Hoe maak je het beste mash-ups of mixtapes

Artificial Soul

Stamgast
Lid sinds
19 Maart 2005
Berichten
225
Locatie
Gouda
Ik had dit een paar keer geprobeerd met Audacity. Voor naadloos knippen en plakken is deze software heel handig. Om de beats synchroon te maken, kan je heel makkelijk de samplerate wijzigen. Stel dat de eerste track 126 bpm is en de volgende 129 bpm. Als de tracks geript zijn van CD's hebben ze een samplerate van 44100. Om de tweede track hetzelfde tempo te geven als de eerste, verander je de samplerate naar 43074 (44100 x (126 / 129 = ) 0,97674 = 43074).

Beat-streching doe ik liever niet. Bij beat-stretching wordt de track onderverdeeld in hele korte glitches en dan kan bijvoorbeeld het tempo worden veranderd terwijl de toonhoogte gelijk blijft. Echter bij dit soort geluidsbewerkingen ontstaan altijd artifacten. Het hangt heel erg af van de kwaliteit van de plug-in in hoeverre je de kwaliteit aantast. Bij plug-ins van slechte kwaliteit gaat de muziek klinken als een MP3 met een heel lage bitrate.

-------------------------

Het werkt wel op deze manier. Maar ik moet de mensen nageven die mij zeggen dat ik het mezelf veel te moeilijk maak en andere software moet gebruiken wat speciaal voor mixen is bedoeld. Dus ik klooide wat met VirtualDJ en met Mixxx. Maar dat is echt DJ-software en die skills heb ik niet. Het zou niet echt moeilijk hoeven zijn, maar het lukt mij niet om hiermee overweg te kunnen.

Pas geleden vond ik Pacemaker, wat je gratis kan downloaden en wat echt speciaal bedoeld is voor het maken van mixtapes. De video-tutorials op YouTube waren kort en duidelijk, dus je hebt snel door hoe deze software werkt.



Als je hele tracks met cross-fading aan elkaar wilt mixen, is het een piece of cake. Maar als je zoals de bovenstaande mix wilt dat de gemiddelde track ongeveer 1,5 minuut duurt en je wilt echt mixen - dus dat je bijvoorbeeld het ritme van de tweede track hoort door de eerste - kom je weer uit op software waarmee je veel beter kan knippen en plakken. Ik ben Audacity gewend om naadloos te kunnen knippen en plakken, dus kom ik daar weer op uit.

-------------------

Wat betreft mixen. Als je twee tracks door elkaar mixt, verhoog je de amplitude aanzienlijk. Om oversturing te voorkomen, kan ik de amplitude wel op -6 dB zetten, maar dat maakt nog steeds dat de stukken waarbij de tracks door elkaar lopen een stuk luider klinken en dat steekt behoorlijk af bij de gedeeltes waar niet gemixt wordt. Hoe los ik zoiets netjes op? Moet ik dan echt per gedeelte gaan klooien met EQ's, compressors, hi-pass filters, etc?

-------------------

Ik ben er heel goed in om iets veel moeilijker te maken dan het eigenlijk is. Dus als jij mij goede tips en advies kan geven, hoor ik het graag! 8)
 
Volgens mij doet Ableton precies wat jij wil, op een hele makkelijke en overzichtelijke manier.

maar dan doe je wel aan timestretching. ik heb daar eigenlijk nog nooit iemand over horen klagen, dus je zou het eens kunnen onderzoeken.
 
ik vraag me eigenlijk wel af hoe dit soort cds zoals "house party" vroeger gemaakt werden.
 
Elke overgang werd met vinyl gemixed (net zo lang tot er een goede en mooie overgang was) en in audio opgenomen. Daarna werden al deze (goede) overgangen op de Mac (ik meen te herinneren Protools) achter elkaar gezet en aan elkaar geplakt.
 
Je moet niet gaan stretchen met een 128kbps mp3..
 
Elke overgang werd met vinyl gemixed (net zo lang tot er een goede en mooie overgang was) en in audio opgenomen. Daarna werden al deze (goede) overgangen op de Mac (ik meen te herinneren Protools) achter elkaar gezet en aan elkaar geplakt.

