pc dood, sounddiver draait niet meer, wie helpt met een library export?

zaphod

Stamgast
Lid sinds
5 september 2001
Berichten
241
Locatie
Delft
Hoi,

mijn logic 5.5 (ja, ik weet het, dat is echt heel oud ... ) xp-machine heeft het begeven en gezien er ca 15 elco's rot blijken te zijn op het moederbord, is het einde oefening.
Tot mijn geluk blijken de logic-5.5 project files (uit de backup) gelezen te worden door logic 10.4 (OSX)!
Maar consequentie is ook dat ik sounddiver niet meer kan gebruiken.

Wie heeft sounddiver en zou voor mij een export kunnen maken van een paar patches?
Ik heb dit zelf nooit aan de hand gehad, maar het zou fantastisch zijn als het mogelijk zou zijn de library als sysex te saven. Die kan ik dan wel weer met andere tools naar mijn synth sturen.

Het gaat om wavestation-ex patches, en de library omvat niet meer dan 1 ws-geheugen kan bevatten, vandaar mijn hoop dat het geheel in 1 sysex message ge-exporteerd kan worden.
Mocht dit in losse patches moeten, ook al geen punt, als je het te veel werk vindt, kom ik graag een avondje langs en neem je het werk uit handen.
Als je toevallig een andere manier kent om zo'n library om te zetten hoor ik het ook graag.

Groeten,

Zaphod
 
PB betekent dat je een persoonlijke post hebt ontvangen dacht ik.
Als ik je de library mail, kun jij dan een sysex export maken of kent sounddiver die functionaliteit niet?
SD stuurt toch altijd sysex uit naar het betreffende toestel, dus denk ik niet dat dit een probleem gaat opleveren.
Hoewel ik het toestel niet heb, kan ik, normaal gezien, die sysex data toch wel opvangen en saven.

PB maar...
 
In de PB vind je de sysex dumps die SD afleverde terug.
Ik heb geen idee of het correct verlopen is, omdat ik het formaat van de dumps niet ken en deze niet erg logisch zijn opgebouwd. In de diverse files heb je bvb. 15 dumps (F0 t.e.m. F7) voor 62 patches ? Dat is alles behalve logisch. Ik heb geprobeerd ze in een bank te plaatsen en dan verzenden, alles werkt wel, maar geen logica in de grootte van elke dump of het gehele bestand. Bij het verzenden kreeg ik meermaals de melding dat een volledige bank verzonden moet worden voor welbepaalde single-patches ???
De grootte van elke patch is blijkbaar niet consistent en de patchnamen zijn ook niet direct zichtbaar in de sysex data ...

Nou ja, probeer ze eens uit. Mogelijk heeft Korg een heel rare wijze om sysex dumps op te bouwen, ik weet het niet.
Succes.
Voor inladen en/of verzenden van de files gebruik Midi-ox, of mijn MCC tool (zie mijn website Linke Pagina).
 
De WS patches zitten nogal vreemd in elkaar. Er zitten veel onderlinge afhankelijkheden in. Dat zal wel met woeken met geheugenplaatsen te maken hebben. Idd niet erg doorzichtig. Ik ben benieuwd hoe de machine op de dump reageert.
 
Ik heb nieuwe dump files aangemaakt. Deze komen overeen qua grootte met diegene die je opstuurde.
De files bevatten alle patches en performance dump. Al of niet verdeeld over de banken welke SD in de editor toont (zouden moeten overeenstemmen met de Korg WS).
Als die niet werken, zul je iemand moeten zoeken waar je SD mag gebruiken verbonden met je Korg WS.
Ik doe dat niet.
 
Om een lang verhaal kort te houden: ik heb inmiddels sounddiver onder w7 draaiend in virtualbox.
De librarydelen heb ik als losse midi files ge-exporteerd. Die kon in met aplaymidi op een linux machientje via een usb2midi kabel naar het WS sturen.
Helaas blijkt dan dat er net als bij de sysexdumps die ik van audiocollage heb gekregen en die ik via een linux machine naar de Korg heb gestuurd, steeds een checksum (CRC) error optreedt. Dat gebeurt alleen met mijn dumps en niet met sysexdumps die ik van Korg Roms heb. Ik denk dus dat de data corrupt is, ook de data in sounddiver, en dat de transmissie op zich goed gaat.
Ik heb een flink deel van de oorspronkelijke inhoud van het RAM weten te uploaden naar het WS. De rest zal ik denk ik met de hand en de instrumentbeschrijving zoals ik die in sounddiver kan zien moeten herstellen. Ok, ik ben benieuwd hoe ver ik daar mee kom. Bedankt voor jullie hulp in ieder geval !
 
