Nieuwe DAW PC

Ten eerste, thanks voor alle reacties. Doet me goed! Geeft meer inzicht. Hopelijk helpt het tevens andere leden die binnenkort een nieuwe DAW PC willen.

Verder,
Ik ga er zelf niet op gamen. De PC zal enkel voor muziek gebruikt worden. Wat voor videokaart zou dan 'voldoende' zijn? Verder, qua processor zit ik er nog een beetje mee. Ik wil er een tijd mee vooruit. De i9-9900K lijkt mij wel wat. Ik lees er wel over dat hij vrij warm zou worden. Daarnaast lees ik ook op diverse sites dat het wachten op de nieuwe AMD Ryzen 3000 een beter idee zou zijn. Maakt het verschil tussen een AMD en Intel uit voor een audio PC? Of is het meer een dingetje voor als je een game PC wil?

Als je er niet mee gaat gamen hoef je niet eens een videokaart. De integrated graphics op de 9900K is goed genoeg daarvoor. Wil je meerdere schermen gebruiken zou ik een dedicated videokaart pakken die zijn daar geschikter voor en hebben meer aansluitingen, elke videokaart is daar goed genoeg voor dus ga voor een goedkope(RX570/GTX1050) of een wat oudere 2dehands.

AMD en Intel maakt niet zoveel uit, Intel is iets beter op het moment maar AMD is goedkoper dus meer waar voor je geld. Ryzen 3000 gaat daar misschien verandering in brengen, ze hebben een multicore benchmark laten zien waar hij iets beter presteerde dan de 9900K. Het indrukwekkende was met 47 Watt minder, dat betekent dat ze de prestaties nog omhoog kunnen gooien of een extra chip erop. Er is dus een goede kans op een 16-core Ryzen. Maar ja hoe gaat hij presteren en wat is de prijs? Aangezien er nog weinig bekend is kan het qua nieuws nog alle kanten op, chip kan minder presteren, duurder dan verwacht of slecht leverbaar zijn de eerste maanden. Als je nu een PC wilt hebben ga voor de 9900K (of 9700K als je je zorgen over de warmte maakt), kan je wachten wacht dan op de aankondiging van AMD(over 1-2 maand) en maak dan je beslissing.

Hier nog wat tips:

- Was je al van plan maar ga voor een zelfbouwsysteem; bij kant en klaar systemen willen ze er zoveel mogelijk geld aan overhouden. Dus zitten vaak goedkope onderdelen in, merkloos geheugen/voeding/fans, minder merk moederbord etc. Voor hetzelfde geld of zelfs vaak minder heb je gewoon merkspullen precies op wens.

- SSD is essentieel, Windows en je programma's voelen zoveel sneller aan. Welke SSD maakt niet zoveel uit, nvme drives zijn in theorie veel sneller maar in de praktijk merk je daar niet zoveel van alleen in heel specifieke gevallen.

- 16GB RAM is meer dan voldoende, tenzij je van plan bent om met heel grote sample libraries te gaan werken.

- Zoals DreamXcape al zei ga voor een goede voeding. Een stabiele stroomtoevoer is super belangrijk. Veel crashes worden veroorzaakt door een slechte voeding. Seasonic maakt imo de beste voedingen.

- Ga voor een goed moederbord, Gigabyte of Asus. Dure moederborden zijn niet per se de beste, ze stoppen er altijd extra features op (bluetooth, wifi, extra usb-poorten etc) met behulp van extra chips die weer drivers nodig hebben die alleen maar voor conflicten kunnen zorgen. De beste systemen die ik heb gehad hadden allemaal simpele moederborden met alleen features ondersteund door de chipset/processor. Dus kijk wat je nodig hebt en ga voor de meest populaire die worden meestal het beste ondersteund.

