oudere game muziek emuleren

HeinRook

Despawn
Lid sinds
14 mei 2014
Berichten
105
Locatie
Geleen
Ik wil voor mijn games graag muziek maken met dit type sound:
https://www.youtube.com/watch?v=5FzcVe3fBMI

In dit voorbeeld is het de game Theme Hospital. Denk bijvoorbeeld ook aan Sim City 2000. Als ik het goed heb was de muziek in deze games gemaakt met midi files die de interne synth van de geluidskaart gebruikten. Daardoor klonk het op iedere pc net even anders.

Kun je tegenwoordig in een moderen DAW ook een dergelijke sound krijgen die klinkt zoals een game in het WIN 98 tijdperk?

Gek genoeg zijn er heel veel VST plugins voor 8-bit sounds, zoals NES of commodore64 emulatie, maar voor wat ik zoek heb ik nog niks goeds gevonden.
Iemand suggesties?
 
De AdLib is gebaseerd op de Yamaha OPL FM chip. Daar zijn diverse emulaties van. Het is maar 2-operator FM dus kun je dit ook met Operator of FM8 namaken.

Er is ook een sample library genaamd Super Audio Cart, die heeft een hoop van deze typische geluiden.

Of je gaat helemaal authentiek zijn; https://www.3eality.com/productions/...-adlib-tracker
 
Als je graag retro game muziek wilt maken ... ken je pxTone?

Het is niet echt hetzelfde als de geluiden van de Yamaha FM chip, maar het is wel geschikt voor het maken van retro game muziek, van NES tot 16-bit games zoals Super Nintendo of Sega Genesis.

https://youtu.be/FnXPVFcVIW8
https://youtu.be/pwDf8zSCD1M

De muziek en sound FX van deze games zijn allebei geproduceerd met pxTone. (Zo kwam ik er zelf achter). Als je een bepaalde dll van pxTone in je game verwerkt, dan hoef je het niet als MP3 of ander geluidsbestand te converteren - dan gebruik je de eigen bestanden en dat zijn net zoals MIDI commando's voor zowel sequences als de geluiden zelf. Je kan wel gebruik maken van WAV-samples en die in de sequences verwerken.

Je kan via deze link pxTone downloaden: https://studiopixel.jp/binaries/pxtone_0925.zip

Je kan op de volgende website een manual vinden en downloaden over hoe je de sequencer moet gebruiken en er staat ook in beschreven hoe je als componist van retro games te werk kunt gaan. http://gr87.com/en/pxtone-manual/
 
pxTone bestaat uit een sequencer maar bevat ook applicaties waarmee je de instrument-klanken en ook de geluidseffecten kunt ontwerpen. Vooral die laatste vind ik heel interessant.

ptnoise.png

Het heeft het meest weg van een FM-synthesizer, maar het werkt niet met algorithms.

In de linker kolom kies je welke oscillator je wilt gebruiken, de frequentie (toonhoogte) en volume. Het volume kan je tot 200% instellen, waarmee het mogelijk is clipping (distortion) FX te maken. Met offset kan je de phase instellen: als je bijvoorbeeld 50% invoert, dan begint de golfvorm niet bij het begin van de cyclus maar halverwege.

In de tweede kolom stel je de frequentie modulatie in. Net als bij de eerste kolom kan het 'volume' oplopen tot 200%, maar dat wil in dit geval zeggen hoe sterk de frequentie modulatie is. Elke procent staat voor 1 semitone, dus als je ook hier een waarde kan invoeren tot 200% wil dat zeggen dat je de frequentie kan moduleren met ruim 17 octaven in toonhoogte-verschil. Deze sterke modulatie maakt het mogelijk om geluidseffecten in computergames te creëren. In tegenstelling tot een LFO kan je de frequentie veel hoger instellen dan 10 Hz. Stel dat je in de eerste kolom bij de oscillator hebt ingesteld dat de golfvorm een lage toonhoogte heeft van bijvoorbeeld 55Hz. Dan kan je bij de tweede kolom nog steeds een veel hogere frequentie instellen t/m 20000.

Bij de derde kolom moduleer je de amplitude.

Met ptNoise kan je gebruik maken van 4 lagen, dus je hebt hiermee in totaal veel mogelijkheden tot audio synthese. De geluiden die je met ptNoise maakt, hoef je niet persé als geluidseffecten te gebruiken. Je kan ze ook gebruiken als klanken voor de muziek.

Als je de download hebt binnengehaald, dan vind je ook een aantal voorbeeld-bestanden. Daaruit kan je een heleboel afleiden, bijvoorbeeld hoe je een bassdrum, snare, hi-hat of wat dan ook kan creeren
 
Nog makkelijker zijn de volgende opties trouwens:
Bosca Ceoil - Online sequencer waarmee je kan werken met FM-geluiden. Deze sequencer kan je ook downloaden en offline gebruiken.

BeepBox - Ook een online sequencer waarmee je kan werken met eenvoudige 8-bit geluiden zoals saw, sine en square t/m meer complexe FM-klanken. Met BeepBox heb je wel meer mogelijkheden. Je kan hiermee zelfs je eigen algorithms gebruiken voor FM-klanken. Je beschikt over 3 tracks voor de instrumenten en 1 voor de drums, maar je kan dit met de instellingen uitbreiden. Ook kan je glissando-FX toepassen in je sequences.
 
Back
Top