Decibels in software

Lid sinds
2 augustus 2015
Berichten
940
Locatie
Leuven
Ik had een vraagje over afwijkende decibels bij mijn setup. Een Rm1x is aangesloten op mijn analoge mixer en de mixer toont ongeveer -12dB op zijn output meter.
De mixer gaat in 1 van de stereo inputs van een RME Fireface UC en het inputkanaal van de RME software (totalmix) toont exact hetzelfde: -12dB maar als ik dan kijk naar de master output in de software dan toont die -28dB. Iemand een idee waarom deze zoveel verschilt?

Als ik bijvoorbeeld mijn DAW open en daar een track maak met de mixerinput dan toont zowel de track als de masttrack van mijn DAW gewoon -12dB...
 
Laatst gewijzigd:
Kan je de output in de RME niet afstellen op +4bd of -10db?
 
Hey Biam,

Ik moet eerlijk toegeven dat ik er zelf bijna niks van ken...ik zat met een probleem van een brom op mijn monitorboxen dat duidelijk van mijn analoge mixer kwam. Toen ik die deftig had afgeregeld bleek dat alles daar veel te luid stond en dat de brom er niet meer was toen ik het inputvolume en de master van de mixer verminderde. Alles klinkt super nu maar daardoor viel me dat verschil op in die totalmix software. Dat ding is ongelooflijk uitgebreid en ook even ingewikkeld. Maar het heeft een standalone en DAWmode en in DAWmode hoefde ik me daar helemaal niks van aan te trekken en kon ik alles in Reaper regelen. Daarom heb ik me er nooit verder in verdiept. Maar de RME werkt dus ook als de pc uitstaat in standalone mode. Zo had ik hem vandaag gebruikt. Toen ik daarna men pc wou gebruiken om de track op te nemen zag ik toevallig die verschillen in db.
Hier een afbeelding van de software en nog een 2de van "misschien" de instelling die jij bedoelt? Moet ik dan de Recall, de Dim of de Gain aanpassen? En moet die dan naar +4 of naar -10 ?

NTATJdv.png


urx31FC.png
 
Ik heb wel in de handleiding gezocht maar die uitleg zegt me weinig. Hier het stuk over bovenstaand settingsvenster.
Attenuation betekent blijkbaar signaalverzwakking, Maar het maakt niet uit met welke van de 3 ik speel, ze veranderen niks aan het outputsignaal...
irJt6XO.png
 
Laatst gewijzigd:
De totalmix is lekker uitgebreid, het is alleen lang geleden dat ik ermee heb gewerkt.
Gain main out in setting mag op 0.dB
Schuif van AN1/2 op 0 dB? Er staat me iets van bij dat je de hardware inputs route naar 2e mixer (software playback?) en die weer mixed naar mainmix.
Je hebt ook ergens een matrix in totalmix voor een totaaloverzicht.

Er zijn er genoeg hier op het forum die een RME hebben, die kunnen je waarschijnlijk beter helpen. ;)
 
Ik had een vraagje over afwijkende decibels bij mijn setup. Een Rm1x is aangesloten op mijn analoge mixer en de mixer toont ongeveer -12dB op zijn output meter.
De mixer gaat in 1 van de stereo inputs van een RME Fireface UC en het inputkanaal van de RME software (totalmix) toont exact hetzelfde: -12dB maar als ik dan kijk naar de master output in de software dan toont die -28dB. Iemand een idee waarom deze zoveel verschilt?

Als ik bijvoorbeeld mijn DAW open en daar een track maak met de mixerinput dan toont zowel de track als de masttrack van mijn DAW gewoon -12dB...

Decibels zijn maar een ratio; een manier om de luidheid van het ene signaal te vergelijken met een ander signaal. De meters op je mixer en je audio interface vergelijken het signaal met een bepaald voltage (0 dBu denk ik) terwijl je DAW het vergelijkt met het luidste signaal dat ie kan weergeven zonder clipping (0 dBfs). Hoe luid dat omgerekend in volt is, verschilt per audio interface. Daarom kun je die waarden dus niet zomaar met elkaar vergelijken.

Hier nog wat random uitleg: http://daniellesden.com/blog/all/the-redline-decibels-explained/
 
Zet je volume slider(s) in totalmix eens gewoon op nul?
 
(even tussendoor, of zal ik een andere thread openen, die dBu, dBfs, en andere dB's, een handige korte handleiding, ik heb al meer begrip gekregen door eens de waves VU-meter manual door te kijken, ik had m ooit té vluchtig gelezen, nu snap ik wat ie uitleest, en wat ie met headroom bedoelt (verschil in dB (dBfs of iets anders, ahum, tot digitale clip. ja natuurlik weet wat headroom is, maar dacht dat de instelling te maken had, nou ja goed. terzijde)) sorry, ga de thread niet kapen. open een nieuwe.
 
Bedankt voor jullie reacties.

@BIAM & AdDM, als ik de sliders allebei op 0 zet geven ze inderdaad hetzelfde aan :$ Ik begreep daar duidelijk iets niet. Bedankt voor de opheldering!
@BIAM Je hebt gelijk, ik moet me echt eens door die manual van totalmix werken, want eigenlijk moeten de inputs inderdaad door de softwaremixer voor ze naar de master out gaan, nu gaan ze daar rechtstreeks naartoe en alleen mijn vst instrumenten lopen via die softwaremixer.

@zmooc bedankt voor de link, gisteren kon ik hem openen en heb een beetje zitten lezen, heel interresante en verstaanbare uitleg maar vandaag wordt de link geblokkeerd door mijn firewall...
@vink, ik volg je andere thread ook met veel interesse;) Totnutoe was ik steeds tevreden als het voor mijn oren goed klonk maar langzaam wil ik er toch eens wat meer over weten.

poYADPM.png
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top