- Zorg voor een goede muis. Lijkt onbelangrijk maar niets is minder waar. Een muis is je belangrijkste interactie met de computer. Bij een goede muis vergeet je dat je iets in je hand hebt en maakt het gebruik van de computer zoveel fijner. Ik zie vaak mensen met een muis van de action, geen/te kleine muismat, hoge dpi met een cursor die over het scherm schiet en mouse acceleration aan en die vinden het niet fijn om op de computer te werken, hmm raar.
Wat maakt een goede muis? 1. vorm, 2. sensor, 3. gewicht 4. draad. Aangezien de meeste sensors tegenwoordig vrij goed zijn zou ik vooral op vorm en gewicht letten, ga naar een winkel en probeer een aantal en kijk welke het lekkerste in de hand ligt. Je kan niet alleen op reviews af gaan, iedereens handen zijn verschillend wat de ene fijn vind kan k*t voor jou zijn.
Koop een grote muismat, minstens 40cm maar groter is nog beter. Tegenwoordig heb je muismatten van bijna een meter, lekker veel ruimte en in de winter liggen je armen niet op een koude tafel/bureau.
En zo duur is het niet, voor € 60-70 voor beide ben je klaar. Toetsenbord maakt niet veel uit, tenzij je heel veel typt.
 
Laatst gewijzigd:
Wow deze thread is echt geld waard...
 
Wow deze thread is echt geld waard...
jep vind ik ook
vol met goei tips zoal deze
Zorg voor een goede muis. Lijkt onbelangrijk maar niets is minder waar. Een muis is je belangrijkste interactie met de computer. Bij een goede muis vergeet je dat je iets in je hand hebt en maakt het gebruik van de computer zoveel fijner. Ik zie vaak mensen met een muis van de action, geen/te kleine muismat, hoge dpi met een cursor die over het scherm schiet en mouse acceleration aan en die vinden het niet fijn om op de computer te werken, hmm raar.
Wat maakt een goede muis? 1. vorm, 2. sensor, 3. gewicht 4. draad. Aangezien de meeste sensors tegenwoordig vrij goed zijn zou ik vooral op vorm en gewicht letten, ga naar een winkel en probeer een aantal en kijk welke het lekkerste in de hand ligt. Je kan niet alleen op reviews af gaan, iedereens handen zijn verschillend wat de ene fijn vind kan k*t voor jou zijn.
Koop een grote muismat, minstens 40cm maar groter is nog beter. Tegenwoordig heb je muismatten van bijna een meter, lekker veel ruimte en in de winter liggen je armen niet op een koude tafel/bureau.
En zo duur is het niet, voor € 60-70 voor beide ben je klaar. Toetsenbord maakt niet veel uit, tenzij je heel veel typt.
en deze die vind ik echt goed gezien thx chojin
Daar is een hele simpele oplossing voor. Dualboot. Ik heb twee M2 nvme ssd's in mijn pc. Eentje voor gaming/video editting etc..... ander voor mijn DAW. Werkt uitstekend.
niet dat ik nog tijd vind om muziek te maken en te gamen :D :D
 
Chojin
Ik ben het hier wel mee eens, backup is belangrijker dan dure harde schijven.

De ervaring leert alleen dat mensen nogal laks zijn met backups. Ik heb in een aantal jaren honderden computers gebouwd en gerepareerd en ik heb misschien net iets te veel huilende mensen gezien die net een boek of een scriptie waren kwijtgeraakt. Dus misschien is het ook wel een beetje mijn eigen gevoel.

Ik heb het daarom ook niet als must have erbij gezet, ik had het misschien iets beter moeten verwoorden. Maar ik vind het zeker het overwegen waard bij een budget van 1300 euro.
Daarnaast krijg je meer voor je geld dan alleen meer betrouwbaarheid. De access time van enterprise schijven is de helft korter, ze zijn geschikt voor 24/7 gebruik, en de buffer meestal ook 2x zo groot. Ze zijn dus ook echt sneller(niet bij alle merken).

Vanwege dingen zoals stroompieken is een een goede voeding wel een must have.

Mijn pc zit in een Antec P100, inderdaad een mooie kast en fluisterstil :) De stoffilters zijn ook heel erg fijn.


vink
Wat betreft die ene audio thread, dat klopt. Het is wel per DAW verschillend.
Maar die ene audio thread heeft liever een iets langzame core bijna voor zichzelf dan een hele snelle core waar nog 20 andere threads op draaien van andere plugins en achtergrond processen.

