Desktop PC voor muzieksoftware.

Stille pc-behuizing die daadwerkelijk goed koelen(met de juiste fans) en niet bezaaid zijn met glas en RGB:

- Antec P110 Silent(moeilijk verkrijgbaar)
- Corsair Carbide 275Q
- Fractal Design Define Series (R5/R6/R7)
- NZXT H700 of H710 (wel glas helaas dus daar ga je al...)

Als iemand nog andere weet zou tof zijn want dit soort behuizingen is dun gezaaid.

silencio reeks van cooler master

cases van bequit
 
Ik zou eigenlijk de hele silencio reeks van Cooler Master willen afraden vanwege de beperkte airflow.
Maar er zitten wel 2 goede behuizingen tussen, de Silencio S600 en de S400, dus toch bedankt dat je me nog ff die richting opduwd.:okdan:
Allebij wel met glas maar verder een mooi strak ontwerp, die S600 maakt kans voor mijn eigen systeem.

Be Quiet was ik inderdaad nog vergeten, de Dark Base 900 Silver van hun is erg mooi.
Afgezien van de Dark Base serie zou ik de rest daarvan ook niet direct aanraden.

Een beperkte airflow van de kast zorgt er uiteindelijk voor dat je fans weer sneller gaan draaien.
Of je systeem wordt veel te heet wat de levensduur verkort en het stroomverbruik opjaagt.
Daarmee hef je een groot gedeelte van het voordeel van een "stille" behuizing eigenlijk weer op.

Samengevat:
Cooler Master Silencio S600, S400 voor kleinere systemen.
Be Quiet Dark Base 700 en 900.
 
Wat betreft airflow en warmte afvoeren is een watercooler wel een goed principe. Dat grote convectorblok op je CPU geeft een hoop warmte af in de behuizinge waar een radiator van een watercooler min of meer op de buitenkant van de behuizing zit.

Had zelf trouwens een Aerocool DS200 behuizing gebruikt en daarop kan ik de temperatuur in de behuizing monitoren en eventueel de fan snelheid aanpassen. Werkt prima.. :) Als ik bv een gitaartje (weinig geluid) opneem kan ik de fans ff terugschroeven..

Wat ook nog weleens wil helpen om de stockfans aan vervangen voor een stiller type.. Oh.. en voeding kan ook dag en nacht verschil tussen zitten in herrie. Had zelf behoorlijk wat tests op het DBA afgespeurd en kwam toen bij een Be Quiet uit en is echt fluisterstil.. Ik heb ook een wat oudere modulaire voeding (merk weet ik niet precies) maar die is nog luidruchtiger dan alle fans in de behuizing zelf.
 
Met een standaard koeler heb je gelijk dat die warmte de kast ingaat.

Maar alle moderne "tower coolers" blazen de lucht recht naar de fan achter het moederbord en zo direct de kast uit.
Uit alle tests is gebleken dat zo'n all-in-one watercooler slechter presteerd dan een luchtkoeler voor hetzelfde bedrag.

En er kleven meer nadelen aan dan voordelen:
- Een watercooler blaast geen lucht over de VRM's op je moederbord en het geheugen.
- Een watercooler heeft een kortere levensduur wegens corrosie en slijtage.
- Risico op lekkage met alle gevolgen daarvan.
- Lastig in onderhoud en montage.
- Lastig om een goed fanprofiel voor te maken wegens een vertraagde reactie op temperatuur.
- Bij falen niet meer zelf te herstellen en computer meteen onbruikbaar.
- Neemt veel ruimte in beslag in de behuizing en vereist daardoor vaak een duurdere behuizing, meer fans, en meer openingen in de behuizing waar geluid door kan.
- Onnodig duur, een towercooler doet hetzelfde voor minder geld.

Ik kan eigenlijk maar één voordeel bedenken:
- Het ziet er mooi uit als je een glazen zijpaneel in je kast hebt.


Als je echt betere waterkoeling wil zul je een custom loop moeten maken, das én heel duur en de meeste nadelen gaan dan nog steeds op.
Er komen zelfs nog meer nadelen bij.
Ik zie waterkoeling een beetje zoals gouden kabels, het is meer een gimmick.
Hoewel niet helemaal hetzelfde, vroeger was waterkoeling daadwerkelijk stiller en beter dan luchtkoeling.


