de ultieme software studio

Hmmm grappig om zo'n oude draad nog eens door te lezen.
En ik moet zeggen dat er in die tijd best wel veel veranderd is.
De techniek en ook m'n mening over soft vs hard.

De ontwikkelingen op VST gebied zijn de laatste tijd zo hard gegaan dat ik vind dat ik makkelijk durf te zeggen dat sommige VST fx/instrumenten zo goed zijn dat het beter is dan hardware alternatieven. Maar dat is dus per geval verschillend. En het omgekeerde is dus ook nog zeker waar. En daarom wil ik gewoon hardware erbij blijven gebruiken want dat vind ik fijner.
En effecten zoals die van Voxengo steken gewoon met kop en schouder uit tussen al die andere. En voor die prijs?

Maar mijn software setup is dus gewoon Cubase SX2 met mogelijkheid om Live en Reason in rewire mode er naast te draaien. Trouwens met Cubase gaat het ook steeds meer de kant op dat ik de speciale functies van Reason en Live ook in Cubase zou kunnen gebruiken. En dat heb ik eigenlijk veel liever. Die EraTone en EraDrums zijn gewoon zulke goede stepsequencers dat ik die veel liever gebruik dan die van Reason.

En ook vind ik dat als je met alleen software gaat werken dat een ultra goede geluidskaart een must is. Ook als je productie altijd binnen de computer blijft en je CD's fikt dan nog vind ik dat je goed moet kunnen horen wat je nou aan't maken bent. En dus een goede geluidskaart en monitor speakers.

En in de nabije toekomst zullen de mensen met een alleen software studio toch nog interessante dingen te zien krijgen zoals de samenwerking tussen soft en hard. De UAD en Powercore hadden we al. Maar daar kwamen nog de V-studio en Noah bij. Dan heb je ook nog de EMU sampler nu die het sampling concept als PCI kaart integreerd. En de samenvoegingen van de Fantom X rack met editor software voor computers. De OPT tools van Yamaha die integratie mogelijk maakt met je software setup. Een G2 die je kan editen met je computer en live los als manusje van alles kan gebruiken.

De grenzen zijn dus duidelijk aan't vervagen. En het is al dus lang niet meer abnormaal dat een computer deel uitmaakt van je livesetup. Net zo min als het abnormaal is dat je releases met alleen software gemaakte dingen uitbrengt.

En de opmerking van Catalunya ben ik het niet mee eens. Dat de techniek is blijven hangen vind ik van niet. Er worden nog steeds kwalitatieve goede dingen gemaakt met die nieuwe techniek. Met apparatuur die een fractie van de oude kost en nog meer kan ook. Maar dat hoeft niet automatisch te betekenen dat de gebruikers hier ook beter mee om kunnen gaan. Misschien dat die techniek ons luier heeft gemaakt. We steunen hier misschien teveel op.
Vroeger was het heel normaal dat je kilometers tape gebruikte om daar één goede opname mee te maken. Tegenwoordig maak je een paar opnamen en plak knip en autotune je het wel even omdat het sneller gaat. Maar als je zoveel aanbod hebt en velen daarvan meer op de techniek leunen dan op muzikaal vakmanschap en/of talent dan kun je snel zeggen dat het minder geworden is. Maar de dingen die eruit springen zijn dan toch meestal de mensen die alle dingen juist doen. Want toendertijd waren er voor 1 Frank Sinatra ook 1000 zingende mannen die dat soort liedjes zongen en plaatjes verkocht.

En als er dus al een probleem is dan ligt het aan jezelf of je wel de middelen gebruiken die bij jouw passen. Maakt dan verder ook niet uit hoe je het doet, als je het maar goed doet. Alleen is het probleem dat je zoveel keuze hebt en ervaring tekort komt om de beste keuze te kunnen maken. En dan zul je dus zelf tijd en moeite moeten gaan steken om uit te vinden welke kant je op wilt, en dat probeer ik dus hier constant aan te geven.
 
Ik ben het grotendeels wel met jou eens FUSE, alleen met dit citaat niet:
Met apparatuur die een fractie van de oude kost en nog meer kan ook

Ik denk een veelgemaakte fout in de muziekbusiness. Het gaat niet om de kwantiteit, maar de kwaliteit.
Mensen willen veel knopjes en toeters en bellen. Hier hebben de instrumenten makers de afgelopen 10 tallen jaren flink gebruik van gemaakt. Ik heb liever een goede galm met 3 instelbare parameters, dan eentje waarbij je 199 effecten gratis bij de galm krijgt.

