Gratis Single Cycle Waveform Editor

peterdh

Collabs
Lid sinds
13 april 2007
Berichten
2.867
Locatie
Santpoort-Noord
En….een heel uitgebreide!

The_SCW_Editor_Main_02.jpg


De SCW Editor is een web-based single cycle waveform editor/generator voor onze hardware, software en samplers die single cycle waveforms kunnen laden. Het webadres is: http://scw.sheetsofsound.com/ Het programma is alleen getest in Chrome.

Wat je o.a. kunt doen met deze editor/generator:

- Gedeeltes van de waveform selecteren en bewerken. Bewerkingen met functies als: Level, phase, frequency, bit depth, offset, smooth en loop clean. Een (bewerkt) gedeelte van de waveform kan worden genormaliseerd
- Met de “Mix-in” functie kun je andere waveforms in de basiswaveform mixen of in gedeeltes van de basiswaveform
- Je kunt ook waveforms uit je eigen collectie laden/in-mixen
- Je hebt een copy/paste functie voor gedeeltes van de waveform
- Het sampleformaat varieert van 32 tot 4096 samples.

Ik ken wel een paar andere single cycle waveform generators/editors, maar dit is eigenlijk de meest uitgebreide. Je kunt alleen (nog) geen wiskundige formules invullen, zoals het oude “Wave Designer” programma heeft.

The_SCW_Editor_Mix-_In.jpg


En een Youtube tutorial:
http://www.youtube.com/watch?v=wVeJtla31-0&feature=youtu.be
 
Wow, knap werk! Zal eens kijken of ik wat single cycles in m'n Prophet 2000 kan knallen. :halleluja
 
Mede-ontwikkelaar Darwin Grosse liet mij nog weten dat als er mensen zijn die vragen hebben, hij dat graag hoort. Als ik ze begrijp, dan speel ik ze wel door aan hem. Hij hoort graag feedback :kimono:
 
Mede-ontwikkelaar Darwin Grosse liet mij nog weten dat als er mensen zijn die vragen hebben, hij dat graag hoort. Als ik ze begrijp, dan speel ik ze wel door aan hem. Hij hoort graag feedback :kimono:

Darwin Grosse? Die naam doet een belletje rinkelen....uit mijn Kurzweil K2000 tijd :beard:

Dat moet haast wel Darwin Grosse van de Kurzweil K2000 Tutorial zijn....

Ik ga http://scw.sheetsofsound.com zeker nog even bekijken.
 
Leuk uitgangspunt voor iets moois.

Een eerste gemis: geen PULSE (met een instelbare pulse width in %).

Met wat fantasie kun je de frequentie van de MIX-IN wave naar beneden brengen en dan met de fase schuiven. Maar dat is niet erg accuraat en ook omslachtig.

Net als het mixen van een SAW en een INV SAW en PHASE en DC offset bijstellen.

En een additieve SINE harmonische reeks generator met minimaal 64 harmonischen? Liefst met eigen amplitudes en fasen?

Zowel een pulse breedte generator als een harmonische reeks generator zijn technisch niet ingewikkeld.

Ben benieuwd waar dit allemaal nog toe leidt.
 
...Een eerste gemis: geen PULSE (met een instelbare pulse width in %).

Met wat fantasie kun je de frequentie van de MIX-IN wave naar beneden brengen en dan met de fase schuiven. Maar dat is niet erg accuraat en ook omslachtig...

Volgens mij stel je een pulse als volgt in: Selecteer "Init Square", selecteer/arceer het gedeelte van de square dat je naar boven of naar beneden wilt halen, breng de "offset" naar 100%/-100% en "freeze" en vervolgens breng je de "offset" nog een keer naar 100%/-100%.
The_SCW_Editor_pulse.jpg


...Net als het mixen van een SAW en een INV SAW en PHASE en DC offset bijstellen...
Ik snap niet precies wat je bedoelt...

...En een additieve SINE harmonische reeks generator met minimaal 64 harmonischen? Liefst met eigen amplitudes en fasen?...
Dat is een leuke!


Ik heb zelf als feature requests bedacht:

1) Een draw tool
2) Filters (LP,HP, etc), ringmodulatie en fm
3) De mogelijkheid wiskundige formules in te voeren. Volgens mij zijn de Galbanum Waves zo gegenereerd
 
Volgens mij stel je een pulse als volgt in: Selecteer "Init Square", selecteer/arceer het gedeelte van de square dat je naar boven of naar beneden wilt halen, breng de "offset" naar 100%/-100% en "freeze" en vervolgens breng je de "offset" nog een keer naar 100%/-100%.
The_SCW_Editor_pulse.jpg

Aha...maar handiger is gewoon een dial voor pulsebreedte....