Die Aerocool DS200 is niet meer te koop helaas maar dat is inderdaad wel een goede behuizing, bestaat ook in alle kleuren.


Fans terugschroeven is er niet echt meer bij, dat gaat allemaal automagisch via zelf aan te passen fanprofielen in de BIOS(UEFI tegenwoordig).
Ik heb hier ook nog een behuizing met van die draaiknopjes aan de voorkant voor de fans, maar das old-school nu.:beard:

(excuses voor alle nerdy computerpraat, ik weet 't, ik ben hier niet op tweakers ;))
 
Stille pc-behuizing die daadwerkelijk goed koelen(met de juiste fans) en niet bezaaid zijn met glas en RGB:

- Antec P110 Silent(moeilijk verkrijgbaar)

Als iemand nog andere weet zou tof zijn want dit soort behuizingen is dun gezaaid.

Ik heb de Antec P101 silent en kan deze zeer aanbevelen. Mooie kast. Super still. Je kan alles ook goed en ruim inbouwen.
 
Check even het aantal USB poorten wat je krijgt vs wat je nodig denkt te hebben. .
Ik weet niet of je veel apparaten aan wilt sluiten via USB, maar ik heb die dingen standaard tekort (USB poorten)
En ja, je kunt van die splitters kopen, (die heb ik), maar dat werkt ook niet echt lekker. Zeker niet met apparaten die wat meer stroom vragen.
Ik begon ooit met 1 USB (midi) keyboard, maar daar is ondertussen bijgekomen:
- USB audio interface (veel betere latency, opnemen etc. etc. )
- Arturia Sparkle (lekker rammen op de padjes)
- Synthesizer (die via USB aangestuurd kan worden in de DAW)
- USB mixer (controller voor DAW, om makkelijker te kunnen afmixen)

Plus natuurlijk de muis / toetsenbord. (dongle)
En je wilt niet voor elke USB stick eerst een poort vrij moeten maken, dus minimaal één over is wel handig.

Dus met 4 poorten heb ik niet genoeg (laptop....)
 
De Antec P101 Silent ken ik, stille kast inderdaad, old school Antec loodzwaar:).
Het enige probleem wat ik ermee heb is dat de fans via een schuifje op de kast gaan, als je die vergeet kan je systeem makkelijk te warm worden.
Maar fans kun je altijd vervangen voor andere dus opzich is die ook wel geschikt. Lekker veel USB op de voorkant(4 stuks).

Wat betreft USB op het moederbord:
Heel veel aansluitingen aan de achterkant vind je niet vaak, maar Montfrooij heeft wel een punt.
Kijk inderdaad even goed in de specificaties naar het aantal poorten in totaal, de extra poorten kun je doen via brackets in de achterkant van je behuizing en via de aanluitingen op het front van de behuizing.

Dit geldt overigens ook voor het aantal opslag en fan aansluiting op het moederbord, je moet er wel genoeg hebben(voor meer fans kun je splitterkastjes gebruiken).


Het moederbord wat ik gelinkt heb(Asus Prime x470 Pro) heeft 8x USB 3.1 aan de achterkant, en nog 7 extra headers op het moederbord. Voor opslag 8x SATA en 1x M2. Voor fans zijn er 4 headers.
 
Heb je een voorkeur voor cpu,Intel of AMD?

Ben wel benieuwd naar de voorkeuren hier. AMD heeft wat mij betreft tegenwoordig wat betere troeven in handen (totdat Intel weer wat anders verzint). Ik hoor regelmatig dat AMD beperkend is mbt juiste driver ondersteuning etc in vergelijk met Intel, maar is dat zo? Nooit een goede onderbouwing gezien. Ofwel maakt het niets uit AMD of Intel?
 
Ik heb persoonlijk de voorkeur voor Intel, dat heeft deels te maken met ondersteuning. Maar het is kwa prijs/performance gewoon niet te rechtvaardigen op dit moment.

De beperking bij AMD zit 'm niet zo zeer in de ondersteuning van drivers, maar meer in de ondersteuning van hardware fabrikanten.

