Audiointerface met veel inputs voor iMac 2017

Nap

GAS-arbeider
Lid sinds
17 januari 2007
Berichten
14.592
Locatie
Den Bosch
Ik draai al een paar jaar met een Motu Ultralite MK3 Hybrid (over USB) en op zich heeft deze het altijd wel redelijk gedaan ook al ben ik er ook weer niet héél enthousiast over - ik ben geen fan van de Cuemix software en ik heb er best wat gelazer mee gehad, displaybacklight is al lang geleden overleden (en de schroeven zitten dusdanig vastgekit dat ik hem niet open krijg om te repareren) en een keer om moeten ruilen in het begin. Maar goed, vele jaren trouwe dienst later mag ik ook weer niet te veel klagen, qua bang-for-buck is het best een goed ding.

Maar ik ben op zoek naar iets met meer inputs (en evt meer outputs) vooral.

Een voor de hand liggende keus is de Motu 16A, deze staat nu ook bovenaan mijn lijstje. Maar ik was benieuwd of er nog goede alternatieven zijn in ongeveer dezelfde prijsklasse (±1500eu).

Eisenpakket:
- Aansluiten op iMac 2017 (4x USB 3.0, 2x USB C), bij voorkeur met zo weinig mogelijk verloop geneuzel en wel stabiel met multitracking
- Minstens 16 ingangen (line in - jack, eventueel met een enkele input voorzien van dubbelfunctie pre-amp voor mic of gitaar)
- Bij voorkeur 16 uitgangen, maar 8-12 is ook acceptabel
- Goede ADC/DACs
- Bij voorkeur toekomstbestendig met uitbreidingsmogelijkheden als ADAT oid
- Bij voorkeur pre-amp voor gitaar en/of microfoon
- Onder de 2000eu

Achtergrond: ik werk veel met software maar heb ook hardware units en kom inputs tekort. Naast mijn synths/drums/sampedingen wil ik ook wat meer met externe (stereo) fx doen dus het gaat best hard. Ik mix alles ITB en heb geen interesse in analoge mixers of summers oid (been there, done that).

Alvast bedankt voor de suggesties :okdan:
 
En twee units?
Meeste zijn 8x8, en die kun je in Audio/Midi setup combineren tot 1.
Er zijn er veel die roepen dat ze 16 of 20 inputs hebben, maar dat is dan grotendeels over ADAT, en dan heb je er nog niks aan.
 
Nou ja, liever niet dus. De Motu 16A heeft 16 analoge ins en 16 analoge outs dus alles daaronder valt wat mij betreft al af. Ik zou vooral benieuwd zijn naar directe concurrenten van andere merken als die bestaan.
 
Misschien heb ik je niet goed begrepen en is het niet wat je wil, maar ik doe toch ff een duit in het zakje...

Ik zit in een gelijkaardige situatie dat ik ook tekort kom aan 8 ingangen. Nu draai ik al jaren met een steinberg MR816X. De conversie is erg goed en vergelijkbaar met het veel duurdere RME. Driver ondersteuning is prima, gebouwd als een tank, degelijke externe voeding, uitstekende preamps met zoveel gain dat ik er een ribbon mic op kan prikken (al gebruik ik de inputs vooral voor synts). Er zitten op de MR816X ook inserts voor externe effecten (maar dat is dan alleen voor kanaal 1&2 dacht ik).

Nu wordt de MR816x niet meer gemaakt en is het een firewire apparaat... Voor nu is dat nog prima, maar het is de vraag hoe lang FW nog gebruikt gaat worden. Ik heb er afgelopen week een 2e unit bij gekocht voor een prikkie (€180,-!). Die kan ik daisychainen, maar het is ook mogelijk om het apparaat in stand-alone modus te zetten en te gebruiken als adat module...

Naar de toekomst toe houd ik er rekening mee dat ik een steinberg UR824 koop (8 inputs + 2x adat). De MR816X'en komen daar als adat modules in te hangen zodat ik uit kom op 24 ingangen. Zo heb ik voor een hele leuke prijs echt zeer goed klinkend spul draaien.

Je kunt natuurlijk ook gewoon 3x de UR824 kopen of andere adat modules gebruiken.
 
