Oldtimers?

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 februari 2019
Berichten
5.516
Locatie
Zeist
Zijn er synth-liefhebbers die expres een of meer niet langer ondersteunde oude computers met bijpassende oude audio software offline aan de praat houden omdat ze geen afscheid van geliefde "achterhaalde" programmatuur kunnen of willen nemen?

Er is eigenlijk al genoeg aan programmatuur voorhanden om een mensenleven lang mee te kunnen spelen, maar toch worden we min of meer gedwongen om steeds weer op nog nieuwere hard- en software over te stappen. Veel tijd gaat aan al die aanpassingen verloren. Hoe reëel is het om te zeggen van nu is het mooi genoeg, en dan ook inderdaad verder geen nieuwe hard- of software meer aan te schaffen?
 
Lijkt me geen goede reden om je PC offline te houden, updates kun je los daarvan stop zetten of gewoon blijven volgen tot het punt waar het je software breekt, dat zal ook nog niet 1-2-3 zijn, als het ook nog eens open-source is kun je er vaak nog lang gebruik van maken.

Aanpassen aan nieuwe software of hardware kost natuurlijk tijd, maar dat is ook kostbare tijd waarbij je op nieuwe manieren met je geluid kan omgaan. Er zijn ook genoeg mensen die juist oude software er bij pakken (Zie zo nu en dan nog Atari's voorbij komen!).
 
Dat offline houden is bedoeld omdat je voor oude software geen beveiligingsupdates meer krijgt. Of is dat niet riskant?
 
Idd. gewoon niet op internet zetten dan.

Ik draaide, voordat ik een 'modernere' DAW controller aanschafte, nog altijd met een Yamaha 01x MLAN controller in XP pc, welke gewoon offline bleef. De support voor MLAN is bij XP gestopt en de 64 bit drivers werkten niet in W7x64. Via midi was de 01x controller zo volledig operationeel in mijn DAW wat ik in W7x64 draaide.
En de aanhouder wint.. want sinds vorig jaar ergens zijn de 64bit drivers voor XP door Janusz Grzybek aangepast en in W10 (die diverse opties voor oudere hardware ondersteuning biedt) te gebruiken. Kan nu ook mijn geliefde i88x weer gebruiken voor de extra ins/outs en fantastische mic pre-amps. :)

Verder heb ik nog een ruime verzameling geluidskaarten welke als midi klankbron of mixer fungeren. Voor sommigen is de support gestopt bij W98. Maar prima te gebruiken dus als virtuele mixer of synth. :)
Het Ensoniq Paris systeem (DSP-FX kaart + controller) is ook als PCI geluidskaart via ASIO in 'nieuwer' OS te gebruiken (via commerciële drivers), maar wil het niet als main geluidskaart gebruiken.. (en onnodige overuren laten draaien..)

Hieronder een 21 delig tutorial die de recording software uitlegt.
https://vimeo.com/channels/876465
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top