Macs met T2 chip: helpt de timer truc echt tegen audio problemen?

hardware.info is niet mijn éérste bron wat betreft informatie over Apple producten. Ze hebben wel af en toe een artikeltje zodat de schooljeugd daar onder dan weer lekker los kan gaan met negatief ranten maar dat is meer voor de clicks dan wat anders.

Ik was benieuwd of mensen de problemen ervaren hebben hier en zo ja al wat dingen geprobeerd hebben. Het gekke is dat de problemen wel heel breed in het nieuws zijn maar echt nuttige "ik heb dit probleem" threads liefst inclusief geslaagde of mislukte pogingen om het op een bepaalde manier op te lossen weer niet.
 
maat v me heeft zware problemen met een usb 2 soundcraft mtk 12+ ( 14in / 12 out) audio interface en macbook pro
... het is niet zijn audio interface, dus hij heeft niet de urgentie om het gedoe op te lossen, zware digitale noise om de zoveel seconden ... lijkt me iets met de klok te zijn of idd de verdoemde T2 chip ... heb dan weer v andere kerel gehoord die ook last heeft met zijn spoundcraft mtk 12+ En macbook ... dus misschien ligt het gewoon aan die interface ... hebwel wat gelezen erover en via een thunderbolt-usb converter zou men er onderuit kunnen ... kzou gewoon n 2ehandse kopen zonder T2 chip
 

Ik zie veel mensen klagen maar mensen die met concrete oplossingen komen worden haast compleet genegeerd.

Bijvoorbeeld dit:

sudo launchctl unload /System/Library/LaunchDaemons/com.apple.timed.plist sudo launchctl unload /System/Library/LaunchDaemons/com.apple.locationd.plist sudo pmset nopoll

wie heeft de problemen gehad? en hielp dit?

zijn de problemen opgelost door een TB3 Audio Interface te nemen of een TB3 dock met USB2 te gebruiken?


Je zegt wel "Gearslutz staat er vol mee" maar dan zou het er hier ook vol mee moeten staan want hordes mensen gebruiken Macs voor muziek.
 
Ik zie veel mensen klagen maar mensen die met concrete oplossingen komen worden haast compleet genegeerd.

Bijvoorbeeld dit:

sudo launchctl unload /System/Library/LaunchDaemons/com.apple.timed.plist sudo launchctl unload /System/Library/LaunchDaemons/com.apple.locationd.plist sudo pmset nopoll

wie heeft de problemen gehad? en hielp dit?

zijn de problemen opgelost door een TB3 Audio Interface te nemen of een TB3 dock met USB2 te gebruiken?


Je zegt wel "Gearslutz staat er vol mee" maar dan zou het er hier ook vol mee moeten staan want hordes mensen gebruiken Macs voor muziek.

Gearslutz is wel stukken groter qua actieve members dan hier. En de meeste mensen hier hebben volgens mij niet de aller nieuwste Macs. Want duur en Macs van 7/8 jaar oud doen het nog prima. Gearslutz zegt het verder al. Daar zitten veel ‘professionals’ met dure spullen.

Wrm ze niet concreet met oplossingen komen weet ik niet. Heb niet het hele draadje gelezen maar in dat topic verwijzen ze ook naar andere draadjes met persoonlijke problemen omtrent audio en nieuwe Macs. Dus misschien kan je daar kijken door op members te klikken. Al zou je denken dat het in zo’n verzamel topic gewoon zou staan.

En dat van die tb3 naar usb2 schijnt te helpen. Volgens mij waren er mensen in dat draadje die dat al deden maar misschien vergis ik mij.

En er is hier een topic van een dude die een nieuwe Mac mini heeft gekocht. Nieuwe DAW heet dat topic ofzo. Misschien kan je het hem vragen.

En anders bij gearslutz vragen in dat topic?
 
Ik heb inderdaad een Mac Mini draaien met een Steinberg UR22MKII.
Dit gaat goed, de dingen die ik lees op Gearslutz heb ik niet ervaren. Gisteren 2 uur lang Youtube gekeken en paar uur in Cubase 10 gewerkt.
Echter heb ik nog niks opgenomen met de microfoon, kan ik nog gaan proberen en misschien is het ook weer anders als de UR op de USB poort is aangesloten.

