Mac specificatie thread + geluidskaarten deel II

Niet dat ik iets heb van/met Apple, maar uit nieuwsgierigheid, wat is daarmee? Bij Apple heb ik onmiddellijk het idee van duur, maar gaan er dingen mis ofzo?

Edit:

Oh, ik zit te slapen, de opslag is niet vervangbaar? Jemig.

Naja wel te vervangen, en toch ook weer niet. Het zit gelukkig dit keer niet vast gesoldeerd maar je kan nergens een nieuwe kopen, zelfs niet bij Apple voor zover ik heb begrepen.
 
champ : Niet zo best, als zelfs Apple je niet verder kan helpen als je dit probleem krijgt. Nou ja, ik heb geen Apple en ik denk dat dit voorlopig zo blijft... ;)
 
Naja wel te vervangen, en toch ook weer niet. Het zit gelukkig dit keer niet vast gesoldeerd maar je kan nergens een nieuwe kopen, zelfs niet bij Apple voor zover ik heb begrepen.

Alleen de 2 m2 drives. Maar pci kaart met opslag werkt prima. Kan je zelfs van booten. Volgens mij is alles mogelijk. Ook gewone ssd via pci. Maar dan moet je voeding regelen. Dat is een dingetje. Al heeft belkin al een kit als je meer power nodig hebt voor andere video kaart.
 
Niet dat ik iets heb van/met Apple, maar uit nieuwsgierigheid, wat is daarmee? Bij Apple heb ik onmiddellijk het idee van duur, maar gaan er dingen mis ofzo?

Edit:

Oh, ik zit te slapen, de opslag is niet vervangbaar? Jemig.

Het andere probleem is dat als er iets fout gaat met de opslag, je volledig bent overgeleverd aan Apple, omdat ze vinden dat alle reparaties enkel door een door de telefonische helpdesk aangewezen reparatiecentrum mogen worden uitgevoerd. Ga je naar een ander reparatiecentrum, zelfs al is het door Apple gecertificeerd, dan mag je opdraaien voor alle kosten. En bij diezelfde helpdesk hebben ze er ook geen boodschap aan dat je graag eerst nog wilt proberen gegevens van je schijf te plukken, nee je mag enkel eerst wipe and reinstall proberen...:kont:

De Apple waarop ik dit schrijf, is waarschijnlijk mijn laatste Apple die ik direct bij Apple heb besteld, puur omdat hun huidige helpdesk zo slecht is. De "hulp" die ik heb gehad om een uit de fabriek corrupte MacOS install op te lossen, was de slechtste helpdesk ervaring die ik ooit had en heeft me een paar honderd Euro gekost.
Ik schrijf "huidige helpdesk" omdat ik ooit een dead-on-arrival PowerBook heb gehad waarbij de hulp van de helpdesk voorbeeldig was...
 
Het andere probleem is dat als er iets fout gaat met de opslag, je volledig bent overgeleverd aan Apple, omdat ze vinden dat alle reparaties enkel door een door de telefonische helpdesk aangewezen reparatiecentrum mogen worden uitgevoerd. Ga je naar een ander reparatiecentrum, zelfs al is het door Apple gecertificeerd, dan mag je opdraaien voor alle kosten. En bij diezelfde helpdesk hebben ze er ook geen boodschap aan dat je graag eerst nog wilt proberen gegevens van je schijf te plukken, nee je mag enkel eerst wipe and reinstall proberen...:kont:

De Apple waarop ik dit schrijf, is waarschijnlijk mijn laatste Apple die ik direct bij Apple heb besteld, puur omdat hun huidige helpdesk zo slecht is. De "hulp" die ik heb gehad om een uit de fabriek corrupte MacOS install op te lossen, was de slechtste helpdesk ervaring die ik ooit had en heeft me een paar honderd Euro gekost.
Ik schrijf "huidige helpdesk" omdat ik ooit een dead-on-arrival PowerBook heb gehad waarbij de hulp van de helpdesk voorbeeldig was...

