SSD - zin of onzin?

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 februari 2019
Berichten
5.356
Locatie
Zeist
Wat zijn hier de meningen en ervaringen aangaande een SSD (solid state drive)?
 
Sneller dan een "ouderwetse" harde schijf. Opstarten gaat lekker vlot, bijvoorbeeld. In combinatie met oudere hardware kan ik me voorstellen dat de bottleneck vooral elders ligt, als de rest van computer het grootste deel van de tijd bezig is om te doen wat het moet doen en het gaat niet zo vlot, dan maken snellere schrijf- en leesacties naar de schijf niet veel uit.
 
Sneller dan een "ouderwetse" harde schijf. Opstarten gaat lekker vlot, bijvoorbeeld. In combinatie met oudere hardware kan ik me voorstellen dat de bottleneck vooral elders ligt, als de rest van computer het grootste deel van de tijd bezig is om te doen wat het moet doen en het gaat niet zo vlot, dan maken snellere schrijf- en leesacties naar de schijf niet veel uit.
Volgens mij dat dus inderdaad. Ik heb in mijn DAW, inmiddels zo'n 7 jaar oud geloof ik, een SSD voor het OS en een gewone (maar snelle) HD voor het audio gebeuren. Ik weet niet of dat met de huidige stand der techniek nog steeds een goede keuze is, maar ik werk er sinds de aanschaf zonder problemen mee.
 
Waarom zou een SSD onzinnig zijn? read/write snelheden zijn vele malen sneller. Bovendien gebruiken ze een stuk minder stroom en kunnen ze tegen een stootje (geen bewegende onderdelen).

Inmiddels is de betrouwbaarheid van SSD opslag ook zeer goed. Ze kosten een stukje meer, maar zelfs dat hoeft tegenwoordig geen grote barierre meer te zijn.
 
In het andere draadje zag ik dat je een Celeron E1200 als processor hebt. In m'n oude huis-tuin-en-keuken laptopje zit ook een Celeron, die zal waarschijnlijk een tikje sneller zijn. Ik probeerde laatst wat mkv-bestanden om te zetten naar mp4, dat ging heel erg traag... Dan helpt een SSD ook niet, want daar ligt het probleem niet, de rest van de computer is gewoon langzaam. Het rippen van DVD naar mkv ging best snel, dat vraagt kennelijk weinig processorcapaciteit.
 
Ah - voor mij persoonlijk is het dus nu niet interessant om daarop over te stappen, maar misschien voor de volgende computer als de huidige echt einde verhaal is?
 
Read/write snelheden zijn vele malen sneller. Bovendien gebruiken ze een stuk minder stroom en kunnen ze tegen een stootje
Over het algemeen ja. Maar in sommige situaties zijn schijven toch aantrekkelijker:
Veel SSD's zoals de Samsung EVO's zijn SSD's met een SSD: Groot deel traag, klein deel heel snel. Dat heel snelle deel kan vol raken, en dan is een HD soms in het voordeel. Wil je dus veel data langdurig schrijven, bijvoorbeeld bij videorecording kan een HD sneller zijn.
Stuk minder stroom is ook relatief: Een HD gebruikt bij grote volumes vaak minder stroom dan een SSD, bijvoorbeeld 10TB draaiend is zuiniger dan 10TB SSD.
En stootje: een draaiende HD is kwetsbaar. Staat ie stil dan maakt het niet veel uit. Ik denk dat als je met een auto over een HD rijdt en over een SSD, de SSD grootste kans heeft op overlijden. Daarbij is het voordeel dat een HD vrij eenvoudig te lezen is in geval van groot falen (brand/EM puls, fysieke schade). Een corrupte SSD is een stuk lastiger.
 
Ah - voor mij persoonlijk is het dus nu niet interessant om daarop over te stappen, maar misschien voor de volgende computer als de huidige echt einde verhaal is?

Ja, kan me weinig situaties voorstellen dat je met deze oude hardware en een Celeron echt een verschil gaat opmerken dat de moeite waard is. Zou de samengestelde computer die je nu hebt gebruiken zoals die is, en er geen geld meer aan uitgeven. Beter het geld bewaren voor een nieuwe/nieuwere in de toekomst.
 
Daarbij.. een SSD maakt geen geluid :) Enige nadeel wat ik kan bedenken is dat sommige een beperkt aantal write cycles hebben.. dus beter niet gebruiken als je audio schijf in DAW.. of gewoon alles in 1 take opnemen en niks meer aan doen. :D
 
Als je gewoon zorgt voor een goede raid1 databackup (2 schijven met identieke data, mocht er een overlijden is je data nog veilig) en backup discipline dan maakt het echt niet uit wat voor HD je gebruikt als werkpaard. Zelf draai ik m'n OS op een SSD voor de algemene snelheid maar voor het audio-gebeuren maakt het niets uit.
 
