Motu 828 MK3 ervaringen

quifster

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
12 januari 2003
Berichten
6.225
Om 1 centraal topic te krijgen waarin iedereen zijn ervaringen en tips met betrekking tot de motu 828 mk3 kwijt kan, bij deze een topic ervoor.

Mijn review:
Installatie
De installatie was simpel (nadat ik de firewire op mijn moederbord had aangesloten omdat dat nog niet zo was).
Adats werden allebei meteen herkend dus in totaal nu 28 kanalen in en uit tot mijn beschikking.
Er zitten 2 cds bij, 1 met drivers en 1 met software: Finale 32/2007 wat een muziek notatie software pakket is.
De meest gangbare drivers worden geinstalleerd: ASIO, WDM, GSIF, MIDI
Daarnaast krijg je een SMPTE console plus de Cuemix FX software waarmee je grafisch een mixer omgeving met channelstrips krijgt die de motu bedient / instelt.

Er zitten 2 behoorlijk dikke manuals bij, 1 voor de drivers en cue fx software en 1 voor de AudioDesk v2 voor de Mac. Deze zien er verzorgd uit.

Routing
Ik ben creamware gewend met fantastische routing mogelijkheden, maar dit apparaat doet er niet voor onder. het is doodsimpel om elke input en output naar elkaar door te routen met behulp van de bijgeleverde software. Ook is er veel aandacht besteedt aan monitoring en zelfs een control room strip waarin je een talk / listen button etc hebt. Wat ook erg handig is, is dat elke input en output eigenlijk overal te benaderen zijn en zelfs dubbel. Dus wil je bijvoorbeeld je de windows sound output door je adat outs willen lopen ipv via de main outs dan kan je dat gewoon aangeven. Daarnaast blijven al deze poorten actief ook al is je soundkaart actief in bijvoorbeeld Cubase. Dus wil je bijvoorbeeld een mp3 in windows luisteren of deze routen naar je cubase toe. Met behulp van de cuefx software is dit heel simpel te realiseren. Deze routings kun je dan opslaan in je settings in het apparaat zelf.

Hardware FX
Daarnaast kun je op alle 28 kanalen, eq en compressie zetten. De EQ en Compressor per kanaal zijn goed tot zeer goed te noemen. Dit verbaasde mij echt. Veel instelmogelijkheden en weinig dsp kost dit.

EQ:
De EQ is 5 bands en er is een algemene highpass en low pass filter per input en output. Dus even snel de bottom van een muddy bas afhalen op een kanaal is peanuts.

Compressor:
hierin zitten de standaard controls: threshold, ratio, attack, release and gain.
Je kunt het in peak mode of rms mode zetten.
Verder is er een leveler aanwezig per kanaal die een model is van de Teletronix™ LA-2A™.

ik was verbaasd hoe eenvoudig en krachtig deze compressor je channel kon beinvloeden. Dit ga ik veel gebruiken dat is me al wel duidelijk.

Reverb:
Hier kan ik erg kort over zijn. Je hebt 1 algemene reverb module waarbij je per channel het send level hiernaar toe kan instellen. De reverb kost veel dsp en het klinkt mij te matig voor een reverb. Had er van mij uitgemogen en is niet de moeite waard om hier dsp aan te verspillen. Wel weer veel mogelijkheden kwa instellingen.

Heel mooi is, is dat je je instellingen en routingen kan wegschrijven in het apparaat in een profiel. Je hoeft daarna je computer niet eens meer aan te hebben om hem gewoon als mixer te gebruiken. Impressive!
Je kunt dus per werksituatie gewoon een profiel kiezen die je eenmalig erin gezet hebt via de software. Finetuning op lokatie kan altijd via de knoppen op het apparaat zelf.

