Dé MPE Thread

Ben benieuwd hoe dat werkt, 2 lightpads. Ik heb Vaporizer2 toch maar aangeschaft, was nog lang niet klaar met rommelen ermee en die demo die kapte er elk kwartier mee, ben er helaas nog niet uit hoe ik Lift kan gebruiken, ik heb wel een preset geinspecteerd, het lijkt mij ergens in de MSEG modulator te zitten, maar hoe zeg ik dan welke MSEG de LIFT functie moet gebruiken? Het is jammer dat ze niet gelijk ook de manual hebben geupdate, er is wel een YT filmpje maar daar wordt LIFT niet in belicht. Verder voor MPE zijn het weer bizarre slechte presets die zijn toegevoegd. Ik weet zeker dat ik er wat leukers uit ga krijgen. Ik vind het inladen van een sample ook heel leuk. Goed, Serum heeft het meeste ook allemaal wel maar ik vind de sounds uit Serum vaak een beetje hard en nerveus klinken, waardoor ik het al gauw niet kan gebruiken, ik heb nu al betere sounds uit Vaporizer gekregen, maar ik heb dan ook nog niet veel tijd in Serum gestoken, dat blijft toch een showstopper elke keer, tijd, en des te meer Synth, des te minder tijd. Ik ga nog even uitdokteren hoe ik een goeie preset incl. LIFT kan maken in Vaporizer2. Bedankt voor de tip nog!

ik vind 1 lightpad net te weinig, je hebt meer bereik, in dezelfde app, of je kan 2 rise controllers gebruiken; 1 voor 3 cv's 1 voor XY pad. en zoveel meer, ook met de isotonik apps. veel variaties mogelikheden; i.e. ekspressiemogelikheden.
laat het weten hoe het werken gaat.

ja, vaporizer en de LIFT implementatie. allereerst ik heb sinds ik vrij veel kontakt heb met de developer, vaak geklaagd over de MSEG's, maar sinds een week zie ik juist de voordelen van deze opzet, en het is niet alleen vaporizer2 die het op deze wijze doet (al kom je het amper tegen), uiteindelik krachtiger. ik was teveel gewend aan normale MSEG's, daarom mijn geklaag. de basis van MSEG's heeft ie nooit veranderd, wel verbeterd.
ik had ze wel snel onder de knie, maar bleef soms nog fouten maken, sinds de visuele feedback, sinds 3.1.3 is iets simpeler geworden, en eigenlik werkt het gewoon goed. ik ben er dus al heel lang gewend aan hoe het werkt.

de M point (toggle point van LIFT), moet na de sustain komen, uiteraard, de MSEG is dan de gehele modulator, voor een filter, of het openen van een reverb, tijdens lift. dus je offert een MSEG op, hoeft natuurlik, wanneer je het voor een filter gebruikt. ik heb een aparte genomen, misschien niet de slimste oplossing.

dus de MSEG (1 of 2, etc) met de M moet je gebruiken als modulator voor het wat je modularen wilt (de source). ik was verrast door deze implementatie, maar het is erg krachtig juist daardoor.

met de rechter muisknop kun je control points toevoegen (en de mode veranderen, decay, sustain én MPE lift point b.v., toggle staat er dus je kun er weer een normale control point van maken).

het is even wennen denk ik, maar het is zeer krachtig.

de MPE presets zijn van hemzelf, hij heeft een seaboard block, maar hij is geen sounddesigner. ze zijn er alleen ter ondersteuning.

serum heb de demo van gedownload. 3 x 5 minuten geopend gehad (of iets meer), eens om te vergelijken. serum zal gewoon een goeie synth zijn, maar goed ik was bezig met vaporizer2, en de developer te stalken met MPE.
hij is zelf erg blij met deze versie, veel bugfixes (kostte ons beide veel tijd, hem veel meer natuurlik..) en wat schaven hier en daar.
dus ik kan serum en vaporizer2 niet vergelijken, ik ben al lang blij met een goedkope wavetable synth, die alleen maar beter wordt, en dat al was, de designer is geobsedeerd door dat het geluid zo goed mogelik is.
ik hoefde ook geen serum, vaporizer2 had ik gekocht om wavetables mee te maken, maar nu merk ik de kracht van volwaardige, i.e. een wavetable synth geheel gefocused op wavetables, met alle toeters en bellen.
(al is pigments 2 ook zeer krachtig, met MPE, krijg je modular kwaliteit, in de zin van, het lijkt alsof je het met een modular hebt gemaakt, de codex van waves, is heel rijk van klank, MSoundFactory is ook erg goed..
synthmaster one, sja, wel goed.gebruik m amper.)
door vaporizer2 ben ik eigenlik volledig de wavetable wereld binnengetrokken. ja pigments 2, de wavetable synth van ableton, die gebruikte ik al.

goed genoeg daarover:

MPE; LIFT, is het duidelik?
 
