Roli Seabord Block of Sensel Morph

De Joue speelt gewoon de noten als je op youtube kijkt anders zou je niets horen, je hebt niet nog een keyboard nodig.
Maar net als de andere controllers is het touch sensitive en dus kan je op die manier vibrato en string bending doen, een beetje zoals een gitaar, op de software stel je de rest in.
De Touche se die gebruik je naast een keyboard, daar bedien je verschillende parameters mee die je kan instellen zoals bijv modwheel en bending en daarnaast effecten, flanger, delay of zoiets.
Dat was voor mij de enigste optie voor meer mogelijkheden aangezien Ableton en Studio One (m'n daws) precies de twee zijn die nog niet MPE support hebben.

Ik zat bij Joue aan de Expressive E Touche te denken....excuses voor het misverstand!
 
zo, een wellicht vreemde uitkomst, maar heb de roli seaboard block gekocht via bax-shop én kwam op marktplaats de lightpad meerdere malen tegen, heb er 1 gekocht. de roli seaboard block heb ik 2 dagen, de lightpad zal waarschijnlijk morgen aan komen. (en natuurlijk, het is bax-shop, de roli seaboard block is al geregistreerd, al zat in verpakking, en het lijkt geen b-stock.. ze nemen nog kontakt op.. maar ik heb het registratienummer/serienummer van de lightpad al, dus kan nu dus bij het dashboard... en is ie volledig te gebruiken.).

EDIT: heb net kontakt gehad met bax-shop ze gaan de registratie clearen.

goed het werkt, ik kon er al wat mee, nu de volgende stap, want er is erg veel mogelijk...
 
ik kan het niet bewerken, maar het is tevens de lightpad M, voor weinig... leuk voor een aantal unfiltered audio plugins... en natuurlijk ekstra ekspressie... en past net in mijn studio.....
nu, voor later, aan een track werken, en laten horen, dat ik er íets echt mee kan....
 
Dat gaat vast goed komen. Ik ben benieuwd naar je bevindingen.
Veel plezier! :okdan:
 
Dat gaat vast goed komen. Ik ben benieuwd naar je bevindingen.
Veel plezier! :okdan:

dank je, gaat zeker goed komen. ik heb altijd een zeer eerste enthousiaste fase, dan een domper, want je maakt de volgende stap eigenlijk, en dan komt het enthousiasme weer. (ik weet niet of meer mensen dat hebben...)
en nu:
wow, en ik dacht dat de roli seaboard block niet zo goed gebouwd was. maar hij reageert erg erg goed, fijn om mee te spelen. moet nog wel veel leren over de instellingen. om meer uit de seaboard te halen, dat kan blijkbaar...
goed de lightpad M, geeft me wat de seaboard niet kan. in die zin is dit een mooiere combi dan de roli seaboard rise. voor mij dan.
en bax-shop had/heeft een erg mooie prijs, erg mooi. en de 2e hands lightpad, ook.. wanneer je de bedragen optelt, van de 2, is het weinig geld voor veel. of weinig geld, ik heb geen eindeloze geldstroom natuurlik.

goed, dank voor je enthousiasme, maakt me ook enthousiaster, ha! fijn!

EDIT: ik zal in deze thread, na de leercurve, al kan ik nu al er erg lekkere dingen uithalen, mijn bevindingen hier delen. goed idee.
 
De Joué moest (en moet) ik ook echt leren spelen.
Ik bedoel, je weet waar de juiste noten zitten, maar het omgaan met de extra mogelijkheden en nuances vergt best wat oefening.
Aangezien ik geen al te beste performer ben is de leercurve soms nogal steil, maar de 'route' is leuk en interessant zullen we maar zeggen.
 
