Hoge piep inputs audio interface

Afroham

Stamgast
Lid sinds
12 april 2015
Berichten
241
Locatie
rotterdam
Hi! Ik heb een probleempje met mijn audio interface (TC Electronic Impact Twin). Dit heeft te maken met een hoge piep die ik hoor als ik bepaalde instrumenten aansluit.

Bij het DI'en van een elektrische gitaar of mijn Rhodes, waarbij ik dus echt de preamp van mijn interface moet cranken wil ik er geluid uit krijgen, is deze piep hoorbaar (ongeacht hoe hard/zacht het instrument of de input gain staat)

Bij mijn condenser mic en synthesizers kan ik het zo hard zetten als ik wil zonder dat de piep hoorbaar is. Het lijkt er dus op dat het alleen bij passieve instrumenten een probleem is. Maar als ik mijn platenspeler phono out --> phono/line voorversterker --> audio interface doe heb ik precies hetzelfde probleem.. ook als een kabel los hangt of er alleen en jack plug in de input zit hoor ik dezelfde piep.


Ik heb het volgende al geprobeerd:
- Wisselen gebalanceerde/ongebalanceerde kabels
- Interface meegenomen naar een andere kamer en daar een gitaar ingeplugd.
- line-ins geprobeerd ipv de preamp ingangen


Niks werkt. Is mijn interface gewoon kapot? Heeft iemand enig idee wat er aan de hand is? Ik hoor het graag!
 
Ik heb niet meteen een oplossing klaar ofzo maar ik merk wel dit op:

Je zegt dat je jouw gitaar DI't en dan in een preamp steekt.
De output van een DI is line-level en dient niet in een preamp te gaan maar in een line-ingang.
Misschien heb je je preamp opgeblazen door er constant een te sterk signaal door te sturen....
 
Ik heb niet meteen een oplossing klaar ofzo maar ik merk wel dit op:

Je zegt dat je jouw gitaar DI't en dan in een preamp steekt.
De output van een DI is line-level en dient niet in een preamp te gaan maar in een line-ingang.
Misschien heb je je preamp opgeblazen door er constant een te sterk signaal door te sturen....

Excuses dit heb ik niet duidelijk geformuleerd. Met DI bedoelde ik dat de gitaar en de rhodes rechtstreeks mijn interface ingaan, en dat er dus juist niks tussen in zit.

In de audio engineers groep heeft wel iemand opgemerkt dat een DI box juist de oplossing zou kunnen zijn om het signaal op line level te krijgen. Dus dat kan ik zeker proberen. Ook heeft iemand gezegd dat zonnepanelen op het dak het probleem kunnen zijn. Dat zou het een stuk moeilijker maken haha
 
Probeer eens alles op dezelfde geaarde stekkerdoos aan te sluiten. Mogelijk is dan al het probleem verholpen.
 
Ik kan het blijven herhalen voor alle problemen :
Heb je wel randaarde en zo een speciale stekkerdoos ?


Hoi Designer, wat bedoel je precies met een speciale stekkerdoos? Dankjewel


Probeer eens alles op dezelfde geaarde stekkerdoos aan te sluiten. Mogelijk is dan al het probleem verholpen.

Dit heb ik geprobeerd, het heeft niet geholpen helaas. Bedankt voor de input!


Na enige discussie op Facebook begint het er helaas op te lijken dat het zonnepanelen zijn die "vieze stroom" opwekken. En ik een scheidingstransformator nodig heb om het om te zetten naar schone stroom.

Ik ga nog wel een andere interface proberen en een DI box. dat zijn voor mij wat beter te begrijpen oplossing (en goedkoper)

Ik baal hier wel weer van natuurlijk. Sinds gister een rhodes en kan er amper op spelen door zo een kl*te piep :r


Thanks voor alle input!
 
Ja zo een Belkin surge, of een APC,
die haalt piekjes uit je stroom, beveiliging tegen bliksem enzo.

Ik heb die Belkin die tot 100.000 verzekerd is, alleen word die niet meer verkocht.
Nu heb ik ook een APC met 2 USB poorten, alleen dat aan uit knopje is niet zo handig.

Je hebt zoiezo randaarde zie ik dat scheelt weer.
 
Ja zo een Belkin surge, of een APC,
die haalt piekjes uit je stroom, beveiliging tegen bliksem enzo.

Ik heb die Belkin die tot 100.000 verzekerd is, alleen word die niet meer verkocht.
Nu heb ik ook een APC met 2 USB poorten, alleen dat aan uit knopje is niet zo handig.

Je hebt zoiezo randaarde zie ik dat scheelt weer.

Ziet er interessant uit! ga ik zeker naar kijken, dankjewel.


Ik heb de interface even meegenomen naar de zonnenpaneelvrije buurman en daar was het zelfde probleem gaande. Ik denk dus dat mijn interface preamps gewoon niet gemaakt zijn om een passief instrument te versterken ofzo. Ik ga een Actieve DI box proberen, op hoop van zegen! bedankt voor alle reacties ik zal het op de hoogte houden
 
Je gebruikt wel mono-jacks (ongebalanceerd/TS) voor je instrumenten?
TRS-jack in een gitaar bv kan storingen opleveren als de input gebalanceerd signaal verwacht.

edit;
Ik heb het volgende al geprobeerd:
- Wisselen gebalanceerde/ongebalanceerde kabels

Dat is het dus niet.. :)
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top