Help! Computer geluid hoorbaar in studio monitors

Pschelfh

Stamgast
Lid sinds
15 april 2009
Berichten
211
Locatie
La Louvière, België
Ik hoor een soort van 'oude modem'-sound in mijn monitors als ik al mijn synths aansluit op mijn audio interface. Ik probeer dit nu al een paar dagen op te lossen, maar niets helpt...

Dit is mijn setup :

Synths (Kurzweil PC4, Yamaha MODX, Virus Ti, Roland Fantom 2019) ->
Roland Octa-Capture -> USB -> PC (Asus Aorus Pro)
Roland Octa-Capture -> audio (balanced) -> Adam Sub7 -> 2x Adam A7X

Kurzweil PC4, Yamaha MODX : geen probleem
Virus Ti : modem geluid met USB + audio aangesloten. USB of audio alleen : geen probleem
Roland Fantom met audio aangesloten : zodra ik de power kabel in steek (zonder hem op te starten) begint het modem geluid in mijn monitors. Blijft ook zo als ik hem opstart.
Als ik de kabels naar de monitors verwijder en enkel luister met een koptelefoon : geen probleem
Het modem geluid wordt ook niet opgenomen in bvb. Cubase, het komt enkel uit de monitors
Alle synths aangesloten op de audio interface zonder dat de PC aan staat : ook geen probleem

Ik heb al een aantal dingen geprobeerd : alles op 1 multistekker, audio interface + speakers op een aparte stekker, ferriet isolatie op de USB kabels van de Octa-Capture en Virus Ti, alle audio kabels gescheiden van de electriciteitskabels, gebalanceerde uitgangen op de Roland Fantom, vershillende USB ingangen geprobeerd, alle andere USB apparaten verwijderd. Niets helpt tot nu toe...

Als iemand een idee heeft van wat ik nog kan proberen (audio isolator transformer?), alle hulp is welkom.
Of kennen jullie iemand die dit thuis tegen betaling kan komen oplossen (België)?

Thanks,
Peter

PS : Bijgevoegd een geluidsfragment opgenomen met mijn GSM voor de speaker (max volume, op normaal volume is het minder hoorbaar).
 

Attachments

  • IMG_0634.mp3
    145,1 KB · Bekeken: 180
wat gebeurd er als je alle andere zekeringen in huis uitzet?
 
Kan ik niet zomaar doen, we hebben een router voor camera's en internet, warmtepomp, ventilatie, alarminstallatie,... laat ik liefst allemaal draaien. Denk je dat het aan 1 van die apparaten zou kunnen liggen?
 
Probeer ook eens alle audiokabels te scheiden van je stroomkabels, zie dat ze elkaar nergens aanraken en steek je monitoren n andere stopcontacten als je computer. Dat hielp bij mij.
 
Thanks, heb ik al geprobeerd. Ik had alles in 1 stopcontact, maar nu heb ik de Octa-Capture en monitors in een apart stopcontact gestoken. Helpt spijtig genoeg nog niet.
 
Ow en bijna vergeten, je hebt toch TRS kabels van je interface naar je pc ? En niet van die gewone jacks?
 
Kan ik niet zomaar doen, we hebben een router voor camera's en internet, warmtepomp, ventilatie, alarminstallatie,... laat ik liefst allemaal draaien. Denk je dat het aan 1 van die apparaten zou kunnen liggen?

wat heb je te verliezen met ze uit te zetten, even. Als de leverancier je zonder stroom zet is 't zelfde euvel. Stel dat je probleem weg is, dan weet je al eerder waar zoeken.

even andere interface proberen naar die speakers, kan dat?
Van waar komt alle usb? Uit die pc of uit en hub?
 
wat heb je te verliezen met ze uit te zetten, even. Als de leverancier je zonder stroom zet is 't zelfde euvel. Stel dat je probleem weg is, dan weet je al eerder waar zoeken.

even andere interface proberen naar die speakers, kan dat?
Van waar komt alle usb? Uit die pc of uit en hub?

Ga ik misschien dit weekend eens proberen, er draait hier inderdaad wel heel wat in huis... ;) Maar dan zouden mijn MODX en Kurzweil toch ook een probleem moeten hebben als ik ze aansluit?
Virus Ti kan ik met enkel USB gebruiken zonder bijgeluiden, dat is geen probleem.

Het grootste raadsel is mijn nieuwe Roland Fantom. Die geeft het 'modem' geluid uit mijn speakers nog voor ik hem aan zet, alleen de stekker insteken is al voldoende!

Ik had nog een Native Instruments Komplete Audio 6 liggen en geprobeerd, zelfde probleem.

Alles komt uit de PC. Ik heb wel nog een powered hub, maar daar zitten alleen een iLok en eLicenser op.
 
Gevonden!! :) Het was mijn Adam Sub7... Ik vond al dat hij ook al heel stilletjes dat modem geluid maakte toen ik hem opgezet had bij het hersteken van mijn electriciteitskabels.

Ik heb nu rechtstreeks een connectie gemaakt naar mijn A7Xen en alles blijft muisstil.

Ik ga de subwoofer nu eens verplaatsen om te zien of dit helpt (stond onder mijn bureau samen met de PC, misschien iets te dicht bij elkaar).

