Hoe staat het met latency nowadays?

Little art Fx

Nieuwkomer
Lid sinds
16 januari 2018
Berichten
7
Ooit in 1992 gestart met compu music (sb 32awe) gestuurd door hardware snel de compu gebruikt voor offerte werk... Muziek was behelpen. Ik deed alles live. Uiteindelijk in de crisis tijd helaas m'n stack of synth's moeten verkopen maar nu kriebeld het weer!


Ik werkte met 2 rm1Xen, midi merger, wat quasimidi, 2 u knows (oei verkocht) 60 en 106, ik had een virus dus pukkeltjes op m'n kont van.. Een korg prophecy x2 m'n jp-tje en wat andere modules en door de jaren heen nog veel meer.

Veel x 2 klopt duw dat maar eens live erbij in je Mix met hands on de knoppen, geluid is emotie en moet kloppen en alles moet real time te tweaken zijn!

Dus ik heb 2 rm1Xen wat losse modules en ga ik digitaal zonder latency? Met de juiste midi controllers dan. Er staat nog een doepfer regelwerk bv.

Suggesties welkom... O ja... Ik ben oud maar heb frisse moddervette ideeën ;P

Grtzz m
 
Hi welkom hier..

Latency.. tja, een snelle computer, goede audiodriver en een goede audio interface en er is weinig aan de hand..
Tegenwoordig heb je ook iPads met DAW apps.. zo heb je toch een directe 'hardware' achtige bediening ipv dat je met je muis moet klikken of een midi controller moet gaan midi mappen...
 
Geef wat duidelijker aan hoe je het voor je ziet, dan krijg je meer duidelijke antwoorden.
Ik bedoel; we kunnen wel zeggen koop een model D van behringer voor weinig maar misschien wil je wel iets met polyfonie of met een goede uitgebreide midicontroller bijv?
Wil je iets met samples of loops doen of alleen maar wat tweaken enz.
Tegenwoordig kan je bijv met Ableton en een goede controller ook aardig hands on werken bijv.
En elke audio interface van de bekende merken doet het goed in feite, belangrijker is hoeveel ingangen enz
 
Latency is er nog altijd. Osx heeft beduidend lagere latency vergeleken met windows, zelfs met dezelfde geluidskaart. Ik ben totaal geen mac fanboy maar qua latency hebben ze het beter voor elkaar. Bij osx zit je vaak rond de 3 tot 6 ms voor een roundtrip. Windows meer richting de 30ms (jaartje of 3 geleden voor het laatst getest op windows, met zowel focusrite kaart als een motu 828). In theorie kan je de latency nog veel lager krijgen maar dan kan je daw gaan stotteren als je meerdere vsts/fx gebruikt.
 
Osx heeft beduidend lagere latency vergeleken met windows, zelfs met dezelfde geluidskaart. In theorie kan je de latency nog veel lager krijgen maar dan kan je daw gaan stotteren als je meerdere vsts/fx gebruikt.

Mmm, kom hier eens kijken.
Mac Pro /8-Core / 32 Gig / 3Ghz / Ensemble

Als ik de Virus TI samen met Omnisphere gebruik dan raak ik in de buffer niet lager dan 1024 of de boel stottert behoorlijk. En dat fenomeen hoor ik bij wel meerdere gebruikers.
 
Latency is er nog altijd. Osx heeft beduidend lagere latency vergeleken met windows, zelfs met dezelfde geluidskaart. Ik ben totaal geen mac fanboy maar qua latency hebben ze het beter voor elkaar. Bij osx zit je vaak rond de 3 tot 6 ms voor een roundtrip. Windows meer richting de 30ms (jaartje of 3 geleden voor het laatst getest op windows, met zowel focusrite kaart als een motu 828). In theorie kan je de latency nog veel lager krijgen maar dan kan je daw gaan stotteren als je meerdere vsts/fx gebruikt.

Dat valt in Windows 10 wel mee tegenwoordig, maar ook daarvoor ging het al goed. Je moet alleen wel de goede hardware uitzoeken (pc en interface).

