behringer x-touch daw controller en cubase 9.5

vink

atropos-krans-os
Lid sinds
7 juni 2013
Berichten
4.470
Locatie
de meest diepteloze stad van dit kale land
heeft iemand ervaring met de kombinatie, die al in de titel staat;

de behringer x-touch daw controller met cubase 9.5 pro.

werken b.v. de led strips (ik bedoel de kanaalmeters, niet de lcd schermpjes boven aan de faders), laat de x-touch time-kode zien en/of bars/beats.

cubase wijkt van het mcu protokol af, en heeft behringer dat enigszins gekompenseerd??

gegroet!
 
Volgens mij doet Cubase alles wat het originele Mackie Control Protocol implementeert ...

Verwar je dit niet met het HUI protocol, dat voor Protools nog gebruikt wordt ?
 
Ik heb weinig goede verhalen gehoord over deze machine. Ik was destijds ook aan het zoeken. Ik heb de originele Mackie control gekocht (2e hands) en is voor vergelijkbare prijs een hele goede machine. Zover ik weet werkt alles in 9.0 pro welke ik heb.
 
dank voor jullie reakties!

ik weet het verschil tussen mackie hui en mackie control, midi en komputers zijn geen onbekenden voor mij...
het probleem is dat cubase sinds 7.5 (of 7, maar dacht 7.5) een andere implementatie voert van mackie control; knoppen zijn anders toegewezen. dat doen andere DAWs overigens ook.
dat is geen probleem, maar ze hebben dat slecht aangegeven. al is er makkelijk uit te komen.

je kunt cubase overigens ook in compatibel zettten voor een MCU controller, dan is alles weer "normaal", maar verlies je een aantal funkties waarmee je direkt dingen kunt besturen in cubase.

ik heb nu een BCF 2000 in MC mode, dat werkt goed, al zijn dus de knoppen geheel anders toegewezen, is gewoon proberen en je komt eruit.

ik heb ook frontier alphatrack, daar is ook wat aan veranderd, hij werkt niet MC control of een soort van afgeleide, ze noemen het native, in MC mode, vallen er weer funkties weg van dat ding.

samen zijn ze een volledige mackie controller. en het werkt goed.

de x-touch overweeg ik louter vanwege alles in 1 controller én de led strips, meters, de led-schermpjes, meer knoppen, makkelijker door pagina's heen gaan.
wellicht een te dure aanschaf voor wat ik nu kan.

een 2e hands mackie controlller kan ik waarschijnlijk voor weinig krijgen en is natuurlik ook een oplossing.

wellicht wacht ik nog, want nu gaat de aansturing goed, met wat ik al heb. ik kan veel met BCF, zeker voor de ingebouwde plugins. voor third party vst/vsti gebruik de novations, veel fijner. maar de ingebouwde plugins zijn al gemapt, en maak het handig zie via de BCF en/of frontier alphatrack aan te sturen.

p.s. waarom is hier geen cubase 9.5 of cubase x.x thread? er wordt een hoop onzin verkocht over cubase, en ook over de x-touch, al zijn er zeker problemen, maar dat ligt meer bij cubase, dan bij behringer, al kan behringer natuurlik ook zijn eigen produkten beter ondersteunen.

het mooie van x-touch is dat ie volledig is, de level meters, 9 faders, etc. jog wheel is schijnbaar niet zo goed, je moet véel draaien, maar of dat klopt... op fora over heel wat andere maschines (....) wordt ook veel geklaagd.. het is soms moeilijk te beoordelen, of een klacht ligt aan de gebruiker... of aan het ding of de software...

ik heb nog al veel midi kontrollers, en weet dat ze soms elkaar dwars kunnen zitten, maar dat lijkt nu weg, sinds ik cubase 9.5 pro heb.

niets werkt ooit werkelik vlekkeloos....
 