Als je veel gebruik maakt van zware plugins is verdelen over meerdere cores voor een DAW niet moeilijk. De meeste moderne VSTi plugins verdelen meerdere stemmen al over meerdere cores. Er zijn plugins die dit niet doen zoals bijvoorbeeld Uvi Falcon maar dan kun je als oplossing minder layeren en een extra instance draaien.
Maar ook hier geldt dat Falcon waarschijnlijk liever zijn eigen langzame core heeft.

Een quadcore is inderdaad niet meer van deze tijd, ik heb zwaar spijt dat ik niet meer cores heb gekozen.

(Ik zag in je oude sig volgens mij dat jij ook een 6700K hebt, net als ik. Ik heb m ook conservatief afgesteld op 4.4 en de cores gesynct. Great minds think alike :) )


Yoozer
Helemaal mee eens. Ik heb altijd geleerd dat data niet bestaat als je het niet in drievoud hebt, en 3x op één lokatie telt niet. Helaas is een goede nas erbij ook weer een kostenpost :(, en niet voor iedereen even toegankelijk en makkelijk in te stellen.


Ytse
Dat plugins moeten wachten op elkaar is alleen maar als de buffers voor het eerst gevuld worden, daarna is het in principe voor elke effect plugin gewoon een continue stroom van data, dit is tegenwoordig prima te doen met goed cpu management. Er kunnen in die chain ook gewoon multi-threaded en single-threaded plugins tegelijk staan.

Dit neemt overigens niet weg dat er hierin best veel verschil tussen DAW's kan zitten, en dat wat jij zegt best zou kunnen kloppen in sommige gevallen.
Voornamelijk de wat oudere DAW's doen dit soort dingen, ze gooien alles met een afhankelijkheid op een hoop. Dus alles met een sidechain, send of een dry/wet control is de sjaak en dat kan zomaar oplopen tot bijna je hele project.

Bijvoorbeeld FL Studio heeft hierin laatst een behoorlijke stap gemaakt en dat scheelt enorm in t cpu verbruik in situaties met afhankelijkheden.


man-T
Een AMD Ryzen is een goed idee, beter nog, een AMD Threadripper 32-core :P , die dingen maken gehakt van Intel :)
Helaas doen sommige audio fabrikanten moeilijk over de support van AMD systemen, als ik me niet vergis is Universal Audio er daar één van dus misschien minder geschikt voor de TS.

Gamen kan prima op je DAW pc. Je moet er alleen voor zorgen dat al die troep niet draait op de achtergrond. Tegenwoordig heeft elke game fabrikant zijn eigen portal dus je hebt al snel een hoop extra zooi waar je eigenlijk niet op zit te wachten.


SerumAssasin
Goed om te lezen dat je wat hebt aan alle antwoorden.

Dat warm worden zou ik me niet druk over maken, dat is alleen onder volle belasting. Mijn cpu wordt onder volle belasting ook makkelijk 70 graden, en zelfs dat is nog ruim binnen de veiligheidsmarge. Op dit moment, met FL Studio en Firefox open is ie zo'n 40 graden, met zware projecten rond de 50. Dat is dus nog een heel eind verwijderd van die maximale temperatuur. Een stille pc wordt altijd wat warmer, maar dit is met goede koeling geen probleem. Ik zou die i9 in je budget proberen te proppen als je er echt lang mee wil doen.

Ik ben ook benieuwd naar je lijstje!


100%
Heel erg goed dat je dat van die extra zooi op het moederbord nog even aankaart want dat was ik helemaal vergeten!

Een moederbord zonder WiFi, BlueTooth en andere toeters en bellen scheelt een hoop gezeik. Ik probeer er meestal ook één te vinden met Intel netwerk, die worden altijd door windows zelf goed ondersteund.

Een goede muis is ook een fijne tip.
Ik wil daar alleen nog aan toevoegen dat je Razer beter kunt vermijden. Goede muizen, maar software waarvoor je een account aan moet maken en online moet zijn, anders werkt de software van je muis niet.:stupid




Leuk om te lezen dat iedereen zo meedenkt :okdan:
Misschien is het een leuk idee om met z'n allen een paar ultieme DAW pc's voor verschillende budgetten samen te stellen? Dan is er een mooi uitgangspunt voor iedereen die een nieuwe pc wil bouwen.
 