Ik had 2 Focusrite Scarlett 18i20 gekocht om 16 in/16 out te hebben. Maar die interface van de Focusrite beviel mij een stuk minder dan Cuemix. Dus heb ik een MOTU Traveler MK3 erbij kunnen kopen waar de 2 Focusrite via ADAT aanhangen. Heb nu 24 in/24 out. Voor rond de 700 euro. Maar er gaat niks boven een echt mengpaneel ;-)
 
Heeft jouw Imac Thunderbolt ? Dan verdient dat een Apogee Ensemble. Ik heb jaren op RME en Motu (HD serie) gewerkt. Als je dan overstapt naar Apogee, dan hoor je meteen het verschil. Stereo wordt dan echt stereo, definitie, diepte, laag, alles. On top - en vaak niet terug te vinden op interfaces zijn de hardware inserts (2x) !! De prijs is er ook naar, toegegeven. Een nieuwe Ensemble kost 2.600, 2dehands vind je ze (helaas) zelden. Ik werk met Ensemble en een Alesis AI3, dus 16x16. En mij hoeven ze niets anders voor te stellen, tenzij het nog een trapje hoger is... Een ander zelfde kwaliteit altenatief is de UA Apollo 16. Die kost idd 900€ meer dan je budget en is ook D-Sub (wat kosten nou 2 break-I/O's ??) maar omwille van de superieure kwaliteit heb je zo iets voor jaaaaren en wordt je niet geconfronteerd met het kopen/verkopen verhaal...Ik zou nog even wachten, bijsparen en jezelf verwennen. ;-)
 
Laatst gewijzigd:
No offence, maar ik wordt een beetje kriebelig bij suggesties voor interfaces van €2700,– ..

Ik heb een TC electronics Studio Konnekt 48 FireWire. Kostte mij indertijd €500,– en zal nu vele malen goedkoper zijn (als je zoiets tweedehands kunt vinden, want wordt uiteraard niet meer verkocht). Werkt perfect voor mij – ik werk nu 100% ITB maar toen ik nog met hardware synths en mic's werkte kon ik ook prima tevreden zijn want TC's pre-amps zijn erg goed.

Voor mensen flinke bedragen uit gaan geven aan audio interfaces stel ik voor dat, wederom met alle respect, je exact weet waar je voor betaald. Ik heb op het Ableton forum een vraag uitgezet waar erg nuttige info op terug is gekomen:

https://forum.ableton.com/viewtopic.php?f=1&t=229077

Het wordt halverwege een klein beetje geruziet over semantics, maar als je het topic geheel leest (3 paginas, zo gedaan) en dan de samenvatting op het einde leest, denk ik dat je een heel goed idee zult hebben van waar je geld aan uit geeft.
 
Uiteraard waardeer ik alle input, maar ik geloof dat de meesten mijn eisenpakket niet echt hebben gelezen en vooral hun eigen voorkeuren of setup als advies geven. Ik ben vooral benieuwd naar een directe concurrent voor de Motu 16A (dus een audiointerface met USB en Thunderbolt, veel analoge jack inputs) in ongeveer dezelfde prijsklasse, maar deze lijkt er niet echt te zijn. Dus die gaat het worden denk ik.
 
Heeft jouw Imac Thunderbolt ? Dan verdient dat een Apogee Ensemble. Ik heb jaren op RME en Motu (HD serie) gewerkt. Als je dan overstapt naar Apogee, dan hoor je meteen het verschil. Stereo wordt dan echt stereo, definitie, diepte, laag, alles. On top - en vaak niet terug te vinden op interfaces zijn de hardware inserts (2x) !! De prijs is er ook naar, toegegeven. Een nieuwe Ensemble kost 2.600, 2dehands vind je ze (helaas) zelden. Ik werk met Ensemble en een Alesis AI3, dus 16x16. En mij hoeven ze niets anders voor te stellen, tenzij het nog een trapje hoger is... Een ander zelfde kwaliteit altenatief is de UA Apollo 16. Die kost idd 900€ meer dan je budget en is ook D-Sub (wat kosten nou 2 break-I/O's ??) maar omwille van de superieure kwaliteit heb je zo iets voor jaaaaren en wordt je niet geconfronteerd met het kopen/verkopen verhaal...Ik zou nog even wachten, bijsparen en jezelf verwennen. ;-)