Bedankt voor de suggesties in ieder geval! :okdan:
 
Nope, de Virus werkt nu zonder probleem met USB en audio aangesloten maar de Roland Fantom heeft nog hetzelfde probleem, 'modem' geluid zodra ik de stekker insteek...:(
 
Probeer eens je monitors aan te sluiten op een stekkerdoos zonder randaarden. Bij de action koop je die voor weinig. Hielp bij mij. Als je monitoren niet lukt kun je ook wat synths proberen er op aan te sluiten die problemen geven ipv de monitoren.
 
mss geen oplossing maar al andere usb kabels getest?

Ja, de enige 2 die aangesloten zijn qua audio (Octa-Capture en Virus Ti) hebben een ferrietbox die zou moeten isoleren.

Zoals gezegd, het enige probleem is de Fantom enkel met audio verbonden (geen USB). Zodra ik er de electriciteitsstekker insteek begint de interferentie.
 
Probeer eens je monitors aan te sluiten op een stekkerdoos zonder randaarden. Bij de action koop je die voor weinig. Hielp bij mij. Als je monitoren niet lukt kun je ook wat synths proberen er op aan te sluiten die problemen geven ipv de monitoren.

Goed idee. Ik heb nu terug de audio (Octa-Capture + monitors) op een aparte stekker aangesloten. Als ik de Fantom hier ook op aansluit is de interferentie al heel wat minder.
Ik ga nog eens proberen om een stekkerdoos zonder randaarden aan te schaffen.
 
Probeer eens je monitors aan te sluiten op een stekkerdoos zonder randaarden. Bij de action koop je die voor weinig. Hielp bij mij. Als je monitoren niet lukt kun je ook wat synths proberen er op aan te sluiten die problemen geven ipv de monitoren.

Zal niet lukken om een stekkerdoos zonder aarde aan te sluiten, al mijn stopcontacten hebben een penaarde pin (België).

Maar volgens mij heeft dit er wel mee te maken, de Fantom heeft als enige een ingebouwde power supply met een IBM kabel (3 pins naar 2 pins + een gaatje). Al mijn andere synths hebben een externe adapter en gaan naar een 2 pins kabel.
 
Zal niet lukken om een stekkerdoos zonder aarde aan te sluiten, al mijn stopcontacten hebben een penaarde pin (België).

Maar volgens mij heeft dit er wel mee te maken, de Fantom heeft als enige een ingebouwde power supply met een IBM kabel (3 pins naar 2 pins + een gaatje). Al mijn andere synths hebben een externe adapter en gaan naar een 2 pins kabel.

Je kunt tijdelijk isolatie tape plakken op de randaardepin van de eurostekker (van de Fantom of de monitors) om zonder aarde uit te proberen.

Maar, deze problemen worden doorgaans en beter opgelost door correcte bekabeling van de audio verbindingen.
Veel mensen weten/beseffen niet dat gebalanceerde audio verbindingen, m.u.v. MICROFOON kabels, de afscherming SLECHTS AAN ÉÉN kant doorverbonden dienen te hebben.
Soms moeilijk uit te leggen als men dure gebalanceerde kabels heeft gekocht, maar interferrentie opgevangen in de afscherming moet naar één kant (liefst tegen de signaalrichting, naar de output dus) afgevoerd worden.

Laat weten hoe jouw bekabeling is (tussen de apparaten èn de bekabeling van de audiokabels zèlf), mocht het proberen zonder randaarde jouw probleem niet oplossen.

Succes. :).
 
Je kunt tijdelijk isolatie tape plakken op de randaardepin van de eurostekker (van de Fantom of de monitors) om zonder aarde uit te proberen.

Maar, deze problemen worden doorgaans en beter opgelost door correcte bekabeling van de audio verbindingen.
Veel mensen weten/beseffen niet dat gebalanceerde audio verbindingen, m.u.v. MICROFOON kabels, de afscherming SLECHTS AAN ÉÉN kant doorverbonden dienen te hebben.
Soms moeilijk uit te leggen als men dure gebalanceerde kabels heeft gekocht, maar interferrentie opgevangen in de afscherming moet naar één kant (liefst tegen de signaalrichting, naar de output dus) afgevoerd worden.

Laat weten hoe jouw bekabeling is (tussen de apparaten èn de bekabeling van de audiokabels zèlf), mocht het proberen zonder randaarde jouw probleem niet oplossen.

Succes. :).

Mmmm

tegen de signaal richting in is toch naar de input?
 
Nope, de Virus werkt nu zonder probleem met USB en audio aangesloten maar de Roland Fantom heeft nog hetzelfde probleem, 'modem' geluid zodra ik de stekker insteek...:(

Die reutel komt vermoedelijk van apparaten die je eerder noemde. Zwaarste motor zal de warmte pomp zijn.

Ik zou dat eerst proberen. Dus de rest uit en 1 voor 1 aanzetten.

En je hebt van die furman power distributies. Volgens mij kunnen die ook wat qua reutel. Maar dat zou je moeten testen/uitzoeken.

Beste is een losse aardpin slaan voor alleen de audio groep. Maar dat kan echt pittig zijn.
 
Mmmm

tegen de signaal richting in is toch naar de input?

Nee, het audio signaal, in de kabel tussen twee aangesloten apparaten, gaat van output (van het ene apparaat) naar de input (van het volgende apparaat); OUTPUT -> INPUT.
Dus, tegen de signaal richting, is naar de OUTPUT.
 
Back
Top