Laatst gewijzigd:
Misschien is het een leuk idee om met z'n allen een paar ultieme DAW pc's voor verschillende budgetten samen te stellen? Dan is er een mooi uitgangspunt voor iedereen die een nieuwe pc wil bouwen.

Alhoewel het een sympathiek idee is, zul je wel elke zoveel maanden de set moeten bijwerken. Er komt zoveel uit en ook nog eens zo snel. Wat vandaag interessant is kan morgen al weer out of date zijn.

Wat wel goed kan zijn is een tip lijst waar je op moeten letten als je een pc wilt samenstellen. Die zijn hier al genoeg voorbij gekomen. Tips voor elke specifiek onderdeel. Die hoef je niet zo vaak bij te werken.
 
Ik ben het hier wel mee eens, backup is belangrijker dan dure harde schijven.

De ervaring leert alleen dat mensen nogal laks zijn met backups. Ik heb in een aantal jaren honderden computers gebouwd en gerepareerd en ik heb misschien net iets te veel huilende mensen gezien die net een boek of een scriptie waren kwijtgeraakt. Dus misschien is het ook wel een beetje mijn eigen gevoel.

Ik heb het daarom ook niet als must have erbij gezet, ik had het misschien iets beter moeten verwoorden. Maar ik vind het zeker het overwegen waard bij een budget van 1300 euro.
Daarnaast krijg je meer voor je geld dan alleen meer betrouwbaarheid. De access time van enterprise schijven is de helft korter, ze zijn geschikt voor 24/7 gebruik, en de buffer meestal ook 2x zo groot. Ze zijn dus ook echt sneller(niet bij alle merken).

Dat ligt er aan wat je doet natuurlijk.
Als iemand profesioneel bezig is met muziek, een studio heeft of albums uitbrengt dan is elke dag backuppen belangrijk natuurlijk.
Als iemand een beetje met muziek voor de fun bezig is dan is dat overkill en is zo nu en dan een backup maken meer dan genoeg.
Als je dan zorgt dat je een extra interne hdd in je pc hebt en daar als je wat leuks hebt er naartoe kopieert dan ben je safe genoeg.
Ikzelf zet als ik een leuk dingetje maak het voor de zekerheid op een externe hdd en twee keer per jaar maak ik een kloon van m'n ssd en ook die staat op een externe hdd zodat als er een keer een crash is dat ik dan door simpel een nieuwe ssd te kopen zo weer m'n hele os met m'n daw en de rest op die nieuwe ssd zet en dan hoef ik alleen voor een enkele plugin en windows wat updates te doen.

Hetzelfde geldt voor de processor, een i9 is mooi natuurlijk maar het ligt er wel aan wat je met je audio pc doet natuurlijk want een processor van 500 euro aanschaffen kan overkill zijn als je op je daw gewoon wat leuke tracks in ekaar zet.
Wel kan de tip van een AMD processor een goede zijn omdat het nogal in de prijs scheelt maar zoals al eerder aangegeven kan het soms compabiliteitsproblemen geven, wil je geen gezeur dan is Intel wel zo handig.
.
De TS heeft een budget van 1300 euro dus je kan er van uitgaan dat het vooral hobbymatig is en niet op pro niveau waar je je geld mee verdient dus dan is een i7 van de laatste generatie met 16 gb ram genoeg.
Z'n oude set was ik geloof al tig jaar oud dus dat zegt genoeg denk ik en dan kom je voor een duizend a 1200 euro al met een leuke set thuis als je die door een kennis of bijv Azerty waar het niet veel kost laat bouwen.

Een goede muis of bijv een goede hardware controller kan een goede oplossing zijn als je toch regelmatig meerdere uren achter de pc zit, in ieder geval geen Action oid.
 