Het is nu gelukt, erg gaaf, heb de 1e osc aan MSEG1 verbonden, daar alleen een Decay en Sustain in staan. De 2e osc een ander geluid gegeven en aan MSEG2 verbonden, daarin heb ik Decay en Sustain volume compleet uit, daar begint het geluid pas bij "M" die ik heb toegevoegd. Mooi veel vrijheid daarin, want MSEG2 heb ik een andere FX groep gegeven en daarin wat modulatie gedaan zoals Reverb, zodat MSEG1 zijn eigen FX groep heeft voor alle andere effecten. Erg goed gedaan dit en op deze manier is de lift functie toch wel erg leuk, zo zijn het 2 separate geluiden, 1 als je indrukt, de ander als je loslaat, en dat kan je ook nog eens syncen aan beats of tellen. Volgens mij kan Bitwig dit soort foefjes ook maar ik heb eigenlijk tot dusver nog erg weinig gedaan met de Release van de Seaboard in zijn algemeen, toch ook maar eens dieper in duiken. Denk dat ik het meeste van Vaporizer2 nu wel door heb, nu nog even echt bruikbare presets gaan maken. Kan ik trouwens ook de XY pad of de Rise controllers erbij gebruiken? Bedankt voor de uitleg!
 
Het is nu gelukt, erg gaaf, heb de 1e osc aan MSEG1 verbonden, daar alleen een Decay en Sustain in staan. De 2e osc een ander geluid gegeven en aan MSEG2 verbonden, daarin heb ik Decay en Sustain volume compleet uit, daar begint het geluid pas bij "M" die ik heb toegevoegd. Mooi veel vrijheid daarin, want MSEG2 heb ik een andere FX groep gegeven en daarin wat modulatie gedaan zoals Reverb, zodat MSEG1 zijn eigen FX groep heeft voor alle andere effecten. Erg goed gedaan dit en op deze manier is de lift functie toch wel erg leuk, zo zijn het 2 separate geluiden, 1 als je indrukt, de ander als je loslaat, en dat kan je ook nog eens syncen aan beats of tellen. Volgens mij kan Bitwig dit soort foefjes ook maar ik heb eigenlijk tot dusver nog erg weinig gedaan met de Release van de Seaboard in zijn algemeen, toch ook maar eens dieper in duiken. Denk dat ik het meeste van Vaporizer2 nu wel door heb, nu nog even echt bruikbare presets gaan maken. Kan ik trouwens ook de XY pad of de Rise controllers erbij gebruiken? Bedankt voor de uitleg!

er zijn custom modulators, met midi learn, voor een XY pad altijd lastig. ik heb al gevraagd, voor midi learn, dat je value kan intikken.
die custom modulators, zie je onderaan wanneer je al de modulators uitklapt, bovenaan naast de wave display.
dus 4 "macro's" voor midi CC. gebruik nu nog maar éen macro voor patch die ik aan t maken ben, maar die is nie goe. ik heb betere.

ik zie nu dat midi learn voor deze custom modulators global zijn, in een xml file, onder pogram files\vaporizer2, dus XYZ, is ook een mode, kan je ook gebruiken. 3 modulaties met 1 vinger. kan je gewoon de XML file aanpassen (wellicht een kopie maken, wannneer je een fout maakt.)

je hebt m al aardig door, meer dan aardig, leuke patch wijze, ga ik ook proberen... heb ik niet aan gedacht! teveel gefocust, op een filter, of een effekt voor lift, maar juist dan OSC starten!

fijn! dat ie zo bevalt! en dat je er al foefjes mee uithaalt!
 