Gewoon goede backups maken en er is niets aan de hand. Timemachine doet bij mij ALTIJD wat ik wil. En het is 2019 he ;) En gewoon via Apple regelen. Wrm moet je zo nodig via iemand anders? Beetje moeilijk doen om het moeilijk doen.

Al dat player hating is natuurlijk gewoon projectie. Bij gebrek aan natuurlijke vijanden ;)

Probleem van m2 sticks is dat die aan de t2 chip is gekoppeld. Maar dat heeft ook voordelen. Het zou best kunnen dat je daardoor beschermd bent tegen bootsector virussen.

Anyway ik wens je veel sterkte. Ik draai win10 voor games en elke keer als ik daar iets wil aanpassen wil ik die machine door het raam gooien omdat het niet gebruiksvriendelijheid is en qua logica 1 grote zooi is. Ja dat is dan een voordeel van een interaction design studie ;)

En ik draai gewoon meerdere hackintosh’s. Je hoeft zelfs niet mee met Apple hardware als je dat niet wil. :eureka:
 
Gewoon goede backups maken en er is niets aan de hand. Timemachine doet bij mij ALTIJD wat ik wil. En het is 2019 he ;) En gewoon via Apple regelen. Wrm moet je zo nodig via iemand anders? Beetje moeilijk doen om het moeilijk doen.

Al dat player hating is natuurlijk gewoon projectie. Bij gebrek aan natuurlijke vijanden ;)

Probleem van m2 sticks is dat die aan de t2 chip is gekoppeld. Maar dat heeft ook voordelen. Het zou best kunnen dat je daardoor beschermd bent tegen bootsector virussen.

Anyway ik wens je veel sterkte. Ik draai win10 voor games en elke keer als ik daar iets wil aanpassen wil ik die machine door het raam gooien omdat het niet gebruiksvriendelijheid is en qua logica 1 grote zooi is. Ja dat is dan een voordeel van een interaction design studie ;)

En ik draai gewoon meerdere hackintosh’s. Je hoeft zelfs niet mee met Apple hardware als je dat niet wil. :eureka:

En helaas door die T2 is het binnenkort klaar met Hackintosh.

Ik kwam deze video nog tegen. Heb zelf geen Mac met die T2 meuk, misschien dat andere hier dit ervaren hebben?

https://www.youtube.com/watch?v=tpVNkglXc84

artikel: https://appleinsider.com/articles/1...equipped-macs-connected-to-usb-20-connections
 
En helaas door die T2 is het binnenkort klaar met Hackintosh.

Ik kwam deze video nog tegen. Heb zelf geen Mac met die T2 meuk, misschien dat andere hier dit ervaren hebben?

https://www.youtube.com/watch?v=tpVNkglXc84

artikel: https://appleinsider.com/articles/1...equipped-macs-connected-to-usb-20-connections

Zie ik niet heel snel gebeuren. Pas als OSX t2 chip only wordt. En dan nog is het afwachten of ze die t2 chip niet kunnen omzeilen. Vergeet niet dat er een hele grote hackintosh community is met best veel goede programmeurs/hackers. Het wordt meer een probleem als Apple afstapt van Intel en eigen processoren gaat maken. Maar is afwachten. Catalina ondersteund mac’s uit 2012 nog dus hopelijk blijft dat t2 only nog een tijdje uit.

En ja ga je lekker met je usb 2 audio interface uit 2003 op je nieuwe Mac Pro van 30k aan de gang? Get real! Het is bijna 2020 he.

Louis is opzich redelijk kundig maar ook een zeikerd over niks soms. Is ook logisch want hij krijgt alle mac zooi waar al mee gekloot is. Hij weet prima dat veel reparaties te duur zijn voor de dagwaarde van veel machines. Het is dat ie vooral geld verdient met data recovery.

Hij gaat echt niet 10 uur fault finden voor MacBook Air van dagwaarde 2/300 euro. It’s the data.

Al ben ik voor zelf kunnen repareren. Daar sta ik achter hem.

En hij verwacht dat Apple wereldwijd allemaal mensen zoals hij gaat opleiden voor reparaties. Vergeet niet dat hij 10 jaar ervaring heeft plus x k aan machines.

