absolute beginners

Janette

First Lady
Lid sinds
28 september 2001
Berichten
13
Locatie
Oost-Nederland
Ha,
Ergens anders heb ik me al voorgesteld. Tja, meteen maar de naakte waarheid verteld: ik weet haast niks. Het kost mij dan ook wel wat zelfoverwinning om dat gewoon maar te vertellen. Ik wil graag met Cubasis muziek op de PC programmeren, en daar een synthesizer als MIDI bij gebruiken (ik heb een Roland EM-10). Ik heb een geluidskaart, de SoundblasterLive, en met een boek van Deforge (Muziek op de PC) probeer ik de boel draaiende te krijgen. Dat lukt nog niet helemaal dus. Geluid komt wel uit de boxen als ik een CD draai, dus de geluidskaart werkt prima en de boxen ook, maar de synthesizer, die ik op local off heb gezet, geeft geen geluid via de boxen. Omdat ik denk dat alles nu goed staat ingesteld weet ik ook niet waar ik moet zoeken om het probleem te vinden. De volumeregeling heb ik ook gezet zoals was aangegeven dus dat kan het probleem ook niet zijn. Verder is alles denk ik goed aangesloten. De synth heeft stroom en is met in en out aan de midi aansluiting van de geluidskaart gekoppeld.
So I'm stuck.... balen.
Wie weet hoe verder???

Bedankt alvast
 
Met het programmaatje SETUP MME moet je de juiste midipoorten activeren. (SB midi in/uit)

Daarna in cubase de juiste midipoort kiezen per kanaal. (links in het inspectorscherm, misschien moet je deze effe openklappen door op het pijltje te klikken )

Staat de synth op het juiste kanaal ingesteld? Als die GM compatible is luistert ie volgens mij naar alle 16 kanalen???

Dan een midifiletje laden of op alle kanalen een paar noten tekenen en je zou wat moeten horen...

Zo niet :D , lees dan effe the "getting started" in de handleiding door. Daar staan veel goede tips in.

Suc6:)

(PS: ik zit hier op m'n werk en het kan zijn dat niet alle info helemaal juist is.)
 
Laatst gewijzigd:
wel bedankt OnAcid maar.....

wel bedankt OnAcid maar.....

....toch heb ik het gevoel dat jij nog niet weet hoe zo'n beginner ik ben.... ik zal je bericht na het weekend eens even goed bekijken of ik eruit kom.... dat is voor mij dus al lastig om te doorgronden...
Ik snap wel hoe dat kan want kennisniveau is op dit soort gebieden meestal lastig aan te geven. Op mijn werk ben ik ook de Word en email-'deskundige', en dat ook door veel van anderen te leren... ik hoop dat het mij hier uiteindelijk ook lukt. Ik had trouwens niet zoveel reacties al zo snel verwacht, een levendig forum, blijkt. Zat al tijden te balen dat ik maar niet verder kwam... hopeloos. Ik ga 't weekend weg maar spreek jullie later graag weer, en alvast bedankt, met jullie tips moet het wel lukken...

Groeten, enjoy the weekend...

J.
 
iedereen was/is een beginner

iedereen was/is een beginner

Ik beschouw me zelf ook nog steeds als een beginner hoor.:)

Ik weet wel veel van computers, synths en dat soort onzin, maar als je bij mij begint over notenschrift en akkoordenschema's dan haak ik ook af. :o

Het pricipe is: je hebt op je pc vaak meerdere midipoorten:

  • midi in (naar midi uit van EM-10)
  • midi uit (naar midi in van EM-10)
  • interne midisynth
  • interne softwarematige synth

Voordat je met cubase begint moet je de juiste midi poorten selecteren die je wilt gebruiken. Dit doe je met Setup MME. Je moet midi in en uit helemaal bovenaan zetten

Daarna kan je in cubase gaan werken. In principe wordt de informatie van track 1 nu verstuurd naar de midi uit, kanaal 1. Hoor je niks, dan moet je even controleren of track 1 ook daadwerkelijk via midi uit verzend en niet per ongeluk naar de interne synth van je geluidskaart.
En natuurlijk even je synth checken/instellen op welke kanalen deze reageert.
 
MME

MME

Ha Onacid,

Zo, ik ben weer thuis, even aan het proberen met mijn programma verder te gaan.
Ik heb dat setup programma gevonden. Er stond bij MME Inputs 1 regeltje: SB Live Midi in (20A0). Bij MME Outsputs stonden er vier genoemd: Creative S/W Synth; A: SB Live Midi Synth; B: SB Live Midi Synth; en SB Live Midi uit (20A0).
Ik kan ze blijkbaar allemaal inaktiveren, dus momenteel zijn ze blijkbaar allemaal actief. Moet het zo blijven staan of moet ik bepaalde dingen uitschakelen?

Janette
 
alles mag aan blijven staan

ik zal me voortaan gedragen
 
ojee mijn oprechte excuses dan maar

wat een taal foei
 
bedankt, en matt, no hard feelings....
ik voel me nog steeds welkom
over tot de orde van de dag...muziek!
tis nu wat laat aan het worden ben van plan de komende dagen en weken in mijn pc te duiken

J
 
ahaaaaaaa!!!

ahaaaaaaa!!!

tja, tis al laat....(3.10 woensdagochtend)(gelukkig hoef ik morgen/vandaag niet te werken)...maar toch wilde ik het hier even melden: er komp geluid uit! en wel op de manier zoals het moest: spelen op de Roland, te horen over de boxen van de pc! Ik kan weer verder in het boek.... Ik houd jullie op de hoogte...
(ik word ooit nog wel eens een halve techneutster: op tv waren opeens alle zenders veranderd door essent, moest dus alles aanpassen, gelukt voor zowel video als tv, en dat ZONDER handleiding...).
OK, make fun of me...

gr. Janette
 
yippie

yippie

Gefeliciteerd! :)

zei toch dat het een makkie was!
Wat was nu eigenlijk het probleem?
 
waar het aan lag...

waar het aan lag...