Nog niet, maar Biotek 2 gebruik ik en ik ben in afwachting van een Osmose. Dus zodra de Osmose gelverd is kan ik deze vraag met "ja" beantwoorden :)

ok!!!

je werkt al veel met biotek 2? pracht synth, zelfs tracktion geeft er te weinig aandacht aan.. ik moet nog zelf presets gaan maken, en heb wel de basis door, nog niet aan toe gekomen. gekocht in sale als upgrade van biotek 1 (die ik gratis had via novation).

de developer had me nog, via tracktion support, een e-mail gestuurd. de MPE implementatie staat in de release notes, in de installer, wanner je een programma voor de eerste keer installeerd, kijk ik daar niet naar...
ik had ook een bug gerapporteerd, biotek 2 crasht cubase, is gefixed (gefixt?). 2e bug, weet ik niet, kreeg geen antwoord terug. wanneer je in een preset, een layer soloed, en gaat naar de volgende preset; geen geluid..
op te lossen: in de preset zonder geluid, even een layer soloen en dan weer opheffen (...?), krijg weer geluid.

dit zijn de MPE notities in de installer, met nog een opmerking van de developer, over lift/release velocity.

----------------------
V2.1.5
- Added MPE Support. Quick how-to:
- Activate MPE in the Global Menu. This is a global switch that is saved in the
preferences.
- On the Instrument Edit page there are three new buttons that add MPE to an
instrument quickly and quite effectively:
- "Activate MPE On All Layers" activates MPE on each Sound Layer of the loaded
Instrument.
- "Activate 'MPE Ch Press To Ring X' On All Layers" and "Activate 'MPE Timbre
To Ring Y' On All Layers" route pressure to the X axis of the Ring Pad and the
Y position of a note to the Y axis of the Ring Pad.
Now you can play notes or chords with MPE. Aftertouch modulates a note as if you
would have moved the Ring Pad dot on the X axis, changing the Y direction of the
played note modulates it as if you had moved the Ring Pad dot on the Y axis.
Note that the dot doesn't move on the user interface. This wouldn't work since it
is a polyphonic modulation so every note has a different X/Y position.

You can also set up your own MPE modulations: On the "Sources 1" panel you find a
new section called "MPE" where you can set up the MPE-to-Ring-X and MPE-to-Ring-Y modulation individually for each Sound Layer.

For fine-grained MPE modulation independent from the Ring Pad, use the "Ch Press"
Assign button and the "Timbre" Assign button. With those, you can assign these
polyphonic modulations to any continuous parameter of BioTek 2.
If you feel that a different response curve would work better, use one of the
Modifiers to alter the input. You would set it up so that source one would be
either "Ch Press" or "Timbre" and as an operation, you would use e.g. Switch,
LinExp, LinLog, Quadratic, Cubic, Step, Reverse, Threshold, Saturate, Filter,
Lag or Ramp. Then you would assign this to any number of destination parameters.
----------------------

Release Velocity:
I assume it is the same as what Roli calls "lift". The official MIDI terminology however is "Release Velocity".
 
Ben benieuwd hoe dat werkt, 2 lightpads.

erg fijn, nu staat er éen in MPE mode, de andere in de RISE controller mode (al moet je zeggen, geladen met MPE app en rise controller map, want de apps hebben.. modes..).
ik heb de 2 bundels van isotonik. erg fijn. 1 zet ik in éen van de seqeuncers "app", met andere kan ik andere dingen moduleren/kontroleren. er zijn ook ander apps, die voor veel kontrole gebruikt kunnen worden, genoeg knoppen om me heen... maar wanneer ik met roli bezig ben, ze staan netjes bij elkaar. dan is het wel handig. en de XYZ pad...

ze staan met DNA aan elkaar, als generic controllers in bitwig, switchen hoeft niet. eigenlik is het geheel niet nodig, volgens mij, wanneer je de songmaker kit aansluit, roli seaboard rise te kiezen, heeft volgens mij eigenlik meer nadelen.
zoals in andere DAW's het simpelweg werkt, die MPE hebben (cubase/reaper/waveform en sja, ook ableton... MP_UTIL, werkt goed).

tip: wanneer windows een paar minuten draait is het herkennen van de blocks vrijwel foutloos.
 
