Stille DAW 17 inch laptop

Baseman

Turn up the low
Lid sinds
6 augustus 2002
Berichten
862
Locatie
Groningen
Hallo SF'ers,

Omdat mijn DAW workstation aan vervanging toe is en ik vaak een keer ergens anders verblijf leek het mij een goed idee om een laptop te kopen.
Mijn oog was gevallen op een HP Omen laptop HP 17-an101nd met een I-7 processor.

Nadat alles geïnstalleerd was aan de slag gegaan. Performance genoeg en alle Cubase projecten draaien als een zonnetje.
Maar alleen het fan geluid irriteert mij mateloos. Bij de minste geringste processor belasting (openen browser) gaat de fan sneller draaien met bijbehorend geluid.
Na wat ge-google blijkt dit gewoon te zijn en volgens HP een producteigenschap van deze laptop :-(

Uiteindelijk de laptop maar terug gestuurd en hopen dat ik het volledige bedrag terug krijg.
Maar nu de vraag, wat moet ik kopen? Wil graag een laptop die stil is met de nodige processor kracht.

Iemand onlangs nog wat gekocht wat goed bevalt?
Het moet een 17 inch laptop zijn die max 1400 euro kost.
Ik gebruik de laptop alleen voor Cubase met een UR22KMII. De HP is een gaming laptop maar dat doe ik verder niet.
Of is dit een mission impossible?
 
Misschien eens kijken naar een Microsoft Surface Pro, maar ik denk dat 17inch niet bestaat in die modellen. Wel hogere processoren en zo.

Thanks;
Misschien toch 15 inch, en dan maar een los scherm bij mijn vriendin neer zetten. Zijn tenslotte ook niet zo duur meer
 
Dat is blijkbaar een bekend probleem met die HP - zie bv. https://h30434.www3.hp.com/t5/Gamin...an-noise-on-brand-new-HP-Omen-17/td-p/6869604

Ik denk ook dat dat met gaming laptops sneller is; daar zit vooral een dikke GPU in waardoor het geheel meer warmte produceert en nog voller gepropt zit. Volgens mij ben je qua ventilator-herrie daarom beter af met een doorsnee laptop. Gamers boeit dat ook niet; die hebben altijd een headset op :p

Maar vergeet niet dat als je voor snelheid gaat, je altijd meer herrie zult hebben dan bij een wat minder snelle laptop. Hoeveel warmte een CPU produceert kun je opzoeken; je wil het liefst een CPU met een zo laag mogelijke "Thermal Design Power". Hier een lijst: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_CPU_power_dissipation_figures

Ik heb zelf alleen ervaring met Dell laptops en al heel lang geen fan meer gehoord. Gebruik nu op werk en thuis een XPS 13 en zie in de music production laptop top 10 van audiomentor.com ook een Dell XPS 15 staan. Maar als je op Dell XPS en "fan noise" googlet vindt je ook genoeg klachten. Blijkbaar is er geen peil op te trekken...

Als je toch voor een los scherm gaat, overweeg dan ook een 13 inch; dat neemt echt veel prettiger mee.
 
Denk dat als je veel plug ins gaat gebruiken, je niet onder het geluid van de fan uitkomt. Heb zelf een Asus ROG gamer laptop, die het bij het begin van de track redelijk stil houd. Zodra ik verder kom met mn song, en dus meer tracks en plug ins ga gebruiken, dan staan al de fans op volle toeren te draaien. Om eerlijk te zijn is het voor mij niet zo'n probleem, maar dat ben ik.

Mocht je dus niet zo als ik veel plug ins en tracks gebruiken, dan kan ik je ROG serie van Asus aanraden. 17inch is redelijk groot en zwaar om mee te nemen. Zoals Zmooc al aangeeft, wellicht een 13inch (maar deze zijn wel zonder numeriek zij toetsenbord ding, iets om wellicht rekening mee te houden..)
 
