SuperCollider, Faust, Nyquist, etc.

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 februari 2019
Berichten
5.545
Locatie
Zeist
Iemand ervaring met SuperCollider, Faust, Nyquist en/of andere soortgelijke programma's? Ik wil nog één of twee van dergelijke programma's leren en gebruiken, maar zie even door de bomen het bos niet meer. Ik dacht dat SuperCollider geschikt was, maar het lijkt mij niet erg intuïtief. Wie heeft er tips?
 
Van die drie zou ik zeker voor SuperCollider kiezen, wat vind je er niet intuïtief aan? Het blijft uiteraard programmeren, als je daar weinig ervaring mee hebt kan dat lastig zijn om je thuis in te voelen.
 
Misschien is Overtone geschikt, het gebruikt SuperCollider als engine in combinatie met Clojure, een Lisp-achtige taal. Of zoek je eigenlijk iets waarbij je helemaal niet hoeft te programmeren?
 
Ik heb geen flauw idee wat ik bij het programmeren in SuperCollider aan het doen ben. Misschien komt dat wel doordat SuperCollider een object-oriented programmeertaal is.

Om een aanvulling te vormen op waar ik nu al mee werk moet het een echte programmeertaal zijn. Dat is SuperCollider wel, maar de specifieke aanpak van SuperCollider staat mij nu al tegen. Het moet dus iets anders worden. Verder heb ik ook graag dat de gekozen taal vanuit de repositories op mijn Linux computer geïnstalleerd kan worden. Ik heb net even gekeken naar Overtone maar die zit daar niet in, en dan is het de vraag of dat programma wel goed op mijn computer zou draaien. Faust en Nyquist zitten wel in de Linux Mint repositories op mijn computer.
 
In dat geval lijkt me Nyquist beter als je vooral wilt experimenteren en Faust als het meer gericht is op het bouwen van een applicatie. Tenminste, dat is de indruk die ik ervan krijg. Je kunt met Nyquist kennelijk vrij gemakkelijk plug-ins maken voor Audacity, dat kan dan als host voor je experimenten dienen. Faust lijkt me meer iets als je low level wilt programmeren voor andere platforms.
 
Waarschijnlijk wordt het dan zowel Faust als Nyquist. En dan moet ik het daar maar even bij houden, anders blijf ik aan het zoeken en uitproberen zonder ooit aan audio experimenten toe te komen. Er bestaat zo gigantisch veel (gratis) programmatuur...
 
Naar mijn weten zijn alle drie de talen object georiënteerd, dus als dat het probleem was zal het met Nyquist / Faust niet zo veel anders zijn. Ik denk dat je met alle drie de talen zeker rekening moet houden met dat het niet meteen voor de hand liggend zal zijn en het even duurt voordat je er comfortabel mee om kunt gaan. Misschien wat tutorials bekijken en kiezen welke voor jou het meest 'logisch' oogt?
 
Hopelijk gaat het lukken. Hou je ons op de hoogte hoe het bevalt? Ben benieuwd naar jouw ervaringen met deze talen.
 
Kijk even mee in dat draadje over jouw vraag over de installatie... oei, oei. Dat gaat niet vlekkeloos, het gooit er juist dingen af?! :erm:
 
Nee dat gaat niet goed. Ik denk dat ik maar weer naar de oude versie van Faust terugschakel die ook in de repositories van Linux zit. Eens zien wat dat oudje nog wel kan. Dat is ook altijd het veiligste om het daarbij te houden, omdat uit die oudere versies van programma's de kinderziektes al uit zijn. Ik moet eerdaags sowieso een upgrade voor mijn Linux systeem uitvoeren, en dan kan ik dan wel weer eens zien of van daaruit een recentere versie van Faust beschikbaar is.
 
Misschien als troost: m'n poging om Nyquist te installeren op een Windows laptop lukt evenmin. In dit geval heb ik waarschijnlijk juist een oudere versie nodig om het aan de praat te krijgen.
 
Ja, daar staat ook geschreven 'runs on Win32', maar bij de installatie krijg je een melding dat het alleen voor x64 is. Nu weet ik wel dat het oude rommel is waarop ik het wil installeren... ;) Maar toch.
 
Als ik de twee vergelijk, dan krijg ik de indruk dat het met Nyquist iets gemakkelijk lijkt te zijn om wat te schrijven dat doet wat het moet doen. Maar ik denk dat je uiteindelijk met Faust meer mogelijkheden hebt, lijkt erop dat je daarmee alles kunt maken wat met DSP te maken heeft. Zou leuk zijn om Faust te proberen met een Raspberry Pi, helemaal in combinatie met andere hardware die je daarmee kunt gebruiken.
 
Ik hoop ze uiteindelijk allebei aan de praat te krijgen, en dan moet het wat programmatuur betreft voorlopig genoeg zijn.
 
Wat met de oude versie van Faust uit mijn Linux Mint repository gespeeld:

ruis.png


Ik weet alleen nog niet hoe ik hier geluid uit moet krijgen....
 
Inmiddels een heldere handleiding voor Faust gevonden en gelezen:

http://www.grame.fr/ressources/publi...t_tutorial.pdf

Het blijkt dat Faust een C++ versie van het ingevoerde Faust-programma maakt. Dat C++ programma moet vervolgens gecompileerd worden en dan kun je er een soort van applicatie met user interface van maken. Er zijn dus nog een paar hobbels te nemen voordat er muziek uit komt...
 
Back
Top