sja, een nieuwe, nou ja nieuwe, synth met MPE mogelikheden, van cherry audio bekend van voltage modular;

een emulatie van de juno-106 (niet de eerste emulatie), kostprijs, nu; $25, dus wat goedkoper in euri's;

de DCO-106



het volledige verhaal, ook over de juno-106, en de meer technische details staan niet, zover ik zien kan, op de produktpagina; wel op het forum:

https://forums.cherryaudio.com/viewtopic.php?f=8&t=1169

sja, ja, schijnbaar goede emulatie. voor de liefhebbers.
 
sja, een nieuwe, nou ja nieuwe, synth met MPE mogelikheden, van cherry audio bekend van voltage modular;

een emulatie van de juno-106 (niet de eerste emulatie), kostprijs, nu; $25, dus wat goedkoper in euri's;

de DCO-106



het volledige verhaal, ook over de juno-106, en de meer technische details staan niet, zover ik zien kan, op de produktpagina; wel op het forum:

https://forums.cherryaudio.com/viewtopic.php?f=8&t=1169

sja, ja, schijnbaar goede emulatie. voor de liefhebbers.


Ik heb een Juno-106 gehad, hoewel dit wel alweer 25 jaar geleden is, veel plezier met die Synth gehad. Hoewel ik betwijfel of ik die geluiden nog in de hedendaagse muziek zou gebruiken. Ik ga toch even dat filmpje checken.
Btw tof dat het goed werkt met 2 lightpads. Die Isotonik bundels zijn alleen voor Ableton toch?
 
Ik heb een Juno-106 gehad, hoewel dit wel alweer 25 jaar geleden is, veel plezier met die Synth gehad. Hoewel ik betwijfel of ik die geluiden nog in de hedendaagse muziek zou gebruiken. Ik ga toch even dat filmpje checken.
Btw tof dat het goed werkt met 2 lightpads. Die Isotonik bundels zijn alleen voor Ableton toch?

isotonik richt zich vooral, of vrijwel geheel op ableton, het is een verzameling van developers, ik weet niet of ze ook nog andere dingen doen, maar er is een developer die apps maakt voor lightpad M... verkoopt ze via isotonik.
maffe secqeuncers, erg bruikbaar, etc. laat zien wat het ding allemaal kan. ook apps die het mogelik maken zaken te kontroleren.

ergens hier heb ik nog een link naar een gratis app, waarmee de layout kan veranderen van de lightpad, en funktionaliteit. ook erg goed.

ik ben erg blij met 2 lightpads (en de lightpad schuift nu ook niet meer, ligt ook aan de tafel, denk ik... samen zijn ze sterk genoeg, eerst had ik anti-slip dopjes eronder, werkte. heb ik nog wel onder de roli seaboard..), ze werken voor mij erg fijn, en door de veelheid aan apps (waarom zijn er niet meer? daar ligt de kracht van de lightpad, zie ook LION), kan ik wat ik op dat moment nodig heb laden, en dan nog eens 2 apps... wanneer je 1 app op beide laadt, gaan ze wel met elkaar mee, dat is eigenlik een fout. jammer. maar is te overzien. niet echt een probleem.

je hebt een juno-106 gehad! mooi! wie weet, nu in kleine vorm op je beeldscherm...
 
Was deze synth al genoemd in dit draadje?

Audio Damage Continua. Ik kom er stom toevallig op terecht na het bericht hier over de gratis delay plugin bij het registreren van een Novation product. Ik zag daar ook een kortingsvoucher van 35% bij staan. Als ik het filmpje zo zien is het wel eentje met mooie geluiden.

 
Was deze synth al genoemd in dit draadje?

Audio Damage Continua. Ik kom er stom toevallig op terecht na het bericht hier over de gratis delay plugin bij het registreren van een Novation product. Ik zag daar ook een kortingsvoucher van 35% bij staan. Als ik het filmpje zo zien is het wel eentje met mooie geluiden.



deze inderdaad vergeten te melden, ook de quanta kan MPE. ik had nog niet in mijn account gekeken. 35% korting erg leuk.
deze synth doet me wel erg denken aan cypher 2. dus, ik weet het nog niet... wellicht verschillend genoeg, of niet...

er is een expert thread op KVR over MPE, door iemand van sensel morph, die de MPE mogelikheden van een aantal synths, er blijven in de thread synths bijkomen, via YT laat zien. ook de continua komt er in voor..

https://www.kvraudio.com/forum/viewtopic.php?f=290&p=7905187#p7905187
 
UVI Falcon is ook MPE (via een script dat erbij zit) Het duurde even voordat ik het begreep maar het werkt nu perfect met m'n Linnstrument 128.