Cubase integratie
Tot nu toe ben ik erg tevreden. Nu ga ik eens kijken of ik met de motu de Cubase 4.1 hel kan bedwingen. De eerste resultaten zijn bemoedigend. Veel dingen die ik in cubae 4.1 deed met behulp van de creamware kaart, rme of de access asio drivers werken nu met deze Motu wel ineens. Cubase 4.1 en Motu lijkt op het eerste gezicht een goede match (ik hou nog wel even een slag om de arm, aangezien ik maar 2 uur getest heb). Maar goed, voorheen kon ik maximaal 10 minuten in cubase 4.1 zitten, nu heb ik het al 2 uur zonder crashes volgehouden. De komende weken gaat uitwijzen of dit echt zo veel beter werkt. (wat ik overigens nog steeds een grote schande zou vinden als 4.1 zo gevoelig is voor de gekozen audiointerface).

Negatieve punten
is er dan niets negatiefs aan deze interface? JAWEL! Ik weet niet welke idioot bij motu bedacht heeft dat de input bussen (jack) lekker dicht bij elkaar kunnen achterin. Gevolg is, dat als je kwaliteits kabels hebt met dikke eindpluggen, deze simpelweg niet naast elkaar passen in de motu zelf, dus daar zitten nu wat dunnere plugjes in, en de rest maar weer gewoon in de adats.

Conclusie
De prijs is op dit moment 698 euro Thomann, echt een koopje vind ik voor zo'n audio interface. Met 2 ADATS erbij heb je een redelijk goedkope goedklinkende oplossing voor 28 kanalen.

Als je te weinig hebt aan de 28 kanalen kun je via het Chain principe muto mk828's aan elkaar koppelen. In de software is hier al rekening mee gehouden. Bij een 2e mk828 plus ADATS erbij zit je dan in totaal op 56 input en output kanalen. Dit klinkt theoretisch als een mooi groei model voor de toekomst.

De drivers en software voelen solid aan zonder direct in het oogspringende bugs.

Volgens mij gaat deze interface een topper worden in de studio's (prijs / kwaliteit verhouding).
 
Laatst gewijzigd:
Dank voor je verhaal. Tof ding dus.
Zal hem eens testen en beluisteren binnenkort.
 
Ik heb met de Motu 828 mk2 ook nog nooit problemen gehad.
Deze is uiteraard iets minder uitgebreid dan de mk3 (dsp mogelijkheden ontbreken en je hebt geen 2x adat) maar de routing mogelijkheden en de optie om hem als een soort van mixer te gebruiken zonder dat je computer aanstaat bevallen mij zeer goed.
 
Fijn om te lezen deze ervaringen! Ik ben zelf namelijk ook van plan er eentje aan te schaffen, maar niet voor ik diverse ervaringen heb gelezen natuurlijk.

Ik vroeg mij het volgende af:

1) Kun je Alle outputs tegelijk gebruiken? (analoog 1-8, adat1, adat2 EN spdif uit). Dat kan bijvoorbeeld bij de motu 2408 mkxxx NIET! Daar moet je een van de adat-banken uitschakelen om de spdif te kunnen gebruiken.

2) Zijn de ingebouwde fx ook bruikbaar binnen een VST omgeving, zoals Cubase of Logic? Of is het mogelijk om de outputs onafhankelijk te voorzien van de ingebouwde fx? (Zodat je dus de ingebouwde fx kunt gebruiken in een mix over een externe mengtafel). Of is het alleen mogelijk om de ingebouwde fx over de inputs van de Motu te plaatsen?

3) In de standaard output-routing van de Motu. Wat zit op welke plek? Want ik zag dat er ook 2 sends en 2 main-outs op zitten. Zijn die ook werkelijk apart, of snoepen die stiekem van andere kanalen?

Best wat vraagjes, maar ik hoop dat iemand mij hier antwoord op kan geven, dit kan voor mij namelijk de definitieve doorslag geven of ik hem koop of niet.
 
1) Ja je kan gewoon alle in's en out's tegelijkertijd gebruiken.
De spdif coax aansluiting kan je gewoon tegelijkertijd met de optical adat aansluiting gebruiken.
Tevens kan je de adat aansluiting op spdif optisch zetten...op de mk2 uiteraard ten koste van de adat mogelijkheid.


