WaveWizard

Ik vermoed dat je in de nieuwe versie een melding kreeg:

"Je kunt geen opname maken, waarschijnlijk omdat er geen microfoon of Line-ingang is geactiveerd in Windows. Zie Memo."


Als dat zo is, dan heb je in de versie 2010, voorafgaand aan die Windows melding acces violation, in Memo ook een bericht gehad:
Code:
waveInOpen:  device ID out of range.
nChannels  2
lFrequency  44100
nBits  16
waveRecordOpen doet niks!
*****************************
Versie: WaveWizard_2010_10_25
*****************************

Dat was in de oude versie een nogal onduidelijke melding. WaveWizard maakte dan eenvoudig ook geen audiobuffer aan, wat die acces violation tot gevolg had. Foute boel dus. In de nieuwe versie krijg je direct bij opstarten een melding als er geen line in of microfoon is aangesloten, maar de audiobufffersworden altijd aangemaakt zodat geen acces violation meer kan optreden als gevolg van het niet-ingeschakeld zijn van Line In.
 
gelogen geluiden en een puls die nooit klonk...

gelogen geluiden en een puls die nooit klonk...

Weer terug naar die concertzaal in Pori - inmiddels hard op weg om één van de bekendste concertzalen ter wereld te worden, al was 't alleen maar omdat de akoestiek ervan zo precies is opgemeten en bovendien voor iedereen beschikbaar is in de vorm van een aantal (stereo-)pulresponsies op internet.

Als je die pulsresponsies beluistert via een koptelefoon, dan krijg je echt de indruk dat je daar in die zaal zit; de klank is ruimtelijk; je neemt ook de richting van het geluid heel duidelijk waar. Convolveer je enkele multitimbrale synthklanken (die bijv. een MIDI-seq.bestand weergeven) met de pulsresponsies van meerdere locaties op het podium, dan krijg je een zeer realistisch, zeer ruimtelijk galm-effect dat zelfs niet met de allerbeste reverb te evenaren is. Dit is puur natuur, hier kan echt niks tegenop....

Die pulsresponsies zijn werkelijk bijna griezelig perfect, zo perfect, dat je je afvraagt hoe ze die in vredesnaam hebben gemaakt.
Het blijkt dan dat ze NOOIT werkelijk in die zaal hebben geklonken. Ten eerste omdat het onmogelijk is om een zuivere puls te maken: een zuivere puls, de zg. Dirac-puls, is een puur wiskundig object dat fysisch alleen maar te benaderen is: handklap, ballon doorprikken, electrische ontlading (vonk). Ten tweede omdat er geen opnametechniek bestaat waarmee je zo'n zuivere puls samen met de uiterst subtiele nagalm kunt registreren. Daarom is zo'n perfecte pulsrespons nooit direct realiseerbaar.

Maar gelukkig hebben we de wiskunde. De Fouriertheorie vertelt dat een puls is opgebouwd uit oneindig veel sinustonen met gelijke amplitudes en fases, die oneindig lang voortklinken, en waarvan de frequenties oneindig dicht op elkaar liggen. Dat vertelt op een andere manier dat een puls alleen maar benaderbaar is, want we kunnen natuurlijk nooit oneindig veel sinussen met oneindig dicht op elkaar liggende frequenties maken; maar die benadering met sinusgolven is wel veel gemakkelijker zodanig te realiseren dat die beter is dan wat we met onze oren kunnen waarnemen. Die sinusgolven hoeven bovendien niet tegelijkertijd te klinken; één enkele sinusgolf, waarvan de frequentie heel langzaam stijgt, voldoet ook. En dat is precies wat ze gedaan hebben: de bekende sine-sweep, in goed Nederlands: "doorfluiten".