Het was eigenlijk heel simpel, maar ja dat is met alles zo wat je achteraf begrijpt...!!
Ik had Cubasis bij eerdere pogingen aanstaan maar de laatste tijd niet meer. Gisteravond Cubasis dus weer aangezet, en mijn synth op local off gezet. Blijkbaar had ik bij eerdere pogingen een van de 8 bovenste audio-'regels' geselecteerd, of niks, en dan hoor je dus niks. Toen ik echter een van de track-regels selecteerde (puur toeval dat dat gebeurde, dus niet eens met opzet zo ingesteld!) en toen iets op de Roland speelde, kwam het geluid via de boxen van mijn pc!! Klinkt te dom om waar te zijn he...!
Fijn is dat ik nu gewoon verder kan, ik heb een goed boek met een CD met uitleg over hoe je het allemaal moet doen, best heel goed (en dik, meer dan 300 p., en heel uitgebreid, echt een aanrader), maar soms moet je net even een detail zelf uitvissen dus...!(Is van een Fransman, vertaald)
Vandaag lekker dagje vrij. Ik kan alleen thuis op het forum komen, want ik heb wel email op het werk, maar kan niet naar websites...bovendien zou het ook niet kunnen omdat ik op een kamer met veel mensen zit waarvan een aantal zicht heeft op mijn monitor....
Groetjes, ik laat meteen horen als ik weer iets te vragen of iets interessants te melden heb, ik ben overigens het weekend weg.
Janette
 
Origineel geplaatst door OnAcid
Met het programmaatje SETUP MME moet je de juiste midipoorten activeren. (SB midi in/uit)


Hier struikel ik al!

Die Roland EM-10 heb ik dus ook, maar kan de hele SETUP MME niet eens vinden!

Kan iemand mij hier verder mee helpen?
 
Origineel geplaatst door M-Plex
Hier struikel ik al!

Die Roland EM-10 heb ik dus ook, maar kan de hele SETUP MME niet eens vinden!

Kan iemand mij hier verder mee helpen?

Uhm, wat heb je precies en hoe heb je alles aangesloten?

De thread is trouwens van 2001, dus misschien ben je alweer tig versies van Cubase verder...
 
alle begin is moeilijk hoor, laat je niet gek maken!

(dit soort dingen is trouwens ook een van de hoofdredenen dat ik ben overgestapt naar software, ik HAAT midi)
 
2001... niet eens opgemerkt! maargoed!

Ik heb geen aparte geluidskaart in m'n PC zitten met MIDI, dus heb daarvoor een stekker gekocht die van
de 15 pinnen (Game Poort) naar 2 MIDI stekkers loopt.

Die MIDI stekker is 1 'IN' en 1 'OUT' en ik heb op de juiste manier in het keyboard gestoken!
Dus IN naar ---> IN
en OUT naar ---> OUT Logisch!

Ik heb inmiddels dat programmatje Setup MME gedownload (want die zat niet in mijn pakket) ;) als je begrijpt wat ik bedoel. Maar hij geeft elke keer Errors. Dus heb ik het met Cubase ff-tjes opgegeven en ben tijdelijk overgestapt naar Cakewalk om te kijken of ik daar signaal binnen krijg!

Daar komt ie ook met zo'n MIDI programmatje en dan gaat het allemaal vanzelf, totdat hij met de 'op het plaatje bijgevoegde Pop-upje' komt en zegt dat ik helemaal geen MIDI Inputs heb en die Microsoft MIDI Mapper doet verder niks als ik doe aanklik.

Heb je al een idee wat ik bedoel of het probleem is?
 

Attachments

  • midi goed.jpg
    midi goed.jpg
    33,2 KB · Bekeken: 79
wat voor geluidskaart gebruik je? zijn er wel drivers geïnstalleerd voor de gameport van je geluidskaart?
 
Origineel geplaatst door M-Plex
Die MIDI stekker is 1 'IN' en 1 'OUT' en ik heb op de juiste manier in het keyboard gestoken!
Dus IN naar ---> IN
en OUT naar ---> OUT Logisch!

Klinkt heel logisch... ...en daarom werkt het niet zo!

PC IN <=> KEYBOARD OUT
PC OUT <=> KEYBOARD IN

En da's ook weer logisch, want wat het keyboard in gaat, gaat de pc uit, en omgekeerd. Cruijff zou er vast iets mooi over te zeggen hebben, maar in de tussentijd: werkt het zo beter?
 
Volgens mij is het een interne geluidskaart! En ik heb ff gekeken en het is een standaard 'Gameport'
en de drivers zijn geinstalleerd tot op de laatste update!

Maar ehm, moet ik dan eigenlijk ook een driver installeren voor m'n Roland EM-10? Want ik heb al gekeken,
maar die zijn dus ECHT NIET te vinden!
En ik heb dus gisteren een PHATBOY gekocht, om tussen m'n Roland EM-10 en m'n PC te koppelen, moet daar ook nog een driver bij dan?

---------------------------------------
En van die IN en OUTPUTS! wat een kluns ben ik, zeg! klinkt zo logisch, maar ondertussen!
Thanx!
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top