X

Problemen met digitaal opnemen

Collapse
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

Problemen met digitaal opnemen

Ik heb een DMAN 2044 geluidskaart met 4x in en 4x uit die ik wil gaan gebruiken.
    Midiman is gestopt met de ontwikkeling van drivers voor deze kaart. Daardoor zijn er geen drivers voor XP en Linux en ben ik aangewezen op een oude PC met daarop Windows 98. Ik heb daar Audicity op geïnstalleerd omdat ik gehoord heb dat dat programma onder Linux in ieder geval heel stabiel draait. De PC voldoet net aan de minimale eisen die Audicity stelt en ruim voldoende aan de eisen voor de geluidskaart.

Gisteren heb ik dan mijn allereerste digitale proefopname gemaakt van een CD met klassieke muziek. Dat verliep niet helemaal vlekkeloos:

1. Je kunt maar 2 sporen gebruiken bij het opnemen omdat de vier sporen als 2 devices ingesteld staan en je er daarvan maar één tegelijk kan instellen bij voorkeuren. Schijnt met Cubase wel te gaan lees ik achteraf.
    2. De timing (sychronisatie) was op sommige stukjes helemaal verkeerd. Het lijkt soms wel of de muziek heel kort versnelt.
    3. De stereosporen waren helmaal niet in balans, terwijl alles juist ingesteld stond.
    4. Af en toe zaten er pieken in de opnamen en ook een klein stukje brom.

De geluidskwaliteit vind ik echter heel erg goed en met 2x in kan ik ook nog wel leven, mits de sporen in balans staan. Maar slechte timing en pieken zijn erg ongewenst...

Mijn doel is om zonder er verder veel geld aan uit te geven toch acceptabele opnames te kunnen maken. Wie kan mij helpen met wat tips?
Working...
X