Heel persoonlijk: "Ik zou met al die software plug-ins door de bomen het bos niet meer zien" en het zou mijn muzikaliteit in de weg staan vrees ik. Ik houd van standvastigheid (vandaar de hardware, die het in mijn geval altijd doet), want ook met software van nu, zul je over 5 jaar misschien niet meer kunnen werken, omdat je "bij moet blijven". Die onrust wil ik mezelf niet aandoen.
 
Origineel geplaatst door Errol
oh ja,

mijn combinatie op mn pc laptop is reason en live.
Soms met nuendo als front.

Alles is legaal (tussen haakjes:) )

Live is wat mij betreft nog steeds 1 vd beste pakketten om mee te kunnen werken.
Super makkelijk in gebruik en ook nog betaalbaar.
In combinatie met reason is het wat mij betreft een sterke combinatie.

Wat ik hoop is dat live ook een midi sequencer erin gaat zetten.


Dan heb ik een verrassing voor je.
Ableton Live 4.0 heeft midi ondersteunig!
Is mij verteld uit eerste hand van MI7.
Nog eventjes wachten dus..
 
Zo hey. Nu zie ik het pas. "was dit de eerste post die op het synthforum is geplaatst?"
3 jaar oud.

Ben benieuwd hoe CRAZ er nu tegenaan kijkt.
 
Re: Re: Wel als plugin.. maar niet voor VST of NI. En met een reden!

Re: Re: Wel als plugin.. maar niet voor VST of NI. En met een reden!

Origineel geplaatst door Catalunya
Ik vermoed ook dat de meesten illegale plug-ins gebruiken. Op zich niets mis mee (aangezien dat voornamelijk hobbyisten zijn), maar inderdaad wil de producent er geld mee verdienen, dus zal hij toch een andere manier moeten vinden om inkomsten te garanderen.

Er is zoiets als een ere-code die zegt dat als je morgen zwaar poen pakt omdat je een "klapper" hebt gemaakt, je ook maar zo consequent moet zijn om de gekraakte soft over boord te gooien en te vervangen door legale versies.
Ik vind het belangrijk dat die code ook word gerespecteert.

Origineel geplaatst door Errol
En 128 audio sporen fully loaded met compressors en eq's???
Wie gebruikt dat eigenlijk?

Madonna
Metallica
Britney
Film soundtracs
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Kenny
Dan heb ik een verrassing voor je.
Ableton Live 4.0 heeft midi ondersteunig!
Is mij verteld uit eerste hand van MI7.
Nog eventjes wachten dus..

