VRAAG : Starten met een DAW.

mr.cherrymoon

Nieuwkomer
Lid sinds
24 juli 2015
Berichten
1
Hallo iedereen op Synthforum,

In 2000 heb ik voor het laatst muziek gemaakt met de ATARI-ST als sequencer,
en voorderest alleen sampler en synths en effects van Hardware met Midi.

Nu heb ik zeer weinig te besteden,maar wil wel weer elektronische muziek gaan maken.

Aan VST en software om te beginnen heb ik meer dan genoeg,alleen wil ik weten
wat voor MIDDI /Controller gear ik nodig heb om echt te gaan starten.

Grt Mark..:walker:
 
wat voor MIDDI /Controller gear ik nodig heb om echt te gaan starten.

Mark: als je alleen iets zoekt voor het aansturen van software, vst enz dan vind ik zelf een Akai MPK Mini een leuk ding, je krijgt er oa ook nog een hele goede soft synt bij Air Hybrid 3, die kost normaal 150 dollar en is een hele mooie softsynth.
Een M audio oxygen 49 is wat groter en heeft normale keys, die zijn tweedehands heel voorradig en niet duur.
Let wel op want de goedkopere midi controllers hebben vaak geen midi aansluiting, mocht je ooit nog hardware willen aansturen.
Wil je iets beters met aftertouch en midi, ik heb zelf een novation sl compact tweedehands gekocht, da's een heel mooi keyboard en speelt ook goed, daar heb ik toen 75 euro voor betaald.
De Axiom van M audio heeft ook midi maar daar heb ik geen ervaring mee, je ziet ze veel op marktplaats voor als je budget wat smal is.
De Graphite serie van Samson is niet duur en heeft midi en voelt goed maar let op want als je de draaiknoppen wilt gebruiken voor besturing van je softsynths dan is dat niet fijn want ze gaan niet traploos maar in heel kleine stapjes dus ik heb 'm terug gestuurd naar Bax.
Kijk ook bij fabrikanten welke templates hebben voor de daw die je gebruikt, dan hoef je niets te mappen maar is alles in 1 keer helemaal klaar, dat werkt wel zo makkelijk.
 
Laatst gewijzigd:
Een midi controller heb je niet perse nodig om muziek te maken. Martin Garrix doet het ook met alleen de muis en een daw zag ik laatst.
 
Als je atari gewend bent, ben je aan jezelf verplicht om renoise uit te proberen. MEeste waar voor je geld als je er mee om weet te gaan. EN als atari nog in je geheugen zit ben je zo weer op gang.

Verder een goede geluidskaart met goeie drivers en als er nog iets over is goede monitor speakers,want uiteindelijk zijn je speakers het enige van je gear dat je echt hoort.
 
Een midi controller heb je niet perse nodig om muziek te maken. Martin Garrix doet het ook met alleen de muis en een daw zag ik laatst.

Is technisch gezien juist :). Ik merk zelf wel dat ik andere/betere/creatievere resultaten haal als ik mijn midi keyboard aansluit en lekker aan de slag ga. Maar zonder kan inderdaad ook. Misschien een beetje het verschil tussen een gipswandje vastschroeven met een schroevendraaier of met een draaitol. Het eerste is halverwege best vermoeiend, terwijl je met het tweede voor de lol nog nog een een laag gips over de eerste heen zet.
 
Hangt er ook erg vanaf wat je wilt doen en met welke DAW je gaat werken. Wil je een controller om alleen softsynths mee te bedienen of wil je ook clips launchen? Wil je start/stop/record controls? Wil je drumpads? Push is geweldig als je Ableton gebruikt, maar voor Cubase is wellicht iets anders geschikter enz. Kortom, eerst bepalen wat je wilt doen en daar dan de beste optie bij zoeken. Anders krijg je alleen een lijst van iedereen zijn eigen favoriete controller.

Persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van de EMU X-Board serie, alleen deze wordt niet meer gemaakt. Maar tweedehands regelmatig voor een habbekrats te koop. Degelijk klavier met aanslaggevoeligheid en aftertouch, 16(!) draaiknoppen erop, ruimte voor diverse presets (CCs toekennen aan knoppen), standalone te gebruiken met MIDI out (dus je hoeft hem niet aan een computer te hangen om bijvoorbeeld een synthmodule aan te sturen als je in de toekomst nog eens wat hardware erbij zou willen), USB powered maar ook adapter of batterijen, kortom een super flexibel ding.
 
Als het om een midi keyboardje gaat kan je ook eens kijken naar de Miditech i2 serie van Thomann. Ik heb de 37 key. Fijn ding. Ook midi, batterijen, prestets etc. En net een tussen maatje qua aantal keys.
 
Degelijk toetsenbord en genoeg knopjes + sliders: Roland A500 Pro (of A800 als je 61 toetsen wil). Zit USB en MIDI op en is bus-powered, het enige wat me niet zo aanstaat is de manier waarop ze key transpose hebben geimplementeerd - je moet eerst door een ris submenu's duiken om het te wijzigen. Ook geen arpeggiator, maar die is net zo makkelijk en uitgebreider als je 'm als MIDI VST gebruikt.

Een controller ga je vrij lang houden en gebruiken. Daarom is het belangrijk dat je iets goed pakt dat je handen prettig vinden. Het "gevoel" van een toetsenbord is heel persoonlijk.

De Xboard 49 waar Naphoven het over heeft heb ik ook gehad, die kan ik ook aanraden.
 
hier staat dacht ik een Edirol PCR500 online te koop op dit forum, goeie keys, pads, faders. Die toetsen zijn erg goed (ik heb de 300) en mensen geven er geen geld aan dus betaalbare kwaliteit 2e hands !
 
Back
Top