Dat kost Apple bakken met geld en ze verkopen minder nieuwe machines. Maar misschien snappen mensen het concept van een Bedrijf niet;)

En het zou Louis bakken met geld kosten want hij heeft dan concurrentie van Apple. Of te wel: hij moet juist blij zijn. Al is die t2 chip wel een probleem voor Reperateurs.

Maar boeien. Gewoon je Apple bij de Apple store kopen en bij problemen gewoon daar dumpen. Hun probleem. Wel goed foto’s maken van te voren en melden bij reparatie. Ik heb al flink wat machines beschadigd terug zien komen op YouTube.
 
Zie ik niet heel snel gebeuren. Pas als OSX t2 chip only wordt. En dan nog is het afwachten of ze die t2 chip niet kunnen omzeilen. Vergeet niet dat er een hele grote hackintosh community is met best veel goede programmeurs/hackers. Het wordt meer een probleem als Apple afstapt van Intel en eigen processoren gaat maken. Maar is afwachten. Catalina ondersteund mac’s uit 2012 nog dus hopelijk blijft dat t2 only nog een tijdje uit.

En ja ga je lekker met je usb 2 audio interface uit 2003 op je nieuwe Mac Pro van 30k aan de gang? Get real! Het is bijna 2020 he.

Louis is opzich redelijk kundig maar ook een zeikerd over niks soms. Is ook logisch want hij krijgt alle mac zooi waar al mee gekloot is. Hij weet prima dat veel reparaties te duur zijn voor de dagwaarde van veel machines. Het is dat ie vooral geld verdient met data recovery.

Hij gaat echt niet 10 uur fault finden voor MacBook Air van dagwaarde 2/300 euro. It’s the data.

Al ben ik voor zelf kunnen repareren. Daar sta ik achter hem.

En hij verwacht dat Apple wereldwijd allemaal mensen zoals hij gaat opleiden voor reparaties. Vergeet niet dat hij 10 jaar ervaring heeft plus x k aan machines.

Dat kost Apple bakken met geld en ze verkopen minder nieuwe machines. Maar misschien snappen mensen het concept van een Bedrijf niet;)

En het zou Louis bakken met geld kosten want hij heeft dan concurrentie van Apple. Of te wel: hij moet juist blij zijn. Al is die t2 chip wel een probleem voor Reperateurs.

Maar boeien. Gewoon je Apple bij de Apple store kopen en bij problemen gewoon daar dumpen. Hun probleem. Wel goed foto’s maken van te voren en melden bij reparatie. Ik heb al flink wat machines beschadigd terug zien komen op YouTube.

Apple gaat straks verder op zijn eigen chips en dan is het denk ik klaar met Hackintosh.

Er is niks te oud aan USB 2.0 he. Er zijn gigantisch veel interfaces die prima gaan op USB 2.0 met heel wat i/o.
ik neem zelf ook nooit een Mac met enkel Thunderbolt ports want dongles zijn helemaal de hel. (niet voor niets dat Apple reviews van hun site verwijderd heeft).

Denk dat je iets meer videos moet kijken over repairablity en waar Apple en andere bedrijven mee bezig zijn. Apple wil bij niks meewerken, zelfs als je een grote reseller bent.
Accu, RAM, Opslag etc zijn allemaal zaken die helemaal niet vast gesoldeerd hoeven te worden. En elke gebruiker kan zoiets makkelijk zelf vervangen, daar is geen opleiding of dikke handleiding voor nodig.

Veel mensen raden af om bij Apple zelf te bestellen omdat de service heel erg slecht is geworden en het liever via resellers doen voor een betere en vooral snellere service.
 
Gewoon goede backups maken en er is niets aan de hand. Timemachine doet bij mij ALTIJD wat ik wil. En het is 2019 he ;) En gewoon via Apple regelen. Wrm moet je zo nodig via iemand anders? Beetje moeilijk doen om het moeilijk doen.