En idd, latency blijf je houden. Maar de SBawe32 had misschien wel iets van 30ms a 60ms? Nu kan dat zitten tussen de 1 en 10, wat vaak meer dan prima is. Je kunt bijv ook bij het mixen je buffer/latency wat hoger zetten zodat je meer CPU overhoud voor plugins ;-)
 
Mmm, kom hier eens kijken.
Mac Pro /8-Core / 32 Gig / 3Ghz / Ensemble

Als ik de Virus TI samen met Omnisphere gebruik dan raak ik in de buffer niet lager dan 1024 of de boel stottert behoorlijk. En dat fenomeen hoor ik bij wel meerdere gebruikers.

Da's een probleem met de Virus TI plugin. Ik gebruik Virus Control niet meer vanwege de latency, los het nu op met die Mystery Island editor.
 
Latency zal je altijd houden, maar met een goede computer, interface, instellingen en juist gebruik zal je niet snel problemen ondervinden. Mijn 9 jaar oude Macbook i.c.m. RME UC en Ableton 9 en een stapel plugins heeft bij optredens nauwelijks last van latency, voor mij in ieder geval niet merkbaar.
 
Latency is een combi van hard- en software.
En potentieel complex en onderhavig aan keteneffecten.

Hoeveel latency je hebt en of dit op te lossen of te omzeilen is hangt nogal af van de verschillende componenten in je systeem/configuratie en de interfaces daartussen.

Denk Theory of Constraints. Hoeveel last je ergens van hebt hangt af vooral af van het kritieke pad en de zwakste schakel daarin. Als je pech hebt zitten er meerdere zwakke schakels op een kritiek pad.

Aan de "aanbod" kant zijn het vooral de helaas niet onbegrensde rekenkracht/verwerkingssnelheid/reactietijd van hardware/software en de interfaces (software/software, hardware/software, hardware/hardware).

Sommige latency is ook inherent aan de oplossing en "onoplosbaar". Zo zijn/waren in de hardwaresfeer de snelheden van de opto couplers in een MIDI interface (met van de "ouwe" 5 pin DIN stekkers) mede bepalend voor de latency. En dat MIDI een serieel protocol is op "slechts" 31250 bps helpt ook niet mee.

In software kan latency ook inherent zijn aan de oplossing. Allerlei processen en plugins (VST/AU) hebben ook inherente latency door gebruik van buffers (om constante throughput ondanks pieken te garanderen). Maar ook om ander redenen: bijvoorbeeld een feedback compressor leest uit het eind van een buffer om het signaalnivo te kunnen "voorspellen" en past aan de hand daarvan de het signaalnivo aan het begin van de buffer aan en plaatst dat weer in het audiopad.

Een DAW geeft voor plugins meestal wel aan hoeveel samples buffer een plugin reserveert (en synchroniseert/compenseert daarvoor). Ook je audiointerface (hardware/software) heeft normaalgesproken een buffer. De latency tijden worden dan bepaald door de samplerate. Met 192kHz is een buffertje sneller weggewerkt dan met 44kHz.

Andere latency is wel beheersbaar door keuze/configuratie/optimalisatie (in hardware en/of software).

Latency is vooral vervelend als "realtime" erg belangrijk is. Op verschillende onderdelen is latency echter meer of minder belangrijk/acceptabel.

Voor het renderen van een audiotrack vanuit een DAW is realtime/zero latency bijvoorbeeld niet per se noodzakelijk. Voor terugkoppeling van een signaal naar een in-ear monitor voor een muzikant dan weer wel.

Dus: op welke stukken is welke latency voor jou (on)acceptabel?

Het is zijn vooral de voor jou specifieke (potentiele) problemen die de oplossingsrichting(en) bepalen.

Dus in dat kader: Hoe specifieker je vraag, hoe specifieker het antwoord.
 
Hier nog zo’n onzin topic. Wat wil TS nu precies? Zijn vraag slaat totaal niet op de tekst die er na komt. En gaat van de hak op de tak.
 
Hier nog zo’n onzin topic.

Bepaal nou even niet wat onzin is, je hoeft niet te reageren.
Ik herinner me nog heel goed een paar topics die uiteindelijk in een zinloze apple/mac discussie eindigden.
 
Dus ik heb 2 rm1Xen wat losse modules en ga ik digitaal zonder latency? Met de juiste midi controllers dan. Er staat nog een doepfer regelwerk bv.

Wil je nog steeds alles live doen?

