytebeat

misschien moet je daar dan wat mee gaan spelen en er hier verslag van doen
 
Fascinerend.
Die eerste link werkt in mijn oude browser, de html5-player van greggman.com (uit de pdf) niet. Nogal browser-afhankelijk blijkbaar. Met een iPad werkt het helemaal niet.
Via een filmpje op YouTube vond ik deze Javascript player, die doet het ook op de iPad.

Maar wat betekent >> in deze formules?
 
Ik ga er vandaag mee aan de slag, mijn eerste zorg is daarbij om de betekenis van de symbolen te begrijpen. Ik zal ook gelijk >> uitzoeken.
 
Fascinerend! Kun je Bytebeat ook onder Linux als standalone of VST draaien?
 
Misschien kun je proberen om Caustic draaiende te krijgen, hier valt te lezen:

Linux: The windows versions have been reported to work fine under WINE on various flavors of Linux. Note that you may need to install the "winetricks vcrun2012" libraries as Caustic depends on Visual Studio 2012 runtimes. Try this if you get errors at launch.
 
Wine gebruik ik alleen in uiterste noodzaak. Dat levert vaak meer problemen op dan je ermee oplost. Eigenlijk is het ook helemaal niet nodig om naar een Linux-alternatief te zoeken bedenk ik net, want wat met Bytebeat kan dat kan zeker met Faust of Nyquist. Gewoon effen met Bytebeat hobbyen hier in dit topic is het beste, en dat kan al met de online versies.
 
Volgens mij toont Bytebeat aan hoe een simpel algoritme (een repeterend patroon) door de luisteraar als muziek kan worden ervaren. Is muziek in beginsel niet meer dan een herkenbare structuur?
 
Volgens mij toont Bytebeat aan hoe een simpel algoritme (een repeterend patroon) door de luisteraar als muziek kan worden ervaren. Is muziek in beginsel niet meer dan een herkenbare structuur?

Ja - ik denk het wel. Maar het moet ook weer niet te simpel worden! Dat is een belediging voor de luisteraar. Het gaat om de juiste balans tussen herkenbaarheid en verrassende wendingen. En dat is deels weer persoonsafhankelijk. Sommige mensen vinden het heerlijk wanneer je na de eerste paar noten al kunt voorspellen wat er volgt. Dat is niet mijn muziek. :beard:
 
Zeker, smaken verschillen. Maar ik bedoelde het eigenlijk andersom: de mens herkent bepaalde structuren, en zet het dan automatisch in die categorie, ergens tussen stilstand en chaos in. Het is geen keuze, het gaat vanzelf. Of we het mooi vinden, is een tweede.
 
Is muziek in beginsel niet meer dan een herkenbare structuur?

Je zou misschien kunnen zeggen dat muziek in beginsel geluid met structuur is, en appelleert aan een zeker esthetisch gevoel van de luisteraar?
 
Het "esthetische gevoel" betekent dan niets anders dan herkenning van structuur.
 
De meer conventionele vormen van muziek kun je ook zien als spraakgeluiden ontdaan van hun woordbetekenis zodat je als herkenbaar element enkel de door intonatie uitgedrukte gevoelsbewegingen overhoudt. En verder kunnen patronen in de muziek ook een eigen (min of meer wiskundige) schoonheid hebben.
 
torp

Muziek heeft emotionele betekenis. En die ontleent zij volgens mij (vooral) aan de wijze waarop wij ons vocaal uitdrukken. Je kunt los van wat iemand zegt aan de manier waarop dat gezegd wordt horen of de betreffende persoon relaxed, nerveus, blij, boos, gehaast, uitgeput, etc. is. Dat bedoel ik met de intonatie. En die verschillende wijzen waarop iets (wat dan ook) gezegd kan worden kun je met muziekinstrumenten nabootsen.
 
Ik denk dat de emotie een extra laag is.
Als in een hogere resolutie, meer verfijning.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top