Dit ja. En dat is voor veel 'live' mix compilaties nog steeds de manier om het te doen. Waarom zou je tenslotte lang rommelen om je automation dynamisch te krijgen, als je de overgang zelf soepeltjes in 1,5 minuut kan opnemen.
 
Dan kan je dus in wezen hetzelfde idee uitvoeren met software zoals Audacity. Een DJ past met de draaitafels de snelheid aan van de platen. Met Audacity pas je de snelheid aan door de samplerate aan te passen, want zo wordt een track ook sneller of langzamer. Als het allemaal synchroon loopt, exporteer je het hele project als bijv flac-bestand.

By the way, ik gebruik geen 128 kbps MP3's maar WAV-bestanden geript van CD's.

Maar dan loop ik nog steeds tegen het volgende issue aan:

Als je twee tracks door elkaar heen mixt zonder cross-fading, krijg je oversturing, want de amplitude verdubbelt. Het oversturen op zich los je op door de tracks bijv op -6 dB te zetten, maar dan is de amplitude bij de gedeeltes waar gemixt wordt 0 dB en bij de gedeeltes waar niet gemixt wordt -6 dB.

Er mag wel wat dynamiekverschil in zitten, maar als het contrast zo groot is, klinkt het niet mooi.

Het is wellicht moeilijk uit te leggen wat ik bedoel, dus ik zal later een illustratie posten. Dan kan je zien wat ik bedoel en ook wat ikzelf al bedacht heb als oplossing.
 
de plaat die je er in mixed speel je met dichtgedraaid laag of de plaat die je gaat uitmixen met minder laag. Zo doen we dat op de mx180 met de sl1200's (en deden we dat zeker in de 90's) maar niks hoeft, alles kan (tussenin) enz
 
de plaat die je er in mixed speel je met dichtgedraaid laag of de plaat die je gaat uitmixen met minder laag. Zo doen we dat op de mx180 met de sl1200's (en deden we dat zeker in de 90's) maar niks hoeft, alles kan (tussenin) enz
Ah thanks!

Ik zat al helemaal te denken aan high-pass filters, en compressors. Heb een keer uren lopen klooien, maar het resultaat werd er niet fraai door. Dan ben ik jaren bezig met een mix-tape van ruim een uur met 50 tracks. Maar inderdaad gewoon met een equalizer het laag wegdraaien.

Als je twee tracks door elkaar heen mixt en je wilt graag dat de beat van de tweede track gaat domineren, dan draai je het laag van de eerste track weg. Bedenk ik mij dat goed?
 
Dan kan je dus in wezen hetzelfde idee uitvoeren met software zoals Audacity...

Nee. Ik denk dat het probleem vooral is, dat je té systematisch kijkt naar een creatief organisch proces. De kracht van een goede mix ligt in de juiste energie (volgorde tracks) plaatsen, met de dynamiek en nuances van het fysiek wat doen. Wat bijvoorbeeld de reden is dat de Houseparty cd's etc live gemixte overgangen hebben. Dit vertaald ook vandaag de dag nog naar een levendige mix. Dit zie je ook aan de populariteit bij veel live podcasts en mixcloud sessies, waar de statische studio mixes altijd aanzienlijk minder scoren.
 
Veel DJ apps hebben een party mix functie.. dan mixt de app je tracks zelf.. Zo kan je als DJ die avond lekker relaxt een half uurtje naar de toilet terwijl je computer de paaartie draaiende houdt.... :D
 
Je hebt niet veel skills nodig voor Traktor hoor. Alles stretchen doe ik ook niet, tenzij je je hele mix op 1 tempo wil hebben; ik begin pas 8 of 16 maten van tevoren met versnellen. Voor mij is de pitch belangrijker.

Voor oudere mixen ging je gewoon met beleid tracks uitzoeken die netjes opvolgend waren qua BPM, en de 12” had dan een goed stuk aanloop.

Zoals klinkske zegt; laag wegdraaien werkt prima, of anders gewoon beide volumes terugdraaien totdat de vorige track weg is.
 
Back
Top