Niet dat die slecht zijn maar ik zou toch opteren vr een clone/ zelfbouw dan kan je elke hard ware component zelf kiezen

ik vond dat ik bij dell ook best veel kon kiezen.
maar inderdaad niet kwa merk.
dus een zelf bouwen of laten bouwen is dan wel het beste.
de kast vond ik mooi dus daarom koos ik hem ook.
maar misschien had ik er wel een grafische kaart erin willen doen.
omdat ik een 630 hd kaart het wel zwaar gaat krijgen met mijn dell 27 inch 4k scherm.
 
Dat klopt inderdaad je kan veel kiezen en zijn zeker niet slecht
en buiten hun Assistant tool worden ze nog geleverd met een clean instal.
En zoals je zelf zegt zelfbouw of laten bouwen is nog dat tikkeltje beter;)

Ivm u grafische kaart,heb je nog een pcie sleuf over?als er geen restricties zijn opgelegd door Dell kan je er toch een andere insteken?
ik heb een interessante gevonden vorig jaar vr 50€ denk ik model ontgaat me nu ik vermoed een asus gt710 2gb ddr5 passief gekoeld:okdan:
Ideaal vr mij ( neen ik speel geen games op mijn daw pc;) dat zou niet lukken met die kaart vrees ik)
Tip als je meerdere schermen wil gebruiken @ 4K check dan goed de specs
 
Allright! Een lijstje om op te schieten! :D
  • Intel Core i7 9700K – Processor
  • ASUS ROG STRIX B250F GAMING - Motherboard
  • Noctua NH-D15 SE-AM4 - Koeler voor processor
  • Corsair Force MP510 - Solid state drive (intern - 480 GB - M.2 2280 - PCIe 3.0 x4)
  • Corsair Vengeance LPX - Geheugen (32 GB: 2 x 16 GB)
  • Seasonic Focus Plus 750W Platinum - Voeding ( intern )
  • WD Gold WD1005FBYZ 1 TB - Vaste schijf (intern - 3.5" - SATA 6Gb/s - 7200 tpm -buffer: 128 MB)
Totaal: € 1.169,96


Ik twijfel nog wel over de processor. Voor €100,- meer heb ik ook een i9, maar ik las dat die niet héél veel beter is voor dat geld.
 
Ik zie wel dat ik de videokaart ben vergeten. Ik ga er niet op gamen, dus er hoeft geen over the top kaart in. Hebben jullie suggesties? :)
 
Goede vondst is die Corsair SSD, die is bloedsnel als ik t zo lees.


- Videokaart is niet meer nodig, die zit al in je processor en die is prima. De aansluitingen daarvoor zijn afhankelijk van je moederbord, dus wel iets om op te letten.


- Het moederbord wat je nu gekozen hebt is een no-go, je processor past daar niet in. Wat je zoekt is een Socket 1151v2 moederbord met een Z370 of Z390 Chipset.
Ook zou ik uit de buurt blijven van de Asus ROG moederborden, deze hebben de eerder besproken toeters en bellen die niet nodig zijn. Zoals RGB verlichting en de bijbehorende software.
Dit is vergelijkbaar met wat er nu op je lijstje staat:
https://azerty.nl/product/asus/3657097/prime-z370-a-ii-moederbord-atx


- Die voeding is veeeeel te zwaar. Een goede voeding betekend niet per se een hele zware voeding. Het systeem wat je nu hebt samengesteld komt onder volledige belasting nog niet op 200 Watt. Een 400 Watt voeding zou meer op z'n plaats zijn. Ik heb er bij mij nog een nVidia GTX 1060 en een stapel harde schijven extra in zitten plus dat ie overgeklokt is, de Seasonic 450 Watt die er in zit trekt dat met groot gemak.

Ik zou eerder denken aan zoiets:
https://azerty.nl/product/seasonic/3295995/focus-gold-450-voeding--intern--atx12v-eps12v
of een stap duurder deze, zonder fan:
https://azerty.nl/product/seasonic/315110/platinum-series-400-voeding--intern--atx12v-2-31


- De koeler die je hebt uitgekozen past niet op intel processoren.
Deze past wel:
https://azerty.nl/product/noctua/61...lga1155-am3--lga2011-fm1-fm2-lga1150-lga1151-
of deze, een stapje groter:
https://azerty.nl/product/noctua/61...lga1155-am3--lga2011-fm1-fm2-lga1150-lga1151-

Op allebij deze koelers kunnen 2 fans worden gezet, kwestie van een fan extra bestellen.