YES!!! *D

mijn ultieme software studio is ableton live, midi knoppencontroller, powerbook
 
Origineel geplaatst door fuse
Hmmm grappig om zo'n oude draad nog eens door te lezen.
En ik moet zeggen dat er in die tijd best wel veel veranderd is.
De techniek en ook m'n mening over soft vs hard.
...
De ontwikkelingen op VST gebied zijn de laatste tijd zo hard gegaan dat ik vind dat ik makkelijk durf te zeggen dat sommige VST fx/instrumenten zo goed zijn dat het beter is dan hardware alternatieven. Maar dat is dus per geval verschillend. En het omgekeerde is dus ook nog zeker waar. En daarom wil ik gewoon hardware erbij blijven gebruiken want dat vind ik fijner.
En effecten zoals die van Voxengo steken gewoon met kop en schouder uit tussen al die andere. En voor die prijs?
...
En ook vind ik dat als je met alleen software gaat werken dat een ultra goede geluidskaart een must is. Ook als je productie altijd binnen de computer blijft en je CD's fikt dan nog vind ik dat je goed moet kunnen horen wat je nou aan't maken bent. En dus een goede geluidskaart en monitor speakers.
...
En in de nabije toekomst zullen de mensen met een alleen software studio toch nog interessante dingen te zien krijgen zoals de samenwerking tussen soft en hard. De UAD en Powercore hadden we al. Maar daar kwamen nog de V-studio en Noah bij. Dan heb je ook nog de EMU sampler nu die het sampling concept als PCI kaart integreerd. En de samenvoegingen van de Fantom X rack met editor software voor computers. De OPT tools van Yamaha die integratie mogelijk maakt met je software setup. Een G2 die je kan editen met je computer en live los als manusje van alles kan gebruiken.
...
De grenzen zijn dus duidelijk aan't vervagen. En het is al dus lang niet meer abnormaal dat een computer deel uitmaakt van je livesetup. Net zo min als het abnormaal is dat je releases met alleen software gemaakte dingen uitbrengt.
....
En de opmerking van Catalunya ben ik het niet mee eens. Dat de techniek is blijven hangen vind ik van niet. Er worden nog steeds kwalitatieve goede dingen gemaakt met die nieuwe techniek. Met apparatuur die een fractie van de oude kost en nog meer kan ook. Maar dat hoeft niet automatisch te betekenen dat de gebruikers hier ook beter mee om kunnen gaan. Misschien dat die techniek ons luier heeft gemaakt. We steunen hier misschien teveel op.
Vroeger was het heel normaal dat je kilometers tape gebruikte om daar één goede opname mee te maken. Tegenwoordig maak je een paar opnamen en plak knip en autotune je het wel even omdat het sneller gaat. Maar als je zoveel aanbod hebt en velen daarvan meer op de techniek leunen dan op muzikaal vakmanschap en/of talent dan kun je snel zeggen dat het minder geworden is. Maar de dingen die eruit springen zijn dan toch meestal de mensen die alle dingen juist doen. Want toendertijd waren er voor 1 Frank Sinatra ook 1000 zingende mannen die dat soort liedjes zongen en plaatjes verkocht.
....

hmm, ik vraag me af...
of de tijd nu bijna aangebroken is waar bepaalde software dergelijke diepe en brede geluiden uit de pc kunnen toveren als te horen is bij bevoorbeeld een minimoog... of op zijn minst die benaderen.
owkee, de geluidskaart zal hier zeker veel aan doen, maar dat is niet het enige uiteraard...

beste fuse, jij schijnt hier veel van af te weten...
 
Re: Re: Wel als plugin.. maar niet voor VST of NI. En met een reden!

Re: Re: Wel als plugin.. maar niet voor VST of NI. En met een reden!

Origineel geplaatst door Catalunya
Heeft volgens mij veelal met "Know-How" te maken
Ik ben van mening dat we qua techniek blijven hangen. Wanneer iemand een "moderne song" in een "ouderwetse studio" zou opnemen, zou dat ver boven de gemiddelde software studio uitsteken. Weleens geluisterd naar een opname van Frank Sinatra?
En ik heb al verhalen gehoord, dat mensen die overgestapt zijn op alleen software, toch weer terug verlangen naar hardware. Een combi lijkt me perfect.
Mijn tip: niet direkt al je hardware de deur uitdoen

Héél juist ja. Heel veel hardware is gewoon niet te evenaren, niet met de beste software en de duurste ADDA convertors. Als ik morgen tijdens een produktie moet kiezen tussen de duurste TDM compressor met Pro Tools convertors en een Tubetech of Neve compressor, dan denk ik dat de keuze snel gemaakt is.

Men wil je graag doen geloven dat software hét alternatief is voor al die hardware, maar in realiteit slaagt men er nog steeds niet in een software pakket voor een Mini aan te bieden dat ook werkelijk zo klinkt. Beweren dat zulks wel het geval is betekent eigenlijk dat je niet over de goede oren beschikt om met dit vak bezig te zijn.

En inderdaad, Catalunya heeft dat heel goed gezien : een hedendaags stuk muziek opnemen in een top-notch studio met "antieke" spullen van 20 jaar oud, zou oneindig veel beter klinken dan dezelfde poging via een software-gebaseerd systeem.
Om dat maar te zeggen met een voorbeeld : ik ken een studio die nog steeds met een "oude" D&R 8000 tafel en een MCI 24-track werkt. Klinkt verdomde goed en warm. Zodra heel de handel door Pro Tools gaat is "het" verdwenen. Gek hé.

