Macbook Air vs Mac Mini

Ruben13

Stamgast
Lid sinds
2 januari 2009
Berichten
170
Goedemiddag,

Sinds kort ben ik weer begonnen met muziek maken via Logic Pro-x.
Het probleem is echter dat mijn macbook air vrij snel op zijn limiet zit en ik graag wil overstappen naar een desktop.
Aangezien de nieuwe mac pro kasten ver buiten mijn budget reiken ben ik aan het kijken naar onderstaande Mac Mini:
https://www.macbizz.com/artikel/6341/mac-mini-36ghz-quad-core-intel-core-i3-16gb-256gb-cto.html

Momenteel ben ik in het bezit van onderstaande Macbook Air:
https://everymac.com/systems/apple/macbook-air/specs/macbook-air-core-i5-1.8-13-2017-specs.html

Mijn vraag is of ik qua power een stap voorruit ga met de mini versie zodat ik wat meer plugins etc kan gaan gebruiken.
Of hebben jullie misschien een andere suggestie voor mij?

Alvast bedankt!
 
Als jarenlange MacMini gebruiker overweeg ik nu om toch maar eens naar een of andere MacBook over te stappen. Andersom zou ik niet meer aanraden, het is toch wel fijn om wat mobieler te zijn. Wat bedoel je met “limiet” van de MBA?
 
Ik zou juist graag weer een desktop willen gezien mijn studio-opstelling. Geen zin meer om elke keer weer alles op mijn macbook aan te sluiten. Maar als ik de processorsnelheden (4 core i3 3.6GHZ vs dual core i5 1.8GHZ) en ram geheugen (16GB vs 8GB) vergelijk lijkt me de mac mini veel sneller?
 
Denk het wel, maar of je daar veel van gaat merken? Ik vermoed dat hij vooral beter is in combinatie met een groot beeldscherm.
Misschien wel handig om de Mini zoveel mogelijk vrij te houden van mail en andere zaken, die kun je op je MacBook blijven doen.
 
Laatst gewijzigd:
Denk het wel, maar of je daar veel van gaat merken? Ik vermoed dat hij vooral beter is in combinatie met een groot beeldscherm.
Misschien wel handig om de Mini zoveel mogelijk vrij te houden van mail en andere zaken, die kun je op je MacBook blijven doen.

Dat is precies mijn vraag :) Hoop dat iemand hier ervaring mee heeft. In ieder geval bedankt voor je feedback torp.
 
Ik zou inderdaad even checken met iemand die verstand heeft van de processoren, volgens mij scheelt het nogal van welke generatie ze zijn hoe het verschil in snelheid telt. Ik kan nu bv (als ik me niet vergis) qua snelheid een langzamere nieuwe iMac halen tov die van mij uit 2012, maar toch behoorlijk erop vooruit gaan.
 
Mijn 2012 i7 16gb ram pro draait nog steeds prima en volgens mij zijn ze best te betalen op MP..
Enige nadeel is dat alles vast gesoldeerd zit dus je kan eigenlijk niks meer upgraden
Nieuwer is niet altijd beter denk ik,
 
Ik denk dat ik toch maar wat dieper in mijn buidel ga tasten en een Mac mini uit 2018 met een 6 core i5 processor en 16GB RAM ga aanschaffen. Er zit qua processor etc geen verschil tussen de 2020 versie zover ik online kan vinden.

Een wat oudere Mac Pro uit 2012 zou waarschijnlijk ook wel een goede optie zijn. Maar ik vraag me af of ik daar minimaal vijf jaar mee verder kan.
 
Sorry, draadje gemist maar een Mac Mini gebruiker hier (late 2018, i7 6 core, 16GB RAM 1GB SSD). Ik ben zeer tevreden over de performance van de Mac Mini voor muziek productie. Ik ben nog nooit tegen capaciteitsproblemen aangelopen. Eventueel kun je "zware sporen met veel effecten" gewoon naar audio bouncen om de load te verminderen. Enige nadeel van een Mac Mini is het gebrek aan een grafische kaart. Dus gamen of grafische toepassingen kun je vergeten. Ik had de mini aanvankelijk als tussenoplossing omdat ik eigenlijk een Mac Pro wilde... maar nu die er zijn en de prijskaartjes eraan hangen blijf ik bij mijn mini. Ik heb derhalve wel een eGPU gekocht (Razer Core + RX VEGA 56) daar ik ook veel grafisch computerwerk doe.

De eind 2018 versie van de Mac mini is echt een goed bruikbare machine. Het enige nadeel is dat je de SSD niet achteraf kunt upgraden (gesoldeerd op het MB). Geheugen kun je wel zelf bij prikken / vervangen mits je de juiste schroevendraaiers hebt (voorbeelden staan op YouTube).