Voor de mogelijkheden van de mk3 moet ik je naar quifster verwijzen
 
1) Kun je Alle outputs tegelijk gebruiken? (analoog 1-8, adat1, adat2 EN spdif uit). Dat kan bijvoorbeeld bij de motu 2408 mkxxx NIET! Daar moet je een van de adat-banken uitschakelen om de spdif te kunnen gebruiken.

ga ik vanavond even voor je testen. Ik gebruik normaal spdif niet, dus ik zal even kijken hoe die daarmee omgaat. Maar als ik het me goed herinner is het kanaal standaard al beschikbaar voor routing in cubase. Dus ik vermoed dat het wel kan. Maar ik ga het voor je verifieren.
Edit: niet meer nodig , zie vorige post.


2) Zijn de ingebouwde fx ook bruikbaar binnen een VST omgeving, zoals Cubase of Logic? Of is het mogelijk om de outputs onafhankelijk te voorzien van de ingebouwde fx? (Zodat je dus de ingebouwde fx kunt gebruiken in een mix over een externe mengtafel). Of is het alleen mogelijk om de ingebouwde fx over de inputs van de Motu te plaatsen?

De FX handling vind plaats in het apparaat zelf. Je kunt wel via routing het signaal naar een interne bus sturen, die je weer als input kan gebruiken in cubase. Dat route je allemaal in de software en in mijn geval in cubase, elk channel kun je apart aanzetten mbt eq compressor en reverb. Dit kost je per kanaal dsp (overigens erg weinig).

er is geen vst editor voor deze hardware. Dit is een extern programma waarin je dit doet (die naast je DAW draait). Je gooit gewoon je signaal naar zo'n bus toe en je vangt het weer op in je DAW (of niet, wat je maar wilt).

Deze software ziet er als volgt uit:
mix_large.jpg



en de FX sectie
effects-animation.gif


3) In de standaard output-routing van de Motu. Wat zit op welke plek? Want ik zag dat er ook 2 sends en 2 main-outs op zitten. Zijn die ook werkelijk apart, of snoepen die stiekem van andere kanalen?

Main outs zijn apart en ook apart toe te kennen, send en return snoepen van andere kanalen inderdaad (maar je kan wel zelf opgeven welke kanalen dit zijn.
 
Laatst gewijzigd:
Hey quifster, hoe ervaar je de geluidskwalitijt? :)
Iemand uit Amerika komt binnenkort op bezoek en hij zal waarschijnlijk zo een babytje voor mij menemen ;)
 
Hey quifster, hoe ervaar je de geluidskwalitijt? :)
Iemand uit Amerika komt binnenkort op bezoek en hij zal waarschijnlijk zo een babytje voor mij menemen ;)

heb ik bewust nog niet zoveel over gezegd. Ik heb hem gisteravond pas voor het eerst geprobeerd, in vergelijking met mijn creamware systeem viel me niet direct op dat hij beter of slechter klonk. Eerder vergelijkbaar.

Dit weekend ga ik met een project aan de gang die ik van binnen en buiten ken, dus daarna kan ik wel een valide gefundeerd oordeel hierover vellen :D
 
Zou mooi zijn als de configuratie ook vanuit je DAW te regelen (als VSTi). Ben nu niet in de markt voor een nieuwe interface, maar dat je een profiel ook standalone kunt gebruiken, maakt dit ding zelfs geschikt om als (1+#adat)HE digitale mixer te gebruiken ;)
 
heb ik bewust nog niet zoveel over gezegd. Ik heb hem gisteravond pas voor het eerst geprobeerd, in vergelijking met mijn creamware systeem viel me niet direct op dat hij beter of slechter klonk. Eerder vergelijkbaar.