Filevault heb ik heel even aangehad maar dit gaf gedoe dat het Bluetooth keyboard niet benaderbaar was. Schijnt ook bekend iets te zijn dat de drivers pas geladen worden na invullen wachtwoord i.c.m. Filevault.

Mijn config:
I5, 3.0 GHz, 16 GB, 256 GB, Mojave laatste update, Filevault uit, Wifi uit, Energiebesparingsopties allemaal uit.
Steinberg UR22MKII gekoppeld met USB C naar USB A kabel, buffer 768.
 
citaat : As i targeted for the 2018 Macbook Pro upgrade from my 2015 (now obviously not happening) i assume it's hardware problem and it's not fixable from any software update.

I have been struggling with dropouts with my Apogee Duet 2 (i tried 4 different Duets) for months and i tried every possible solution (from Pram restet to fresh install) and now, when i read all the topics from Gearslutz, MacRumors and RME forum i see dangerous resemblance. Apogee support advised me to do all the things that are now recommended to MacBook Pro with T2 chip users. Especially when i saw "daemon" fix. It's not a fix, it's a very short term solution as it returns after a while, not even after reboot but quicker. I'm not an expert but in my opinion it is a hardware buffer issue that causing this and i have very little faith in software update fixing this problem.

So my advise it to stay away from T2 chips machine as long as there will be not 100% fix.
 
Ik heb inderdaad een Mac Mini draaien met een Steinberg UR22MKII.
Dit gaat goed, de dingen die ik lees op Gearslutz heb ik niet ervaren. Gisteren 2 uur lang Youtube gekeken en paar uur in Cubase 10 gewerkt.
Echter heb ik nog niks opgenomen met de microfoon, kan ik nog gaan proberen en misschien is het ook weer anders als de UR op de USB poort is aangesloten.

Filevault heb ik heel even aangehad maar dit gaf gedoe dat het Bluetooth keyboard niet benaderbaar was. Schijnt ook bekend iets te zijn dat de drivers pas geladen worden na invullen wachtwoord i.c.m. Filevault.

Mijn config:
I5, 3.0 GHz, 16 GB, 256 GB, Mojave laatste update, Filevault uit, Wifi uit, Energiebesparingsopties allemaal uit.
Steinberg UR22MKII gekoppeld met USB C naar USB A kabel, buffer 768.

Dank! USB c op de mini is ook de Tb aansluiting toch? Wel benieuwd of die via normale USB wel raar gaat doen.

En volgens de verhalen die ik lees zit je via Tb/USBc gewoon goed.
 
citaat : As i targeted for the 2018 Macbook Pro upgrade from my 2015 (now obviously not happening) i assume it's hardware problem and it's not fixable from any software update.

I have been struggling with dropouts with my Apogee Duet 2 (i tried 4 different Duets) for months and i tried every possible solution (from Pram restet to fresh install) and now, when i read all the topics from Gearslutz, MacRumors and RME forum i see dangerous resemblance. Apogee support advised me to do all the things that are now recommended to MacBook Pro with T2 chip users. Especially when i saw "daemon" fix. It's not a fix, it's a very short term solution as it returns after a while, not even after reboot but quicker. I'm not an expert but in my opinion it is a hardware buffer issue that causing this and i have very little faith in software update fixing this problem.

So my advise it to stay away from T2 chips machine as long as there will be not 100% fix.

Zijn problemen gaan volgens mij over de 2015 versie en ik dacht dat die een t1 chip heeft. Waar evt wel hetzelfde probleem zich kan voordoen natuurlijk.

Maar dat wil nog niks zeggen over de 2018 versie. Als die via tunderbolt truuk gewoon werkt lijkt mij dit niet het advies wat je moet volgen.

Je moet ook realiseren dat er een hoop kids in de muzieksmaak scène zijn gekomen en die niet veel snappen van computers. (Aanname)

Het zou zelfs best kunnen dat een MacBook pro uit 2015 via Tb ook geen problemen heeft met geluid/die duet kaart.

