Creamware powersampler .. is het nu wat of niet?

Rhy

Ouwe rot
Lid sinds
12 november 2001
Berichten
723
Ik zit te overwegen om een Creamware Powersampler aan te schaffen. ik ben gewoon toe aan een upgrade, SB Live (zonder ASIO patch) met virtual sampler is het toch niet helemaal.

Wat me vooral aanspreekt bij de powersampler:
a) 'zero-latency' (nouja iets in 3-10ms regionen)
b) geen processor belasting vanwege stuk of 4 dedicated DSPs
b) gebruik van creamware plugins heeft zo'n voordelen 8)
c) 24/96 geluidskaart
d) sampler aan boord

Anyway de review in Future Music gaf het een 10/10. Maar lees veel op internet dat het een waardeloze kaart is; waarbij vooral de STS-3000 software, GSIF drivers, het telkens moet ontgelden.
Is er toevallig iemand die een creamware kaart heeft en hier over mee kan praten of het tegen kan spreken?

of zijn er andere goede alternatieven?
 
Creamware heeft wat dat betreft een beetje een slecht naam als het om de geluidskwaliteit van effecten gaat. Voor mij klinken ze meestal ook de klinisch. Kun je moeilijk uitleggen want het is meer een gevoel. Dat zul je zelf even moeten nagaan in een dichtbijzijnde muziekstore.

GSIF software gebruiken is dus vette onzin. Heb je een samplerkaart wil je nog gigasampler gaan gebruiken. Degenen die hier over klagen zijn randdebielen. Waar je dus wel op moet letten zijn WDM/Asio drivers en de software die de samples op het kaartje moet aansturen. (STS-3000)
Weet hier absoluut niets over voor deze kaart, maar als je een verzameling mensen vind die allemaal klagen dan weet je meestal genoeg. Dit kan overgens meestal wel gefixed worden maar hier moet je dus nooit op wachten.

Een alternatief zou een softsampler kunnen zijn. Maar aangezien je nog geen 'goede' geluidskaart hebt blijft het bikkelen. Maar voor een ieder die gewend is met hardware samplers zijn de meeste softwaresamplers nogal lastig qua omgang en stabiliteit.

Er zijn overigens ook shareware soundfont samplers te downloaden die je zou kunnen gebruiken met je 'standaard' geluidskaart. Misschien is dit interessant, want wat dat betreft kun je hiermee net zo goed uit de voeten als je SB live.

Een hardware sampler is ook nog een optie. Je kunt een (tweedehands) Akai/Emu/Yamaha kopen en er erg veel plezier aan beleven. En zelfs je oude soundfonts in laden. (met een omweg dat wel)

En het blijft allemaal erg moeilijk. Het is een persoonlijke keuze, en die kun je meestal toch het beste maken als je alle opties zelf hebt gehoord/gezien/gevoeld. Zo'n Creamware is niet goedkoop, maar zeker de moeite waard om eens naar te kijken.
 
Ik ga met fuse mee.

De kaarten kinken inderdaad echt digitaal, en voor bv. mastering zjin ze niet geschikt.

Verder is de sampler wel een goed stukje software, erg toegankelijk en gebruikersvriendelijk.

Maar ook een beetje aan de 'niet echt goedkope' kant....
 
Je kunt ook een terratec ews 64 gebruiken. die zijn 2ehands erg goedkoop. Als je een USB-midi interface voor me hebt mag je de mijne hebben (ews-64s met 18 mb ram).
 
heb al een terratec ews64xl + 34 sample ram + db50xg combo gehad in het verleden
teveel pielwerk om het aan de praat te krijgen en ben meer een 'presetmannetje'. :D
Daar komt nog bij dat de ews64 een mega hoge latency heeft in moderne softwaresamplers. Dus helaas geen optie voor mij. Toch bedankt voor je aanbod echter ;)

Zit nu te overwegen een Terratec EWS88MT of Hoontech DSP2000 te nemen. Goede drivers, lage latency en gelijk rackje erbij met ins en outs (scheelt ook weer een mixer kopen) voor een goede prijs/prestatie verhouding. Iemand ervaring met 1 van deze sets? Of andere ideetjes?
 
Ik heb geen problemen met mijn 8ms-latency SBlive kaart :)
maarja misschien komt dat nog. ik heb dan ook nog lang niet alles gezien..
 
Emu APS asio patch? ;)

kan ik dan nog wel games spelen enzo? wat de APS driver vervangt toch de huidige drivers?

of heb je de nieuwe audigy?
 
Yup
1 of ander drivertje gedownload en opeens 8ms latency ipv 60ms :)
Ik heb gewoon de standaard SBlive geen audigy ofzo hij's al 2 jaar oud
ik weet niet of spellen het doen want ik heb een dedicate systeem voor muziek. internet en de rest doe ik op een ander. maar als de drivers niet werken kon je geloof ik het gewoon weer uninstalleren. moet je maar is kijken op die site. ik weet de site zo ff niet uit me hoofd, als jij em ook niet weet zoek ik em ff op.
 
ik heb dus een dedicated systeem voor muziek maken en spelen spelen. foute combo, maarja zo vaak speel ik ook geen spellen en dat gaat op mijn Linux workstation wat lastig :o

de site is trouwens http://come.to/sblive (supertraag nogsteeds, maar werkt wel)
 
STS5000

STS5000

Hallo,

Ik ben zelf een pulsar-gebruiker, ik ben zeer tevreden over wat het me nu geeft. Ik ben ook begonnen met een SB-Live!

Ik heb laatst bij iemand de STS-5000 zien werken, dit is de meest geavanceerde Sampler van Creamware. Hij is eigenlijk hetzelfs als de STS-4000, maar er zitten toch een aantal mooie features op. Hij heeft 25 verschillende filters (per sample) en daarnaast kan hij zelf "stretchen" Een soort van "Variphrase" van Roland . Normaal als je een sampletje gebruikt wordt het sampletje korter naarmate je een hogere toon aanslaat. De STS-5000 zorgt er voor dat het sampletje op alle toonhoogtes evenlang is.

Mzlz FLOW
 
Back
Top