Met WaveWizard kun je gemakkelijk een sinus-zwiep maken, zowel lineair als, meer gebruikelijk in geluid en muziek - exponentieel. Voorbeelden daarvan hebben we in deze draad inmiddels ook al gezien: de basistoon van Shepard is een exponentieel stijgende sinus. Zie preset van bericht #137 (https://www.synthforum.nl/forums/attachment.php?attachmentid=78900&d=1334227806) en ook plaatje van #157.

Juist omdat die pulsresponsen zo goed zijn, kun je ze gebruiken om de sinus-zwiep die daar, in die concertzaal van Pori, werkelijk heeft plaatsgehad te simuleren. We doen dat door het geluid van de stijgende toon te convolveren met een gegeven Pori-pulsrespons-wav. Wat je dan hoort is een geleidelijk hoger wordende sinustoon, die af en toe heel subtiel eventjes zachter en harder wordt, afhankelijk van de reflectie-eigenschappen van de zaal. Dit volumeverloop kun je meten en vastleggen als functie van de frequentie. We noemen die functie de frequentierespons.
En nou komt het konijn uit de wiskunde-hoed: als je van die frequentierespons de inverse Fouriergetransformeerde neemt, dan krijg je.... de pulsrespons. Voilà, daarmee hebben we de cirkel rond! Zo zijn de wav's die ze op internet gezet hebben tot stand gekomen:

de pulsrepons is de inverse Fouriergetransformeerde van de frequentierespons


Uiteraard beschikt WaveWizard niet alleen over de FFT, maar ook over de IFFT, de inverse vorm.

Dit voorbeeld laat zien dat het Fourierprincipe geen duffe nerd-zut is, maar een fantastische, uiterst praktische theorie die het onmogelijke mogelijk maakt.
 
:halleluja En weer een fantastisch stuk WaveGuide, en behalve zeer informatief ook hilarisch! Jij maakt wiskunde tot een spannend jongensboek.:)
Leuk dat je de Sheppard nog even noemde, want vandaag heb ik een verhandeling op mn site gezet over de Boolean Baber's Pole. In deze draad:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?p=1560182#post1560182

Maar deze is natuurlijk verre van perfect in vergelijk met de jouwe. Deze had ik gemaakt, gewoon omdat het kon met de logic modules van de G2(mijn humor).
Enjoy!
 
:halleluja En weer een fantastisch stuk WaveGuide, en behalve zeer informatief ook hilarisch! Jij maakt wiskunde tot een spannend jongensboek.:)...
Die mening deel ik hier ook. Leuk en fascinerend.
Nog wel een (mogelijk stupid) vraagje : is dat IFFT dan een soort van Fourier-synthese t.o.v. het gebruikelijke Fourier-analyse ?
 
Nog wel een (mogelijk stupid) vraagje : is dat IFFT dan een soort van Fourier-synthese t.o.v. het gebruikelijke Fourier-analyse ?

Ja, de inverse Fouriertransformatie verricht een Fourier-synthese, d.w.z. dat het spectrum (waarin de frequentie de variabele is) wordt terug-getransformeerd, terug-vertaald naar het tijdsignaal. Het spectrum vertelt hoe groot de amplitude van elke boventoon is en hoe groot de fasehoek. Met die informatie kun je sinustonen gaan mixen, synthetiseren; die bewerking noemen ze Fourier-synthese ofwel de inverse Fouriertransformatie.
Zoals je weet, is de FFT niets anders dan een zeer snelle procedure om de Fouriertransformatie uit te voeren op discrete ("digitale") signalen. De IFFT is daarvan de inverse vorm.
Ik zal morgen een preset posten waarin FFT en IFFT direct na elkaar worden gebruikt. Dat is vergelijkbaar met eerst vermenigvuldigen met een bepaald getal en dan de uitkomst delen door datzelfde getal, je bent dan gewoon weer terug bij af, want vermenigvuldigen en delen zijn eveneens elkaars inversen. Zelfs is het bij vermenigvuldigen en delen nog ietsje ingewikkelder dan bij de FFT/IFFT, want er bestaat een getal waardoor je nooit mag delen: nul. Bij de FFT en IFFT heb je dat probleem niet; je kunt altijd elk signaal transformeren en het spectrum weer terugtransformeren, je bent dan weer terug bij je oorspronkelijke signaal.