Het is al een tijdje geleden (2013). Het ging fout voordat ik een backup kon maken. Contact opgenomen met een officiële Apple reseller, die de gegevens van de schijf kon krijgen maar ondanks een herinstall het probleem niet kon oplossen. Contact opgenomen met Apple, die beweerden dat hun officiële reseller niet officieel genoeg was :bekdicht: en dat het niet onder de garantie viel, dus dat ik alle kosten mocht dragen behalve als ik naar een andere officiële reseller zou gaan (vreemd, beiden stonden op dezelfde officiële Apple lijst...:kont:), waar ik vervolgens alsnog alle kosten mocht dragen omdat het een "software" probleem was.
Probleem is een niet correct werkende slaapmodus, waarbij de machine crasht tijdens het slapen :? als tijdens het slapen er iets veranderde aan de stroomvoorziening. Ook is hij soms uitermate sloom in het wakker worden uit de slaap-stand (2-3 minuten). De netwerkadapter is eveneens brak - het grappige daarvan is dat ik een PC heb met exact dezelfde netwerkchip er in, en die heeft hetzelfde issue (<= hardware dus).

Later kwam ik er achter dat het slaapprobleem geen "software" probleem was, maar een van die Apple-hardware-problemen waarvan ze zonder rechtszaak weigeren het bestaan te erkennen...eikels.:r

Veel mensen raden af om bij Apple zelf te bestellen omdat de service heel erg slecht is geworden en het liever via resellers doen voor een betere en vooral snellere service.

Dit dus.

Eigenlijk had ik ze moeten pakken op het proberen te omzeilen van de Nederlandse wetgeving aangaande aankopen...
 
Laatst gewijzigd:
En helaas door die T2 is het binnenkort klaar met Hackintosh.

Ik kwam deze video nog tegen. Heb zelf geen Mac met die T2 meuk, misschien dat andere hier dit ervaren hebben?

https://www.youtube.com/watch?v=tpVNkglXc84

artikel: https://appleinsider.com/articles/19...20-connections

Hoe serieus moet ik dit probleem zien met die usb glitch met die t2 chip en wat gaat er dan precies fout ?
En hoe kan je dit probleem voorkomen ?
Ik ben zelf namelijk een MacBook Pro 2018 gebruiker waarop ik muziek op maak met een usb audio interface vandaar dat ik me afvraag hoe ernstig dit probleem is ?
Ik ben zelf nog op zoek naar een andere goeie audio interface of ik koop deze die ik nu te leen heb van een vriend van me over voor vrienden prijsje.
Alleen heeft deze audio interface focusrite 6i6 2de generatie paar hele kleine probleempjes.
Hij heeft soms ruis in de volumeknop als ik er aan draai en is op te lossen als ik powerknop uit en weer aan doe.
Volgens mij is dat een Bekend probleem ik ken namelijk een vriend van me die het zelfde probleem heeft.
En wat ik gelezen heb is dat als ik mijn volume helemaal naar 0 zet dus naar beneden dan hoor ik als ik met oor tegen mijn speakers zet nog heel zachtjes geluid door me speakers.
Ik vroeg me af of dit een bekent probleem is met de focusrite 6i6 2de generatie of het veel voor komt ?
Ik ben namelijk erg benieuwd wat jullie me aanraden om dit probleem voor mij de beste oplossing is.

bedankt
 
En helaas door die T2 is het binnenkort klaar met Hackintosh.

Ik kwam deze video nog tegen. Heb zelf geen Mac met die T2 meuk, misschien dat andere hier dit ervaren hebben?

https://www.youtube.com/watch?v=tpVNkglXc84

artikel: https://appleinsider.com/articles/19...20-connections

In versie van MacOS 10.14.4 is het probleem waarschijnlijk opgelost laten we het hopen

https://www.onemorething.nl/2019/03/...medium=organic

USB-audio werkt stabieler
Een probleem waar professionals last van hadden, was de matige stabiliteit van USB-audioapparaten. De oorzaak zou liggen in Apple’s (verder prima) T2-chip die de Intel-chip ontlast. In macOS Mojave 10.14.4 zijn de problemen volgens Apple opgelost bij de MacBook Pro 2018, MacBook Air 2018 en Mac mini 2018. Had je hier last van? We horen graag je bevindingen in de reacties.
 
