Artificial Soul
Stamgast
Ik had dit een paar keer geprobeerd met Audacity. Voor naadloos knippen en plakken is deze software heel handig. Om de beats synchroon te maken, kan je heel makkelijk de samplerate wijzigen. Stel dat de eerste track 126 bpm is en de volgende 129 bpm. Als de tracks geript zijn van CD's hebben ze een samplerate van 44100. Om de tweede track hetzelfde tempo te geven als de eerste, verander je de samplerate naar 43074 (44100 x (126 / 129 = ) 0,97674 = 43074).
Beat-streching doe ik liever niet. Bij beat-stretching wordt de track onderverdeeld in hele korte glitches en dan kan bijvoorbeeld het tempo worden veranderd terwijl de toonhoogte gelijk blijft. Echter bij dit soort geluidsbewerkingen ontstaan altijd artifacten. Het hangt heel erg af van de kwaliteit van de plug-in in hoeverre je de kwaliteit aantast. Bij plug-ins van slechte kwaliteit gaat de muziek klinken als een MP3 met een heel lage bitrate.
-------------------------
Het werkt wel op deze manier. Maar ik moet de mensen nageven die mij zeggen dat ik het mezelf veel te moeilijk maak en andere software moet gebruiken wat speciaal voor mixen is bedoeld. Dus ik klooide wat met VirtualDJ en met Mixxx. Maar dat is echt DJ-software en die skills heb ik niet. Het zou niet echt moeilijk hoeven zijn, maar het lukt mij niet om hiermee overweg te kunnen.
Pas geleden vond ik Pacemaker, wat je gratis kan downloaden en wat echt speciaal bedoeld is voor het maken van mixtapes. De video-tutorials op YouTube waren kort en duidelijk, dus je hebt snel door hoe deze software werkt.
Als je hele tracks met cross-fading aan elkaar wilt mixen, is het een piece of cake. Maar als je zoals de bovenstaande mix wilt dat de gemiddelde track ongeveer 1,5 minuut duurt en je wilt echt mixen - dus dat je bijvoorbeeld het ritme van de tweede track hoort door de eerste - kom je weer uit op software waarmee je veel beter kan knippen en plakken. Ik ben Audacity gewend om naadloos te kunnen knippen en plakken, dus kom ik daar weer op uit.
-------------------
Wat betreft mixen. Als je twee tracks door elkaar mixt, verhoog je de amplitude aanzienlijk. Om oversturing te voorkomen, kan ik de amplitude wel op -6 dB zetten, maar dat maakt nog steeds dat de stukken waarbij de tracks door elkaar lopen een stuk luider klinken en dat steekt behoorlijk af bij de gedeeltes waar niet gemixt wordt. Hoe los ik zoiets netjes op? Moet ik dan echt per gedeelte gaan klooien met EQ's, compressors, hi-pass filters, etc?
-------------------
Ik ben er heel goed in om iets veel moeilijker te maken dan het eigenlijk is. Dus als jij mij goede tips en advies kan geven, hoor ik het graag!
Beat-streching doe ik liever niet. Bij beat-stretching wordt de track onderverdeeld in hele korte glitches en dan kan bijvoorbeeld het tempo worden veranderd terwijl de toonhoogte gelijk blijft. Echter bij dit soort geluidsbewerkingen ontstaan altijd artifacten. Het hangt heel erg af van de kwaliteit van de plug-in in hoeverre je de kwaliteit aantast. Bij plug-ins van slechte kwaliteit gaat de muziek klinken als een MP3 met een heel lage bitrate.
-------------------------
Het werkt wel op deze manier. Maar ik moet de mensen nageven die mij zeggen dat ik het mezelf veel te moeilijk maak en andere software moet gebruiken wat speciaal voor mixen is bedoeld. Dus ik klooide wat met VirtualDJ en met Mixxx. Maar dat is echt DJ-software en die skills heb ik niet. Het zou niet echt moeilijk hoeven zijn, maar het lukt mij niet om hiermee overweg te kunnen.
Pas geleden vond ik Pacemaker, wat je gratis kan downloaden en wat echt speciaal bedoeld is voor het maken van mixtapes. De video-tutorials op YouTube waren kort en duidelijk, dus je hebt snel door hoe deze software werkt.
Als je hele tracks met cross-fading aan elkaar wilt mixen, is het een piece of cake. Maar als je zoals de bovenstaande mix wilt dat de gemiddelde track ongeveer 1,5 minuut duurt en je wilt echt mixen - dus dat je bijvoorbeeld het ritme van de tweede track hoort door de eerste - kom je weer uit op software waarmee je veel beter kan knippen en plakken. Ik ben Audacity gewend om naadloos te kunnen knippen en plakken, dus kom ik daar weer op uit.
-------------------
Wat betreft mixen. Als je twee tracks door elkaar mixt, verhoog je de amplitude aanzienlijk. Om oversturing te voorkomen, kan ik de amplitude wel op -6 dB zetten, maar dat maakt nog steeds dat de stukken waarbij de tracks door elkaar lopen een stuk luider klinken en dat steekt behoorlijk af bij de gedeeltes waar niet gemixt wordt. Hoe los ik zoiets netjes op? Moet ik dan echt per gedeelte gaan klooien met EQ's, compressors, hi-pass filters, etc?
-------------------
Ik ben er heel goed in om iets veel moeilijker te maken dan het eigenlijk is. Dus als jij mij goede tips en advies kan geven, hoor ik het graag!