FFT wordt in het frequentie domein gemeten.
Bij IFFT wordt de golfvorm op een plaats x op tijdstip t gemeten. Een ruimtelijke dimensie dus. En hier dus uiterst handig.

Ik denk dat hier een paar dingen door elkaar gaan lopen. Bij de Fouriertransformatie zijn altijd twee variabelen betrokken, maakt niet uit hoe je die noemt. Ze noemen die twee variabelen gewoonlijk een "Fourierpaar". Bij geluidsbewerking zijn die twee variabelen altijd tijd en frequentie. Bij "heentransformeren" (FFT), reken je een tijdsignaal om naar een spectrum, waarin de frequentie de variabele is. Bij "terugtransformeren" (invers transformeren, IFFT) reken je het spectrum om naar het tijdsignaal.

Een ander vaak voorkomend Fourierpaar is dat van plaats en frequentie, waarbij een plaatssignaal wordt uitgedrukt in een spectrum, en waarbij het spectrum weer kan worden teruggetransformeerd naar plaats. Een voorbeeld daarvan is de snaar; het snaarspectrum vertelt hoe sterk de verschillende trillingsmodi van de snaar zijn. Maar dat is niet hetzelfde als het tijdspectrum van de toon die je uiteindelijk hoort.

Het is dus niet zo dat het (ruimtelijke) plaatsspectrum zich op een of andere manier direct vertaalt in een tijdspectrum. Je kunt dat ook direct inzien als je denkt aan het geluid van een electrische gitaar: de golfvorm van de snaar hangt alleen af van het tokkelpunt en niet van de plaats van het opname-element onder de snaar, terwijl het geluid dat je hoort daar wèl van afhangt.

WaveWizard heeft een interactieve functie (animatie snaar - electrische gitaar, in menu Generatoren) die beide spectra tegelijk laat zien. Ook daarvan zal ik binnenkort een preset posten.
 
Over geliefde zalen gesproken, wat dacht je van een zaal waarvan de pulsresponsie bestaat uit precies een geheel aantal perioden van een sinustoon?
Hoe zou geluid daarin klinken? ;)
 
Roland:
Na het spannende verhaal over de pulsresponsie, bedoel je een 'bestaande' sinustoon?
Nog geen antwoord geven, hierover wil ik nadenken.

Ja, een 'bestaande' sinustoon, d.w.z. als je in die zaal in je handen klapt (= puls), hoor je een kort (of lang, in elk geval 'eindig') sinustoontje, en wel eentje met precies een geheel aantal perioden.
Laat WaveWizard je helpen bij dat denken! Maak op een spoor een sinustoontje, convolveer dat met een sinuszwiep, dan krijg je de frequentieresponsie. Hoe ziet die eruit? Wooow!!!!

Dan hoor je heel sterk de sinus en z'n harmonischen.

in grote lijnen klopt dat wel zo ongeveer ja.
In de bijlage het Groundhog Day Weerbericht, linker kanaal origineel, rechts het geluid klinkend in een sinuszaal.
Het resultaat maakt wel goed duidelijk wat jij bedoelt, maar verklaart niet waarom de sinuszaal zo bijzonder is.
Waar 't vooral om gaat is wat je in een sinuszaal nou uitgerekend allemaal NIET hoort....


ik zat even aan oneindig te denken

oneindig wàt?
Begrippen eindig en oneindig spelen inderdaad bij trillingssystemen (filters, zalen) een hoofdrol.
Die sinus-pulsrespons is in elk geval eindig: Finite Impulse Response (FIR)
Oneindig lange pulsresponsies komen erg veel voor: Infinite Impulse Response (IIR). Bijna alle filters in synth-land zijn IIR. Ook zaalakoestiek. Die wav's van Pori hadden eigenlijk oneindig lang moeten zijn, maar door de demping is 't na ongeveer 2 seconde wel zo'n beetje gedaan met het geluid, daarom zijn de pulsresponsies goed te beschouwen als eindig.
 