Ik snap niet precies wat je bedoelt...

Als je een zaagtand en een inverse zaagtand mixt (bij elkaar optelt) dan resulteert dat in een 50% pulse. Als je de fase (golfvorm) van beide ten opzichte van elkaar verschuift (van 1 bijvoorbeeld) dan verschuift ook de pulsebreedte. Maar ook de DC offset.

Dit is de reden waarom sommige synthesizers beide zaagtanden aanbieden. Ze klinken elk afzonderlijk gelijk...maar....

Je kunt OSC1 (SAW) en OSC2 (INV SAW) dan ten opzichte van elkaar verschuiven (soms bij digitale oscillators) of de frequentie een beetje ten opzichte van elkaar ontstemmen (al dan niet gemoduleerd) waardoor in praktijk ook de fase (periodiek) gaat verschuiven. Dat geeft dan PWM (pulse breedte modulatie) zonder dat je een pulse generator nodig hebt.

Ik heb zelf als feature requests bedacht:

1) Een draw tool

Met "freehand" tekenen genereer je heel makkelijk niet-harmonischen. Maar kan ook mooi/bruikbaar zijn.

Heel mooi is ook om golfvormen te tekenen / verbuigen met Bezier curves zoals bijvoorbeeld Fathom synth dat kan.
https://www.fathomsynth.com/bezier

2) Filters (LP,HP, etc), ringmodulatie en fm

Ik zou dan ook aan waveshaping denken. Een vorm daarvan is fasemodulatie waarbij de operator frequentie 0 Hz is (zoals op bijvoorbeeld de Yamaha SY synthesizers mogelijk is).
 
Laatst gewijzigd:
Veel en mooie en praktisch toepasbare ideeën voor een oscillator golfvorm generator/editor editor zitten in de gratis gouwe ouwe onvolprezen VST synthesizer Fuzzpilz - Oatmeal

Wel even bijvoorbeeld de Lumina skin van Limeflavour pakken om de verschikkelijke default skin te vervangen.

https://www.kvraudio.com/product/oatmeal_by_fuzzpilz
 
Ik heb de feature requests aan Darwin Grosse doorgegeven. Hij was er erg blij mee!

Da's leuk om te horen. Wie weet wat er allemaal voor moois van komt.

Leuk dat we wat (hebben) kunnen bijdragen aan zo'n project als http://scw.sheetsofsound.com van zo'n synthesizer goeroe als Darwin Grosse.

Ik nog wel meer ideeën als het om Waveform genereren/manipuleren gaat.
Ik zal er binnenkort eens een mailtje (aan Darwin Grosse) aan wagen.
 
- Negative paste ( als ik nu plakken doe verschijnt mijn gekopieerde deel aan dezelfde kant ( positief > positief ), zou mooi zijn om het juist aan de andere kant te kunnen plakken ( positief > negatief )).
- Create bank of (random) waveforms ( http://synthtech.com/waveedit/ )
 
Heb net de nieuwe feature requests doorgegeven. Ik heb zelf nog het idee van een wave scanner toegevoegd. Hierbij laad je niet-single cycle waveforms (normale samples) in de editor. Waarbij 1 muisklik op een bepaald punt in de waveform een single cycle wave laat zien en een dubbelklik laat de single cycle wave horen.

Ik heb de laatste tijd de SCW Editor veel gebruikt en ben er blij mee. En jullie?
 
- Negative paste ( als ik nu plakken doe verschijnt mijn gekopieerde deel aan dezelfde kant ( positief > positief ), zou mooi zijn om het juist aan de andere kant te kunnen plakken ( positief > negatief ))....
Bedoel je de optie om het gekopieerde deel te spiegelen? Dus alles van het gekopieerde deel onder en boven de horizontale lijn wordt omgedraaid?

...- Create bank of (random) waveforms....
Darwin vind dit een leuk idee, hier is/gaat hij mee aan de slag.
 
't is alweer een tijdje geleden dat ik dit testte.

Het klopt wat je zegt, de mogelijkheid voor "inverse paste".
Ik merk dat ik bij het plakken een selectie moet maken, het zou mooi zijn als er een markeerpunt aangegeven kan worden ( plak vanaf dit punt ).
 
Dit schreef Darwin Grosse mij op 12 september:

...I think that, if after a paste, I have the pasted section remain selected and provide edit menu options for invert and reverse, that should provide both the the things that "negative paste" might represent.
 
Klopt, dat lijkt mij ook een goede oplossing. Tnx.
 
Back
Top