Voor Reaktor heb ik ook een Poly MPE patch, die heb ik verbouwd van een bestaande die al poly is. Die zal ik eens in de library zetten binnenkort, daar had ik nog niet aan gedacht.

Het is zo jammer dat Arturia nog niet met MPE werkt, alleen Pigments, maar daar heb ik zelf nog geen succes mee.

Imox Respiro is ook MPE, het is een monosynth, maar via Bitwig kan je die ook poly gebruiken. Klinkt super, de developer zit ook op SF.

zou mooi zijn een goede MPE block. toybox audio heeft er 1. maar werkt mono. ik heb de developer een uitgebreide e-mail gestuurd, had ie om gevraagd, denk dat ik een e-mail adres heb gebruikt, dat ie niet meer leest..
zoals softube modular het oplost (gewoon 4 voices, met CV uitgangen), een polyphone block zou ook mooi zijn.

o ja, ableton én MPE.

MPE is in wezen niets bizonders, heb ik dat al gemeld, denk t wel.
zeker nu ik erachter ben gekomen dat release velocity gewoon oude midi spec is, hoort bij note off, geeft een waarde, hoe snel de toetst loslaat. schijnbaar doen niet alle "normale" keyboards dit niet, mijn novation sl 49 mkii wél, toevallig achter gekomen via een module in VM (die midi waardes toont, of waardes, de commando's + waarde).

en velocity is natuurlik vanzelfsprekend al per toets.

X Y Z =

X = pitchbend (maar dan via een key, de touch ondergrond, die zowel roli, sensel morph en joué hebben).
Y = timbre (cc74, ook standaard)
Z = pressure (channel pressure zoals het in de midi spec heet, maar iedereen gebruikt aftertouch (wat in de midi spec poly aftertouch is...))

in wezen alle aanwezig in de midi spec, het enige verschil, MPE gebruikt 16 channels, waarvan éen global (de normale pitchbend, modulator, etc. etc.), dus 15 voices, of toetsaanslagen tegelijkertijd..

en alleen de X Y Z gaan per midi kanaal.

daarom is een DAW zonder MPE heel makkelik om te toveren tot een MPE DAW.

op de roli site staat een script dat niet werkt, of het werkt niet toen ik het probeerde, deze werkt wél:

https://github.com/juhot/MPE_Util

er staat wel een grote waarschuwing bij, maar het werkt. nog niet echt gebruikt.

dus ableton kan gewoon MPE, je kunt het ook zelf doen, eenvoudig, zie de roli site.

maar een mooie MPE block (ik gebruik vooral blocks in reaktor...), zou fijn zijn. monophonic, maar dan zoals softube modular het oplost.

https://rolisupport.freshdesk.com/su...lar-rise-grand

(met een lightpad M, krijg je ook de 3 CV's, en de XY pad, maar vergeet niet dat de lightpad M ook een XYZ pad heeft, niet MPE, met pressure dus, zoals in de toybox module. maar zoals al gezegd, deze werkt monophoon, heeft meerdere uitgangen nodig zoals de softube modular oplossing).

er komen steeds meer MPE synths, cherry audio DCO-106, continua van audio damage (quanta kon het al).
en ja, uvi falcon, maar is niet makkelik.
 
Laatst gewijzigd:
er is schijnbaar iets mis met de laatste update voor DCO-106, al moet ie zichzelf updaten, maar ik zie meldingen dat het de VST2 folder leegmaakt, waar de VST2 van DCO-106 inzit, die blijf als enige over.

DCO-106, even UITKIJKEN, met openen/installeren, ik zal hier een bericht zetten, wanneer cherry audio reageert, tijdsverschil hè... die slapen nu.

dus uitkijken met het opstarten installeren van DCO-106.

hoe het probleem precies ontstaat, etc. onbekend, ik ga het níet uitproberen. ga m zelfs even deinstalleren..
 