Ja misschien dat ik er toch wel wonderen van verwacht op het gebied van fan noise.
De XPS is ook het neusje van de zalm zo te zien. Qua prijs komt dan al bijna de Mac vs PC discussie om de hoek kijken ;-)
metatron De Asus ROG heb ik ook overwogen en deze ziet er ook goed uit en zo te lezen ben jij er tevreden over.
Zal ook nog even het audiomentor lijstje checken.
En na jullie replies bedenk ik me idd dat 17 ook geen must is. :okdan:
Werpt ook weer een andere licht op de zaak.
 
Heb je al aan een mini pc gedacht met passieve koeling wat misschien een veel handiger oplossing is?
Dan heb je geen fan problemen, bijv de zotac core i7- 8550U quad core bij Reichelt voor 589.
Dan neem je twee losse led schermen, één voor thuis en één voor bij je vriendin en je zet er 16 of 32 gb in en een ssd en hou je nog wat geld over ook van die 1400 euro
13 bij 20 cm dus die neem je zo mee naar je vriendin.
Heb je ook oa 5x usb 3.0 en 2x usb 3.1, da's meer dan op laptops.
Eventueel kan je dan ook nog met een tweede scherm werken; 2x hdmi

https://tweakers.net/nieuws/139367/z...processor.html

https://www.reichelt.nl/barebone-pc-...K-Y_D_BwE&&r=1
 
Laatst gewijzigd:
Heb je al aan een mini pc gedacht met passieve koeling wat misschien een veel handiger oplossing is?
Dan heb je geen fan problemen, bijv de zotac core i7- 8550U quad core bij Reichelt voor 589.
Dan neem je twee losse led schermen, één voor thuis en één voor bij je vriendin en je zet er 16 of 32 gb in en een ssd en hou je nog wat geld over ook van die 1400 euro
13 bij 20 cm dus die neem je zo mee naar je vriendin.
Heb je ook oa 5x usb 3.0 en 2x usb 3.1, da's meer dan op laptops.
Eventueel kan je dan ook nog met een tweede scherm werken; 2x hdmi

https://tweakers.net/nieuws/139367/z...processor.html

https://www.reichelt.nl/barebone-pc-...K-Y_D_BwE&&r=1

Dit is ook een mooi ding, lekker compact :-) zeker de passieve koeling is goed en genoeg usb. Wat met de drie stuks op de HP Omen laptop ook karig was.
Qua cpu ook best fors/
Zal nog even goed denken wat te kopen. Tot op heden wacht ik nog op het geld van de laptop......
 
Dit is ook een mooi ding, lekker compact :-) zeker de passieve koeling is goed en genoeg usb. Wat met de drie stuks op de HP Omen laptop ook karig was.
Qua cpu ook best fors/
Zal nog even goed denken wat te kopen. Tot op heden wacht ik nog op het geld van de laptop......

Als je nou besluit 'm te kopen geef dan een review als je 'm in gebruik hebt want ik werk nog met een 17 inch laptop maar dit zou voor mij ook een oplossing kunnen zijn dit voorjaar, ben benieuwd.
Je zit deze week ook nog met de feestdagen dus kan iets langer duren voor je het geld hebt.
Succes!
 
Ik was nooit een Apple fanboy, maar toen ik op een gegeven moment een goede aluminium 13" laptop wilde kopen, kwam ik erachter dat de Macbook pro's ongeveer goedkoper waren dan de top-of-the-range Dell ed series. Heb toen een macbook pro gekocht, en qua hardware/build quality daarna nooit meer terug gekeken. Echt een wereld van verschil tenzij je echt significant meer geld neerlegt. Qua OS maakt het mij niet zoveel uit, maar gewoon hoe het voelt en draait is echt bijzonder hoge kwaliteit.
 
