SynthEdit

Wel wat ervaring, met vorige versies. Ik weet niet of er veel verandert is, maar wat wil je weten ?
Wel een leuk progje, je kunt er best gave dingen mee maken.
 
Ik heb er wat video's op YouTube over bekeken, en het ziet er leuk en verrassend simpel uit. Maar ik heb ook al een stand alone progje van een modulaire synth en ik vraag mij af of het meerwaarde heeft om dan ook nog met SynthEdit te werken. Ik wil voorkomen dat ik onnodig op allerlei zijsporen raak. Verder ben ik benieuwd of iemand hier zelf een VST-plugin met SynthEdit gemaakt heeft, en hoe die klinkt.
 
Met synthedit kun je veel meer dan alleen synths maken. Sequencers, fx, editors voor hardware synths, het is in principe allemaal mogelijk, en het maken van een voor jezelf makkelijke GUI is ook niet heel lastig.
Nadeel is dat ik de paar dingetjes die ik ooit gemaakt en bewaard heb niet meer aan het draaien krijg in de hedendaagse vst3-omgeving. Maar ik heb ook niet heel hard geprobeerd :)
Als je met de GUI aan de gang gaat, is knobman je vriend.
 
Laatst gewijzigd:
De oude gratis versie SynthEdit 1.1 van de huidige SynthEdit website lijkt nu op mijn Windows XP laptop te werken. Ik moest daarvoor wel eerst vcredist_x86.exe installeren. Dus tijd om dit oude topic nieuw leven in te blazen en te bekijken of hiermee nu inderdaad Windows VST plugins te maken zijn. 8)
 
Als test heb ik een SynthEdit synth als VST plugin geƫxporteerd. Zie de bijlage.

Deze synth is geen eigen werk, maar enkel een test om te zien of de exporteer-functie van mijn oude gratis versie van SynthEdit ook nog werkt. Op mijn computer werkt het, maar is dat voor anderen ook zo?
 

Attachments

  • PolySynth.zip
    1,6 MB · Bekeken: 101
Bedankt voor de tip. In mijn WinXP virtual machine werkt het nog steeds niet na vcredist_x86.exe gek genoeg. En ook niet in Wine (na installatie van mfc100u.dll). Blijft maar klagen dat 'ie mfc100u.dll niet kan vinden in WinXP en in Wine...
 
Update: in Wine werkt het wel voor versie 1.1 na:
Code:
sudo winetricks --self-update
en dan installeren van vcrun2010 (voor de library mfc100). Synetedit zelf zegt dat ik "versie 1.1914 full (unregistered)" heb. :?

Om Synthedit ver. 1.14 werkend te krijgen in Wine heb ik het zelfde geprobeerd, maar dan met dotnet waar 'ie over klaagde. Duure vijftienhonderd uur voordat dotnet 4.8 was geĆÆnstalleerd. Wat een kolere troep was dat dotnet zeg. Vind je 't gek dat niemand er meer in programmeert. En er zwerft nog aan partij zut rond dat erin is geprogrammeerd. Dotnet is het millennium probleem van het nieuwe millennium. Enfin: Synthedit 1.14 werkt nog steeds niet.
 
Even 1 ding tegelijk: op mijn Linux Mint computer heb ik onder Wine de onderstaande oude versie van SynthEdit aan de praat gekregen (1.1 lukte mij met Linux ook niet):

SE-Linux.png


Die versie is op een oude versie van de SynthEdit site nog te vinden via de Wayback Machine. Probeer dat eens. Een Virtual Machine heb ik niet gebruikt.
 
Versie 1.1. die ik v/d officiƫle Synthedit site downloadde werkt dus in Linux. Alleen meldt 'ie dat ik versie 1.1914 heb. Vind ik best. Hoe nieuwer hoe beter. Snap alleen niet waarom 1.14 niet werk. Enfin, ik verdiep me er nog wel eens in als ik daadwerkelijk iets wil maken met Synthedit. Bedankt voor al je tips en hints. :)
 
Heb je die 1.1 dat in Linux onder Wine werken of in een Virtual Machine? Als het bij jouw ook onder Wine lukt wil ik dat hier ook nog wel eens proberen...

OK -Net geprobeerd. Maar nee dat gaat hier niet. Je code geeft hier:

Code:
unknown option --self-update

Ook start Wine tricks in de 64-bit modus wat niet de bedoeling is.
 
Laatst gewijzigd:
Ach - wat maakt dat ook uit? Als SynthEdit 1.1 op mijn Windows XP laptop draait is het mij mooi genoeg.
 
Heb je die 1.1 dat in Linux onder Wine werken of in een Virtual Machine? Als het bij jouw ook onder Wine lukt wil ik dat hier ook nog wel eens proberen...

OK -Net geprobeerd. Maar nee dat gaat hier niet. Je code geeft hier:

Code:
unknown option --self-update

Ook start Wine tricks in de 64-bit modus wat niet de bedoeling is.
Bij mij werkt Syntedit dus in Wine. Balen dat "sudo winetricks --self-update" niet werkt. Las ik ook op internet. Werkt misschien alleen met een heel oude versie van Winetricks. Welke wine versie heb je (command line: wine --version)? Ik heb wine-staging versie 6.14.

Anyway, als je gewoon vcrun2010 kunt installeren met winetricks hoef je winetricks niet te updaten. Jij hebt nu Synthedit ver. 1.1 en 1.14 gezien. Is er verschil? In wine ziet ver. 1.1 er uit als een Windows 3.11 applicatie. Niet echt lekker voor het oog zeg maar (zie screenshot onder). Geen idee uit welk jaar Synthedit 1.14 is. Het copyright is uit 2000 -2009. Misschien dat het daarom inmiddels gratis is...

Screenshot-from-2022-05-27-10-48-05.png
 
Ik heb wine-4.0. Wine Staging heb ik ooit geprobeerd, met het effect dat allerhande Windows applicaties het niet meer deden. Dus dat doe ik niet meer.

Dit de hoogste versie van SynthEdit die ik in Linux aan de praat krijg:

SE-Linux.png
 
Net wat uitgeprobeerd, en het lukt me om een zelf met SynthEdit gebouwd primitief synthje als VST-plugin te exporteren. Hoog tijd om weer naar het Cage/Priem-synth topic terug te keren.
 
Back
Top