Mijn Mac Mini heeft het wel vaak warm dus zorg voor voldoende airflow.
 
Tot zeg maar Juli vorig jaar gebruikte ik mijn MBpro i5 2 core, van Late 2013 (standaard model), voor zowel mijn zakelijk werk op de baan, als voor Cubase 10 en een pak plugins. Deze werd gekoppeld, via een dock, aan een 40 inch 4K monitor. Nooit problemen gehad qua overload, maar ik ben dan ook geen poweruser qua muziek.

In Juli dan maar de MB pro geherinstalleerd (Catalina) en een Mini I7, 8 GB, SSD van 256 in dienst genomen. Zelf uitgebreid naar 32 GB (dus 8 GB over) en voorzien van een externe
SSD van 1 TB (Sams T5)voor de libraries. Beide uitbreidingen een pak goedkoper dan als je deze "af fabriek" zou aankopen met 16 GB en een interne 512 GB SSD.
Deze is nu rechtstreeks aangesloten op de 4K monitor, de audio-interface en wat USB Hardware. Komplete 12 en nog wat plugins van Arturia en UVI.
Dit werkt allemaal prima en duidelijk wat soepeler dan op de oudere MBP.

Voor grafisch werk inderdaad niet zo'n patser maar dat doe ik dan ook zo goed als niet. Zo'n eGPU interesseert mij echter wel maar daar heb ik nog geen ervaring mee.

3ddie : Werkt dit vlot, zo'n eGPU? Geen problemen met audio-software of zo? Hoe sluit je deze aan : via usb-c naar mini en dan de monitor op de eGPU of zo?
 
3ddie : Werkt dit vlot, zo'n eGPU? Geen problemen met audio-software of zo? Hoe sluit je deze aan : via usb-c naar mini en dan de monitor op de eGPU of zo?

Ik heb een Razer Core X behuizing via Thunderbolt-3 aan de MacMini aangesloten (deze heeft 4 Thunderbolt-3 poorten). Ik heb een 4K monitor rechtstreeks aangesloten op de grafische kaart in de Core X behuizing. Aan de MacMini hangt nog een gewone HD monitor via de HDMI uitgang op de MacMini.
Thunderbolt 3 heeft 40Gb/sec bandbreedte terwijl usb-c niet verder komt dan 10Gb/sec. Er zijn mensen met een oudere setup die een Thunderbolt-3 naar thunderbolt-2 converter ertussen gezet hebben en die aangesloten op hun wat oudere apple en dat werkt ook goed (maar ook weer ten koste van bandbreedte, TB-2 haalt 20Gb/sec).
Nu is het zo dat de pluggen van USB-C en Thunderbolt-3 exact hetzelfde zijn echter ik durf niet te garanderen dat het werkt (of goed werkt) als je alleen maar USB-C poorten op je computer hebt en geen thunderbolt-3.

Op de MacMini het werkt allemaal zeer goed en transparant(*). Ik heb nog geen software gezien die niet gebruik maakt van de eGPU of er problemen mee had. Ook al gaat het via een snelle thunderbolt 3 verbinding... je haalt *niet* de "native" snelheid van je videokaart. Dus een videokaart rechtstreeks in een moederbord prikken is nog altijd de beste optie. Echter de prestaties zijn zeer goed en ik kan er zelfs gewoon games op draaien (maar ik ben geen gamer dus heb niet uitgebreid getest en zeker niet met de nieuwste games => your milage may vary)

(*) Na al deze lovende woorden: ik had een keer mijn HD monitor nodig voor een andere machine en had dus alleen beeld op de MacMini via de eGPU. Soms bij opstarten in deze setup kwam er geen beeld... eenvoudig via HDMI weer een monitor aansluiten lost dit op. Na onderzoek bleek dat dit een firmware & OS X Mojave probleempje is van de MacMini. Die kan geüpdatet worden maar er is nog geen fix voor OS X ouder dan Catalina. M.a.w: als je Catalina draait zou dit probleem niet op moeten treden en kun je gewoon je enige monitor via de eGPU aansluiten. Ik zit nog op 10.14.6 (Mojave) vanwege compatibiliteits problemen die fabrikanten van audio software gemeld hebben maar volgens mij is de meeste software inmiddels compatible gemaakt en kan ik inmiddels ook upgraden naar Catalina.