Laatst gewijzigd:
Er wordt een hoop onzin verkocht over cubase, en ook over de x-touch, al zijn er zeker problemen, maar dat ligt meer bij cubase, dan bij behringer, al kan behringer natuurlik ook zijn eigen produkten beter ondersteunen.



Allebei kunnen ze beter.
No way dat ik ooit nog een DAW controller koop die met MCU werkt. Dat hele protocol is te beperkt en oud en de laatste jaren niets meer dan een vrijbrief voor fabrikanten zoals Behringer en Icon om controllers op de markt te gooien zonder noemenswaardige DAW specefieke ondersteuning. Kijk voor de grap eens naar wat Nektar allemaal doet en kan aan specefieke Cubase ondersteuning voor de Panorama serie en je ziet meteen wat ik bedoel.

Van de andere kant snap ik Yamaha Steinberg ook niet dat ze maar geen goede Cubase controller uitbrengen die elementen uit Nuage overneemt voor een prijs van rond de1 a 2 K euro. Dat moeten ze makkelijk kunnen en er lijkt een grote markt voor te zijn. Die cc121 was al een lachertje toen ie net nieuw was en sinds Cubase 7 al helemaal hopeloos verouderd.

Enige lichtpuntje vind ik de Softube Console 1 die sinds kort diepe(re) intergatie heeft met Cubase 9.5. Is wel enigszins appels met peren vergelijken tov een MCU fadercontroller dus moet je maar net zin in hebben maar die Console 1 is zo goed dat je tijdens een ITB mix echt DRASTISCH minder naar je scherm kijkt en dat is precies waar het voor mij om draait wbt DAW controllers. Dat is me met een MCU, BCF, CC121 en RemoteSL nooit echt gelukt..
 
Laatst gewijzigd:
Allebei kunnen ze beter.
No way dat ik ooit nog een DAW controller koop die met MCU werkt. Dat hele protocol is te beperkt en oud en de laatste jaren niets meer dan een vrijbrief voor fabrikanten zoals Behringer en Icon om controllers op de markt te gooien zonder noemenswaardige DAW specefieke ondersteuning. Kijk voor de grap eens naar wat Nektar allemaal doet en kan aan specefieke Cubase ondersteuning voor de Panorama serie en je ziet meteen wat ik bedoel.

Van de andere kant snap ik Yamaha Steinberg ook niet dat ze maar geen goede Cubase controller uitbrengen die elementen uit Nuage overneemt voor een prijs van rond de1 a 2 K euro. Dat moeten ze makkelijk kunnen en er lijkt een grote markt voor te zijn. Die cc121 was al een lachertje toen ie net nieuw was en sinds Cubase 7 al helemaal hopeloos verouderd.

Enige lichtpuntje vind ik de Softube Console 1 die sinds kort diepe(re) intergatie heeft met Cubase 9.5. Is wel enigszins appels met peren vergelijken tov een MCU fadercontroller dus moet je maar net zin in hebben maar die Console 1 is zo goed dat je tijdens een ITB mix echt DRASTISCH minder naar je scherm kijkt en dat is precies waar het voor mij om draait wbt DAW controllers. Dat is me met een MCU, BCF, CC121 en RemoteSL nooit echt gelukt..

ik geef je groot gelijk dat MCU veel beter kan. die steinberg controller is werkelik belachelik, en duur..

ik kende de panaroma serie niet, ziet er goed uit.

voor mij werkt de integratie van mijn twee novations erg goed, ik kijk amper naar het scherm, wanneer ik soft synths of effekten aanstuur. ik had ook al toen ik nog met frontier alphatrack in combi met de bcf 2000.
de bcf heeft als groot nadeel geen scherm. bcfview werkt wel okee, maar dan zit wel naar het scherm te staren, en soms grijp je de verkeerde fader.. en de bcf heeft beperkt aantal knoppen, niet alle MCU funkties zitten erop, en: geen touch faders én geen master fader.