No offense, maar ik lees hier over het algemeen wel behoorlijk wat achterhaalde hocus pocus over SSD's. Of technische beperkingen/kinderziektes die alleen de eerste generaties rond 2008-2009 hadden. Breed genomen is de SSD al sinds 2012 de norm voor veel studio pc's. Je hoeft niet bang te zijn voor de limiet aan schrijf cycles, daar kom je praktisch gezien je hele leven nooit aan. Verder is juist bij een oude pc overstappen op een SSD een enorme prestatieboost. Omdat de mechanische schijf juist lang de bottleneck is geweest. Zelfs bij een systeem met een SATA 150 poort is het nog de moeite waard.

Verder is een M2 Nvme SSD alweer een aantal jaar een norm geworden in pro audio. De ouderwetse HDD is overigens niet overbodig. Die is vooral praktisch voor grote RAID systemen en backups.
 
No offense, maar ik lees hier over het algemeen wel behoorlijk wat achterhaalde hocus pocus over SSD's. ........Je hoeft niet bang te zijn voor de limiet aan schrijf cycles, daar kom je praktisch gezien je hele leven nooit aan.

Nou deze stelling is volgens mij niet hoe het zit.
Tenzij je het over Indeeustrial SLC SSD's heb. F*cking duur.
De meeste consumer SSD's zijn MLC of TLC.
Kijk maar naar de ADATA waranty note. Dat zijn allemaal schrijf intensieve applicaties. En Audio recording is dat ook.

SSD's hebben ook geen smart monitoring en sterven zonder aankondiging.
Dat is laatst bij een ADAT SSD gebeurd binnen 1 jaar.
Die is onder garantie vervangen.
Als je veel schrijft zijn consumer SSD's niet zo betrouwbaar als normale SATA's

Wat dreamer zegt is natuurlijk ook zo. Mechanisch gezien is een ander verhaal.

Note 2 : The warranty conditions for External SSDs / Memory Cards do not cover the following usage scenarios :
A. Video monitoring
B. Security
C. Surveillance
D. IP cameras
E. In-car recording
F. Continuous recording setup boxes
G. Continuous data logging devices like servers

Note 3 : ADATA reserves the right to determine which products are eligible for repair.

Denk wel dat de duurdere een stuk beter ziijn, BV de Samsung EVO.

SSD voor je OS en evt een andere voor je programma's en cache.
SATA IDE disk voor backups, samples en de rest.

Dus ja koop een SSD maar niet een cheapo. Evt een SATA voor de backups.
 
Enige nadeel wat ik kan bedenken is dat sommige een beperkt aantal write cycles hebben.. dus beter niet gebruiken als je audio schijf in DAW..


Ja, een Samsung 850 Evo kan 2 keer zoveel schrijven als een 840 en heeft daarom 5 jaar ipv 3 jaar garantie.
Dus qua duurzaamheid maakt het wel uit.
Maar voor de rest is het dat je naar de gehele configuratie moet kijken, zoiets als 245 banden onder een dafje haalt niet veel uit, het moet met elkaar in balans zijn.
Eventueel als het moederbord het aan kan is een uitbreiding van het geheugen vaak nog wel iets wat (een beetje) verschil maakt.
 
Ja, een Samsung 850 Evo kan 2 keer zoveel schrijven als een 840 en heeft daarom 5 jaar ipv 3 jaar garantie.
Dus qua duurzaamheid maakt het wel uit.
Maar voor de rest is het dat je naar de gehele configuratie moet kijken, zoiets als 245 banden onder een dafje haalt niet veel uit, het moet met elkaar in balans zijn.
Eventueel als het moederbord het aan kan is een uitbreiding van het geheugen vaak nog wel iets wat (een beetje) verschil maakt.

Een samplepakket als Complete Ulitmate past niet eens meer op een 512gb en een samplepakket wil je het liefst van een zo snel mogelijke SSD laten laden natuurlijk. Daarnaast nog je installatie/opstart partitie, dat geeft ook veel tijdwinst bij het laden.. en gaat al snel richting de 100-200gb. Maar idd een afweging maken van wat wel/ wat niet. Geen idee hoe vol ie nu zit maar toen ik mijn 1tb m2 schijf kocht was de prijs ratio per gb bijna 10:1 in vergelijk met een conventionele HDD.
Aanschafwaarde ongeveer 3 jaar terug:
Samsung 960 EVO NVMe M.2 1TB PCI ExpressMZ-V6E1T0BW1€ 453,49

Zo'n Samsung SATA SSD was wel iets betaalbaarder maar heb voor mijn DAW opnames en alle andere onzin die ik maak/verzamel dus maar de met draaiende delen versie gekocht mede door de beperking op write cycles bij goedkopere schijven :)
 
snelheid scheelt best een stukje. Maar een ander voordeel vind ik dat die lekker stil is
 

We recommend when selecting drives that you check the length of the warranty offered. Most consumer grade drives will tend to have a 1 or 2 year warranty, whereas the Enterprise grade drives will have a 3 or even 5 year warranty period, like those used by Backblaze.

Dus SSD uit het lage segment niet doen.

Bij mij op mijn werk. Tier 1 datacenter is alle storage SAN/NAS ssd.
 
Ik gebruik HDD alleen nog voor backup, de rest is van (SSD 2TB intern, 2TB extern). Ook fijn bij grote audiobestanden, dikke sample libs, RAW foto's en videobewerking. Ik zou niet meer terugwillen.
 
Back
Top