Ik heb zelf ook een aantal Macs gehad en was daar ook zeer content mee. Maar toch vond ik de processor kracht en storage vaak wat tegen vallen ten aanzien van de prijs.
En daarom op een gegeven moment de Imac verkocht en over gestapt op een Windows machine.
Nu zag ik bijvoorbeeld een tweedehands MacBook Pro 15" Retina Quadcore i7 2.2GHz voor 1500 euro met een jaar garantie.
Maar of je hier met goed fatsoen Cubase op kan laten draaien met de nodige vst's en niet teveel fan noise is voor mij gissen.

Ik weet van een i5-7600K Windows workstation dat deze het zat kan doen met de projecten die ik draai.
Kan natuurlijk de cpu opzoeken in benchmark tests maar of ik dit 1 op 1 kan vergelijken met een Apple / OS en dan ook nog een mobile geen idee.....

Leuke zoektocht met steeds meer opties haha :)

Maar iedereen bedankt zover voor het meedenken! :halleluja
 
Als het ook zonder ingebouwd scherm mag, de nieuwe MacMini voor 1249 is een heel draagbaar monster met 6-core i7, en heel erg stil!
 
Vergis je niet, met wat geheugen en een hd loopt het zomaar op naar 1700 a 2000

Het geheugen is weer vrij uitbreidbaar tot 64GB en de performance van externe schijven is vergelijkbaar met de interne SSD dankzij de supersnelle TB3 poorten. Dus zo lang je maar een goede CPU koopt ga je verder voor de basisconfiguratie en doe je de rest weer ouderwets zelf. De Mac Mini is voor het eerst sinds 2011 weer een aanrader.
 
Even een update:
Inmiddels het geld terug gehad van de geretourneerde laptop, keyboard en muis.
De tip voor een mini computer was een goede en ik heb vorige week een Mac Mini met onderwijskorting gekocht.
Dit samen met een 34 inch widescreen en alles ge-update naar de laatste versies (Cubase 10 etc.)
Mijn oude 24 inch monitor, keyboard en muis gaat naar de vriendin en als ik daar aan de slag wil kan de Mini, UR22 en headphones zo in de weekendtas.

De Mac mini zit onder het werkblad en is muisstil en komt met de projecten die ik draai niet hoger dan 30%.
Eerdaags nog de twee bladen van het meubel wrappen of vervangen voor een ander kleurtje en dan is het voor komende jaren weer klaar.

Iedereen bedankt voor de reacties en hulp!!! :halleluja

Hier nog een foto van de set:

Click image for larger version  Name:	IMG_1346.jpeg Views:	1 Size:	72,0 KB ID:	3671433
 
Nieuwe Mac mini wordt loei warm als je hem flink pushed. En dat kost je snelheid ivm thermal throttling. Verder zit er volgens mij een laptop i7 in. Is wel iets anders dan een normale, die je ook nog eens veel beter kan koelen. Maar zolang je hem niet hard pushed (4K renderen) zit je prima.

Dat gezegd hebbende: gefeliciteerd! Mac is bijna altijd een goede keuze. Hopelijk komen ze eindelijk eens weer met een goed uitbreidbare Mac pro.

Trouwens Mac pro’s van voor de laatste uit 2013 zijn ook top en gaan voor zeer goede prijzen.
 
Ja nu heb je gewoon garantie. Evt btw aftrekbaar. Meest recente dus je zit gewoon prima.

Hackintosh is ook tof maar is alleen handig als je intern wil uitbreiden. En zeker met de scherpe prijs van Mac mini’s soms zelfs het overwegen niet waard.

En je kan gewoon zelf ram upgraden deze keer. Scheelt een hoop. Wel effe juiste geheugen zoeken. Staan video’s op YouTube hoe je dat doet.

En wat ziet ie er weer mooi van binnen uit.
 
De snelste Mac Mini is echt prima voor de meesten en dan zelf RAM uitbreiden en een externe TB3 SSD er aan hangen. Vermoedelijk op WWDC in juni nieuwe Mac Pro's maar ik zou er niet voor gaan wachten.
 
Back
Top