Ja zoals ik reeds schreef in post #8 ...

Ik vond het ook raar om in je library data van meerdere synths te zien. Ik heb zo nooit gewerkt, één library per synth.
Soit, ik heb geen idee dat daar de fout ligt. In elk geval de commentaar op die link hierboven is echt wel iets grondig.


Kun je vanuit die virtualbox ook de midi-hardware gebruiken ?
 
Mijns inziens is het hele idee achter sounddiver, of althans zo heb ik dat begrepen, dat je er alle geluiden van alle synths in stopt. Die kun je dan vanuit een centrale plaats editen, maar er is meer mogelijk. Als je bijvoorbeeld een bass zoekt, sorteer je alle patches, in welke synth die ook zitten en klik je een voor een de bass-geluiden aan zodat je ze hoort totdat je die gevonden hebt, die je zocht. Omdat vanuit je sequencer alle synths bereikbaar zijn als je logic en sounddiver combineert en ze allemaal aan een midi interface hangen, maakt het dan ook niets uit uit welke synth die bass komt (zolang die maar is ingeschakeld en aan je mengtafel hangt). Dat is een geweldig concept dat het overbodig maakt om in alle synths afzonderlijk op zoek te gaan naar dat ene bass geluid dat je nodig hebt. Degene die dat heeft bedacht (en dat in de 80-er jaren) is echt een genie!
 
Ja goed idee om SD alzo in combinatie met LA te gebruiken. Ik heb beiden hier nog op XP, maar alzo werken is dan inderdaad eenvoudiger met alle klanken in één library. Dat ga ik toch ook eens uitproberen ... vroeg of laat.
Degene die dat heeft bedacht (en dat in de 80-er jaren) is echt een genie!
Ja die mensen van Emagic (of CLab) ... niet gewoon. Denk ook maar aan X-Alyzer, en Notator...

Betreft de de unitor amt8 driver, ik vrees dat die niet verder geupdated werden, maar...
Ik zelf werk hier o.a. nog met de Emagic MT4. Die werkt ook nog probleemloos op OSX en Ubuntu. Enkel MS die na XP voor de last zorgt (zaols wel meer).
 
Ik had eerst alleen een unitor 8, die kent geen USB, dus ik zag de bui al hangen zodra de pc zou afsterven. Met alleen een serieel interface kom je niet ver met tegenwoordige pc's. En al helemaal niet ver met OSX, maar toen kwam ik op ebay een AMT 8 tegen in Japan en die heb ik toen gekocht. Werd thuisgestuurd inclusief origami zwaantje ( nice touch, deed me gelijk aan Blade Runner denken). Schetst mijn verbazing dat logic beide unitors gewoon ziet als een interface met 32 poorten ( * 16 kanalen ). Wow!! Ik was blij dat dat ding nog werd ondersteund. Zodra apple er mee dreigt te stoppen houd ik op OSX te updaten.
 
dat logic beide unitors gewoon ziet als een interface met 32 poorten ( * 16 kanalen ). Wow!!

Wow indeed, ik bedoel natuurlijk 'een interface met 16 poorten ( * 16 kanalen ).
 
Ik had eerst alleen een unitor 8, die kent geen USB, dus ik zag de bui al hangen zodra de pc zou afsterven. Met alleen een serieel interface kom je niet ver met tegenwoordige pc's. En al helemaal niet ver met OSX, maar toen kwam ik op ebay een AMT 8 tegen in Japan en die heb ik toen gekocht. Werd thuisgestuurd inclusief origami zwaantje ( nice touch, deed me gelijk aan Blade Runner denken). Schetst mijn verbazing dat logic beide unitors gewoon ziet als een interface met 32 poorten ( * 16 kanalen ). Wow!! Ik was blij dat dat ding nog werd ondersteund. Zodra apple er mee dreigt te stoppen houd ik op OSX te updaten.
Ja het is soms werkelijk onbegrijpelijk wat mensen aan hardware laten varen om toch maar met het nieuwste OS te kunnen werken (lees knoeien in veel gevallen). Als ik vergelijk wat met W10 meer kan t.o.v. XP, hen ik veel vragen...
Nou ja, ieder doet maar ...

P.s. Blade Runner een evergreen hé (de originele dan toch).
 
Back
Top