Focusrite 6i6(2e gen) kraakt tijdens het draaien van volume knop uit speakers!

Havelock

I Love Synthesizer Sound!
Lid sinds
2 april 2004
Berichten
1.403
Locatie
Obdam (NL)
Ik heb vorig jaar(sep 2016) een focusrite 6i6(2e gen) geluidinterface gekocht alleen vroeg ik nu iets af met dit apparaat.
Hij maakt een krakend geluid uit me speakers alleen tijdens het draaien van de volumeknop.
Is hier wat aan te doen of is dit geen probleem dat gekraak ?

Ik hoor graag of jullie mij kan helpen.
 
Volgens mij heb ik dit probleem wat op support site die ik via Google ben tegen gekomen :

https://support.focusrite.com/hc/en-...-my-interface-

Wat hier onder staat aan tekst is op de website van link hier boven!

"Why do I hear white noise when I turn up the gain on my interface?
Many customers get in touch with us asking why they hear a white noise or hissing sound when they turn up the gain on their Scarlett interface and directly monitor the inputs through either their headphones or monitor speakers when nothing is plugged in. In nearly all cases this is the noise floor that you are hearing and is normal behaviour.
All interfaces will have a noise floor, this is inherent within electrical components as all electronics generate noise. The noise floor is the sum of the noise each component generates. So when you turn the gain up on the Scarlett you are adding gain to the input signal but also adding gain to the noise floor. It will start to become evident after roughly 12 o'clock on the Scarlett interfaces.
This noise will then disappear as you turn the gain dial back to 0. Furthermore this noise will be particularly apparent when there is nothing plugged in to the Scarlett as you are essentially amplifying static as well as the noise floor. For a truer representation of the noise floor alone you need to terminate the input, this can be done by plugging in a condenser microphone (such as the CM25) into one of the inputs but then leaving the phantom power (48V) turned off then adjusting the gain on that channel only. You will then hear the noise floor without any of the static and it should be a lot lower in volume. This is a truer representation of the noise floor.
If you find that you are constantly battling the noise floor in your own recordings then this would suggest that the recording technique is not quite right for the application, either the microphone being used is the wrong type of microphone for the application or perhaps you are recording an instrument level signal into a line level input.
Of course, if you do feel that what you are getting is in fact a fault with the preamp then we would recommend getting in touch with us directly and providing audio examples so that we can listen to them and advise on the best course of action, please don't hesitate to Contact Technical Support."


Deze tekst die hier onder staat is vertaling van Google translatie :

https://translate.google.nl/?hl=nl&tab=TT
"Waarom hoor ik witte ruis wanneer ik de versterking op mijn interface hoger zet?

Veel klanten nemen contact met ons op en vragen waarom ze een witte ruis of een sissend geluid horen wanneer ze de winst op hun Scarlett-interface verhogen en de ingangen direct controleren via hun koptelefoon of monitorluidsprekers als er niets is aangesloten. In bijna alle gevallen is dit is de ruisvloer die u hoort en is normaal gedrag.

Alle interfaces hebben een ruisvloer, dit is inherent aan elektrische componenten aangezien alle elektronica ruis produceert. De ruisvloer is de som van de ruis die elke component genereert. Dus wanneer je de versterking omzet naar de Scarlett, voeg je versterking toe aan het ingangssignaal maar voeg je ook versterking toe aan de ruisvloer. Het zal duidelijk worden na ongeveer 12 uur op de Scarlett-interfaces.

Deze ruis verdwijnt dan als u de versterkerschijf weer op 0 zet. Verder zal deze ruis bijzonder duidelijk zijn als er niets is aangesloten op de Scarlett omdat u in essentie zowel de statische als de ruisvloer versterkt. Voor een getrouwere weergave van de ruisvloer alleen moet u de invoer beëindigen, dit kan worden gedaan door een condensatormicrofoon (zoals de CM25) aan te sluiten op een van de ingangen maar dan de fantoomvoeding (48V) uit te schakelen en aan te passen de winst alleen op dat kanaal. Je hoort dan de ruisvloer zonder enige statische lading en het zou een stuk lager volume moeten zijn. Dit is een getrouwere weergave van de ruisvloer.

Als je merkt dat je constant met de ruisvloer vecht in je eigen opnames, dan zou dit suggereren dat de opnametechniek niet helemaal klopt voor de toepassing, ofwel dat de gebruikte microfoon het verkeerde type microfoon is voor de toepassing of dat je misschien opneemt een instrumentniveausignaal naar een lijnniveau-ingang.

Natuurlijk, als je voelt dat wat je krijgt feitelijk een fout is met de voorversterker, raden we je aan rechtstreeks contact met ons op te nemen en audioformaten te geven zodat we naar hen kunnen luisteren en advies kunnen geven over de beste manier van handelen, aarzel niet om contact op te nemen met de technische ondersteuning."
 
Laatst gewijzigd:
Volgens mij is witte ruis en gekraak toch iets anders. Gekraak bij draaien aan knoppen krijg je vaak als er stof of andere viezigheid in draaiknoppen terecht komt of als de knoppen versleten zijn. In het eerste geval kun je het probleem meestal wel verhelpen door de knop een tijdje lang helemaal heen en weer te blijven draaien. Hierdoor zal het stof tussen de contactjes in de draaiknop uit worden gedrukt. In het tweede geval zal je het interne mechanisme van de knop moeten (laten) vervangen.

Ik verwacht dat het in jouw geval geen slijtage zal zijn, zou oud is het apparaat nog niet.

Er zijn ook nog manieren om draaiknoppen met oplosmiddelen helemaal schoon te maken en daarna opnieuw te voorzien van smeermiddel. Meestal verhelpt dit het probleem op korte termijn maar voor langere termijn kan het de problemen verergeren als je niet de goeie middeltjes gebruikt.
 
Mmm ok bedankt voor je informatie.
Helaas is dit ding al buiten mij garantie.
Ik laat dit ding wel door een vriend van me nakijken!
Die kan mij wel verder helpen hij heeft namelijk heel veel ouwe en spelcomputers en andere dingen gemaakt( micro electronic).
Ik laat het wel weten als meer weet.
 
Ik heb nu net hetzelfde probleem met een Presonus monitor controller die ik 2e hands heb gekocht een tijdje geleden, hier kraken alle potmeters (4 x koptelefoon voorversterker + master volume) en valt het signaal af en toe zelfs weg als volume in de verkeerde stand staat. Dus ik ga toch maar eens een keer schoonmaak en smeermiddeltjes uitproberen.
Ik heb Kontakt 600 schoonmaakmiddel en Kontakt 61 smeermiddel besteld, ik laat je weten hoe dit bevalt. :-)
 
Back
Top