Remotify: Custom ableton controller scripts

Tijs

Ouwe rot
Lid sinds
8 juni 2004
Berichten
850
Locatie
Eindhoven
In een zoektocht naar de mogelijkheden om juiste midi controller feedback (leds etc) te krijgen en persoonlijke shift opties te maken in Ableton, kwam ik het Remotify concept tegen.
Ik zag dat er nog niets over was gepost op synthforum en wellicht kunnen mensen hier baat bij hebben.

Deze web based tool maakt het mogelijk om je eigen custom controller scripts te maken zonder dat je daarvoor het vrij complexe python script hoeft te gebruiken.

Ze hebben een gratis versie om wat mee te spelen en een betaalde versie waarmee je een behoorlijk eind kan komen in het compleet naar je hand zetten van je (eigen gebouwde) midicontroller binnen de Ableton omgeving.

www.remotify.io
 
wacht even.

betekend dit dat je bv de faders van je apc40 kan gebruiken voor selected channels ofzo?
 
Ja je zou inderdaad 1 set controls kunnen gebruiken om de ableton mixer te bedienen voor het selected channel.

Aangezien de APC40 al behoorlijk wat faders heeft en een mooi paging systeem zie ik bij de APC niet echt de meerwaarde hiervan.

Wat je wel zou kunnen doen is bijvoorbeel een aantal pushbuttons kunnen assginen als shift buttons en zo de draaiknoppen op je apc ook aan andere controls toe kunnen wijzen. (met standaard midi mapping in ableton kun je dat maar voor 1 control doen). Ook hier heeft de APC dat eigenlijk al wel mooi voor elkaar met die verschilllende option buttons onder de encoders

Echter wanneer je de APC gaan remappen zul je zien dat bijvoorbeeld bij solo buttons de feedback leds niet goed meer reageren. Dit zou je als het goed is wel weer kunnen fixen met een custom controller script.

Ik zie het vooral als een mooie aanvulling op contollers waarvan het control systeem in ableton niet goed is uitgedacht of dat je echt zelf specifieke functionaliteit wilt aan de hand van bijvoorbeeld een live set. En natuurlijk wanneer je zelf een midiconroller bouwt waar per definitie geen control script voor is.

Ook een voordeel van zo'n script is dat niet voor elk project opnieuw hoeft te assignen. Je script is dan gewoon selecteerbaar bij de algemene preferences en gaat dus over projecten heen.
 
Back
Top