Als ik me niet vergis levert Noctua standaard goede koelpasta mee. Zo niet, ff een spuitje met Arctic Silver meebestellen.
https://azerty.nl/product/arctic+si...silver-thermal-compound-thermische-pasta-3-5g
Ik weet niet of je m zelf gaat bouwen, maar pas op met dit spul, t is troep die overal aan blijft zitten.


- Ik mis nog een behuizing en fans in je lijstje.
 
klopt die zijn echter supper snel en worden niet zo warm ook :okdan:

Heb je die ook aangeraden he serumassasin;)

Ik zou vr honderd euro meer wel gaan vr een cpu met HT en 16 mb cache ipv geen HT en 12 mb cache

Inderdaad die noctua cooler die je gekozen hebt is special vr amd chips
je moet het model NOCTUA NHD15 nemen die past wel op u socket normaal zit er ( van die goeie)thermal pasta in de verpakking van de NH-D15


Inderdaad van die ROG MB afblijven vr DAW pc, neem moeder bord die dream excape en ik u voorstellen, is een super goed moederbord en is super gemakkelijk om daarmee u cpu te overclocken

En zoals ik al reeds gezegd heb wil je toch wifi en of bluetooth steekt dat dan er in via aparte kaarten

Ook inderdaad, die voeding is veel te zwaar neem gewoon een van seasonic van 450w met kabelbeheer gold of platina

Je hoeft inderdaad geen aparte vga kaart nog te steken maar als je u cpu er toch van wil ontlasten van die taak, kan je steeds vr deze gaan of iets dergelijks is volledig passief dus super stil en heft drie uitgangen

https://www.asus.com/be-nl/Graphics-Cards/GT730-SL-2GD5-BRK/gallery/

En inderdaad ook belangrijk je bent een case vergeten

ga eens naar deze gaan kijken https://www.fractal-design.com/home/product/cases/define-series/define-r6-black

of asl je geen plaats moet hebben vr een dvd drive (of ander 5 inch bays) kan je ook gaan vr de r5

zijn echt goeie stille strakke cases, veel bouw mogelijkheden, ik gebruikte vroeger altijd de antec p180 maar die r6 van fractal vind ik toch veel beter
Corsair Vengeance LPX - Geheugen aan welke frequente hoeveel Mhz?kweste dat je the misschiens mee kan overclocken (voor gesteld moederbord kan tot 4000Mhz gaan :D

Man wat zijn die prijzen geodkoper geworden tegen over vorig jaar ge hebt nu 32 gb vr de zelfde prijs waar ik vorig jaar maar 16gb voor kreeg :(
 
Dat klopt inderdaad je kan veel kiezen en zijn zeker niet slecht
en buiten hun Assistant tool worden ze nog geleverd met een clean instal.
En zoals je zelf zegt zelfbouw of laten bouwen is nog dat tikkeltje beter;)

Ivm u grafische kaart,heb je nog een pcie sleuf over?als er geen restricties zijn opgelegd door Dell kan je er toch een andere insteken?
ik heb een interessante gevonden vorig jaar vr 50€ denk ik model ontgaat me nu ik vermoed een asus gt710 2gb ddr5 passief gekoeld:okdan:
Ideaal vr mij ( neen ik speel geen games op mijn daw pc;) dat zou niet lukken met die kaart vrees ik)
Tip als je meerdere schermen wil gebruiken @ 4K check dan goed de specs

ja zou kunnen dat ik er nog een kaart in laat bouwen.
maar ik weet niet of dat nodig is voor mijn 4k beeldscherm.
die van het mothetboard is nu prima. want op het gebied van grafische dingen doe ik bijna niks.
en volgens de computer winkel zou mijn kaart 4k beeldschermen moeten aankunnen sturen.
 
Kan me helemaal vinden in wat dreamxcape en kenneth hierboven zeggen. Even een aanvulling op de kast. R6 is veel te duur en minder stil dan de R5. Een alternatief is de Aerocool DS 230. Nog stiller dan een R5 en R6. Uiteindelijk is het een kwestie van smaak. Beide kasten zijn goed.

