Total nitwit wil beginnen met DAW. Wat heb ik nodig?

edhal

Ouwe rot
Lid sinds
26 januari 2007
Berichten
1.718
Locatie
nulvierachtacht
OK, tot nu toe werk ik alleen met analoge synths, instrumenten, microfoons, effecten, een mengtafel en een analoge meersporenrecorder. Ik doe niets met midi.
Dat houd ik nu al zo'n 30 jaar vol, het lijkt me nu tijd om onder mijn steen vandaan te kruipen ;)

Ik wil gebruik gaan maken van een goede laptop met een DAW.
Graag jullie adviezen. Wat heb ik nodig: laptop, software, interfaces, monitor...?

Wat ik wil:
+een toegankelijke, beginnersvriendelijke set-up
+meersporenopname en mixage van analoge signalen
+goede compressie

Niet noodzakelijk:
-midi-functionaliteit
-software synths

THANKS
 
Yup.

ik zou gaan voor een 2ehands macbook, een geluidskaart met genoeg i/o (bijv een saffire pro 40). En ableton.

meer heb je niet nodig :)
 
Ik zou zeker geen MAC kopen als je al vertrouwd bent met windows en voor jouw doeleinden al helemaal geen ableton. Harrison console lijkt me wel ideaal voor wat je wil. Er is een demo versie beschikbaar (voor win en mac) dus je kan het eerst zelf uitproberen.
 
1. Wat voor mixer heb je?
Heeft deze direct outs of inserts ?
Je zou dan een 8 input geluids kaart kunnen gebruiken en dan zo je sporen naar de daw tracken.

2. Midi is wenselijk voor de clock. Dit omdat het editen van audio dan makkelijker is. Je audio matched dan de bars en beats in de daw.

3, Een mixer kan je ook weglaten en volledig in de computer doen.
Hoevel audio sporen heb je? mono sporen. hoeveel synths mics ed?

4. Een ander alternatief is geen computer maar een multitracker. Das een digitale mixer en meer sporen recorder in 1. Heb nog een Yamaha AW1600 staan die ik niet gebruik.
Computers zijn wel makkerlijker. Vooral het editen.
 
OK, tot nu toe werk ik alleen met analoge synths, instrumenten, microfoons, effecten, een mengtafel en een analoge meersporenrecorder. Ik doe niets met midi.
Dat houd ik nu al zo'n 30 jaar vol, het lijkt me nu tijd om onder mijn steen vandaan te kruipen ;)

Ik wil gebruik gaan maken van een goede laptop met een DAW.
Graag jullie adviezen. Wat heb ik nodig: laptop, software, interfaces, monitor...?

Wat ik wil:
+een toegankelijke, beginnersvriendelijke set-up
+meersporenopname en mixage van analoge signalen
+goede compressie

De vraag laptop en monitor lijkt wat in tegenspraak met elkaar of je moet 2 schermen willen gebruiken, of bedoel je monitors?
Ik heb een aantal jaren op een laptop gewerkt maar ben ervan terug gekomen want zelfs een 17 inch scherm is relatief priegelig om lekker naar te kijken en daarnaast is een laptop aan de prijs als je echt een lekker vlot werkende setup wilt.
Als je ruimte hebt raad ik je een gewone pc aan en als je iets minder ruimte hebt dan is een mini pc met goede specs welllicht een oplossing?
Het ligt aan wat je verwacht maar als je gewoon iets met 10 a 15 tracks wilt maken dan heb je aan een I7 bijv 8700K al een goede en betaalbare processsor.
Koop lekker wat ram geheugenbijv 16 gb en neem een ssd van 1 tb plus bijv een externe hard disc voor backup/opslag.
Stille voeding en ventilator is heel belangrijk dus let daarop.
Monitor is afhankelijk van hoever je weg zit van je scherm, gemiddeld tussen de 24 en 30 inch moet voldoen maar het beste is even naar een winkel gaan en te kijken.

Als je beslist een laptop wilt koop dan een laptop met goede specs zoiets als hierboven.

Harrison heeft veel weg van een mengtafel dus kan prima werken voor je, je kan 'm gratis uitproberen.
Als je aan een daw begint dan heb je altijd een leercurve in het begin dus dat kan af en toe wat gezoek en vragen opleveren.
Voor een daw zijn er over het algemeen gratis probeerversies die hun beperkingen hebben maar zeker als je van analoog spul afkomt is dat in het begin niet erg.
Tracktion, Studio One, Cubase of Reaper lijken me wel handig want die zijn timeline based terwijl Ableton wat verderaf ligt voor iemand met jouw achtergrond.
Let dan wel op want Reaper is goedkoop en Tracktion ook terwijl Cubase aan de prijs is, Studio One ligt er tussen in maar het is vooral wat je aanspreekt qua workflow en logische indeling.
Als je hebt beslist welke kant je opwilt geef dat dan aan want zo zijn er voor de verschillende daws ook op youtube goede instruktievideos en forumleden kunnen je daarbij helpen.