voor mij geldt het zelfde; geen muisgedoe, weinig met scherm werken, maar taktiel, op gevoel, alsof je met hardware werkt. dat gevoel heb ik nu zeker, dat had ik al, maar is nu versterkt door een oude MCU.

ik ga hier geen diskussie aan, dat wens je ook niet. en ik begrijp volledig dat elke implementatie van daw control, zijn beperkingen heeft, terwijl er zoveel meer mogelik is, en technisch absoluut niet ingewikkeld...

de nektar lijkt me een goed ding, ik had die nooit opgemerkt, terwijl ik toch flink heb rondgezocht.

ik heb het meeste wat ik heb 2e hands gekocht. op cubase 9.5 pro en de maschine mk3 na. o ja, de novation sl 49 mkii, nieuw, als b-stock bij bax-shop, toen voor 100 euro goedkoper, dan nieuwprijs.
dat speelde ook mee, ik had eerst 2e hands de zero sl mkii gekocht, en dat beviel me ekstreem goed, maar wilde nóg meer knoppen. en led strips...

er valt op de novations zeker wat aan te merken, maar ze hebben voor mij, mijn werkwijze veel plezieriger gemaakt, ik eksperimenteer véel meer, automation is zo plezierig, de endless encoders zijn perfekt.

het probleem is ook hoe je wil werken, en hoe dingen voor jou werken.

met de MCU stel de parameters in van de ingebouwde plugins, want als ik ze automap, krijg ik een chaos aan inputfilters, en EQ's te zien, en met de muis kan je aan geen enkele knop meer 'draaien'. dat is niet een groot probleem, want je hebt de knoppen, maar heb wellicht het gevoel dat cubase dan crash-gevoeliger wordt... al crasht ie niet..

je kunt maar éen novation een plugin laten volgen, de andere volgt niet mee, dan moet tussen FX, door de talloze inputfilters heen, op zoek naar juiste plugin. dat is wel lastig. dat is sowieso lastig, dat ie niet aangeeft, wel kanaal een plugin staat. dat is inderdaad een nadeel.

het voordeel van de MCU voor de ingebouwde plugins is dat alle plugins al gemapt zijn. dat scheelt werk...

wellicht ga ik de novations ook voor de ingebouwde plugins nog gebruiken, maar nu werkt dit ook goed.

ik herhaal; toch ervaar ik mijn studio alsof ik met hardware werk... en de maschine mk3 wil ook otomatisch mappen, alleen voor NKS ondersteunde plugins. dat is ook prettig, maar de voorkeur gaat toch naar de novations, al zijn sommige plugins via de mk3 prettiger te bedienen. de NKS implementatie lijkt me niet zo uitgebreid als bij automap, maar daar kan ik me in vergissen. ik heb het keyboard niet, en ik weet niet of je templates aan kunt maken, lijkt me wel.

maar dat het zoveel beter kan, al werk met wat ik nu heb met groot plezier, daar ben ik het volledig met je eens.

p.s. ik werk met 3 schermen... éen voor cubase, project/mixer, éen voor fx plugins, éen voor instrument plugins (die staat voor mijn keyboard). uiteindelik kijk je tijdens veel stadia toch veel naar het scherm, of schermen... voor fx plugins, b.v. als metering nodig hebt, van de plugins zelf. tijdens het maken van het 'arrangement', plaatsing, kleurkodering, etc. maar door veel DAW controllers, of plugin controllers, is het kijken naar de schermen flink, flink verminderd.
 
Laatst gewijzigd:
In Ableton doet de X-touch het niet veel beter.. en dat ligt vooral aan Ableton.
In Cubase (5) reageren de VU meters prima trouwens.. in tegenstelling tot Ableton. Daar zit volgens mij een soort peakhold op de meter waardoor je de audio-visuele info toch mist.
Cubase 9.5 geen ervaringen mee, maar je had inmiddels al iets anders gekocht zag ik.