Anyway zolang die Tb truuk werkt op een MacBook pro zou ik gewoon op de fora kijken van je geluidskaart bikkel. Rare sudo commando’s die maar half werken zou ik niet doen als via Tb het wel gewoon werkt.

ik werk altijd volgens het principe van: als de berg niet naar Mozes komt, moet Mozes maar naar de berg komen.
 
Zijn problemen gaan volgens mij over de 2015 versie en ik dacht dat die een t1 chip heeft. Waar evt wel hetzelfde probleem zich kan voordoen natuurlijk.

Maar dat wil nog niks zeggen over de 2018 versie. Als die via tunderbolt truuk gewoon werkt lijkt mij dit niet het advies wat je moet volgen.

Je moet ook realiseren dat er een hoop kids in de muzieksmaak scène zijn gekomen en die niet veel snappen van computers. (Aanname)

Het zou zelfs best kunnen dat een MacBook pro uit 2015 via Tb ook geen problemen heeft met geluid/die duet kaart.

Anyway zolang die Tb truuk werkt op een MacBook pro zou ik gewoon op de fora kijken van je geluidskaart bikkel. Rare sudo commando’s die maar half werken zou ik niet doen als via Tb het wel gewoon werkt.

ik werk altijd volgens het principe van: als de berg niet naar Mozes komt, moet Mozes maar naar de berg komen.

Zijn probleem (ik had het ook met een duet 2 en macbook pro 2014) is een langlopende hel geweest waar eigenlijk iedereen last van had (gearslutz staat er vol mee, mensen die van kastje naar de muur gestuurd werden en niet serieus werden genomen, wel goede kabel, nieuwe installatie, verkeerde voeding, exemplaren omwisselen voor een nieuwe etc). De combi apogee duet 2 en osx liep niet zo heel erg lekker meer vanaf een bepaalde osx versie. Audio dropouts kwamen uit het niets (meestal na een uur ongeveer) en resulteerde in flink kraken/stotteren en even geen geluid meer, even sequencer stoppen en of ableton afsluiten, mac opnieuw starten en je kon weer. Je zal het maar hebben tijdens een livesetje, je hebt een stabiele mac gekocht omdat je voor safe gaat en daar gaat je liveset!

Het is inmiddels (bij mij wel) opgelost door een update van osx, de firmware en driver van de duet 2 zijn nog steeds dezelfde versies als toen de problemen nog speelden. Apogee en apple wezen beide naar elkaar als schuldige aan de oorzaak.
Maar goed, dit probeem was specifiek voor de duet 2 en had dus niets te maken met het gezeur wat nu weer loopt door die t1 of t2 chip en welke geluidskaart dan ook. Mocht ik ooit mijn macbook pro vervangen voor een nieuwer exemplaar dan zijn de problemen hopelijk opgelost, maar die upgrade zit er voorlopig toch niet in met die nieuwe toetsenborden. Ik heb er een in handen gehad van een collega, 2 maand oud en de backspace knop werkt niet meer, je zal het maar hebben met je nieuwe mac...

De 2015 mac book pro heeft overigens geen t1 chip, die werd in de 2016 macbook pro geïntroduceerd, daar lag het probleem dan ook niet.
 
De MacBook Pro 2015 heeft überhaupt geen T-chip. Pas vanaf de Touch Bar modellen zit die er in.

Je moet ook realiseren dat er een hoop kids in de muzieksmaak scène zijn gekomen en die niet veel snappen van computers. (Aanname)

Klopt. Daarom koop je ook een Mac. En daar bovenop heb je altijd de "gillers", die alleen langs komen om te klagen over andere problemen die ze gehad hebben met hun Apple computer of überhaupt nooit een Mac gekocht hebben maar desondanks weten dat het geen professionele machines zijn etc. Veel ruis weinig informatie.

En ik ben zelf gewend om problemen gewoon op een stap-voor-stap manier op te lossen, maar ik zie buiten die éne Reddit-thread helemaal niemand ook maar enige methodiek toepassen waar ik wat aan heb zonder zelf de computer te kopen en het zélf op te lossen als het gebeurt.

Ik heb inderdaad een Mac Mini draaien met een Steinberg UR22MKII.

Thanks dus gewoon een USB2 interface op een T2 machine en het werkt.

