Van Linux Mint 17 naar Linux Mint 19.2

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 februari 2019
Berichten
5.355
Locatie
Zeist
Ik heb een upgrade van Linux Mint 17 (32-bit) naar Linux Mint 19.2 (64-bit) uitgevoerd. Zoals te verwachten koste me dat enige dagen en nachten ploeteren om alles van de computer af te halen (back-ups op DVD's gemaakt) en na de upgrade weer terug te zetten. Maar het lijkt erop dat nu het meeste weer draait...

De voordelen tot nog toe zijn:

- Ben op LMMS AppImage (vereist 64-bit) overgestapt.
- Ik kan nu met VCV-Rack hobbyen.
 
Enjoy :)

Ik zit nog altijd op Debian Stretch met m'n laptop (en huidige studio-pc) .. echt geen idee wat ik voor upgraded OS wil wanneer de nieuwe studio pc komt.
Ben eigenlijk een beetje keuze/upgrade-beuh .. en wil eigenlijk wel weer een rolling release distro .. achja.
 
Ja - voor je lol doe je dat niet zo'n upgrade. Aan de andere kant is het wel een geschikt moment om te beslissen waar je wel of niet mee door gaat, en om weer eens een goede back-up van de belangrijkste zaken te maken.
 
Hoe snel en gemakkelijk ging het als je de tijd en moeite voor het back-uppen even buiten beschouwing laat? Ik vraag dit omdat ik Linux overweeg voor een nieuw systeem, maar ik aarzel. Met een verleden als systeem/netwerkbeheerder, en waar ik op een gegeven moment genoeg van had, heb ik niet veel trek om heel veel met een OS bezig te zijn om de boel draaiende te houden. Een beetje pielen op z'n tijd om wat te installeren e..d. is niet zo'n probleem, maar hier zitten grenzen aan.
 
Er zijn veel distro's met rolling upgrades... bijvoorbeeld Ubuntu maar ook Linux Mint... probleem is alleen dat je dan wel regelmatig moet meehobbelen met de major releases. Voor mensen die van Mint 17 komen en naar Mint 19 willen raden ze inderdaad een fresh install aan (dus een compleet nieuwe installatie doen). Overigens is het regelmatig maken van backups nooit vergeefse moeite... ook bij een rolling upgrade zou ik altijd een backup maken...

Het maken van een backup kan heel simpel zijn maar is afhankelijk van de hoeveelheid schijfruimte (en aantal schijven) dat je in totaal hebt. Ik maak van mijn systeem disk een backup door een dd (disk dump) te doen. Daarmee maak je een heel lompe 1-op-1 image van je totale systeemschijf. Dat duurt langer... maar kost geen enkele moeite (1 commando). Die dump zet ik dan op een andere schijf (uiteraard) en daarmee kan ik met een gerust hart upgrades doen. Mocht de boel stuk gaan dan boot ik opnieuw de installatie master (USB stick of DVD of whatever) en doe een handmatige restore (opnieuw een enkel dd commando) en klaar....
 
Vooral met Jack en Wine heb ik - toen ik er pas mee begon - veel problemen gehad. Jack is voor het regelen van de communicatie tussen de verschillende audio programma's en Wine maakt het mogelijk om op Linux Windows VST's te draaien. Het leek er even op dat LMMS en Wine na mijn upgrade weer ruzie kregen, maar door op de AppImage versie van LMMS over te stappen heb ik dat direct de kop ingedrukt. Het installeren van de nieuwe Linux versie stelde op zich weinig voor, dat is in een paar uur te doen. Het grote werk was om al de audio progjes terug te zetten.

Je kunt Linux volgens mij ook als proef van DVD draaien zonder het direct te installeren.
 
Heb het 'ns geprobeerd met een USB stick. Ging goed, alles leek goed te werken behalve wifi. Als ik overstap op Linux, dan zal het met een andere computer zijn en ik neem aan dat het goed komt. Even uitzoeken wat wel en niet gaat werken, van te voren.

Elders op het forum is een draadje te vinden over Linux, daar is te lezen:

(...) Ik type liever het commando zelf in. En als ik dat niet wil (en dat komt ook vaak voor) dan maak ik snel even een shell script dat het bovenstaande voor me doet. (...) Een gemiddelde Linuxer maakt bovenstaand menuutje even snel zelf:

Code:
#!/bin/bash
# Dit is het menuutje midimenu.

echo Maak keuze voor amidi:
echo 1. -l = List
echo 2. -m = Manual
echo 3. -h = Help
echo 4. -aag = Alle andere gezeik

read keuze

if [ $keuze = 1 ]
then (...)

Daar wringt de schoen, want in dit soort dingen heb ik geen zin meer. Jarenlang soortgelijke dingen gedaan met HP-UX, maar nu wil ik gewoon een computer kunnen gebruiken waar ik wat applicaties op kan draaien (zijn er niet eens zoveel) zonder dit soort poespas. Wat prutsen om iets te installeren, prima, maar daar moet het ook bij blijven. Vroeger had ik wel interesse in een OS en zin om daar in te wroeten, het zal me nu een zorg zijn. Het moet gewoon werken en ik wil gewoon wat applicaties gebruiken, dat is alles.
 