Ik heb het al genoeg gezegd : veel top-technici weten dat er maar een benadering van die analoge sound mogelijk is zodra alles wat digitaal is minstens 64-bit wordt, en liever nog 128 bit. En niet die neuzelige 16 of 24-bit standaard van nu.
Het verschil tssn 16 en 24 bit is ook geen aanzienlijke verbetering. Das nu al wel duidelijk. Maar ja, de handel moet draaien en iedereen die blind in die stront trapt en gelooft dat ie met 24 bit echt scoort...hahaha, laat me niet lachen.
Toegegeven, Pro Tools of Apogee klinken een pak beter dan de meeste "1000 euro" mainstream convertors die allemaal die platte "home" sound hebben.
 
When only emotions are allowed to make the decision on technical equipment, we can be fairly certain that we will make the wrong choice, other than by chance. Having spent all that money, no-one, and I mean no-one, will be willing to admit that they were defrauded, robbed or deceived. The survival instinct takes over, and we hear exactly what we expect to - whether it exists ot not.
 
Inderdaad trek je tegenwoordig steeds meer uit je PC. Maar ik persoonlijk vind een mix van hard- en software prettiger.

Een paar maanden geleden heb ik mijn hardware (redelijk setje: Virus B, KS-5, Airbase99, Quad4, XV3080, Pulse, 2 patchbays, 01v met een 8AD) de deur uit gedaan. Vervolgens wilde ik mijn hobby softwarematig voortzetten. Qua sounds kan dat zeker, echter qua bedieningsgemaak, dus hands-on, je interactie met de synths, laat dat te wensen over vind ik.

Inmiddels heb ik dus alweer een E-mu XL-7, welke inmiddels in een rack zit als 6 parts geluidsmodule en er alleen voor de vakantie of af en toe op de bank uit zal komen. Daarnaast een Boss SX-700 voor wat effecten. Nu kunnen deze zaken prima op de PC, echter belast je de processor dan onnodig. Met name veel van die freeware dingen zijn erg CPU intensief.

Komende maand komt daar een 01x bij (hoop dat ze voor die tijd sidechaning via alle inputs gerealiseerd hebben). Dan gaat er dus weer wat CPU load naar een hardware bak (wat EQ, FX en dynamics). Dat ding is dan tevens een goede controller om wat VSTi's te bedienen en een paar VST's. Dan is een PIV 3.0gHz met 2gHz geheugen meer dan sterk genoeg om ook nog lekker SX2 met een wave editor e.d. te draaien.
 
Origineel geplaatst door D-mike-E
Inderdaad trek je tegenwoordig steeds meer uit je PC. Maar ik persoonlijk vind een mix van hard- en software prettiger.

Een paar maanden geleden heb ik mijn hardware (redelijk setje: Virus B, KS-5, Airbase99, Quad4, XV3080, Pulse, 2 patchbays, 01v met een 8AD) de deur uit gedaan. Vervolgens wilde ik mijn hobby softwarematig voortzetten. Qua sounds kan dat zeker, echter qua bedieningsgemaak, dus hands-on, je interactie met de synths, laat dat te wensen over vind ik.

hmm, en een hele goeie midicontroller aangesloten op je pc? helpt dat niet voor de hands-on feel en interactie met de synths?

@mischa: ;) wie weet.

grtz

cloudy
 
of je nu een sinus/saw of pulze uit een analoge opwekker hoor of digitaal blind zul je het veschil niet horen .. vaak hoor je dat een sinus uit een ouwe bak lekkerder is .. een ouwe bak heeft meestal een ruis aandeel gebrekkig freq berijk zelfinductie etc. een digitaal signaal zal veel schoner zijn. wat willen we nu ?

over het algemeen kun je zeggen dat alles wat niet schoon is als mooier word ervaren ( denk aan kleuring buizen lichte distortion door slechte componenten compresie door slechte versterkertjes in een synth etc etc )

als je een digitale klank opwekking heb en met mate noice compressie en distortion toe past zal het veel meer gaan leven en niemand die nog zeggen kan dis duidelijk software .

het detunen van een vintage **** kun je simuleren door een random lfo op de pitch te zetten b.v.

het is wat meer werk maar je kunt dan wel de kleuring sturen .

