Presonus firewire interface naar Thunderbolt 3 en een nieuwe mac

homie

Ingeburgerd
Lid sinds
24 februari 2015
Berichten
54
Hoi ik heb een Presonus Firestudio Project, voor mij een prima firewire interface. Ik overweeg zelfs om er een bij te kopen zodat ik het aantal inputs kan verdubbelen, zodat ik niets meer hoef om te pluggen tijdens het opnemen. Maar, ik overweeg ook mijn oude imac uit 2009 te vervangen voor een nieuwe macbook (pro). Echter, die heeft geen firewire maar Thunderbolt 3. Nu bestaan daar adapters voor, maar, ik vraag mij af: gaat dit allemaal lekker werken, met adapter, relatief oude interface(s) op een nieuwe mac?

De reden dat ik wil overstappen is uiteraard meer werkgeheugen etc. maar ook dat ik niet altijd in mijn studio zit en toch ook op andere momenten wil werken aan projecten met de laptop op schoot. Als ik in mijn studio zit, wil ik de interface kunnen inpluggen, en dat alles direct weer werkt, zonder gekloot met drivers etc. Als ik vervolgens uitplug wil ik op een later moment met een koptelefoontje op de bank de mixes nog eens kunnen bewerken met de ingebouwde geluidskaart.

Gaat dit werken?

Dank voor het meedenken.
 
Laatste generatie 17 inch MacBook Pro?
Voordeel: snel, quad i7, nog enigszins zelf te upgraden (accu, SSD, ram), groot scherm (1920x1200 werkruimte, meer dan de nieuwe), en firewire.
 
gaat dit allemaal lekker werken, met adapter, relatief oude interface(s) op een nieuwe mac?

Ik gebruik zelf een MOTU 828 (over oud gesproken...) via een thunderbolt-firewire adapter op een Mac. Het valt of staat voornamelijk met driver-support, omdat de generieke firewire-audio driver niet meer in OS X zit. Dus zolang de fabrikant een driver levert (en niet eentje die leunt op de driver van Apple), zou het geen probleem moeten zijn denk ik.
 
Probleem is dat de Apple thunderbolt->fireware adapter (30 euro) een thunderbolt 2 poort heeft. Heb je een nieuwe (thunderbolt 3) MacBook heb je ook nog een thunderbolt 2->thunderbolt 3 adapter (45 euro) nodig. Daarnaast heeft Apple sinds de laatste macOS release de firewire stack support opgezegd (een aantal grote audiointerface leveranciers bieden daarom geen support meer voor de laatste macOS versies), dus goede kans dat de komende jaren het spul na een update niet meer functioneert.

Heb het niet getest, maar van horen zeggen dat op dit moment het spul met de adapter-keten from hell wel werkt mits je een driverloze fireware interface hebt ;).
Die Presonus heeft eigen drivers nodig, dus is waarschijnlijk nu al niet meer aan de gang te krijgen...
 
Ik denk wat Blanka zegt nog niet zo gek is. Heb inmiddels een snelle macbook pro op het oog uit 2012, met firewire en nog niet de allernieuwste osx, dat laat ik lekker zo. Geen goede ervaringen met te nieuwe osx versie op een ‘oud’ apparaat. En nog wel drivers te krijgen voor de presonus.. dus nooit meer updaten :)
 
Back
Top