Overclocken van geheugen zet niet zoveel zoden aan de dijk voor een DAW.

Ik zou niet voor Hyperthreading gaan. Ik hoor daar slechte verhalen over in combinatie met DAW software. Die extra honderd euro zou ik steken in een fanless voeding. Die van Seasonic is wel een top modelletje.
 
R6 is veel te duur en minder stil dan de R5. Een alternatief is de Aerocool DS 230. Nog stiller dan een R5 en R6
ja dat die aerocool stiller is met maar een fan tegen over een case met drie fans of bij de r5 met twee fans is maar logisch he;)

En als je een 5 inch bay nodig hebt heb je niet veel ander keus dan die r6

Is ook van een andere klasse/niveau he die r5 en r6 case vgl met die aerocool dus om dan te zeggen dan die veel te duur is ;)


kzeg niet dat dit geen slechte case is maar is een beetje appels met peren vgl( vind ik)

Overclocken van geheugen zet niet zoveel zoden aan de dijk voor een DAW

klopt…. een beetje….:D maar ik zei dit meer omdat dit er voor kan zorgen dat je een stabieler overclocked system door krijgt en dat je misschiens nog wat hoger kan overclocken
alee is toch mijn persoonlijke ervaring

Ik zou niet voor Hyperthreading gaan
ik zou dit dus echt wel doen door die HT dubbele treads zeer belangrijk vr muziek productie en grotere cache

ik zie nu toch met Cubase 9.5 en win 10 een betere performances met HT aan dan met HT uit.

Hang een beetje af van welk merk en type moederbord


Is in mijn inziens toch een beetje verleden tijd hoor die HT uitzetten dat was inderdaad zo met vorige Cubase versies en op w7 en w10
En als je geen HT hebt kan je het ook niet testen he ;)

ik zou dus die honderd € wel geven aan die cpu en bijvb niet aan die fanless psu( is een zeer goeie voeding daar niet van)

omdat ik vind dat een goeie stille fan psu je eigenlijk ook niet meer hoort


 
Dit zou dan het nieuwe lijstje worden. Gelukkig heb ik jullie, had ik bijna zowaar AMD onderdelen gekocht...:D

Intel Core i7 9700K - Processor
ASUS PRIME Z370-A II - Moederbord
Seasonic Focus Gold 450 - Voeding ( intern )
Noctua NH-U14S - Koeler voor processor
Corsair Vengeance LPX - Geheugen (DDR4 - 32 GB: 2 x 16 GB)
WD Gold WD1005FBYZ 1 TB - Vaste schijf
Corsair Force MP510 - Solid state drive (intern - 480 GB)
Fractal Design Define R6 - Towermodel
Totaal: 1.261,99

- Ik mis nog een behuizing en fans in je lijstje.
Behuizing is nu toegevoegd. Maar de fans, dat is toch die Noctua? Of moet er nog een aparte fan bij?

ik zou dus die honderd € wel geven aan die cpu en bijvb niet aan die fanless psu( is een zeer goeie voeding daar niet van)
Bedoel je de i9?
 
Noctua NH-U14S
uit nieuwschierheid staat hij veel goedkoper dan de NH-D15 ?
- Ik mis nog een behuizing en fans in je lijstje.


Behuizing is nu toegevoegd. Maar de fans, dat is toch die Noctua? Of moet er nog een aparte fan bij?





sorry tijp fout van mij moest enkel case zijn sorry:D


Bedoel je de i9?

jep ik bedoel die I9

Er staat nog geen OS op jouw lijstje

ik heb vorig jaar zeer uitgebreid de verschillen bekeken van WIN10 home vs prof en de prof geeft vr DAW pc totaal geen meer waarde
Totaal: 1.261,99

vind ik toch een mooi schappelijk prijsje vr dat beest dat je hebt samengesteld :okdan:;)
 
Hele mooie set dacht ik zo ! Jij weet niet wat je mee gaat maken als je het vergelijkt met je oude pc.
De OS kan je wel op goedkope wijze aankomen. W10Pro is al te krijgen voor 26 euro OEM.
 
Back
Top