gratis software?

superani

Nieuwkomer
Lid sinds
5 februari 2017
Berichten
4
Beste,

Ik vraag me af of muziek maken iets voor mij zou kunnen zijn.
Daarom wil ik het een kans geven met gratis software.
Wat kunnen jullie mij aanraden?

Mocht het jullie helpen.. wat verdere informatie...
Ik zou heel graag een hardcore house track proberen in elkaar zetten.
Dus ben ik dus op zoek naar een basis/ beginners en gratis software setup waarmee dit zou moeten lukken.

Ik ben wel van de overtuiging, dat het niet de tools zijn maar de producer die de plaat maken.
Alvast bedankt bij voorbaat voor de tips en informatie.

Groeten Superani
 
Van elke DAW (muziek maak software) is wel een demo te downloaden. Probeer er gewoon een paar uit en kies er eentje. Op youtube enzo staan genoeg tutorials om je op weg te helpen.

Ken je iemand in de buurt die muziek maakt? Ga daar dan eens langs om te kijken.
 
Wat kunnen jullie mij aanraden?
Behalve gulle demo's zijn er van DAWs ook vaak goedkopere versies.

Cubase Pro 9 kost 570 euro, maar Elements 9 kost maar 99 euro. Ableton Live Suite kost 639 euro, maar Lite krijg je bij een hoop apparaten er voor niks bij. Natuurlijk hebben die beperkingen, en natuurlijk is het niet zo vrijblijvend als gratis, maar het is in ieder geval geen fortuin, en soms kun je zo'n licenties nog goedkoper 2ehands oppikken.

Reaper kun je een hele tijd uitproberen (maar dat is niet gratis). Renoise is ook best goedkoop en kan je een heel eind vooruit helpen. FL Studio begint ook bij een heel courante prijs.

Wat je ook kunt doen is iemand opzoeken die al produceert in je genre en dan eens vragen of je een middag op bezoek mag komen.

Uiteindelijk maakt wat je kiest niet zo gruwelijk veel uit, maar voor een basis-setup is er wel een minimale set van dingen die je nodig gaat hebben.
 
Caustic 3
is leuk om mee te spelen, cpu licht en gratis op de desktop: http://www.singlecellsoftware.com/caustic
Ook kan je met de modulaire mogelijkheden relatief makkelijk dikke kicks maken.

Ik kan hier wel een hele lijst met relatief goedkope instapversies neer gaan zetten van cubase, reason, FL studio etc, maar dat is niet je vraag.

Geef maar een gil in dit topic als je vragen hebt, ik volg wel ff.
 
Ik zou ook eens kijken naar een 2e hands maschine. Heb je gelijk een controller en een berg samples/synths/fx.
Workflow is lekker en niet al te moeilijk te doorgronden . Ook voor een beginner is dat met behulp van youtube relatief makkelijk te leren.

Andere daws ( Jaja veel mensen vinden Maschine geen daw en het heeft wat beperkingen ten opzichte van iets wat dan wel daw genoemd mag worden, , nou, dan heet het maar geen daw, als je met maschine geen toffe tracks kunt maken ligt het echt aan jezelf, mogelijkheden genoeg ). moet je dan een controller bijkopen of met de muis alles doen, wat voor sommige mensen ook prima werkt trouwens.

Heb je al een goede geluidskaart ( niet die van je moederbord) ?
redelijke monitor speakers zijn ook geen overbodige luxe.
En wellicht een hoofdtelefoon afhankelijk van je thuissituatie.
Allemaal dingen die wel erg prettig zijn om een beetje fatsoenlijk te kunnen gaan beginnen.
Dus dat moet je ook meerekenen in je budget.,

Maar als je eerst nog wilt uitzoeken of het wat voor je is, zou ik zeggen : daw naar keuze, asio4all drivers downloaden ( die zorgen dat je normaal kunt inspelen zonder vertraging etc. ) , inlezen en gaan !
Al die andere dingen kun je later nog beslissen.
 
Back
Top