Interface: het ligt eraan wat je nodig hebt?
Om te beginnen zou ik het niet te duur maken, ze hebben allemaal 2 of meerdere ingangen.
Zelf gebruik ik een Behringer, ik ben overgegaan van de 404 naar een umc 1820 en de kwaliteit is best oké, goede preamps en stevige bouw maar andere merken zoals focusrite, Steinberg of Presonus staan ook goed bekend.

Een hele goede site om prijzen te vergelijken voor je pc of laptop is tweakers.net als je die nog niet kent.
 
Dit is heel persoonlijk wat het beste bij je past. Ik vind het zelf bijvoorbeeld heel belangrijk dat je al jammend een track kan bouwen zonder dat je direct aan een tijdlijn vast zit, dan blijft er alleen ableton en bitwig over qua DAW. Ableton is groot en bekend, Bitwig relatief nieuw en opkomend, maar heeft duidelijk mijn voorkeur na lange tijd met beide gewerkt te hebben.

Laptops zijn allemaal zo krachtig tegenwoordig dat ze makkelijk elke daw kunnen draaien, met uitzondering van bepaalde zeer CPU intensieve plugs.

Het verschil in audio interfaces is zeer klein qua geluidskwaliteit, zeker als je het vergelijkt met wat er voor winst te behalen is met mixen masteren en gewoon goede kwaliteit bronmateriaal. Wel zit er verschil in latency en features, ik zou idd eerst focussen op hoeveel inputs/outputs je wil en dan 1 kiezen die bij je budget past.
 
Volg een lesje ableton voor beginners en kijk,of t je ding is. Monitors, de adam t7v kan ik echt aanraden.
soms krijg je korting ivm de sotware als je les neemt.
ivm interface is het afh van hoeveel sporen je tegelijk wil opnemen. Als dat maar een stereospoor per keer is volstaat er al snel veel.
handig wel als t een hoofdtelefoon uit heeft en volumeregeling voor dat en je monitors. En midi uiteraard want je kan dat bijvoorbeeld sequencers laten meelopen en arps.
wil je echt meersporen opname dan kan je voor bijvoorbeeld een mackie onyx gaan. Mixer. Let wel dat je geen firewire meer koopt.
 
Nog maar even ter aanvulling op wat gezegd wordt over Ableton, daarbij heb je bijv de mogelijkheid om in een timeline op te nemen of in een sessie en dat heet dan een clip en zo kan je verschillende clips opnemen en daarmee schuiven en rommelen tot je iets leuks hebt.
Studio One heeft geen clips maar heeft een scratchpad en een arrangertrack waarmee je op je scratchpad verschillende takes kan neerzetten en op je arrangertrack kan je heel makkelijk schuiven met stukken zodat je tot een goede opbouw van je track komt.
Waarschijnlijk hebben andere daws ook wel zoiets verwacht ik.
Als je altijd analoog hebt gewerkt zal het je verbazen hoe makkelijk je kan schuiven en klooien met je opnames.
Voor je iets aanschaft; wacht even tot black friday want vaak kom je dan daws voor een stuk goedkoper tegen.

Mocht je Monitors nodig hebben dan is de grootte van je ruimte wel wat bepalend.
Voor de gemiddelde zolder/slaapkamer van 3 bij 4 of zoiets volstaat een monitor met een woofer vanaf 5 inch of meer.
Ik lees goede dingen over de Kali LP6 bijv, zelf gebruik ik JB Lansing 305, die wordt ook door velen aangeraden.
 
Nog maar even ter aanvulling op wat gezegd wordt over Ableton, daarbij heb je bijv de mogelijkheid om in een timeline op te nemen of in een sessie en dat heet dan een clip en zo kan je verschillende clips opnemen en daarmee schuiven en rommelen tot je iets leuks hebt.
Studio One heeft geen clips maar heeft een scratchpad en een arrangertrack waarmee je op je scratchpad verschillende takes kan neerzetten en op je arrangertrack kan je heel makkelijk schuiven met stukken zodat je tot een goede opbouw van je track komt.
Waarschijnlijk hebben andere daws ook wel zoiets verwacht ik.
Als je altijd analoog hebt gewerkt zal het je verbazen hoe makkelijk je kan schuiven en klooien met je opnames.
.

Willem, ontzettend bedankt voor deze aanvulling.
Inderdaad, dat werken met die zg. clips had ik voor ogen. Nu weet ik hoe dat heet en waar ik op moet letten!!! Op het moment doe ik dat nog echt met tapes knippen en plakken.

Heb inmiddels gekozen voor een Mac met een Behringer UMC404 (no latency). Software moet ik nog over beslissen; black friday afwachten is een goede tip...

Allemaal erg bedankt voor de tips en keep on posting!
 
Inkoppertje, Reaper.
 
Inkoppertje, Reaper.

Ja, reaper is niet zo groot, maar je weet hoeveel opties je hebt om aan/uit te zetten, he ?! :D
En het ziet er standaard niet uit, dus dat moet je in iedergeval veranderen....
 
Back
Top