Latency is het probleem niet, maar als je veel instances naast elkaar wil draaien van zware plugins, dan wordt het afwegingen maken. Een Virus heeft 24 voices en daar houdt 't op, maar je kunt 'm wel op zeg 4 kanalen gebruiken zolang elk part maar een deel van die 24 voices gebruikte was dat geen probleem. Op een PC jas je 4 instances en de CPU gaat door totdat 'ie door z'n rug zakt tenzij je bewust polyfonie limiteert.

Omnisphere is zwaar, maar aan de andere kant is er niet echt iets in hardwareland wat doet wat Omnisphere kan. Wat de Virus qua CPU verbruikt lijkt meer op Sylenth1, en die haalt nog niet eens de 2% in Ableton. Spire is wat zwaarder, maar is nog wat Virus-achtiger.

Als je iets wil hebben wat je blind bijna niet kan onderscheiden van de Juno en het mag geen originele Juno zelf zijn, dan kom je al snel bij iets als TAL U-No X of U-He Diva, of een Boutique. Of je koopt een System-1 voor een prijs waar je ook al bijna een Juno-60 voor hebt.

Suggesties welkom... O ja... Ik ben oud maar heb frisse moddervette ideeën ;P

Grtzz m
Begin eens met je budget en een lijst met dingen die je nu daadwerkelijk nog hebt. Wil je je setup uit de gloriedagen zo exact mogelijk vervangen hebben? Hoe lang ben je al uit de loop? De geluidjes uit een RM1x waren ook vaak maar een zwakke kopie van de originele bakken, als je die geluiden al uberhaupt gebruikte.

Het hele PC/Mac verhaal kun je voornamelijk negeren tenzij je met alle geweld iets wil gebruiken wat niet op beide OSen draait. Het is maar wat je het meeste aanstaat en waar je het meeste ervaring mee hebt.
 
Bepaal nou even niet wat onzin is, je hoeft niet te reageren.
Ik herinner me nog heel goed een paar topics die uiteindelijk in een zinloze apple/mac discussie eindigden.

Maar, TS reageert tot nu toe niet meer en heeft nog maar 1 redelijk vage reactie op het forum, ik vind het toch ook een beetje naar onzin ruiken...

Ik wil wel even reageren op de opmerking over de Virus TI, deze zou de boel niet moeten laten stotteren, maar met een buffer size van meer dan 512 functioneert hij niet meer naar behoren, dus 1024 is niet wenselijk.
 
In virtueel analoge hardware is de latency 1 frame,
met analoge hardware zelfs 0 frames,
MIDI heeft zijn eigen latency die je erbij moet optellen, deze latency is ook variabel afhankelijk van hoeveel noten je tegelijk wilt spelen.

Het is voor mij simpel : hardware only, wat nou bloksize 512.
 
Hey ha, je kunt dus nog steeds gemakkelijk je centen kwijt zie ik al.
De rm1x werd gebruikt als hardware sequencer en om drums te dubbelen af en toe voor wat duistere basloopjes en dan ook gedubbeld. Deze stuurde een daarnaast via een midi merger Akai een stapeltje synths aan die direct tweakeble zijn. Ik heb de rm1's nog wat effecten boss se 70 2x 1 prophecy en wat rack meuk wat niet heelveel doet en nog een doepie regelwerk (midi controller) Mac is er vrij recent en windows 10 ook.

Wat ik wil is instand pudding :) hetzij met of zonder pc lol prakken op een paar goed klinkende bakken! Alles moet real-time te tweaked zijn. Reden pc meer mogelijkheden voor minder geld met de juiste controller. Opnames maak ik met een standalone pc 8 sporen als het moet. (guillemot isis) draait nog op win 98 maar stabiel :)
 
Waarom zou je opnames maken op een andere pc? Zorg gewoon dat je een pc hebt met een goede audio interface (bv RME) met genoeg inputs en je kunt in je daw opnemen, arrangeren en mixen. Als je met je handen bezig wilt zijn en zo weinig mogelijk met de muis wilt doen, kijk dan eens naar de combinatie Ableton Live en Push 2.
 
Je kan ook kijken naar een zoom R24.
Heb je een thuisstudio gewoon in hardware en je kan ermee samplen, beats maken en als je 'm aan de pc hangt bedien je je daw met de R24 ipv met je muis.
Heb je gelijk een audio interface en neem je max 8 kanalen simultaan op en tot 24 sporen maximaal en een opslag op sd card tot 32 gb
 
Back
Top