de motu 16a gebruikt exact dezelfde AD/DA converters als de apogee ensemble.. dus die wereld van verschil die je beschrijt gaat hier niet op

http://www.apogeedigital.com/ess-sabre
 
Voor een MOTU 16A (van ca. € 1.500) zijn er zover ik weet geen vergelijkbare alternatieven. Of je zou aan bijv. 2-3x een UR824 met USB moet denken. Maar dat wil je niet. Een pluspunt is wel dat je eventueel met 3 units tot 24-in / 24-out kunt komen. Weet je heel zeker dat je t.z.t. aan 16-in / 16-out genoeg zult hebben? Je kunt wel meerdere MOTU 16A's aan het elkaar koppelen, maar daar heb je denk ik een MOTU AVB Switch (van ca. € 400) voor nodig. En samen met twee 16A's zit je dan al op een bedrag van ca. € 3.400.

Tig jaar geleden zou ik liever een RME audio interface gehad willen hebben, maar met een MOTU audio interface (zoals de 16A), doe je nu ook wel een goede keuze.
Toch zou mijn advies een Apollo 16 zijn. Die heeft ook UAD-2 QUAD Core power onboard. En als je eenmaal met UAD-2 plug-ins hebt gewerkt wil je nooit meer zonder. De Analog Classics Plus Bundle krijg je er al gelijk gratis bij.
Maar geen pre-amp én met D-sub. Het D-sub verloop geneuzel valt wel mee - slechts 2x een multicore kabel. Van Hosa heb je ze al vanaf ca. € 50 per stuk.
Een (nieuwe) Apollo 16 koop je voor € 2.740. En als je voor 31 maart a.s. (actie van UA!) een Apollo 16 koopt krijg je gratis de UAD-2 Satellite OCTO DSP Accelerator erbij. Die kost normaal € 999,-
En er zijn winkels die je Motu Ultralite MK3 Hybrid bij aankoop van een Apollo 16 willen innemen. Maar zelf op Marktplaats verkopen levert misschien meer op.
Wel helaas € 740 boven je budget (van € 2.000), maar nu wel extra aantrekkelijk - door m.n. de gratis Satellite DSP Accelerator - om een Apollo 16 te kopen. Ik zou nog even door sparen, hoewel natuurlijk op 31 maart deze actie van UA afgelopen is.
 
de motu 16a gebruikt exact dezelfde AD/DA converters als de apogee ensemble.. dus die wereld van verschil die je beschrijt gaat hier niet op

http://www.apogeedigital.com/ess-sabre

Akkoord, maar er zit meer in zo een toestel dan de DAC alleen...
En verder vergeleek ik met de Motu HD192, niet met de A16.
Pre-amps ? Daar zit je met UA en Apogee al een statie verder.

123dbA Dynamic range voor de A16, 129 dbA voor de Symphony. Met dezelfde DAC...8)
 
Akkoord, maar er zit meer in zo een toestel dan de DAC alleen...
En verder vergeleek ik met de Motu HD192, niet met de A16.
Pre-amps ? Daar zit je met UA en Apogee al een statie verder.

123dbA Dynamic range voor de A16, 129 dbA voor de Symphony. Met dezelfde DAC...8)

16A heeft uberhaupt geen preamps ;)

Maar het verschil tussen 123 en 129, dat hoort niemand.
 
Ik heb geen Mac, maar volgens mij is de Motu16A dan de enige keuze, of anders een RME madiface pro oid en daar weer een madi convertor aanhangen zoals de Pulse16A bijv. Voordeel is dan dat je direct een volumeknop hebt op je desktop en een knoppen voor speakersetjes, dim etc. Je bent wel duurder uit dan, maar je kunt ook doorgroeien met diverse conversie smaakjes evt.

Maar goed, dat kan misschien ook wel makkelijk via de Motu netwerk capaciteiten.
 
...wil ik ook wat meer met externe (stereo) fx doen....
Goed plan vind ik, mits het geen hardware FX's zijn die ook net zo goed met plug-ins mogelijk zijn.
 
Back
Top