Ik heb een andere issue met de Roli Kit, sinds de laatste update van Win10 heb ik dat de Roli Dashboard aangeeft dat de hardware driver niet runt, die moet ik dan handmatig starten, maar dat blijft dan ook open staan, het is dan een zwart schermpje wat ik niet uit mag zetten, anders is de hardware driver weer uit, heb jij hier ook last van Vink?
 
Ik heb een andere issue met de Roli Kit, sinds de laatste update van Win10 heb ik dat de Roli Dashboard aangeeft dat de hardware driver niet runt, die moet ik dan handmatig starten, maar dat blijft dan ook open staan, het is dan een zwart schermpje wat ik niet uit mag zetten, anders is de hardware driver weer uit, heb jij hier ook last van Vink?

nee ik heb er geen last van, wel in de eerste minuten, ik moet even wachten, dan starten de hardware drivers vanzelf. zet ik de seabord block aan, soms moet ik dat 2 keer doen, de lightpads, ik wacht na de seaboard ook even, knallen dan wel gelijk erin.

met de eerste minuten, wanneer ik mijn desktop boot, wacht ik altijd even, want inderdaad krijg ik de melding hardware driver does not run, maar na een aantal minuten, ik moet toch veel aanzetten in mijn studio, gaat het nu vrij gemakkelik, kan beter dat wel.

dus ik start de hardware driver niet manueel. nooit geprobeerd, ik vind gewoon dat ie dat zelf moet doen...

het werkt in mijn geval, ik herhaal, maar niet in de eerste minuten na een boot.
 
kleine update over MPE, iets wat me bij voltage modular al opviel:



Note that most MPE-compatible MPE synths do not implement a Common channel, instead applying all received messages other than the above five per-note messages, regardless of the channel on which they are received, as Common and therefore applying to all notes.

(de tekst die er aan voorafgaat: "Each note’s messages are sent over a unique MIDI channel, rotating through a defined contiguous block of channels called Per-Note channels. The per-note messages are limited to Note On, Note Off, Channel Pressure (for finger pressure), Pitch Bend (for X-axis movement) and CC74 (for Y-axis movement). All other messages (like Program Change, CC7/volume, CC64/Sustain, etc.) apply to all voices and are sent over a separate “Common” channel, either channel 1 or 16. If 1, the per-note channels are 2-16. If 16, the per-note channels are 1-15. Or a split MPE keyboard could, for example, send the left split over Common Channel 1 and per-note channels 2-8, and the right split over Common Channel 16 with per-note channels 9-15. You can choose how many per-note channels are allocated to each split.")



ik had het nog op het forum van cherry audio gevraagd, zelfs cherry audio antwoordde niet, nu snap ik waarom channel 1, ook de eerste "voice" is...

dus wat ik altijd, ook ergens anders schreef (maar wel al in mijn achterhoofd, waarom werkt het dan anders in voltage modular? in die "synth" kun je ook het beste "zien", hoe de midi channels werken.. poly to mono module..), 15 voices + global channel. sja dat zijn de specs.

maar blijkbaar zijn het gewoon 16 stemmen, ik heb ook een sustain pedaal, een expressiepedaal, dat gaat dan wel waarschijnlik of zeker via kanaal 1, maar kanaal 1 wordt tegelijkertijd ook voor de 1e stem gebruikt.
betekent dat pitchbend van een ander keyboard ook 48 semitones +/- heeft... en dan alleen voor de eerste stem gaat, zal eens uitproberen. modulatie is niet X Y Z, of note on/note off (release velocity, wat sommige midi keyboards ook uitsturen... en sommige synths kunnen het gebruiken, nou ja ik ken er 1, biotek2...).


EDIT: DCO-106 probleem is opgelost. en heeft niet alle gebruikers getroffen. zie cherry audio forum, of KVR thread.
 
het 2e (?) MPE kontakt instrument (voor kontakt full 6.2 en hoger)?

https://www.murstinstruments.com/stone/

in kontakt kan je al MPE gebruiken, maar volgens mij vooral via scripting. of per channel, 1 instrument...

er zijn tutorials voor.

Ik heb Auras voor een prikkie van iemand over kunnen nemen, klinkt erg goed, deze lijkt me ook mooi, denk dat er nog veel meer mpe libraries gaan volgen.
het kan inderdaad al in elke library maar is best omslachtig, zelfde techniek ongeveer als in omnisphere.
 
Back
Top