fuse
Gepokt en gemazeld
- Lid sinds
- 7 juli 2001
- Berichten
- 18.831
Hmmm grappig om zo'n oude draad nog eens door te lezen.
En ik moet zeggen dat er in die tijd best wel veel veranderd is.
De techniek en ook m'n mening over soft vs hard.
De ontwikkelingen op VST gebied zijn de laatste tijd zo hard gegaan dat ik vind dat ik makkelijk durf te zeggen dat sommige VST fx/instrumenten zo goed zijn dat het beter is dan hardware alternatieven. Maar dat is dus per geval verschillend. En het omgekeerde is dus ook nog zeker waar. En daarom wil ik gewoon hardware erbij blijven gebruiken want dat vind ik fijner.
En effecten zoals die van Voxengo steken gewoon met kop en schouder uit tussen al die andere. En voor die prijs?
Maar mijn software setup is dus gewoon Cubase SX2 met mogelijkheid om Live en Reason in rewire mode er naast te draaien. Trouwens met Cubase gaat het ook steeds meer de kant op dat ik de speciale functies van Reason en Live ook in Cubase zou kunnen gebruiken. En dat heb ik eigenlijk veel liever. Die EraTone en EraDrums zijn gewoon zulke goede stepsequencers dat ik die veel liever gebruik dan die van Reason.
En ook vind ik dat als je met alleen software gaat werken dat een ultra goede geluidskaart een must is. Ook als je productie altijd binnen de computer blijft en je CD's fikt dan nog vind ik dat je goed moet kunnen horen wat je nou aan't maken bent. En dus een goede geluidskaart en monitor speakers.
En in de nabije toekomst zullen de mensen met een alleen software studio toch nog interessante dingen te zien krijgen zoals de samenwerking tussen soft en hard. De UAD en Powercore hadden we al. Maar daar kwamen nog de V-studio en Noah bij. Dan heb je ook nog de EMU sampler nu die het sampling concept als PCI kaart integreerd. En de samenvoegingen van de Fantom X rack met editor software voor computers. De OPT tools van Yamaha die integratie mogelijk maakt met je software setup. Een G2 die je kan editen met je computer en live los als manusje van alles kan gebruiken.
De grenzen zijn dus duidelijk aan't vervagen. En het is al dus lang niet meer abnormaal dat een computer deel uitmaakt van je livesetup. Net zo min als het abnormaal is dat je releases met alleen software gemaakte dingen uitbrengt.
En de opmerking van Catalunya ben ik het niet mee eens. Dat de techniek is blijven hangen vind ik van niet. Er worden nog steeds kwalitatieve goede dingen gemaakt met die nieuwe techniek. Met apparatuur die een fractie van de oude kost en nog meer kan ook. Maar dat hoeft niet automatisch te betekenen dat de gebruikers hier ook beter mee om kunnen gaan. Misschien dat die techniek ons luier heeft gemaakt. We steunen hier misschien teveel op.
Vroeger was het heel normaal dat je kilometers tape gebruikte om daar één goede opname mee te maken. Tegenwoordig maak je een paar opnamen en plak knip en autotune je het wel even omdat het sneller gaat. Maar als je zoveel aanbod hebt en velen daarvan meer op de techniek leunen dan op muzikaal vakmanschap en/of talent dan kun je snel zeggen dat het minder geworden is. Maar de dingen die eruit springen zijn dan toch meestal de mensen die alle dingen juist doen. Want toendertijd waren er voor 1 Frank Sinatra ook 1000 zingende mannen die dat soort liedjes zongen en plaatjes verkocht.
En als er dus al een probleem is dan ligt het aan jezelf of je wel de middelen gebruiken die bij jouw passen. Maakt dan verder ook niet uit hoe je het doet, als je het maar goed doet. Alleen is het probleem dat je zoveel keuze hebt en ervaring tekort komt om de beste keuze te kunnen maken. En dan zul je dus zelf tijd en moeite moeten gaan steken om uit te vinden welke kant je op wilt, en dat probeer ik dus hier constant aan te geven.