Ik ben hier al een tijdje niet meer geweest maar wil hier even op reageren. Ik heb een Roli Songmaker Kit studio sinds een week, hij zit alleen nog verzegeld in de doos, Zaterdag mag ik hem eindelijk open maken, het is namelijk een verjaardagskado van mezelf aan mezelf maar helaas mag ik hem nog niet open maken, wel van mezelf maar niet van me vrouw. Ik heb hem vooral gekocht omdat ik een Bitwig gebruiker ben, en laat dit precies de DAW zijn die MPE volledig ondersteund, niet alleen voor de interne synths maar ook voor heel veel 3rd party synths, en vanwege de modulatie mogelijkheden in Bitwig kan je elk knopje toewijzen aan elk van de 5d bewegingen van de Seaboard. Ik ben dus reuze benieuwd hoe dit gaat klinken. Ik denk dan ook dat het maar net in je workflow moet passen, ik hou er bijvoorbeeld van om op 2 instrumenten tegelijk te spelen. Ik wijs nu vaak de launchpad aan pads en de Nektar panorama aan piano, denk dat het erg tof zou klinken om ipv die piano een expressief instrument als een Sax toe te wijzen, ook doe ik in Bitwig veel aan sound design, ik weet zeker dat ik er een hoop nieuwe geluiden uit kan krijgen. In ieder geval hebben de youtube filmpjes mij aardig overtuigd, dan is het tijd om het zelf te ontdekken. Ik zal hier dus nog wel even een update plaatsen wat mijn bevindingen zijn zodra ik hem eindelijk zelf aan de tand mag voelen.
 
De Joué moest (en moet) ik ook echt leren spelen.
Ik bedoel, je weet waar de juiste noten zitten, maar het omgaan met de extra mogelijkheden en nuances vergt best wat oefening.
Aangezien ik geen al te beste performer ben is de leercurve soms nogal steil, maar de 'route' is leuk en interessant zullen we maar zeggen.

de route is zeker leuk, de leercurve, ook bij de roli + lightpad M (die laatste maakt blocks, om ze te noemen, ze worden zo genoemd, wel erg kompleet) en dat met het maken van MPE patches, leren spelen + MPE patches maken, ik zal nog lang bezig zijn om echt goede patches te maken, al heb ik zeker een aantal speelbare (LION, voltage modular, en equator en vandaag bijna speelbare patches in cypher 2...)

Ik ben hier al een tijdje niet meer geweest maar wil hier even op reageren. Ik heb een Roli Songmaker Kit studio sinds een week, hij zit alleen nog verzegeld in de doos, Zaterdag mag ik hem eindelijk open maken, het is namelijk een verjaardagskado van mezelf aan mezelf maar helaas mag ik hem nog niet open maken, wel van mezelf maar niet van me vrouw. Ik heb hem vooral gekocht omdat ik een Bitwig gebruiker ben, en laat dit precies de DAW zijn die MPE volledig ondersteund, niet alleen voor de interne synths maar ook voor heel veel 3rd party synths, en vanwege de modulatie mogelijkheden in Bitwig kan je elk knopje toewijzen aan elk van de 5d bewegingen van de Seaboard. Ik ben dus reuze benieuwd hoe dit gaat klinken. Ik denk dan ook dat het maar net in je workflow moet passen, ik hou er bijvoorbeeld van om op 2 instrumenten tegelijk te spelen. Ik wijs nu vaak de launchpad aan pads en de Nektar panorama aan piano, denk dat het erg tof zou klinken om ipv die piano een expressief instrument als een Sax toe te wijzen, ook doe ik in Bitwig veel aan sound design, ik weet zeker dat ik er een hoop nieuwe geluiden uit kan krijgen. In ieder geval hebben de youtube filmpjes mij aardig overtuigd, dan is het tijd om het zelf te ontdekken. Ik zal hier dus nog wel even een update plaatsen wat mijn bevindingen zijn zodra ik hem eindelijk zelf aan de tand mag voelen.