Attachments

  • Weerbericht in Sinuszaal.mp3
    567,3 KB · Bekeken: 55
Over geliefde zalen gesproken, wat dacht je van een zaal waarvan de pulsresponsie bestaat uit precies een geheel aantal perioden van een sinustoon?
Hoe zou geluid daarin klinken? ;)
Ja dit kan vele kanten uit blijkbaar.
Is die zaal dan ook exact op lengte van een geheel aantal perioden ?
Zo ja zou die sinus (en al zijn veelvouden) tegengesteld terugkaatsen en dus verdwijnen.
De puls zou dus mogelijk éénmaal en droog hoorbaar zijn en dan 'become vanished'.

Maar ja, da's maar een redenering.
 
Ik wil het mij eerst proberen voor te stellen zonder jouw programma te gebruiken. Een soort abstract denkoefening. B.v. ring modulatie is vergelijkbaar, alleen dan in het tijds domein. Wanneer je een statische sinus toon en een sinussweep vermenigvuldigt met elkaar krijg je een schitterend deeltonen spectrum. Stel dat je dit doet met convulsie, is het dan zo dat je, vanwege je stappen, fase verschillen krijgt, en daardoor een soort Barber's Pole spectrum ontstaat?
 
Ik kan WaveWizard niet terug geinstalleerd krijgen (heb laatst een image teruggeplaatst en probeer nu die beta-versie te installeren).
CMInstall.exe vind WaveWizard_NLT_001.exe niet en WaveWizard_NLT_001.exe vind WaveWizard_NLT_001.exe.cm niet.

Ik denk dat het 't gemakkelijkst is om de kopieerprotectiebestanden opnieuw te downloaden van
http://muziekexact.nl/download/NLT.htm

Daar vind je ook de "officiële" versie van WaveWizard uit 2010 die gewoon beschikbaar blijft.

De nieuwe Beta-versie kun je downloaden van:
http://muziekexact.nl/WaveWizard_2012_BETAVERSIE_augustus.exe
De nieuwe versie kun je naast de oude gebruiken op dezelfde toegangscode.

Plaats alle bestanden in dezelfde map.
 
Ik wil het mij eerst proberen voor te stellen zonder jouw programma te gebruiken. Een soort abstract denkoefening. B.v. ring modulatie is vergelijkbaar, alleen dan in het tijds domein. Wanneer je een statische sinus toon en een sinussweep vermenigvuldigt met elkaar krijg je een schitterend deeltonen spectrum. Stel dat je dit doet met convulsie, is het dan zo dat je, vanwege je stappen, fase verschillen krijgt, en daardoor een soort Barber's Pole spectrum ontstaat?

Dit soort denkoefeningen zijn enorm boeiend; ik doe dat ook, de halve dag. En juist omdat het soms zo moeilijk is om je dingen voor te stellen, ben ik, al in '91, begonnen aan WaveWizard, zie #3 (https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1472219&postcount=3). Dit is het kerndoel van het programma: antwoorden geven op vragen waar je niet uitkomt. Die antwoorden zijn natuurlijk altijd "impliciet": als je bijvoorbeeld een zwiep uitvoert in een sinus-zaal dan geeft WaveWizard je de frequentierespons die je ook als grafiek kunt afbeelden. Maar hoe je die grafiek moet duiden kan WaveWizard natuurlijk niet vertellen. Dus er blijft meestal nog een boel te denken over, maar je zit wel op een goed spoor en van daar uit kom je op nieuwe vragen. Zo ontstaat geleidelijk een beeld, een panorama.