Mij maakt het persoonlijk niet zo veel uit om een TB3 - USB2 bridge te kopen aangezien ik sowieso al een TB3 dock bij mijn studiohok wilde neerzetten. Maar tot op heden nog geen bevestiging.
 
Laatst gewijzigd:
...
Klopt. Daarom koop je ook een Mac. En daar bovenop heb je altijd de "gillers", die alleen langs komen om te klagen over andere problemen die ze gehad hebben met hun Apple computer of überhaupt nooit een Mac gekocht hebben maar desondanks weten dat het geen professionele machines zijn etc. Veel ruis weinig informatie.

En ik ben zelf gewend om problemen gewoon op een stap-voor-stap manier op te lossen, maar ik zie buiten die éne Reddit-thread helemaal niemand ook maar enige methodiek toepassen waar ik wat aan heb zonder zelf de computer te kopen en het zélf op te lossen als het gebeurt.
Moet je maar eens gaan proberen met een mac mini of een imac ?!
Apple is n.m.i. zijn sterke product-kwaliteiten stilaan aan het verliezen (qua jaartal, blijkbaar sinds de dood van S.J.)
De Apple-fanaten maken het zelf onmogelijk om mankementen bespreekbaar te maken omdat ze niet dulden dat er iets het dure imago zou schaden. Dus oplossingen geven, neen liever anderen beschuldigen...
Toch zijn er wel degelijk meer en meer serieuze problemen aan het ontstaan sinds die ene onder de grond ligt.
 
Moet je maar eens gaan proberen met een mac mini of een imac ?!
Apple is n.m.i. zijn sterke product-kwaliteiten stilaan aan het verliezen (qua jaartal, blijkbaar sinds de dood van S.J.)
De Apple-fanaten maken het zelf onmogelijk om mankementen bespreekbaar te maken omdat ze niet dulden dat er iets het dure imago zou schaden. Dus oplossingen geven, neen liever anderen beschuldigen...
Toch zijn er wel degelijk meer en meer serieuze problemen aan het ontstaan sinds die ene onder de grond ligt.

Wat dat laatste betreft: welkom bij de vooruitgang. Computers en compatibiliteit is altijd bijna gezeik.

En is niet helemaal sinds jobs dood is. Ik kwam van een lc475 met Mac os 7 naar OSX en als je in retrospect terug kijkt is ,zelfs alleen naar alle OSX versies, dan is compatibiteit altijd al een issue geweest. Zag gisteren nog filmpje over alle OSX versies en pas bij 10.2 was er een beetje normale printer support. Toen pas hadden ze 300 printers drivers aan boord. Daarvoor deden er maar 3 printers het ofzo. Hahaha

Probleem is volgens mij ook dat usb een consumentenstandaard is. Daarom draai ik ook nog steeds op FireWire als het om audio gaat. En daarvoor op PCI kaarten.

Je zou voor de gein eens moeten kijken hoeveel devives er nu op usb lopen. Daar valt niet tegenop te testen.

En audio etc is nooit een mega prioriteit bij Apple geweest. MIDI op lc475 was gewoon kut. En daarna pc’s gegaan met Logic op amt8’s. En toen een G5. Maar strak MIDI syncen aan een MPC? Vergeet het maar. Computers blijven gewoon veredelde Word processors die niet gemaakt zijn mega strak met timing om te gaan. DRM hier ook fan van al die 8mhz simpel tasks cpu’s bakken zoals 202,303,909 etc.

Anyway enige manier om goede Info te krijgen is denk ik pro actief deelnemen aan die gearslutz draad en daar samen naar oplossingen te zoeken. Of nieuwe draad starten en flink hammeren op concrete antwoorden en off topic replies op voorhand vragen niet te posten.

Proberen die t2 chip te ‘corrigeren’ doormiddel van timing zoals bij die reddit draad lijkt mij proberen het wiel opnieuw uit te vinden. Ga voor makkelijke oplossingen.

Dus bij die gearslut gericht vragen wie een via Tb/Usbc wel en niet succes heeft gehad. Nav dat je beslissing maken. En dan nog kan je gewoon zelf testen. Bij webaankopen heb je 14 dagen bedenk tijd en kan je zonder reden terugsturen.
 
Back
Top