ik heb daarom bitwig ook gekocht vanwege zijn MPE ondersteuning, en de andere zaken. ik heb nog weinig met bitwig gedaan, in de zin ontdekt, ik gebruik m meer, voor MPE stuff. kan ook in cubase pro 10.5 of reaper, maar bitwig werkt b.v. beter met unfiltered audio, de lightpad. al is er wel een probleem met blocks, wanneer je de lightpad M als rise controller wil gebruiken, werkt deze niet onder bitwig, wel als je een aparte controller "page" aanmaakt, die de lightpad M en de ligtpad M als generieke controller instellen. ik moet dus wel switchen. ik heb dit overigens bij bitwig support gemeld. de MPE daw, die de blocks niet volledig laat werken, wanneer de lightpad M in niet MPE zet (in zekere zin logisch, maar onlogisch in de andere zin: de rise controller, 3 CV's, + XYZ pad, al is het niet MPE is wel veel expressie mogelikheden erbij...).
ook gemeld dat de lift (release in linnstrument) niet in de expressions zit, voor de devices.

goed bevindingen: volledig tevreden, meer dan met roli. joué en sensel morph blijven prachtdingen (wellicht dat ik 1 van de 2 er eens bij koop...).

aangezien dit een thread was om mij te helpen met de keuze. en dat heeft geholpen. de joué pro is overigens nu in de aanbieding, ik denk alleen via joué (is niet anders dan veel "matjes", om het oneerbiedig te zeggen, erbij).
elke keuze voor een bepaald systeem: roli, joué, sensel, linnstrument, er komt nog een nieuwe MPE controller (ik ben de naam vergeten, gaat via kickstarter, ziet er als een grote lightpad uit, en neigt ook naar de linnstrument).
o ja, de osmose moeten we ook niet vergeten. elke keuze is niet alleen persoonlik, soms word je aangetrokken door de mogelikheden, maar ook de prijs...

het bespelen van de roli, vergt oefening, maar ik krijg het onder de knie, al maak ik nog wel eens een fout. de boven en onder "strip", de glide strips, ook pressure sensitief, en wanneer de slide op absoluut staat, onder is 0, boven is slide geheel open. maakt ook maffe klanken mogelik.

de lightpad M bespelen in MPE, hoe klein ook, werkt anders, geeft ander speelmogelikheden.

o ja, ik heb ze beide apart aangesloten (geen 3.0 hub, en met DNA trekken ze teveel uit 1 poort), maakt niet uit voor het bitwig probleem, wanneer ik het goed heb, het lost het juist op, vanwege dat je de lightpad M dus in twee modes vanuit bitwig kunt zetten (MPE en generiek). softube modular en cypher 2, de roli player, equator hebben allemaal de mogelikheid om de rise controller funktie te gebruiken.

ik dacht of denk of weet niet, haha, of het een MPE thread interessant is. ik maak 'm gewoon aan. dan kan deze "afgesloten" worden, tenzij voor vragen, kan dan ook in de MPE thread.

ik zal proberen een zo volledig mogelik openingspost te maken: de MPE controllers, de MPE soft synths (of effekten: unfiltered audio kan de lightpad M "overnemen"), de MPE daw's. etc.
 
Interessant om je bevindingen te lezen. :okdan:

Die grote lightpad ziet er leuk uit.
Of het iets voor mij is weet ik niet, maar ik ga hem in de gaten houden.
 
Interessant om je bevindingen te lezen. :okdan:

Die grote lightpad ziet er leuk uit.
Of het iets voor mij is weet ik niet, maar ik ga hem in de gaten houden.

ik heb een of dé MPE thread geopend. die grote lightpad ziet er zeker goed uit, maar wel prijzig. ik moet nu echt op budget letten, wat ik nu heb staan, incluis software, is al... sja... ik wil het zelf niet weten...

de grote lightpad, zeker afgekeken van roli, wellicht dat roli ook er aan meewerkt, weet ik niet, denk ik niet, maar je weet nooit, ze geven op hun eigen site ook de andere controllers aan, van andere developers. ze staan vrij open. support kan beter, en software eveneens, maar het werkt.

de joué was de grote konkurrent in mijn keuze. achteraf vraag je je altijd af, was het de juiste keuze, maar als je daarover niet nadenkt, en simpelweg kijkt wat er mee doet, en kan... dan is wat ik nu heb, heerlik, simpel..

benieuwd wat voor mogelikheden de joué allemaal heeft, voor dé MPE thread??
 
Back
Top