Voor mij was de Yamaha 01x (out-of-the-box) nog steeds de meest prettige console ervaring maar moet ook zeggen dat ik nooit echt in die learn functies voor controllers ben gedoken. Zo mis ik de makkelijke cuepunten bv die ik op de 01x standaard op de tijdlijn kon programmeren.. geen idee hoe ik dat moet instellen op de X-touch.

@Fles: Goed om te lezen dat die softube in Cubase wel goed werkt. In Ableton is het best wel een gehandicapt stuk gear.. hopelijk gaat die tracksync daar ooit nogeens werken.
Helaas werkt ie niet in Cubase 5 wegens de 32bit versie die ik draai.. wel vorig jaar de 64 bit versie geprobeerd maar werd een groot rampenplan met oude projecten die niet meer waren te openen.. snel weer teruggezet.. :)
 
Laatst gewijzigd:
In Ableton doet de X-touch het niet veel beter.. en dat ligt vooral aan Ableton.
In Cubase (5) reageren de VU meters prima trouwens.. in tegenstelling tot Ableton. Daar zit volgens mij een soort peakhold op de meter waardoor je de audio-visuele info toch mist.
Cubase 9.5 geen ervaringen mee, maar je had inmiddels al iets anders gekocht zag ik.

Voor mij was de Yamaha 01x (out-of-the-box) nog steeds de meest prettige console ervaring maar moet ook zeggen dat ik nooit echt in die learn functies voor controllers ben gedoken. Zo mis ik de makkelijke cuepunten bv die ik op de 01x standaard op de tijdlijn kon programmeren.. geen idee hoe ik dat moet instellen op de X-touch.

@Fles: Goed om te lezen dat die softube in Cubase wel goed werkt. In Ableton is het best wel een gehandicapt stuk gear.. hopelijk gaat die tracksync daar ooit nogeens werken.
Helaas werkt ie niet in Cubase 5 wegens de 32bit versie die ik draai.. wel vorig jaar de 64 bit versie geprobeerd maar werd een groot rampenplan met oude projecten die niet meer waren te openen.. snel weer teruggezet.. :)

ik had de MCU 2e hands ergens zien staan en flink afgedingt, de behringer x-touch lijkt me een veel fijner ding, maar de prijs die hield me tegen. dat is de prijs van een maschine mk3...

dat is ook nog een probleem, niet alles ligt aan de controllers, maar ook aan de daw's. in cubase 9.5.10 waren bij de novations alle mappings weg van ingebouwde plugins, kwamen weer terug in 9.5.20... goed, die gebruik ik toch via de MCU én de BCR 2000... (drie schermen betekent ook een groot oppervlak, relatief dan... de BCR 2000 staat weer handiger bij het inspelen...).

bij de MCU (ik was eerst in de war vanwege de vele modellen, van de grijze, maar had pas 2 dagen geleden door, dat dat modellen speciaal voor éen daw zijn, i.e. de juiste funkties staan onder de toetsen. ik doe het met plakkertjes, het lijkt me dat de funktie-namen voor logic bedoeld zijn, aangezien dit het eerste model is. overigens nog ge-updatet, de firmware. wat natuurlik eerst mis ging. het ging in cubase 9.5 juist goed, niet met midiox...), kun je 8 funktietoetsen (x2) [de andere funktietoetsen zijn toegewezen aan fader-konfiguraties, erg handig...], toewijzen via cubase zelf, bij mackie control, zie je de F1 en shift-F1 staan, kan je zo cuepunten toewijzen? dus eerst instellen. lijkt me dat je dat al weet, ik ben nog maar een leerling...

softube console 1 lijkt me een zeer dedicated controller. ik zie pas sinds de spark controller en de maschine controller hoe fijn dat kan zijn.

(@macgyvergear; heb je nog de oplossing zien staan van het connect probleem wanneer geladen in een de DAW voor de spark? maakt het veel fijner werken, soms maakt iets kleins een controller minder "bereikbaar")
 
Back
Top