Audio Processing Load (Cubase 9.5 + Windows 10)

metatron

Sw, Sdshn, Ptch & Rvrb
Lid sinds
25 juli 2002
Berichten
3.899
Locatie
Alto Paraiso, Brazil
Gisteren bezig met een track, geen problemen met Audio Processing Load. Vandaag start ik het zelfde project op en slaat de APL constant tegen de 100% waardoor de track bijna niet meer kan worden afgespeeld. Zelfs als ik alle sporen mute en een geïmporteerd mp3 zonder VST's aan het luisteren ben happerd deze.

Windows 10
Cubase 9.5.5
Behringer UMC202HD

Nou is er gistermiddag een nieuwe update van Windows 10 geïnstalleerd, maar heb niet het idee dat hier het probleem zit. Heb daarna tot in de nacht kunnen doorwerken zonder problemen.

Heb inmiddels de laatste update van de geluidskaart geïnstalleerd, dit geeft geen beter resultaat. De instellingen van de geluidskaart staan op de laagste buffer size (2048samples) en is de save mode aangevinkt. Ook diversen instellingen in het VST Audio Systeem in de Studio Setup van Cubase zelf geprobeerd wat geen ander resultaat gaf.

Is er iets wat ik over het hoofd zie, zou kunnen uitproberen of heeft iemand misschien andere tips?
 
Zou kunnen zijn dat een ander proces je CPU bezig houdt waardoor er geen ruimte meer is voor cubase. Zou toch eens kijken onder taakbeheer, details. Wellicht geeft je dat meer inzicht.
 
Dat is het niet. Als ik in taakbeheer kijk, dan zijn er maar een paar prosessen bezig op de achtergrond die per proces rond de 0.1% van de processor gebruikt.

Deze morgen ook weer. Gisteren met een project begonnen en ging allemaal goed zonder haperingen of APL die in het rood schiet. Op dit moment slaat ie al direct in het rood zodra het project is opgestart en kan ik het niet afspelen.
Vind het maar een rare toestand. Wifi staat uit, geen virus scanner die op de achtergrond bezig is of wat dan ook...
 
Als je het over de grote 1903 (May update hebt), zou ik toch eerst ff de rollback proberen, in die update zitten volgens mij wel redelijk significante wijzigingen. In ieder geval dusdanig, dat ik een nieuwe videokaart heb moeten aanschaffen (die was 7jr oud) die ik niet meer goed aan de praat kreeg.
 
Zit op versie 1803

Wat ik heel vreemd vind is dat gisteren allen het gewoon doet, en dan de volgende dag kan je zelfs niet een kanaal afspelen. De meter schiet direct in het rood. Ook andere tracks hebben dit als ik deze nu open.

De laptop is 1.5 jaar oud.

Bedankt voor het meedenken, als er meer mogelijkheden zijn die ik uit kan proberen hoor ik het graag.
 
Ah ok, je zat dus alleen op de batterij te werken? Dan draait Windows standaard op halve kracht, tenzij je de power options hebt aagepast naar high performance (ook op de accu). Wellicht zijn je power settings aangepast bij de laatste update, zou ik in ieder geval ff nalopen...
 
Laatst gewijzigd:
Zou heel goed kunnen ja. Die avond vorige week na de installatie van de update was op het netstroom, die dag daarna niet. Normaal is dit ook geen probleem, maar zoals je zegt zal Windows wel het een en ander anders hebben ingesteld.

Weet nu waar het aan licht en kan weer verder. Bedankt voor het meedenken.
 
De instellingen van de geluidskaart staan op de laagste buffer size (2048samples) en is de save mode aangevinkt.

Even een iets andere vraag. 2048 is de laagste buffer size bij de Behringer? Op wat voor latency kom je dan uit?
Meestal ben ik gewend dat de buffer size ergens tussen de 64 en de 256 samples staat, waarbij de laatste waarde al aan de hoge kant is.
 
Ja, 2048 is de laagste buffer size van deze geluidskaart. Ik zou niet weten op wat voor latency je dan uitkomt, maar als je me verteld waar ik dat kan vinden dan kan ik je dit doorgeven. Inmiddels de buffer size op 128 gezet en tot nu werk het ok. Als ik nu een toets indruk reageert Cubase direct.
 
Back
Top