Zo is Linux wel begonnen, met mensen die het liefst alles zelf regelen, niets moeten hebben van User Interfaces, en graag vanaf de command line werken. Als je dat niet wil moet je gewoon een Linux-versie (zoals Linux Mint) kiezen die wat meer gebruikersgemak (in de geest van Windows) biedt. Ik gebruik zelf alleen de command line en scripts als dat echt nodig is. En dat is maar zelden. Ik heb kort geleden na jaren Linux-gebruik pas mijn eerste scriptje geschreven,
 
Er zijn veel distro's met rolling upgrades... bijvoorbeeld Ubuntu maar ook Linux Mint...
Dit zijn nu net distros die geen rolling release zijn. Rolling betekend dat ze geen versies uitbrengen, maar alleen 'de nieuwste'. Een voorbeeld hier van is Arch Linux.
Debian Sid kun je beschouwen als rolling, alleen hebben die wel de maanden rond een nieuwe stable/testing cycle een feature freeze waardoor je tijdelijk vast zit op bepaalde versies (en je echt uit moet kijken met updates draaien).
 
Dit zijn nu net distros die geen rolling release zijn. Rolling betekend dat ze geen versies uitbrengen, maar alleen 'de nieuwste'. Een voorbeeld hier van is Arch Linux.
Debian Sid kun je beschouwen als rolling, alleen hebben die wel de maanden rond een nieuwe stable/testing cycle een feature freeze waardoor je tijdelijk vast zit op bepaalde versies (en je echt uit moet kijken met updates draaien).

Ja je hebt gelijk. Ik zou mensen die hun Linux systeem voor productie doeleinden gebruiken (bijvoorbeeld muziek maken) derhalve afraden om een echte “rolling update” distributie te gebruiken vanwege de waarschuwing die jij ook geeft.

Ik bedoelde aan te geven dat er distro’s zijn waarbij je eenvoudig een bestaande installatie kunt upgraden naar een nieuwer major release (Ubuntu 18 naar 19 bijvoorbeeld) zonder een complete herinstallatie te doen. Deze majors zijn uitvoerig getest en over het algemeen stabiel.
 
Ik bedoelde aan te geven dat er distro’s zijn waarbij je eenvoudig een bestaande installatie kunt upgraden naar een nieuwer major release (Ubuntu 18 naar 19 bijvoorbeeld) zonder een complete herinstallatie te doen. Deze majors zijn uitvoerig getest en over het algemeen stabiel.
En dat is dus niet 'rolling' maar 'incremental'. :)

Even goed .. ik weet nog even echt niet wat ik op dit moment als distro voor m'n studio zou willen .. de laatste Debian Stable (buster) dan maar .. (in combinatie met de geweldige KXStudio repos natuurlijk).
 
snap het probleem niet zo.
Draai lange tijd dezelfde Debian installatie en updates gaat vrij makkelijk.
Ook al een tweetal major release upgrades gehad.
Maar je moet dan wel uitkijken met experimential repo's en backports,

Wil je de latest and greatest dan gewoon van github halen. en/of additional repo's gebruiken.

Zie niet in waarom je voor rolling releases zou gaan.
Debian rock solid, waarom zou je een distro kiezen gebasseerd op Ubuntu wat weer gebaseerd is op Debian :D Sorry ik ben echt fan van Debian
Voor productie zou ik dus echt Debian aanraden. Ik gebruik het ook op mijn werk en ja de packages zijn wat ouder maar de boel is heel stabiel.
Het debian team is heel streng wil een applicatie in de default repo terecht komen en dat is dus goed voor de betrouwbaarheid.
 
Twijfel ook op het moment of op ik op deze pc Linux Mint 17.3 ga upgraden.. Het werkt nu stabiel.. :-)
Maar voor het blijven krijgen van updates is dit wel nodig..

Linux vind ik echt een prachting besturingssysteem en mooi dat het gratis is! Toch moet ik soms wel wat onderhoudsdingetjes doen, waarvan ik me kan voorstellen dat een volledige computerleek daar moeite mee zou kunnen hebben. Ook heb ik soms kleine compatabiliteitsproblemen met het uitwisselen van officedocumenten met mensen met Microsoft office.

Voor muziekjes produceren gebruik ik nog steeds de Windows XP partitie op dit systeem, omdat ik daar nu eenmaal aan gewend ben en er meer software voor heb..
 
snap het probleem niet zo.
Mijn debian installatie is nogal customized en ik weet al dat er een aantal low-level dingen stuk gaan als ik een dist-upgrade naar de nieuwse stable doe .. heeft dus wat meer voorbereiding nodig van mijn kant (wat tijd en focus nodig heeft die ik atm niet over heb hehe).
 
Back
Top