De nieuwe iMac 27” met de i7 of de I9?
volgens wat reviews en benchmarks(die ik met een korrel zout neem) is er maar een geringe performance winst met de i9 vs I7
zou iets de maken hebben met warmte en de koeling mogelijkheden van de imac
klinkt plausibel maar toch.....

Daarnaast is er op het steinberg Cubase forum een discussie aan de hand over het feit dat Cubase 10.5 ik dacht tot 14 cpu kernen ziet en als je er dus meer hebt deze onbenut laat.

wat is jullie mening hier over en of nog beter wie heeft er al praktische ervaring mee?
 
Iemand hier met een late 2012 Mac Mini en Catalina?

Ik zou willen weten of dat model nog Logic Pro met Komplete kan draaien zonder al te veel issues. :beard:
 
Voor de mensen die MacOS 11 Big Sur de nieuwe os van Apple willen installeren op een ouwe computer raad ik even af voor nu tot er een oplossing is van Apple Bron :
https://www.appletips.nl/macbook-onbruikbaar-big-sur/
Je MacBook Pro 13 inch computer uit 2013 en 2014 kan namelijk na installatie onbruikbaar worden.
Gewaarschuwd mens telt voor 2!
 
Iemand hier met een late 2012 Mac Mini en Catalina?

Ik zou willen weten of dat model nog Logic Pro met Komplete kan draaien zonder al te veel issues. :beard:

Ik heb een late 2012 i7, maar nog wel met Mojave, en dat is een prima muziek pctje. Zie het voordeel van Catalina niet voor mij en je haalt een hoop ellende op je hals door het schrappen van alles wat 32 bit is.
 
Zoals Divi al zegt is de MacBook Pro uitermate geschikt voor audio en video bewerking waar je een tijd mee vooruit kan, maar is zoals je zegt erg duur.

Vandaag (01-11-2007) heeft Apple de gewone MacBook een kleine speedbump gegeven. Er zitten nu Intel Core2Duo Santa Rosa chipsets in. Deze hebben snellere frontside bussen dan de vorige revisie. Ook zit er een beter grafische kaart in.
Puntje blijft bij de MacBooks dat ze maar max tot 2 Gig aan RAM kunnen herbergen en enkel geleverd kunnen worden met een 5400 RPM HD. Deze is makkelijk zelf te vervangen voor een 7200 RPM schijf mocht dat wenselijk zijn.

Als je de computer voornamelijk voor audio gaat gebruiken dan is de MacBook prima. Voor gamen en/of serieus video bewerken is de MacBook niet geschikt.

Houdt wel in je achterhoofd dat OSX Leopard, het nieuwe besturingssysteem voor de Mac, net uit is en dat je DAW software en drivers van je audio interface mogelijk nog niet optimaal zullen werken.

Succes

Groet van de Naut

Laat ik nou net in 2020 een 17 inch Santa Rosa gekocht hebben voor 100 euries. Heerlijke bak hoor, ook in 2020. Niks in huis kon Teams vergaderingen doen zonder het beeld 90° te draaien, maar deze 13 jaar oude bak dus wél. Terug on topic, loopt ook nog steeds als een zonnetje met een Edirol FA-101, bus-powered 8 kanaal in en uit.
 
Iemand al Big Sur en Motu Firewire geprobeerd?
Zit hier met een Ultralite en 828 mk3 (geen hybrid) die nu perfect werken onder Catalina, met de nodige peperdure omzetstukken ertussen. Officieel niet ondersteund maar ze doen het goed.

Ik hoef niet up te daten, maar ben wel benieuwd of het nog zal werken.
 
Iemand al Big Sur en Motu Firewire geprobeerd?
Zit hier met een Ultralite en 828 mk3 (geen hybrid) die nu perfect werken onder Catalina, met de nodige peperdure omzetstukken ertussen. Officieel niet ondersteund maar ze doen het goed.

Ik hoef niet up te daten, maar ben wel benieuwd of het nog zal werken.

Als je geen brandende reden hebt om te updaten niet updaten. Ik update pas als ik gedwongen word en dan gebruik ik niet eens dure en/of complexe hardware setups.
 
Back
Top