Neem even voor het gemak een 909 .. een echte natuurlijk want die is vet .. sample een loop van 15 kicks . laat maar lekker lopen .. als dit volgens de kenners minder klingt kun je dus direct zeggen dat een 909 pas echt is als ie rechtstreeks op een et speakers word gezet . Alles wat op cd komt is ook opgenomen en gedigitalizeerd is ook een sample ..

een 909 op plaat . word opgenomen met een a/d dan door de mixer /eq/fx/compressie tword op dat / cd/ aangeleverd . bij de mastering word het hier en daar nog wat ge-equed mischien zelfs nog wat denoice compressie . dan naar het mooiste stukje techniek .. een naald die het geluid in vinyl krast waar weer andere uit geperst worden . al deze stappen verkleuren het geluid .. en ja dat word als prettig ervaren is het 1 op1 zoals het in het echt is ?.. never no way

diepte in software .. klingt het plat ? dan heb je denk ik de gain telkens te hard staan .. neem alles op met nog 10 db ruimte erboven . zodra je meerdere dingen tegen het maximale laat gaan word het platter en platter
 
Origineel geplaatst door mischa
of je nu een sinus/saw of pulze uit een analoge opwekker hoor of digitaal blind zul je het veschil niet horen .. vaak hoor je dat een sinus uit een ouwe bak lekkerder is .. een ouwe bak heeft meestal een ruis aandeel gebrekkig freq berijk zelfinductie etc. een digitaal signaal zal veel schoner zijn. wat willen we nu ?

over het algemeen kun je zeggen dat alles wat niet schoon is als mooier word ervaren ( denk aan kleuring buizen lichte distortion door slechte componenten compresie door slechte versterkertjes in een synth etc etc )

als je een digitale klank opwekking heb en met mate noice compressie en distortion toe past zal het veel meer gaan leven en niemand die nog zeggen kan dis duidelijk software .

het detunen van een vintage **** kun je simuleren door een random lfo op de pitch te zetten b.v.

het is wat meer werk maar je kunt dan wel de kleuring sturen .

Neem even voor het gemak een 909 .. een echte natuurlijk want die is vet .. sample een loop van 15 kicks . laat maar lekker lopen .. als dit volgens de kenners minder klingt kun je dus direct zeggen dat een 909 pas echt is als ie rechtstreeks op een et speakers word gezet . Alles wat op cd komt is ook opgenomen en gedigitalizeerd is ook een sample ..

een 909 op plaat . word opgenomen met een a/d dan door de mixer /eq/fx/compressie tword op dat / cd/ aangeleverd . bij de mastering word het hier en daar nog wat ge-equed mischien zelfs nog wat denoice compressie . dan naar het mooiste stukje techniek .. een naald die het geluid in vinyl krast waar weer andere uit geperst worden . al deze stappen verkleuren het geluid .. en ja dat word als prettig ervaren is het 1 op1 zoals het in het echt is ?.. never no way

diepte in software .. klingt het plat ? dan heb je denk ik de gain telkens te hard staan .. neem alles op met nog 10 db ruimte erboven . zodra je meerdere dingen tegen het maximale laat gaan word het platter en platter

idd Mischa :)

Ik denk dat dit bovenstaande wel beschrijfd hoe het werkt !

Het is meestal de ruis, nevenfrequenties en vervorming waardoor de muziek als voller wordt ervaren.
Op vinyl heb je altijd een mate van nevenfrequenties. De ene groef beinvloed de andere groef.

Hetzelfde geldt voor Analoog vs digitale synths. De analoge synths hebben vaak last van lekspanningen en emc. storingen.
Hierdoor wordt het vet ;) Ik heb bv. wel eens gehoord dat door een foutje in de TB303 het zo'n enorm monster is geworden. Er is al een keer een imitatie gemaakt welke het oorsprokelijke geluid van de TB303 produceerde. Deze (TBS303) werd dus als "niet goed" ervaren. :)

Digital is zuiverder en daardoor minder vol dus wat doen we ?? iddEen hoop werk om er "digitaal" weer "vervuiling" in te maken. :)

It's a strange world :)
 
en het is een hoop werk om die vervuiling goed na te maken precies :D
zou het dan geen goed idee zijn om een softsynth te schrijven die detunen en zo zelf doet? of die "opwarmt" na lang spelen? die random bijna onhoorbare glitches geeft...
just a thought.

maar om terug te komen op de thread inhoud, is de zoektocht naar de ultieme soft studio dan deze die hardware vervangt of benaderd? of eerder iets dat je "ernaast" zet?

greetz

cloudy
 
er is geen ultieme denk ik .. persoonlijke mening kan ik wel geven .

voor midi cubase

voor opname ableton

voor freaken ableton

voor patchen reason / reaktor

voor audio en midi controll tascam 1884

pc voor thuis laptop voor live

en natuurlijk mijn custom build monitors :)
 
Re: Re: Re: Wel als plugin.. maar niet voor VST of NI. En met een reden!

