Audio interface en ADAT expansie: hoe de klok in te stellen?

blanka

東京都
Lid sinds
17 april 2017
Berichten
718
Locatie
040
Heb een firewire 8+8 interface en bijbehorende ADAT module met nog eens 8+8, maar ik vind het goed instellen van de klok lastig:
Zet je de ADAT unit op master 44,1 khz, dan neemt ie alles netjes op, maar als ik dan afspeel dan hort en stoot het van alle kanten.
Zet ik firewire interface als bron van klok, dan is playback goed maar is opgenomen spoor heel raar, met allerlei blackouts over de tijd.

Ik kan een toslink heen en terug aansluiten.
Ik kan de ADAT unit met een schakelaartje op master 44,1 master 48, slave Cinch en slave ADAT zetten.

Hoe krijg je het beste resultaat?
 
Misschien iets meer toelichting, Blanka.
Wat voor firewire kaart is het, welke adat module is het en welk programma (DAW) gebruik je?

sowieso zou ik de Adat als slave instellen.
 
Wat is het merk en type van beide? dat praat wat makkelijker.

Je moet er om denken dat als je het ene apparaat als master instelt dat je het andere dan als slave instelt, dus het kan zijn dat je de software settings van je interface nog moet instellen.

Als je je externe converter als master wil gebruiken op 44.1 stel je je interface dus in op slave en draai je je DAW ook op 44.1

Als je je interface als master wil gebruiken stel je je externe converter dus in als slave. Om het kloksignaal naar je converter te krijgen gebruik je een 2e kabel, afhankelijk van wat voor kabel dat is zet je de schakelaar op adat of cinch.
 
Het gaat om een Phonic Firefly 808 + ADA8, icm Mac en Logic Pro 9/Audacity.
 
Het gaat om een Phonic Firefly 808 + ADA8, icm Mac en Logic Pro 9/Audacity.

Hmm. die firefly heb ik ook (gehad), die heb ik uit mijn set gehaald omdat ik die nooit stabiel aan de praat heb gekregen. Vaak bij opnames 'hakkelde' hij en dat kon ik niet gebruiken (op pc). Ik heb daarom besloten deze weg te doen en iets anders te kopen
Ik vraag me af of meer mensen zijn die ook problemen met de firefly hebben.
 
Enige probleem dat ik er los mee heb (dus enkel de Firefly los) is dat bijvoorbeeld youtube en sommige andere programma's geen geluid geven bij een andere uitvoerfrequentie dan 44,1kHz. Maar dat zit denk ik in HTML5 playback browser en Flash.
Zit dus vooral te hannessen met wisselen tussen input en output icm ADAT.
 
Je moet sowieso in de Systeeminstellingen een favoriete geluidsbron kiezen.
In jouw geval zou ik kiezen voor de Firefly in- en output.
Dan in Logic bij audio instellingen ook weer Firefly kiezen.
Zonder Logic zal OsX dan terugvallen op de Firefly.
Als Logic draait zal hij daar dus ook voor kiezen.
Je kan de adat in en outputs gewoon met elkaar verbinden.
Mocht de Firefly iets hebben van een regelpaneel dan kies je bij standalone voor intern kloksignaal.
Kan je ook kiezen voor adat dan maak je die slave zodat hij bij wisselingen van klokfrequentie meeschakelt ( ff je monitors muten...). Dat doe je in Logic dus altijd via de audio instellingen omdat dan core audio wordt gereset.
Voor youtube en andere zaken zal de audio interface zelf de frequenties kiezen maar daar heb je adat niet voor nodig neem ik aan.

Wat bij opname trouwens ook nog kan is een te grote belasting van je processor en / of geheugen, veel plugins en meer van dat belastende gedoe. Dus kijk eens of je wifi uit kan zetten en alles dat niets met muziek te maken heeft. Uiteraard ook de verdeling van processors, input monitoring via software, buffers, alles kan meespelen.
 
Lijkt nu te werken. Zie instellingen.
Op deze manier kan ik 18 sporen opnemen.
Afspelen gaat ook goed.
De 8 ADAT kanalen worden alleen niet mee gemixed in de monitor-uit mixer van de Firefly, maar met het programma LineIn kan ik de kanalen toch softwarematig meemixen. Op zich prima, ik wilde individuele drumsporen kunnen opnemen, de mix gooi ik dan over de Firefly.
 

Attachments

  • Schermafbeelding 2018-02-21 om 15.22.13.png
    Schermafbeelding 2018-02-21 om 15.22.13.png
    25,6 KB · Bekeken: 125
Back
Top