Bijna alle drivers werken zonder problemen ook op een AMD systeem, alleen zijn er dus fabrikanten die ondersteuning weigeren als je een AMD systeem hebt.
Je kunt dan wel leuk een bug-report indienen maar daar wordt dan gewoon niks mee gedaan.
Dit komt voornamelijk voor bij de duurdere, professionele fabrikanten. Voornamelijk diegene die op Apple zijn gericht.
Dit omdat alle Apple systemen een Intel CPU hebben.

Maar ook Apple kan niet meer om AMD heen als ze bij willen blijven op snelheid.
Er zijn(gaat het gerucht) al verwijzingen naar AMD CPU's gevonden in de code van OSX.
Vermoedelijk duurt het dus niet lang meer voordat iedereen ook AMD systemen moet gaan ondersteunen.

Wat betreft videokaarten van AMD:
Beter laat je die op dit moment links liggen, de drivers daarvan zijn redelijk bagger. Er zit wel vooruitgang in gelukkig.
Vandaar dat iedereen steevast voor nVidia kiest.


Alle moraalridders die een probleem hebben met 'stelende fabrikanten' kopen natuurlijk sowieso geen Intel of nVidia. ;)
 
Geen idee of je er al uit bent, maar voor mij zou op dit moment een no-brainer de instap Macmini zijn, opgewaardeerd met 6-core i7 en 10Gbit ethernet (1349€), en zelf wat reepjes voor 64GB RAM shoppen. Ik blijf Audio/MIDI setup op de Mac heel fijn vinden, ding is superstil, betrouwbaar en zeer lage TCO door lage afschrijving, en je kunt je data-opslag dus 50m verderop hebben en toch real-time inzetten. Ideaal in een muziek/video studio, rackje met 10 HD's wil je niet bij je werkplek.
 
Geen idee of je er al uit bent, maar voor mij zou op dit moment een no-brainer de instap Macmini zijn, opgewaardeerd met 6-core i7 en 10Gbit ethernet (1349€), en zelf wat reepjes voor 64GB RAM shoppen. Ik blijf Audio/MIDI setup op de Mac heel fijn vinden, ding is superstil, betrouwbaar en zeer lage TCO door lage afschrijving, en je kunt je data-opslag dus 50m verderop hebben en toch real-time inzetten. Ideaal in een muziek/video studio, rackje met 10 HD's wil je niet bij je werkplek.

+1

Enkel de 8 GB (2x4) standaard ram vervangen door zelf gekochte 32 GB (2x16) max vraagt een uurtje of zo werk. Maar mooi te doen als je de Youtube video volgt.
Ik heb hier een MaxedOut mini, maar zonder de 10Gbit ethernet. Wel enkele externe SSD's op USB3. Werkt prima en SSD's zijn stil.
 
Dit is 'm dus geworden :D .

Moederbord ASUS prime Z370- P
CPU Intel i7-9700KF 3,6 Ghz5 (4,9 Ghz TurboB.)
CPU cooler Noctua NH-D15
RAM Corsair 32GB (2 x 16GB) DDR4-3000
Opslag 1.Samsung 970 EVO 500Gb
2.Seagate BarraCuda, 2TB
GPU Msi Geforce GTX 1050TiGAming X 4G
PSU Bequit! SP11 550W
Case Fractal DeSign Define R5 Black
OS Microsoft Windows 10 Home 64bit software

Met zeer gewaardeerde dank aan forumlid Kenneth voor het persoonlijk advies, begeleiding en correcte afhandeling van dit alles! :okdan:

Cheers,
Exo. :mega:
 
Met zeer gewaardeerde dank aan forumlid Kenneth voor het persoonlijk advies, begeleiding en correcte afhandeling van dit alles! :okdan:

thx exo

ik vond het ook een zeer fijne samenwerking
 
Mag ik vragen wat het gekost heeft Exo?
 
https://tweakers.net/gallery/526519/wenslijst/
Dit wordt (ongeveer) mijn nieuwe Comet Lake DAW build. Wie weet heb je er wat aan. Vooral gericht op een stille (moet onhoorbaar zijn bij LDC mic opname) werking, icm genoeg power voor wat ik er mee doe. Kan ik weer jaren mee vooruit, zou in de toekomst nog een upgrade kunnen doen naar een 11th gen processor.
 
Back
Top