Dit weekend ga ik met een project aan de gang die ik van binnen en buiten ken, dus daarna kan ik wel een valide gefundeerd oordeel hierover vellen :D

Cool, ik ben benieuwt!
Bedankt voor de uitgebreide info tot dusverre:okdan:
 
dat je een profiel ook standalone kunt gebruiken, maakt dit ding zelfs geschikt om als (1+#adat)HE digitale mixer te gebruiken ;)


Voor de duidelijkheid; dit kan een MK2 of Ultralite ook he. En ja, dat is erg fijn. Bijvoorbeeld als je met Ext. instruments en Ext. FX in cubase werkt. dan zit dus al je hardware rechtstreeks op je interface en dan is het wel zo leuk dat je nog iets met je hardware kan doen zonder dat je PC aan hoeft te staan.

Verder erg goeie review Quifster :okdan:
Hier is Motu + C4.1 een tot nu toe 100% stabiele combi!
 
Thanks Quifster voor de heldere uitleg.

Weet iemand of de jack aansluitingen op de Motu 24 I/O ook zo dicht op elkaar zitten?


Ja daar ook, ik heb haakse dikke jacks en die passen ook niet naast elkaar zonder flink te wrikken, dus dat doen we maar niet.
Normale dikke jacks zou geen punt moeten zijn, maar check effe die rear fotos op de motu site of via google, just 2 B sure.

Ik ben blij dat het goed werkt Quifster. Ik vind die Cuemix SW tov degene die bij de 24io's en 2408MK3 zit wel een heel stuk mooier ook, de oude is misschien wat overzichtelijker maar die heeft ook geen channel dynamics en eq etc. Ziet er goed uit iig. Lekker fris en helder, ik wou dat Logic es zijn mixer eens een nieuw jasje geeft in deze stijl of nog beter de Scope STM2448 mixers, want daar zit ik nu ook al 10 jaar ofzo tegen aan te hikken die grauwe blauwe hap.

Maar goed het ging over de 828 MKIII..:P
 
Voor de duidelijkheid; dit kan een MK2 of Ultralite ook he. En ja, dat is erg fijn. Bijvoorbeeld als je met Ext. instruments en Ext. FX in cubase werkt. dan zit dus al je hardware rechtstreeks op je interface en dan is het wel zo leuk dat je nog iets met je hardware kan doen zonder dat je PC aan hoeft te staan.
Maar de mk2 heeft dan weer geen EQ en comp. e.d. ;) (Handig voor als je drummers bij je hebt.)
 
Bedankt voor deze uitgebreide review. Gaat altijd meer tijd inzetten als je vooraf bedenkt. Moet voor mezelf nog steeds de beslissing nemen. Deze of de 24 i/o.
 
En, al wat meer info over de geluidskwaliteit? Het apparaat nog steeds stabiel? :kimono:
 
nee, heb dit weekend getest, maar toch wat problemen, hij weigert mijn adat sound door te geven of te syncen via lightpipe. Via wordclock is de sync er wel maar de adat signalen worden niet door het apparaat herkend.

Ik dacht oorspronkelijk dat het werkte omdat ik wel de adat kanalen in de mixer zag, maar dat blijkt dus los te staan van de daadwerkelijke aansluitingen.

Of het nou komt door een firmware fout in het apparaat zelf of door een fout in de hardware, geen idee. Dus ik stuur de mijne deze week terug met het verzoek om een nieuw exemplaar. Dan poging 2 :)

voor de rest, een hele mooie audiointerface tot nu toe :).
 
Bij de mk2 kon je de optische adat poort via de software omschakellen tussen spdif en adat, mischien dat dit bij de mk3 ook het geval is ?
 
Bij de mk2 kon je de optische adat poort via de software omschakellen tussen spdif en adat, mischien dat dit bij de mk3 ook het geval is ?

dat is een goede tip inderdaad, dat kan inderdaad ook, echter dit had geen effect :(

het zou kunnen dat ik iets fout doe, maar heb echt van alles getest, zelfs het syncen via bnc wordclock, maar de adat porten blijven het helaas negeren wat ik er in gooi via adat.

dus ik vermoed toch een hardware of firmware fout.
 
Ik zal er vanavond eens even naar kijken hoe het zat. Zit nu op m'n werk (moet ook af en toe gebeuren)
 
Back
Top