Re: Re: Re: Wel als plugin.. maar niet voor VST of NI. En met een reden!

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
een hedendaags stuk muziek opnemen in een top-notch studio met "antieke" spullen van 20 jaar oud, zou oneindig veel beter klinken dan dezelfde poging via een software-gebaseerd systeem.

Moeten jullie voor het idee dit eens downloaden:
Het is een nummer van Frank Sinatra - Fly me to the moon
http://home.wanadoo.nl/erik.vermeer/021071/Frank.mp3


Het is zelfs een korte Mp3 en nog hoor je "Hoe goed die opname wel niet is". Toen natuurlijk wel gemaakt met de high-end apparatuur van toen (dure Neumann Tube mike bijv.). De opname is uit 1960. Ik val achterover in mijn stoel, wanneer ik dit hoor. Dit is dus een opname van 40 jaar terug.
Allicht zal deze opname uit de jaren '60 digitaal nabewerkt zijn om hem op cd te zetten, want die handeling is verplicht bij deze omzetting. Voor muziek op plaat te zetten is een andere bewerking nodig, met name als gevolg van de lage frequenties en de groefafstand naarmate de single of elpee op zijn einde loopt. Herinneren jullie de maxi-singles nog uit de jaren '80 waarbij de single versie was geperst op 12 inch formaat. Man wat klonken die fantastisch, mede door de brede groef.
 
Laatst gewijzigd:
Re: Re: Re: Wel als plugin.. maar niet voor VST of NI. En met een reden!

Re: Re: Re: Wel als plugin.. maar niet voor VST of NI. En met een reden!

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Héél juist ja. Heel veel hardware is gewoon niet te evenaren, niet met de beste software en de duurste ADDA convertors. Als ik morgen tijdens een produktie moet kiezen tussen de duurste TDM compressor met Pro Tools convertors en een Tubetech of Neve compressor, dan denk ik dat de keuze snel gemaakt is.

Ja, de software compressor. Klinkt goed en is makkelijk in het gebruik. Hardware moet altijd weer gepatched worden. Je hebt met hardware ook geen total recall: je kunt met software gewoon precies dezelfde instellingen en patches terugkrijgen. Het is heel makkelijk om aan verschillende tracks tegelijk te werken, wat voor een ADHD'er als mij wel lekker is :D

Men wil je graag doen geloven dat software hét alternatief is voor al die hardware, maar in realiteit slaagt men er nog steeds niet in een software pakket voor een Mini aan te bieden dat ook werkelijk zo klinkt. Beweren dat zulks wel het geval is betekent eigenlijk dat je niet over de goede oren beschikt om met dit vak bezig te zijn.

Software-synths klinken gewoon niet als de hardware waar ze vaak naar gemodelleerd zijn. Dat wil niet zeggen dat ze *slechter* zijn, enkel *anders*. Op dit moment wordt er heel veel elektronische muziek gemaakt met uitsluitend software, ook door doorgewinterde professionals als Aphex Twin, Autechre en Future Sound of London. Daarnaast is een heleboel moderne hardware eigenlijk software... in al die VA-synths en samplers zit gewoon een DSP chippie!

En inderdaad, Catalunya heeft dat heel goed gezien : een hedendaags stuk muziek opnemen in een top-notch studio met "antieke" spullen van 20 jaar oud, zou oneindig veel beter klinken dan dezelfde poging via een software-gebaseerd systeem.

Ze zullen allebei ongetijfeld heel anders klinken, maar de een is niet per definitie beter dan de ander. Het ligt heel erg aan de persoon die ermee werkt. Aphex Twin kan op een laptop wonderen verrichten, terwijl een middelmatig talent in een super-dure studio nog steeds middelmatig zal klinken.