En ik moet zeggen dat er in die tijd best wel veel veranderd is.
De techniek en ook m'n mening over soft vs hard.
De ontwikkelingen op VST gebied zijn de laatste tijd zo hard gegaan dat ik vind dat ik makkelijk durf te zeggen dat sommige VST fx/instrumenten zo goed zijn dat het beter is dan hardware alternatieven. Maar dat is dus per geval verschillend. En het omgekeerde is dus ook nog zeker waar. En daarom wil ik gewoon hardware erbij blijven gebruiken want dat vind ik fijner.
En effecten zoals die van Voxengo steken gewoon met kop en schouder uit tussen al die andere. En voor die prijs?
Maar mijn software setup is dus gewoon Cubase SX2 met mogelijkheid om Live en Reason in rewire mode er naast te draaien. Trouwens met Cubase gaat het ook steeds meer de kant op dat ik de speciale functies van Reason en Live ook in Cubase zou kunnen gebruiken. En dat heb ik eigenlijk veel liever. Die EraTone en EraDrums zijn gewoon zulke goede stepsequencers dat ik die veel liever gebruik dan die van Reason.
En ook vind ik dat als je met alleen software gaat werken dat een ultra goede geluidskaart een must is. Ook als je productie altijd binnen de computer blijft en je CD's fikt dan nog vind ik dat je goed moet kunnen horen wat je nou aan't maken bent. En dus een goede geluidskaart en monitor speakers.
En in de nabije toekomst zullen de mensen met een alleen software studio toch nog interessante dingen te zien krijgen zoals de samenwerking tussen soft en hard. De UAD en Powercore hadden we al. Maar daar kwamen nog de V-studio en Noah bij. Dan heb je ook nog de EMU sampler nu die het sampling concept als PCI kaart integreerd. En de samenvoegingen van de Fantom X rack met editor software voor computers. De OPT tools van Yamaha die integratie mogelijk maakt met je software setup. Een G2 die je kan editen met je computer en live los als manusje van alles kan gebruiken.
De grenzen zijn dus duidelijk aan't vervagen. En het is al dus lang niet meer abnormaal dat een computer deel uitmaakt van je livesetup. Net zo min als het abnormaal is dat je releases met alleen software gemaakte dingen uitbrengt.
En de opmerking van Catalunya ben ik het niet mee eens. Dat de techniek is blijven hangen vind ik van niet. Er worden nog steeds kwalitatieve goede dingen gemaakt met die nieuwe techniek. Met apparatuur die een fractie van de oude kost en nog meer kan ook. Maar dat hoeft niet automatisch te betekenen dat de gebruikers hier ook beter mee om kunnen gaan. Misschien dat die techniek ons luier heeft gemaakt. We steunen hier misschien teveel op.
Vroeger was het heel normaal dat je kilometers tape gebruikte om daar één goede opname mee te maken. Tegenwoordig maak je een paar opnamen en plak knip en autotune je het wel even omdat het sneller gaat. Maar als je zoveel aanbod hebt en velen daarvan meer op de techniek leunen dan op muzikaal vakmanschap en/of talent dan kun je snel zeggen dat het minder geworden is. Maar de dingen die eruit springen zijn dan toch meestal de mensen die alle dingen juist doen. Want toendertijd waren er voor 1 Frank Sinatra ook 1000 zingende mannen die dat soort liedjes zongen en plaatjes verkocht.
En als er dus al een probleem is dan ligt het aan jezelf of je wel de middelen gebruiken die bij jouw passen. Maakt dan verder ook niet uit hoe je het doet, als je het maar goed doet. Alleen is het probleem dat je zoveel keuze hebt en ervaring tekort komt om de beste keuze te kunnen maken. En dan zul je dus zelf tijd en moeite moeten gaan steken om uit te vinden welke kant je op wilt, en dat probeer ik dus hier constant aan te geven.