tool voor BPM berekenen van samples?

koediman

--<{(OoO)}>--
Lid sinds
11 augustus 2003
Berichten
3.481
Locatie
Rotterdam
Weet iemand of er een tooltje is die de bpm van een sample aangeeft?

Wat ik zou willen is een klein programmaatje waar ik een sample heensleep of importeer waarna dat programmaatje de bpm aangeeft. Lijkt simpel maar ik kom het niet zo snel tegen.
 
In Audacity even delta-t meten tussen twee beats. En dan 60 delen door dat.
 
ja dat tooltje (is gratis) heet: MixMeister BPM Analyzer

zoek daar maar op in google, dan vind je hem wel
 
Wavosaur

http://www.wavosaur.com

Voor zo'n klein portable programmaatje heeft deze WAV-editor verrassend veel mogelijkheden. Op sommige punten vind ik het beter dan Audacity, zoals bijvoorbeeld het ditheren naar een andere samplerate. En in tegenstelling tot Audacity kan je hiermee in realtime VST-effecten gebruiken: die hoef je niet eerst te renderen.

Maar er zit wel een tool bij voor het berekenen van de BPM. Tenminste wat het iets makkelijker maakt.

Stel je hebt een loop van een vierkwartsmaat bestaande uit 8 maten. Dan weet je al dat het 32 beats zijn. Het geluidsbestand heeft een samplerate van 44100 Hz. Als je het hele fragment selecteert, dan lees je dat het hele fragment bestaat uit 618,044 samples. Met wat rekenwerk kom je erachter dat de BPM 137 is.

Is het geen strakke loop maar bijvoorbeeld een geripte track, wordt het wat lastiger. Dan moet je naar de golfvorm van de track kijken. Je kan daarin een bassdrum herkennen, maar dan nog is het heel goed kijken waar je het begin en eindpunt stelt van een selectie. Dit vergt ervaring.

Als je dan uitkomt op een BPM- waarde van bijvoorbeeld 128,925116 dan kan je er wel vanuit gaan dat de BPM 129 is.

Er zullen vast makkelijkere manieren zijn dan wat ik beschrijf, maar software die ik daarvoor weleens geprobeerd had, kwamen tot niet heel betrouwbare waarden
 
Back
Top