Om dat maar te zeggen met een voorbeeld : ik ken een studio die nog steeds met een "oude" D&R 8000 tafel en een MCI 24-track werkt. Klinkt verdomde goed en warm. Zodra heel de handel door Pro Tools gaat is "het" verdwenen. Gek hé.

Dan weet jij gewoon niet goed met Pro Tools om te gaan. En wat let je om het geluid van die "warme" mengtafel naar Pro Tools te leiden? Wees creatief en kijk verder dan je neus lang is.

Ik heb het al genoeg gezegd : veel top-technici weten dat er maar een benadering van die analoge sound mogelijk is zodra alles wat digitaal is minstens 64-bit wordt, en liever nog 128 bit. En niet die neuzelige 16 of 24-bit standaard van nu.

Volgens mij is dat grotendeels psychologisch. Zodra zo'n producer weet dat het met software gemaakt is, gaat er in zijn/haar hoofd een knopje om: "Het zal wel bagger klinken." De ultieme test is natuurlijk om een stukje muziek te laten horen en iemand te laten raden wat met software en wat met hardware gedaan is. In een goede mix is dat vrijwel onmogelijk.

Ook heeft het te maken met angst: top-technici worden duur betaald om met hardware om te gaan. Als er nu ineens jongens en meisjes gewoon helemaal zelfstandig hun eigen mixen kunnen maken, is dat natuurlijk bedreigend voor hun positie.

M.a.w.: een technicus is niet onbevooroordeeld.


Het verschil tssn 16 en 24 bit is ook geen aanzienlijke verbetering. Das nu al wel duidelijk. Maar ja, de handel moet draaien en iedereen die blind in die stront trapt en gelooft dat ie met 24 bit echt scoort...hahaha, laat me niet lachen.

Je kunt inderdaad met 16-bits software al hele goede muziek maken. De 24-bits optie is handiger voor mix-downs, als je daarna nog heel veel met het resultaat wilt klooien.


Toegegeven, Pro Tools of Apogee klinken een pak beter dan de meeste "1000 euro" mainstream convertors die allemaal die platte "home" sound hebben.

Dat probleem geldt enkel als je heel veel opnames maakt... en op meerdere tracks tegelijk.

Het issue met software is niet de kwaliteit van de produkten op zich, maar met het feit dat het op *dit* moment voornamelijk wordt gebruikt door beginnende producenten. Heel veel software-gebaseerde muziek klink inderdaad niet best, maar dat komt omdat de makers ervan nog veel moeten leren over het vak. Natuurlijk zit er ook veel non-talent tussen, omdat de drempel om muziek te maken zoveel lager is geworden. Zoals ik al zei: ook top-musici gebruiken veel software en weten het goed te gebruiken.

En om heel even op de topic terug te komen: de ideale setup is er een met de Steinberg VST System Link. Dan kun je je studio steeds weer uitbreiden met extra machines.
 
Re: Re: Re: Re: Wel als plugin.. maar niet voor VST of NI. En met een reden!

Re: Re: Re: Re: Wel als plugin.. maar niet voor VST of NI. En met een reden!

Origineel geplaatst door Catalunya
Moeten jullie voor het idee dit eens downloaden:
Het is een nummer van Frank Sinatra - Fly me to the moon
http://home.wanadoo.nl/erik.vermeer/021071/Frank.mp3

Linkje werkt nu wel.

Wat klinkt dit bizar goed. Vind het zelfs 1 van de mooiste opnames allertijden.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Wel als plugin.. maar niet voor VST of NI. En met een reden!

Re: Re: Re: Re: Re: Wel als plugin.. maar niet voor VST of NI. En met een reden!

Origineel geplaatst door Catalunya
Linkje werkt nu wel.

Wat klinkt dit bizar goed. Vind het zelfs 1 van de mooiste opnames allertijden.

Alleen die zang! Ik krijg er spontaan koppijn van. Die Sinatra is de meest overgewaardeerde zanger ooit. Altijd weer dezelfde truukjes....

Verder is die opname overduidelijk digitaal opgepoetst, wat niet heeft weten te voorkomen dat er duidelijk nog vervorming zit op de zangpartij. En het hoog is ook nogal afgeknepen...
 
Back
Top