Samenvattend: MacMini + eGPU werkt heel erg goed maar is niet gelijkwaardig aan een GPU op je moederbord (via TB3 haal je niet het maximale uit de je videokaart). Ik heb sites gezien waar ze de verschillen gemeten hebben en die ligt tussen de 16% tot 20% prestatie verlies ten opzichte van rechtstreeks op het MB. Voor mij was dit acceptabel omdat ik voor relatief weinig geld (400 euro) de aankoop van een andere computer met minstens 4 jaar heb uitgesteld.
 
Tof, dank u voor de info.

Ik heb dat probleem met mijn 4K IIjama monitor ook. Als de Mac (Mojave) een update heeft uitgevoerd en heropstart, krijg ik geen beeld. HDMI aansluiting uittrekken, even wachten, terug
inpluggen lost dit op.

Ik durf ook nog niet naar Catalina op mijn mini. Op mijn iMac (werk) en MBP heb ik dit wel al gedaan zonder problemen. Maar op die machines is het meestal Office software en Parallels
Desktop om enkele OS-n virtueel te kunnen draaien ter test bij klanten (W10, W7, Ubuntu enz).

Ik vrees niet zo erg voor Cubase 10 pro maar eerder voor bvb de software van NI of UVI. Daar staat niet altijd heel duidelijk of er compatibiliteitsproblemen zijn. En het werkt nu ook goed dus...
 
Oei vergeten vragen... : waar vond je die eGPU en kaart zo betaalbaar? Ik vind de eGPU kast (Razer Core) alleen al aan een hogere prijs.

En wat usb-C / TB3 aanbelangd : Ik ben zelf wel heel vertrouwd met Apple want de meeste van mijn klanten zijn, net als ik, Apple Freaks. Ik weet ondertussen
door goed contact met Apple Support dat als je een toestel aansluit via een usb-c aansluiting, automatisch wordt herkend of het TB is of niet en steeds gekozen wordt
voor de hoogst mogelijke snelheid. Ik zou dit zelf wel gedacht hebben maar kreeg toch van hen bevestiging. Te meer daar die T5 en nu ook de nog snellere T7 usb3.1
ondersteunen.
 
Ik zit hier zowat met hezelfde, Ik ben toch aan het denken op een IMAC te nemen maar dan een versie tussen 2012-2015 met fatsoenlijke specs, zijn totaal niet gek duur...
Als het enkel voor een kleine homestudio is, moet dit goed genoeg zijn denk ik toch? Maar hoe lang gaan deze nog mee?
En dan een vraag, hoe zit het met die refurbished toestanden?
 
Oei vergeten vragen... : waar vond je die eGPU en kaart zo betaalbaar? Ik vind de eGPU kast (Razer Core) alleen al aan een hogere prijs.

Oeps dat was een typo. Ik wilde €500 typen maar dat was uit mijn hoofd... ik zal even opzoeken wat de precieze prijzen waren...

Razer Core X => € 297,85 (incl. shipping, 19 December 2019 bij Amazon.de)
ASRock Phantom GXR VEGA56 8GB => €249 (18 December 2019 bij Informatique)

Oh ik weet weer waarom €500 in mijn hoofd zat... ik was eerst bezig om en RX570 te scoren voor €200.. zag toen een RX580 voor €239 en daarna een VEGA56 (een generatie nieuwer) voor €249. Ik ben uiteindelijk voor de VEGA56 gegaan.
Op dat moment stond de 5700 net op uitkomen dus inmiddels zullen de prijzen nog wel verder omlaag zijn gegaan.
 
Een iMac van die leeftijd is vermoedelijk meer dan voldoende om te beginnen. Echter krijg ik steeds meer machines van rond die leeftijd met Harddisk errors : SMART
Dit wijst op beginnen falen van de harddisk of zelfs dat ze bijna defect zijn. Herformateren en andere trucjes die je op het internet leest : werken niet.
Herinstalleren van OSX op zo'n schijf : impossible. Dit laat Appel blijkbaar niet toe. Oplossing in zo'n geval : externe SSD kopen en daar OSX op installeren en nadien booten.
Echter, er staat hier ondertussen een iMac 27 inch van late 2012 en die krijg ik langs geen kanten opgestart van een externe SSD. Installatie lukt tot na heropstarten.
Dan is het "STOPTEKEN". pff Ik ga alsnog de hd binnenin moeten vervangen door een andere schijf, doch die machines zijn zo onhandig op open te maken.
Vooral het kleine "display" kabeltje is een punt van miserie...
 
Ruben, niet de i5 nemen. Neem de i3 en upgrade die naar i7. Dat is exact even duur, maar 80% sneller omdat je dan een 12 thread ipv 6 thread machine hebt.
 
Is dat i3 naar i7 ipv i5 of i3 naar i7 ipv i5 naar i7? Je kan beide toch voor hetzelfde geld naar dezelfde i7 upgraden?
 
Back
Top