Mooi dat je convolutie in verband brengt met modulatie! Die bewerkingen zijn inderdaad in elkaar uitdrukbaar. De convolutie van twee tijdsignalen (wat we tot nu toe hebben gedaan) geeft precies hetzelfde resultaat als wanneer je de spectra van die twee tijdsignalen met elkaar vermenigvuldigt. Ook het omgekeerde is het geval: als je twee tijdsignalen moduleert (vermenigvuldigt) krijg je hetzelfde resultaat als wannneer je hun spectra convolveert.

Tussen haakjes, die convolutie-functie van WaveWizard (zie #243, https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1515014&postcount=243) heet FIR-filter. Die naam is verklaard in #313. "Convolutie" kun je beschouwen als het zondagse woord voor FIR-filter. Hieronder de code:

Code:
! de convolutie-functie van WaveWizard
 
FIR-filter
  Input                   S1[0]       ! S1 is het signaal dat je wilt convolveren
  Output                  S2[0]       ! S2 is de filter-output, het geconvolveerde signaal
  coef's                  S3[0]       ! S3 bevat de filtercoëfficiënten, de impulsrespons. 
  M                       100         ! M is het aantal samples van de impulsrespons.
  Duur (ook 'sec')        15*Fs       ! lengte outputsignaalin aantal samples. 15*Fs = 15 sec.
  Additief ('j' of 'n')   n           ! outputbuffer overschrijven of "bijmixen" ?

Als je een synth-geluid wilt convolveren met bijvoorbeeld een pulsrespons van de concertzaal Pori, die ongeveer 1,8 seconde duurt, dan kun je rechts van M noteren: 1,8*Fs. Dus dan is M = 1,8 * 44100 = 79380 samples. Dat betekent dat er voor elke outputsample 79380 optellingen en vermenigvuldigingen moeten worden gemaakt, dus voor elke seconde outputgeluid 1,8 * Fs * Fs = 3,5 miljard optellingen en vermenigvuldigingen. Daar staat je PC wel ff op te knetteren. Maar... dan hè je ook wat!
 
Ik denk dat het 't gemakkelijkst is om de kopieerprotectiebestanden opnieuw te downloaden van
http://muziekexact.nl/download/NLT.htm

Daar vind je ook de "officiële" versie van WaveWizard uit 2010 die gewoon beschikbaar blijft.

De nieuwe Beta-versie kun je downloaden van:
http://muziekexact.nl/WaveWizard_2012_BETAVERSIE_augustus.exe
De nieuwe versie kun je naast de oude gebruiken op dezelfde toegangscode.

Plaats alle bestanden in dezelfde map.
Er wordt steeds weer gevraagd naar het WaveWizard_NLT_001.exe.cm bestand ongeacht welke versie of installatie volgorde.
 
:?blijkbaar staat er geen .exe.cm bestand in de map van waaruit je opstart?:?

Ik heb zojuist een nieuwere versie daarvan geupload:
http://muziekexact.nl/WaveWizard_NLT_001.exe.cm

(dat zou eigenlijk niet nodig moeten zijn, want als Copyminder een verouderd bestand tegenkomt, wordt het automatisch vervangen door de nieuwste versie. Maar dat gebeurt natuurlijk alleen als Copyminder contact legt met database en dat gebeurt niet als geen een .exe.cm bestand wordt aangetroffen.)

Als er iets aan een cm bestand is gewijzigd, door welke oorzaak ook, kan het voorkomen dat Copyminder het niet meer accepteert. Je kunt er dan niet meer mee opstarten. Het enige wat je dan nog kunt doen is een "frisse" versie downloaden, bijv. de url hierboven.

Het zou kunnen zijn dat Copyminder "merkt" dat het bestand verplaatst is geweest en dus misschien ooit op een andere PC of vanuit een andere map is opgestart.
Je kunt WaveWizard wel op meerdere PC's opstarten, maar dan moet wel elke PC z'n eigen, unieke cm-bestand hebben (en natuurlijk moet je licentie dat toestaan)
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top